Skarin: Men så länge Lagerbäck sitter kvar kommer det aldrig ske en förändring förrän spelarna börjar bryta lårbenshalsen. 6 september börjar VM-kvalet. Förmodligen ser den svenska startelvan ut som följer
Poffa: Förutom att jag tycker det verkar ogenomtänkt att spela en vänsterfot på högerbacken och vice versa så är det väl skapligt, men jag vill nog kasta Larsson på tippen nu också. Jag har svårt att se han hålla i två år till och då är det lika bra att kliva av nu. Men den känns betydligt mer välbalanserad än vad som varit fallet i år. Men nu spelar ju inte Sverige def/off på mitten och lär knappast gå tillbaka till det heller därför passar en spelare som Lindgren kanske bättre där. Fortsätter Ljungbergs skadebekymmer så ser jag heller ingen anledning till att han ska spela och framförallt inte vara LK, nog för att jag har svårt för Chippen men det tar sig även där. På Hanssons plats hoppas jag Granqvist visar att han ska spela, av det jag sett av Helsingborg så har han varit grym. Indirekt är det Hansson som stått på hälarna vid samtliga insläppta detta EM och han blir inte snabbare...
Det finns ingen anledning att nu börja spela in en sådan som Källström då han vid nästa mästerskap är 30 fyllda och det redan då börjar bli dags att lyfta in nytt. Ge de nya unga förtroendet, jag tror nämligen inte pensionärselvan klarar av ett kval ändå i dagsläget.
Min favorit till förbundskaptensposten är tyvärr upptagen med Finland ett tag framöver. Men efter VM får han gärna ta över. Tycker han visat i både AIK och Helsingborg att han är en cuptränare.
Sen kan det ju bli kul att följa Elm-bröderna, en eller två av dessa har väl potential att bli bra spelare. Safari är väl annars den spelare som kan konkurrera med Edman om en plats, men man ska väl inte rubba stommen helt heller, då ber man om fiasko.
Annars är nog mitt innermitt Kim och Lindgren då jag gärna vill ha ett spelande mittfält. Men utan Linderoths spel så stannar Sverige, dessutom spelar han efter sina begränsningar, få tillslag och enkla passningar.
mangan: Såg att jag och Bojan hade samma tanekbanor ang Sveriges elva i kommande matcher, vet inte om det är ett bra tecken men det är åtminstone de bästa spelarna vi har att tillgå. Att som Lagerbäck försvara sig med att vi spelade med det bästa laget när man spelar Daniel Andersson och Elmander till höger gör ju bara att han känns ännu mer insnöad.
Självklart borde vi inte vara i final i alla mästerskap men det hade ju kunnat vara roligt att vara med och nosa på nån titel åtmistone. Sverige viker ner sig i de viktiga matcherna. Ryssland i onsdags och Tyskland för 2 år sedan är 2 exempel Totalt utspelade i båda möterna.
Lagerbäcks försvarstal är givetvis under all kritik men ärligt talat hade jag inte väntat mig något annat heller. Karln kan inte stava till ordet självkritik och Lasse visade sin arrogans mot fansen redan efter den på alla sätt genomusla matchen mot Turkiet i EM år 2000.
Lagerbäck kommer inte avgå utan att man bär ut honom från fotbollsförbundets kansli ihop med Lars-Åke Lagrell. Ska bli intressant at se hur vår "stjärnduo" på tränarbänken formerar laget när VM-kvalet börjar. Blir inte minsta förvånad om det är i stort sett samma startelva (minus D Andersson som ersätts av Tobbe Linderoth) som blev utskåpad igår. Föryngring? nä nu tar vi sats på VM 2010 med sikte att medelåldern ska vara minst 32 år.
Nog har väl han varit den genomgående bästa svensk i turneringen. Ser man på alla målen han har släppt in är det väl inget mål han skall lastas för ? Dessutom räddade han oss i onsdags från förnedring. Tycker 4 är ett perfekt betyg
mattias - 74: Så bara för att man inte kan lastas för de mål man eventuellt släpper in förtjänar man ett högt betyg? Fyra är det näst högsta betyg en spelare kan få, och om man ska försöka hålla något perspektiv så är det svårt att motivera ett högre betyg än en tvåa. Lite speltid i City är givetvis en förmildrande omständighet, men det har inget med betygsättningen att göra.
Isaksson gjorde någon hyffsad räddning i andra halvlek mot Ryssland, i övrigt gjorde han en väldigt blek turnering.
mattias - 74: jojo sicken tabbe utav Rüstü, där vart det Güle Güle för Turkarna. Finns inte en chans att de kan få ett mål på de få minuterna som är kvar.
Mkt snack om övertidssekunder hit och dit men rätta mig om jag har fel: När tavlan visar 1+ så innebär väl det att det återstår MINST 1 minut av förlängningen och inte exakt 1 minut. Eftersom studiotomtarna verkar tro att det sistnämnda gäller så kanske nån kan upplysa om vad som gäller...
65selander: Nja, vi vet ju inte om det var nära att tiden hade runnit ut eftersom begreppet "minst 1 minut" isf kan betyda att det återstår allt från 1 minut till 10 minuter och att det därmed bara är domaren som vet hur mkt tid det återstår exakt. Nu visade det sig dessutom att skottet gick iväg vid tiden 31.01 vilket innebär att det hade gått 1 sekund utöver den stipulerat minsta återstående tiden och det kan ju knappast anses vara speciellt kontroversiellt eller felaktigt. Vilket studionissarna och den kroatiske tränaren uppenbarligen anser.
Utan att ha sett matchen kan jag inte säga om det var rättvist eller inte men det som skrämmer mig mest är att ett av lagen mellan Tyskland och Turkiet spelar final. Får vi en ny Greklandsvinnare detta år också månne i Turkiet ?
