Redigerad kommentar
Kvällens oavgjorda resultat (1-1) mellan Värnamo och Ängelholm innebär att det räcker med kryss för GIF Sundsvall i morgon mot Åtvidaberg för att säkra den allsvenska platsen. Giffarna ligger på 55 pinnar, en före Åtvid på 54 och på kvalplatsen Ängelholm på 53. Vid ett kryss kommer Giffarna upp i 56 poäng och med en så mycket bättre målskillnad (26 måls differens) så kan man förlora i sista omgången och ändå ha platsen klar.
Frisco: "Ett lag kan däremot inte leda med 1-3 i fotboll"
I beg to differ. Det är väldigt sällan jag håller med mattias -74 om någonting alls men här måste jag hålla med honom. Vilken siffra du säger först är bara en konvention och ingen naturlag, att säga "XYZ leder med 1-3" talar inte bara om vilka som leder utan även vilket lag som spelar på bortaplan och ger således mer information än bara "XYZ leder med 3-1". Det blir dessutom mer konsekvent om du alltid säger hemmalagets siffror först - ta tex detta som ett illustrativt exempel, där Sundsvall är bortalag:
"Vad står det?
Sundsvall leder med 3-1.
---tio minuter senare---
Vad står det nu?
4-3."
Vilket lag är det som leder nu?
Jag hävdar således att "XYZ leder med x-y" där x<y är ett inte bara fullt legitimt utan också mer informativt sätt att uttrycka sig än den konvention de flesta använder sig av i dag.
Redigerad kommentar