Frölunda HC

60410 inlägg · 3402 ämnen

En vanlig tackling

« · 245853 Till forumet

Sv: En vanlig tackling
Vad säger man om moviemakern Kallio??

You feel like Steve McQueen when you're driving in your car and
you think you look like James Bond when you're smoking your cigar it's soo bizzare ............................
Kommentera

hockeykim: Han borde väl tänkt på konsekventerna innan han gör något så idiotiskt. Han borde inte spela mer i detta slutspel enligt mej. Fast det är väl inte många matcher kvar för VF. FBK som vanligt -03
Kommentera

RoW: Står även på Text Tv och i Gp:s nätupplaga.
Kommentera

hockeykim: Men snälla ni det fins bara en förklaring till det hela och det är att patrick var bara fokuserad på puck så han glömde jensa mao hockye gör ont ..
2 minuter är max vad han skulle få ..
eller som dom tuffa pojkarna säger .
smärta är bara lite veckhet som lämnar kroppen.
Kommentera

danoj: En kille på Timrås HS hade hört det på radions P4, där man intervjuat Wallenberg.
Kommentera

RoW: Jaså hade han det?
Ja det var snyggt gjort, det begraver ju myten som vissa har att han medvetet försökte skada wallenberg.
Kommentera

Jensa hade tydligen varit upp på sjukhuset och hälsat på Wallenberg. Det var snyggt gjort tycker jag och tyder på att det inte fanns någon baktanke att skada honom. Överhuvudtaget tror jag det är oerhört sällsynt att spelarna avsiktligt försöker skada varandra.

Däremot blir de flesta spelare ganska exalterade. Vissa mer än andra och då kan sådana här saker hända.
Kommentera

hockeykim: Men när du handlar måste du ju alltid räkna in den tänkbara konsekvens du får av ditt agerande. Annars kan man ju slå sig fri varje gång med att säga att det inte var avsiktligt osv...
Kommentera

Dragan 2k: Nej för Jens blir dömd för konsekvenserna av tacklingen istället för själva tacklingen
Kommentera

hockeykim: Ska vi fortsätta och ältra oss i detta ärende. Känns som man debatterat det här alltför flitigt nu. Let's move on.

Det är bara att acceptera att Jens Karlsson fick matchstraff och kommer få en längre avstängning.
Kommentera

Alihopa: Visst tacklingen är hård och tuff men hade Wallenberg tagit emot den som en hockeyspelare skall så hade det inte ens blivit 2 minuter det garanterar jag.

Diciplinnämnden pff. Medianämnden kan ni kalla den dom går alltid på medias linje jag tror inte ens dom pratar med de inblandade förutom Lärking och han såg ju inget det vet vi ju.

Och Sjögrens tacling mot Bula tycker jag är rätt så mycket fulare även om Bula också tar emot den på helt fel sätt.

Jensa skulle ha 2+2 för tacklingen men jag tror Lärking tog ut honom för hans eget bästa.

Ju fler gånger jag ser tacklingen ju mer övertygad blir jag han glider in, inte skrinnar han hoppar inte och han använder defenetivt INTE klubban.
Kommentera

F: ganska bra skrivet faktiskt
Kommentera

Fattar ni inte att det är detta som är SLUTSPEL !!!
Spelet blir tuffare,snacket hårdare och spelarna grinigare. Visst det var ingen snygg tackling men sånt får man räkna med i ett slutspel!!!
Såg att det var några mindre mogna som skulle skicka in en rapport på Kimmo...herregud säger jag,sånt ingår också i ett slutspel !!
Det blir mer känslor i matcher som betyder nått och då sabbar INTE en rutinerad dommare som Lärking det genom att börja blåsa en massa för osportsligt uppträdande.Sånt ställer bara till så att det blir grinigare bland spelarna. Visst det kanske inte var så snyggt gjort att lägga handskarna på Lärkings hjälm och spruta lite vatten men va fan gör det egentligen ??
Nä lite blod och hårda ord hör till ett slutspel,så är det bara !!
Ser fram emot att se Timrå vinna på torsdag,för det gör dom.
Kommentera

Dream Team: Nej, har jag sagt det??Det han gjorde var DUMT och han får sin avstängning, men det är inte mer med det. De flesta överdriver det han gjorde
Kommentera

B-GW: " Men som sagt - visst ångrar han att han gjorde det - men bara för att han har spelat färdigt den här säsongen"

Och hur vet du det? Har du personligen pratat med Jensa om detta?