Henke måste bort, Daniel Andersson lika så. Ingen Elmander på mittfältet det var katastrof. Seb Larsson och Källström måste bara få spela liksom Rasmus måste få speltid. Satsa offensivt denna destruktiva fotboll är pinsam. I backlinjen så vill jag aldrig mer se Alexandersson (inte i laget överhuvudtaget) han var pinsam, satsa på Stoor.
Zlatan är bara i en klass för sig äntligen har han hittat sin plats i laget och verkligen blivit en ledare. Han låter sig inte ens provoceras längre. Sverige har kunnandet talangen för att inte bara kvalificera sig för VM 2010 utan dessutom göra det riktigt bra där. Jag är dock tveksam till vad Lagerbäck kan få ut av de svenska spelarna.
Därför att jag inte gillar Tysk Landslagsfotboll, har aldrig gjort. De brukar ha sådan tur i mästerskapen och alltid ta sig dit på tur och trist fotboll. dock spelade dom stundtals bra mot Portugal men var utspelade mot Kroatien i gruppspelet. Tyskland slår Turkiet 7 dagar i veckan. '
Nu håller jag på motståndaren i den andra semifianlpoolen. Ikväll bli Holland klara och Imorgon kommer vi få se Spanien där.
Inte alls. Jag försöker bara visa att de som anser att Turkiet gjort ett regelvidrigt mål har fel. Och i synnerhet de experter i studion som inte verkar ha en aning om vad som gäller.
Nej, jag tror inte deras tre missade straffar låg på otränings-planet. Snarare så att de var mentalt alldeles för skärrade för att kunna slå straffar i det läget. De hade ju slitit behårt för att vinna, och i 119:e minuten gjort segermålet, som sedan i förlängningens sista övertidssekund omvandlades till annat än seger och semifinal. Jag tror att vilket lag som helst hade plumpat en straffläggning efter en sådan upplösning.
Kul för turkarna, tredje matchen nu som de omvandlar armageddon till segersötma i slutsekundrarna. Synd dock om kroaterna, som har de vackraste tröjorna och spelar en av de smartare formerna av fotboll.
mattias - 74: Italien slår Spanien 6 dagar i veckan och spelar Ryssland som de gjorde mot Sverige så spöar de Nederländerna 4 dagar i veckan. Italien - Tyskland i final och Italien tar sin dubbel ska du se.
Spanien har ett bättre grundspel än Italien som återigen på nåt konstigt sätt tagit sig till kvartsfinal. Spaniens seger med 2 - 1 mot Grekland med halva laget borta tyder på en mycket bredare trupp. Spanien får som sagt grundtipset. Holland vinner idag igen, för jag tror inte Ryssland spelar som mot Sverige mot Holland eftersom Holland är typ 300 gånger bättre än Sverige.
Spanien - Holland i Semi där Spanien vinner. Spanien - Tyskland i final där Spanien vinner med 2 - 1
mattias - 74: Spanien har släppt in 3 mål i pissgrupp nr.1. Italien har EMs bästa försvar och pissade på Frankrike. Holland vinner nog men Ryssland har definitivt en chans men de är ojämna. Holland har haft en grymm utdelning och det kan knappast fortsätta så.
Tyskland kommer att leka med turkarna så det blir Tyskland - Italien, eventuellt Holland i finalen.
Vad spelar bredden på truppen för roll när lagen spelar med bästa laget i kvartsfinalerna?
mattias - 74: Ryssarna var inte långt ifrån att vinna under full tid. De vänder spelet riktigt bra men bränner öppna lägen. Deras hörnor är heller inte så lyckade.
Holland skjuter som Brendl, hårt och snett. Snygg kvittering iaf. Holland har även gjort alla sina byten som kan straffa sig nu.
65selander: Underbar en och två-touchfotboll av Ryssland. Led Holland verkligen så hårt av att vila hela elvan senast? För nu såg man närmast ut som Sverige med många pass i sidled och framförallt fyra-fem touch på boll innan leverans. Eller underskattning bara?
Frella: Hoppsan. Inte ens Holland kunde neutralisera ryssarna. Men Sverige borde ha vunnit lätt, enligt de svenska kvällstidningsexperterna. Så nu väntar jag bara på Expressens sedvanliga enkät bland svenska folket där man ifrågasätter van Basten som förbundskapten och kräver dennes avgång.
Huge: Jag tycker oavsett denna matchen att Lagerbäck ska dra åt h-vete med sin gåfotboll och ultradefensiv. Spanien är det enda lag som verkligen satt press på Ryssland högre upp och enda lag som lyckats neutralisera Rysslands offensiv också. Sen går det ju inte komma ifrån att Arshavin betyder en del, helt klart i klass med en Ronaldo i form.
Bissett19: Känns trots allt lite bättre nu när man fått bekräftat att Sverige förlorade mot ett fantastiskt bra lag. Se vad en bra coach kan betyda - pass till Lagerbäck. De gick fan inte ens på defensiven mot Holland, snacka om mangling, Ryssland hade 15 målchanser plus 2 mål !!
Tänk omSverige hade lyckats gneta till sig en pinne då hade vi kunnat rubba Holland jag är bensäker.
Det kan faktiskt bli final för dessa grabbar men jag tippar fortsatt Italien.
Zlatan-Henke
Ljungberg-Svensson-Linderoth-Alexandersson/Elmander
Edman/Nilsson-Mellberg-Hansson-Stoor/Nilsson
Isaksson
Det enda som kan få Seb Larsson in i en startelva är om han hamnar i ett topplag i PL med speltid.