Frölunda HC

60367 inlägg · 3398 ämnen

Avundsjuka eller vad



Avundsjuka eller vad
Jag har tittat på denna sida några gånger i veckan och nästan jämt så har någon skrivit om Huselius och vad han har gjort för laget. Jag har mött många personer från både Stockholm och andra städer i Sverige under mina resor till Asien men även folk här hemma i landet. Det som vissa personer säger är att Frölunda inte hade varit på den plats i tabellen om det inte hade varit för Huselius. Visst han har gjort väldigt mycket för laget med alla sina poäng, men det är ju ändå så att någon måste ju ha spelat fram han till dessa mål. Frölunda har haft väldigt mycket nytta av han, men det fanns faktiskt många andra i laget som producerade många poäng.

Tittar man på färjestad så har dom Jönsson och vad vore dom utan han, visst dom har många bra spelare, men det är ändå han som bär upp laget. Luleå hade Renberg och Brynäs har sin Molin bl a. Djurgården är nog ett av dom få lag som har så många stjärnor i laget att dom inte är beroende av en spelare. Ett lag som förlorar en spelare vid skada mår säkert illa av det under 1 eller 2 matcher, men sen så måste andra spelare ta ett större ansvar och tränaren måste i sin tur förändra spelet efter spelarna.

Har du en spelare som är utöver det vanliga så är det ju naturligt att allt kretsar runt han eller hans kvaliteter. Det är precis som om Sverige var avundsjuka på Frölunda och deras kontrakt med Huselius. För vad hade folk från Karlstad, Stockholm, Gävle eller Jönköping sagt om Huselius hade spelat för dom, inte hade dom sagt det samma som dom gör nu. För det är ju så att om Huselius hade spelat i något annat lag här i Sverige så hade han varit outstanding även där. Vi alla skall vara glada för dom spelare vi har här i Sverige, även om dom spelar för ett annat lag. Jag går ju och tittar på matcherna för att se på bra hockey och på bra spelare, sen om spelarna finns i Djurgården eller Tingsryd det kvittar. Skulle Djurgården och Tingsryd byta spelare med varandra så hade ingen velat gå titta på Frölunda mot Djurgården eftersom att Djurgården inte skulle ha några profiler eller något bra lag. Så vi alla skall vara tacksamma så länge spelarna finns kvar i Sverige och inte sticker tidigt till staterna.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Håller med dig till 100%.

En av dessa spelare som gjorde att Husse gjorde så många mål är Jonas Johnson. Han och Husse spelade alltid i samma kedja. Undantaget den match då Husse var sjuk.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Lennart>> Vad är det egentligen du försöker säga? Först säger du att vf minsann inte alls är beroende av sin stjärna, i nästa andetag säger du att det bara är DIF som inte är beroende av en enda spelare?
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Självklart är omgivningen i kedjan viktig för att en spelare ska lyckas. Om jag inte minns helt fel var Prestberg rätt nyttig i fbk -98. Hos er får man nog lov att kalla honom en dussinspelare. När Musse var i DIF förra gången lirade han med Espen och gjorde sin bästa säsong någonsin. Fick åka över till och med. Där borta fanns inte Espen (inte i samma tröja i alla fall), och den riktiga framgången uteblev. Ska bli spännande att se vad han kommer att göra i DIF den här gången.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Ni kanske är, eller rättare sagt var beroende av TV stjärnan, expertkommentatorn, travexperten och den riktiga hockeystjärnan Charles "Challe" Berglund.
Det har jag svårt att tro eftersom Challe inte har imponerat precis dem senaste säsongerna. Han har mest agerat veteran och den som lättar upp stämningen efter en förlust. Har ni då någon spelare som ni är beroende av?
Jag tycker inte ni har nåt speciellt namnkunningt lag precis. Det blir nog inte SM-Guld för eran del denna säsong.
Det blir tuffare. Helt klart!
Det ska göra ont att möta Frölunda i Scandinavium. Här kommer man inte och bara hämtar poäng utan här får man spela tufft, hårt och rättvist spel för att vinna.
Jag tror att SM-Guldet går till västsverige denna gången.
Annars kan ni ju hoppas hur mycket som helst men det räcker inte.
Jag är riktigt säker på att den så kallade "Gone" kommer att kommentera detta inlägget.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Till dig som kallas Gone. Jag har aldrig sagt att laget inte var beroende av Huselius utan jag sa att laget bestod av mera spelare än han. Det är ju självklart att alla lag skulle bli beroende av en sådan spelare, men det är en sak att vara beroende och en sak att inte klara sig utan han.