Lägg av med idiotresonemanget nu, och detta gäller ALLA som envisas med att tjöta om och om igen. Jensa ska få avstängning, och det är helt rätt. Disiplinsnämnden avgör längden på straffet. PUNKT!
Kommentera

FreddanVF: Och när fick man börja tackla med armarna i bakhuvudet på folk och med full kraft rakt bakifrån rätt in i plexit undrar jag !!!
Kommentera

Sportboy: Det har jag ALDRIG påstått heller...
Men det går inte att blunda för ett sånt agerande med att säga att det var oavsiktligt, i sånt fall skulle ju allt bli tillåtet...
Kommentera

B-GW: Han sätter vänster arm i ryggen och höger arm mot plexit/Wallenberg högra kind... Jag har sett tacklingen säkert 20 gånger. Igår och idag.
Kommentera

B-GW:

skadan beror oxå ( dock ej försvar av jensa ) på att de inte har vanligt gammeldags plexiglas , plastvariant i kålleseum,, de har nämligen en ny sorts härdat glas,, det är som att åka in i en betongvägg,,,,
Kommentera

FreddanVF: Har du verkligen sett bilderna ? Eller gissar du bara ? Han kommer med full fart , sätter upp armarna mot halsen/nacken och trycker till allt vad han kan. Blir som en pisksnärt och ser hemskt ut. Avsiktligt ? Javisst - man sätter inte all kraft mot halsen/nacken annars. Men som sagt - visst ångrar han att han gjorde det - men bara för att han har spelat färdigt den här säsongen.
Kommentera

Dream Team: Det intressanta i sammanhanget tycker jag är att om tacklingen tagit som den skulle och Wallenberg bara åkt vidare så hade Jens inte ens åkt på 2 minuter för checking from behind eller charging. Det var tack vare dom berömda linjedomarna som Jens fick matchstraff. Sen blåste dom offside 2 gånger mot VF när det solklart inte va så, men men...
Kommentera

Frölunda85: Så du tycker att det som Karlsson gör ursäktas av att Timrå vann matchen??

Väx upp!!
Kommentera

Dream Team: Vadå???det var ju inte meningen!!!
Fattar du inte det???

VF fans!!!!
Kommentera

Dream Team: Vad klagar ni för??Ni vann ju matchen??eller??förstår inte riktigt..?
Kommentera

FreddanVF:
Jaja vi får se om disiplin nämden går på din linje då.

Därmed var ämnet avslutat för min del och jag koncentrerar mig på hockeyn istället
Kommentera

FreddanVF: Låt de "verkliga experterna" i disciplinnämnden säga sitt i ärendet först, sen får vi se. Tacklingen är vårdslös och sker mot sargen och är därför värd ett hårt straff.
Kommentera

matsby: Det är skillnad på Jensas tackling och Sjögrens tackling. Dom går inte ens att jämföra. Står fast vid min uppfattning. Jag har sett tacklingen flera gånger och jag tycker fortfarande det är en vanlig tackling som tar olyckligt. Men Sjögrens "tackling" är en hänsynslös armbågstackling i bakhuvudet en halvmeter från sargen. Jensa åker med och fullföljer taklingen in i sargen han slår inte in sin motspelare som Timrås Sjögren gjorde.
Kommentera

FreddanVF:

Vet inte vad man skall svara på något sådant,, till och med evensson anser nog att du har fel..

Tro vad du skulle skrikit om wallenberg gjort det mot Jens...

Anatgligen avstängning på livstid..
Kommentera

Per HApps: Jag blir förbannad när jag läser hur du lägger fram ditt resonemang. Det är en jävla skillnad på Jensas tackling och Sjögrens tackling.

Sjögren trycker till i full fart med armbågen rakt i bakhuvudet så att han ändrar riktning och far med huvudet rakt in i sargen.

Jag tycker inte Jensas tackling ens kan jämföras med Sjögrens. För mig ser det ut som armen bakom Wallenberg är i ryggen och att Jensa tar emot mot sargen med sin högra arm. Sen att Jensas kropp kommer bakom och olyckligt kommer med huvudet in i sargen är väl bara att beklaga. Men att det ska bli mer än det matchstraff det blev tycker jag är överdrivet. Överdrivet att kalla det överfallet. Jag är helt på Jens sida.
Kommentera

El Maco: Tror vi kan räkna kallt med att vi återser Jensa först nästa säong. Synd då han är en av dom som just nu visat en bra inställning och bra spel. Men sådanna tacklingar vill vi ej se.
Kommentera

hockeykim: "Hade Wallenberg tagit emot tacklingen som han skulle..." Jo men tjenare.

