Dragan 2k: Ja du har helt rätt i det du säger. För min skull, boendes i Götet och hållandes på TIK vore det dock roligt ifall Johan gör succé i Frölunda redan nästa säsong med tanke på tröjan. Att Johan Ryno's storhet kommer att komma det är jag övertygad om, men han får gärna vara usel mot Timrå...;-)
Dragan 2k: Missade hela försäsongsträningen och barmarksträningen tänkte jag skriva. Tyvärr drabbades jag av en tangentbordskonspiration modell större.
Dragan 2k: Han har väl en sommarstuga vid högakusten bron om jag inte missuppfattat allt. Ja jag skulle bli förvånad om han bosatte sig i gbg, fast han kan nog avsluta sin karriär inför 11k i scandinaviu också. Han platsar.
Friman SR: Hela Rynoincidenten är rätt beklaglig får jag säga. Kom in i ett Frölunda som var på fel spår hela vägen. Missade hela försäsongen, hade diskbråck, lånades ut till AIK och sedermera Timrå. Fick bra start men avslutade desto svagare-
Jag är kluven kring Ryno. Vill han spela i Frölunda? Vill Frölunda ha honom i sitt lag? Vad säger Detroit? Vågar svensklaget chansa med honom en säsong till eller väljer man att ha lite mer kontroll på sitt framtida nyförvärv och skola in honom i den amerikanska hockeyn tidigare.
Fredrik Johansson är en spelare man kan dra paralleler till. Kanske inte just spelmässigt men hur Edmonton gör med sin spelare.
spud: Inte alls omöjligt att han återvänder uppåt i landet sedan. Jag vet i och för sig inte hur pass rotad han är i Göteborg. Om han vill återvända eller inte. Han gillar väl natur och jakt och då är nog kanske inte Göteborg förstavalet. Han kanske gör en Magnus Johansson. Lirar en säsong i Alplandet och åker hem till klubben han inledde sin ES karriär i...om han platsar.
Dragan 2k: Ja det är svårt att inte uppskatta finnen, han är aldrig dålig och spelar på det sätt som oss fans uppskattar, jag skulle gärna se att han flyttade tillbaka till 0660..
Man börjar redan längta efter en svinkall oktober kväll, trots att sillyseason pågått i en vecka för oss.
spud: Stämmer bra det. Alavaara ville tjäna lite pengar i Schweiz. Det var han definitivt värd. Har för mig att han var under kontrakt men att man släppte honom som tack för sina insatser under de sex år han var hos oss.
Dragan 2k: Det jag menar är ju att Kallio är ju junioren i fjolårssäsongens förstafemma med sina 30 år och han håller länge än i vilken förstafemma du än puttar honom i, dom andra två är dock gamla dom...
Behåll nu Ryno så jag får glassa med den för 2500:- inköpta Wifsta/Östrand tröjan som jag köpte på auktion och som Johan Ryno bar i jubileumsmatchen(50 är sedan TIK/WF spelade i högsta serien första gången) mot Mora. Jag vill glida runt i den med ett leende på läpparna och inte känna det som pengarna gick i sjön då när Frölunda möter TIK nästa säsong... Inse för faaan att Johan Ryno han e en stor talang han och låt han spela och utvecklas i Frölunda nu vettja........;-)
Dragan 2k: Ja just det, Mäntylä, han är bra! Bäckis brukar ju gilla en rejäl defensiv, Alavaara drog va? Känns som att det var i defensvien det sprack i vintras och att ni behöver bygga lite tryggare bakifrån i vinter.
Hade kanske varit mer vänligt att hitta en stabil målvakt med rutin som var runt 30 som backup till Gistedt om ni nu ska ge han fler chanser.
spud: Haha. Holmqvist är allt annat än defensiv. Det är som Bäckman sa med puck i anfallszon är han riktigt bra. Egen zon kan han om vi uttrycker oss milt vara virrig. Jag hoppas dock att, under förutsättning att han inte sticker över till NHL, kan paras ihop med en stabil kille som säg Niemi, som väntas skriva på nytt kontrakt. Sedan har jag stora förhoppningar på Mäntylä osm jag verkligen gillade under hans sejour i Luleå. Söderholm känns även han som ett bra förvärv. Bra i offensiv och defensiv zon.
Målvakten som vi har införskaffat klassades en gång som extremt lovande. Tillbringade 5 år tror jag det var i Devils organisation. Där kan vi snacka om konstigt beslut. Försöka via AHL konkurrera ut Brodeur låter som en omöjlig uppgift. Ari Ahonen heter han. Om det är något däremot som man kan vara lite orolig över när det gäller honom är hur tacklar han att eventuellt konkurreras ut av Gistedt. Han gillade det inte i Finland. Gör han det i Sverige?
Dragan 2k: Ja verkligen, men ifallet Liv är det väl så att de som stannar kvar borde åka hem.. Känns ändå som att nordqvist skulle tjäna på att stanna kvar och kämpa, det är nog bara juniorer som klubbarna har överseende med att de vill hem till tryggheten istället för att stanna och slåss. Weinhandl är ju en kille som verkligen försökt tagit sig till NHL men inte lyckats, utan fått spela i AHL mer än i storebror.