Enligt flera personer i detta land så bestod VF av en enda spelare och detta resonemang har nu cirkulerat i Sverige i snart ett år. Visst skall man utnyttja en spelare till max om han är av den kalibern att han är outstanding. Samtidigt så är det ett problem när du har en spelare som han då dom andra i laget försvinner eller hamnar i skymundan. Detta är enligt mig och många andra en sak som hände VF under förra säsongen då Huselius var så pass överlägsen. Samtidigt så är det faktiskt som Mangan påpekar att Johnson bl a låg bakom en hel del av Huselius mål. Frölunda bestod av mer spelare och många av dom är väldigt duktiga, men tyvärr var flera väl unga. Tyvärr så hamnade laget i den situationen att skador kom i vägen på flera duktiga spelare och dessa kom inte upp i normal standard. Detta kan ju vara en orsak till att Huselius blev så överlägsen och framträdande i laget, men samtidigt så är ju han en otrolig spelare.

För ett lag som Frölunda som kanske inte hade den bredden som andra lag har fick problem när en spelare var dålig eller skadad. Lag som Djurgården har inte samma problem då dom har en mer kompakt och jämnare trupp med flera stora stjärnor som avlastade varandra vid skada eller en dålig dag. Frölunda var enligt mig kanske seriens tredje eller fjärde bästa lag när dom spelade sin bästa hockey, men tyvärr så hade dom kanske en av seriens sämsta lägsta nivåer. När Djurgården spelade som sämst så hade dom en lägsta nivå enligt mig runt 70 % av sin kapacitet. Frölunda däremot hade en lägsta nivå runt 30 % av sin kapacitet. Hade Frölunda kunnat ha en högre lägsta nivå så hade dom kommit högre upp i tabellen.

Djurgården har alltid kunnat få fram bra spelare och har för det mesta haft en jämn och slagkraftig trupp trotts alla förluster. Detta kommer någon gång att ta slut för ingen kan hålla på att förnya truppen från år till år utan att få svackor. I år kan det vara ett sådant år, men dom har ju överraskat förr.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Självklart kommer glansdagarna att ta slut. Fråga brynäs... Att det skulle ske i år tror jag däremot inte, tycker nog snarare att truppen ser starkare ut än i fjol. Vi får se. Jag ser det dock som mer överraskande om de floppar (=sämre än tvåa) än om de inte gör det. Det jag ser som den största risken är att motståndarna alltid taggar extra när Mästarna kommer på besök. Titta bara på gnaget, alltid glödheta mot DIF men torskar alltid mot hv, timrå, frölunda och allt vad de nu heter...
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Hade Frölunda varit så beroende av Husse som många av er tror så hade inte Frölunda vunnit med 9-1 mot ett något avslaget Leksand.
Dem skulle i så fall förlora varje match när Husse inte är med. Om inte jag minns fel så vann Frölunda den enda matchen Husse inte var med. Då kan man inte vara allt för beroende av honom.
Precis som Lennart säger att Frölunda fick t.ex Carnbäck bl.a skadade tidigt på säsongen och detta gjorde det ännu lättare för Husse att överglänsa. Hade Carnbäck kommit upp till hans vanliga standard förra året hade det naturligtvis varit större konkurrans om poängen i matcherna. Nu gjorde ju Husse i snitt 1.37 poäng per match. Inte så många som kommer slå det tror jag. Han van fem poängligor. Det enda han inte vann var +/- statistiken. Allt detta talar ju för att han var överlägsen. Men han måste ju ha medspelare som gör att han gör alla mål. Han måste ju ha andra än han själv i laget. Hur skulle det se ut om Husse spelade i ett eget lag? Inte så bra tror jag.