Vad har ni värvat för defensiv kompetens då? Såg nån finsk målvakt, och Holmqvist som jag förvisso inte ser som en defensiv kunskap.
spud: Jag kan hålla med om det. Absolut. Exempelvis vår egen Magnus Kahnberg gav väl kanske upp lite lättvindigt. Fast tydligen vantrivdes han där. Har nog kanske rätt mycket med den egna självbilden att göra också. Man tror sig vara bättre än man är och förvänta sig att ta plats direkt. Men vi tackar och tar emot.
Stefan Liv får väl anses som ett exempel på en som man ska ha respekt för. Nedskickad från farmarlaget till farmarlagets farmarlag. Tungt värre.Men ändå försöker han fast han kanske har gett upp även han. Han ryktas hem till Europa igen i vilket fall som helst.
Vi får se vad det innebär för Nordqvist. Vet inte om han bestämt sig hundraprocentigt för hemfärd eller inte. Vi hoppas på det ur centersynpunkt men för hans egen karriär är det synd. Har för mig att det ofta är svårt att återta en NHL / AHL plats om man gett upp och åkt hem en gång.
spud: Nej då. Det är han inte. Det är dock en av de centrar som vi hoppas ska vara tillgänglig för spel nästa säsong. Vi har haft flax med alla andra rykten som varit aktuella och fått dem hit samtliga. Dock har hans senaste bravader i NHL och AHL kanske öppnat fler dörrar än tidigare.
Friman SR: Klart som tusan man är nöjd med de nyförvärv som presenterats inför nästa säsong. Kellgren och co har värvat riktigt bra än så länge. Försvarssidan är på väg att bli vår bästa någonsin, bortsett från lockouten, som jag tidigare nämnde. En bra mix av gammalt och nytt, vänster och högerskyttar.
Vad menar du med junioren? Är det Larsen du referear till? Vi har en hel juniorfemma som ska försöka spela till sig en plats. Lägg därtill Gistedt och Ahnelöv som har gällande A-lags kontrakt. Även om jag är osäker på om de är sistaårsjuniorer eller klassas som icke juniorer.
Beträffande Johnson kommer han antagligen att flyttas ner till en lägre kedjenummer.
Första kedjan nästa säsong? Svårt att sia om då vi fortfarande har 2 centrar som ska in och åtminstone 1 ytterforward. Men varför inte Kallio och Andersson som flankerar Jonas Nordqvist. Eller kanske tar Marin Pluss tillsammans med Kariya och ny ytterforward på sig den rollen.
Ryno undrar jag om han är kvar. Det tror jag inte. Tror nog att Detroit vill få in honom i farmarligspel i USA.
Dragan 2k: Du verkar nöjd du... Hur gör ni med den åldersstinna förstakedjan då da??? Kallio, junioren får ni väl ha kvar... Johnsson var ju inte stark den gångna säsongen och nästa år är han ett år ännu äldre, Andersson var visserligen stark ifjol men han blir ju inte yngre och bättre, snarare äldre och sämre...
Dragan 2k... Hur ser din förstakedja ut nästa säsong?????
Linnea: Jepps det verkar så. Och med Niemis återintåg i truppen eller hur man nu skall se på det så har vi en jäkligt slagkraftig backbesättning - väl rustat inför nästa säsong.
Det innebär i så fall att målvakt och försvarslinjen är färdig. Då är det bara några centrar och ev 1 ytterforward som ska in.
Man har helt klart gjort ett mycket bra jobb under silly season. Det verkar som om man fått exakt det man velat ha.
Dragan 2k: Seikola hade jag gärna sett i Mora...tror han kan mycket mer än vad ha nhar visat förra säsongen. kanske skulle kunna få en nytändning i Mora ?
mok: jo er backsida ser bra ut...det är alltid bra att bygga ett lag bakifrån och framåt! Sen så är Frölunda mitt andra lag i Elitserien så att säga. Höll på Frölunda som fan innan Mora gick upp men nu går Mora självklart i första hand :)
mok: Hehe. Jodå. Överoptimismen frodar. Fast lockoutsäsongen var vi jävligt bra i och för sig. Men om man bortser från den säsongen som var extraordinär så känns det som vi bygger fram vårt bästa lag någonsin.
mattias - 74: Går inte det här laget till slutspel nästa säsong kan de lika gärna lägga ner föreningen. Frölunda kommer att presentera sin bästa laguppställning någonsin. En eftereffekt av vår katastrofsäsong.
knaskamilla: Jag tror dock att han i huvudsak var hemma i syfte att spela VM, men tog chansen att få uppleva detta när tillfälle bjöds, s.a.s. Men jag kan ha fel, du hade väl träffat honom på plats och kanske fått höra hans egen version?
There has been a rumor on our Ilvesforum about Klingberg. Could there be a point? Can anyone tell? Anna Klinberg has started following Ilves on Instagram. Is she someone Carl knows?