En anledning till att jag tror Frölunda kommer gå längre är att förra året förlitade man sig på Husse i knipiga situationer. Han lyckades lösa dessa ibland men nu när Frölunda inte har någon outstanding i laget, utan ett jämnare lag så tror jag också att de kommer gå längre. Jämnheten i kedjorna verkar finnas där iår till skillnad från andra år. Dessutom har Conny Evenson en förmåga att få ut det bästa av sina spelare. Hoppas verkligen han lyckas. Det är han värd.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Gone> Djurgårdens framgångar måste väl också ta slut snart. Frölunda måste väl vinna SM-Guld snart tycker jag. Det ser ljusare ut i alla fall. Frölunda har i alla fall juniorer som vinner SM Guld. Djurgården har ju inga juniorer utan måste köpa från utlandet för att vinna.
Frölunda har den största ungdomssatsningen i hela landet.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Mangan: Du har fel. Matchen då vf fick klara sig utan husse (HV borta precis efter nyår) förlorade man med 3-1. Målet gjordes av Pelle Prestberg som oxå missade en straff i 2:a perioden. Det gör han inte om denna säsongen, Prestberg kommer att göra sisådär 40-50 poäng, han är på gång.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Jag tror också att det blir en hel del poäng från Pelles sida. Hoppas att han kommer tillbaka till formen som han hade för några år sedan.
VF fan
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Maggan>>> Du kanske inte såg vad jag skrev i inlägget du besvarade? Läs första raden igen är du snäll. Och vad är det för dumheter du hittar på om att DIF inte har någon juniorverksamhet? Du är verkligen skum, varvar riktigt bra inlägg med totala hjärnsläpp. Och att DIF bla köper spelare från utlandet är väl inget unikt i sig? Dessutom drar ju halva truppen till ´utlandet´ efter varje säsong så det är inte speciellt märkligt att Waltin ser sig om efter förstärkningar.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Når han upp till dem förväntningar han har på sig så vill nog alla att han ska stanna kvar.
Jag tror att Pelle trivs rätt bra i Connys atmosfär.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
bula> ursäkta mig då!
Men dem har väl haft med Husse i vissa matcher och förlorat mot tex Brynäs 3-6.
Men vissa mathcer gör han 4-5 poäng och vinner med 11-0, 8-0, 9-3, 8-2, 5-0 och 5-1 bla.
Lite ojämna men i år är det nya tag med ny tränare och allt.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Gone> Du är väldigt uppkäftig vet du det?
Skriv nåt vettigt än att bara kritisera folk hela tiden. Man får inte ens skriva ett inlägg förrän du är i farten och kritiserar. Se saker och ting positivt istället.
Annars är det bra, du är kunnig och så men jag gillar inte din attityd.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Mangan: Du har rätt, ni har en jävligt bra juniorverksamhet. Ert J20-lag har varit suveränt de sista åren. Synd bara att omständigheterna är så...omständiga... att vissa känner sig tvingade att flytta till USA innan de ens blivit stjärnor i Sverige (tänker närmast på Fredrik Sjöström, för er del). Det är synd att han hade så bråttom, för det hade varit kul att se honom i elitserien.

Men vi är inte helt borta vi heller. Det hängde på en skör hårsmån att vi fick möta er i semin. Det stod mellan vilka som vann matchen mot AIK, vilken slutade 6-5 eller om det var 5-4 till AIK - efter straffar. Hade vi slagit in straffarna rätt hade vi varit i semi.

Nu är det ändå så att DIF slog ihop sig med Huddinge (J20 alltså) för 3 år sedan och jag tycker nästan att kvalitén sjunkit sedan dess. Å andra sidan är det på rätt väg och man har fått struktur på laget och verksamheten igen. Så vi är på G. :-) Vi har några duktiga lirare i både A- och B-juniorerna som du säkert kommer få höra talas om. Fast ni har ju också ett koppel...

Att vi nu har hela 5 killar från utlandet är jag den första att beklaga. Jag har liksom kunnat vara stolt över att DIF hållt sig med så få som möjligt och de få de haft varit av typen Espen Knutsen eller Mariusz Cherkawski. (Esa-Pekka Kautinen var ett olycksfall i arbetet....) Det ligger viss stolthet i att bara ha inhemska spelare, helst så nära hemkommunen som möjligt. Jag har mycket svårt för det, men jag försöker allt jag kan att acceptera dagens spelregler, jag försöker...
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
Mangan:
Håller med om att Gone är uppkäftig. han/hon ska alltid klaga på alla. Men kunnig är han/hon.
VF fan
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
VF fan>>> Jag är en han.
Maggan>>> Det ligger något i att jag har en kaxig attityd här. Vill du undvika att bli pickad på näsan kan du börja med att undvika att skriva att DIF inte har någon ungd.verksamhet och att vi måste köpa utisar för att vinna och andra påståenden helt gripna ur luften. Kommer det påhopp på DIF så går jag i bräschen och försvarar oss och våra färger. Vi har ett jävla bra lag. Sveriges bästa faktiskt.
Kommentera

Sv: Avundsjuka eller vad
okej fröken "Gone".
förra året kanske. Iår... NÄ!
Jag bara skojade. Kommer Garpenlöv att spela nåt då?
VF fan
Kommentera

« · 4557