Ärligt talat. Så vardaglig situation är det faktiskt inte att någon går in med båda händerna i nacken och kör in motståndarens huvud i plexit. Det var ju inte direkt så att Karlsson gick in med kroppen, nej det är armarna före rätt in i skallen. Mer tackling mot huvudet än så där blir det inte. Sedan är det klart att konsekvenserna blev väldigt olyckliga och betydligt värre än Karlsson kunnat ana.

Eftersom han är ångerfull och Evensson dömt ut det blir det lite konstigt att någon läktarindian ska rättfärdiga alltihop.

Straffet? Karlsson lär få minst fem matcher eftersom han åtminstone inte ska spela fler semifinalmatcher efter det här.
Kommentera

Per HApps: Värst vad du eldar på då. Tacklingen är onödigt tuff och ful. Det har du helt rätt i. Sedan kan man diskutera om armbågar, klubba osv var här eller där. Var det medvetet? Det vet bara Jens Karlsson. Min åsikt är att tacklingen INTE är avsiktlig, men att Jensa kommer in för tufft, för hårt och dessutom träffar olyckligt. Som jag skrev tidigare: Tacklingen är onödigt tuff och ful.
Den kommer att bestraffas med matchstraff, hur många vet vi inte än. Vad mer vill du få ut med dina inlägg, inlägg som du vet är sådär lagom provocerande och som knappast leder till poitiva utan snarare negativa skriverier här på HS. Sådana betackar vi oss för...
Kommentera

hockeykim:
Jag har konstaterat och detta är faktum: Han använder inte klubban, han använder inte armbågarna, han har händerna lite högt upp.

Om han har händerna lite högt upp, hur lämnade han klubban kvar på isen då??

Fåntratt!!
Kommentera

Med Christian Sjögrens avstängning i färskt minne så ska det bli intressant att följa alla sk. expertkomentatorernas granskning av Jens Karlsson’s planerade överkörning av Patrik Wallenberg.

Men jag hyser inget stort hopp till vare sig experternas orerande eller den förväntade avstängningen.

Saxat ur Expressen:

"Tacklingen var planerad"

I torsdags föll Luleås Thomas Berglund blödande till isen efter en våldsam tackling i huvudet av Timrås Christian Sjögren.
I dag går experterna till kraftig attack mot Sjögren.
- Hans tackling var planerad, säger SVT:s expertkommentator Curt Lundmark:

- Jag mår dåligt av att se det här. Det kan skada nyrekryteringen av unga ishockeyspelare, säger Canal Plus expertkommentator Anders Parmström.

Tacklingen upprörde bland andra Expressens ishockeykrönikör Leif Boork.
I går skrev han:
"Det är skillnad på att spela tufft och att vara feg. Sjögrens tackling på Berglund var just en feg tackling. Han borde bli avstängd i 15 matcher."
I dag säger SVT:s expertkommentator Curt Lundmark att Sjögrens överfall var medvetet.
- Det syns ju ganska tydligt att det är planerat. Att Sjögren medvetet hämtar armbågen nerifrån midjan och trycker till extra med den. Han förtjänar en månads avstängning.
Michael Thelvén, expertkommentator i Canal Plus, är också kritisk.
- Sjögren har klivit över gränsen. Men 15 matchers avstängning, som Boork föreslår, är för mycket. Fem matcher är tillräckligt.
Anders Parmström, även han expertkommentatorer i Canal Plus, menar att Sjögrens tackling kan vara ett hot mot nyrekryteringen av unga ishockeyspelare.
- Som förälder skulle jag vara jäkligt tveksam till att skicka in mina ungar i en sport där man riskerar att få såna här karameller. Varje elitseriespelare har ett ansvar för sin sport. Men om Sjögren ska ha åtta, tio eller 15 matchers avstängning har jag svårt att svara på.
Kommentera

Jari Von Jäger: Jag vill inte spekulera i antalet matcher, men avstängning skall det naturligtvis vara, och en kännbar sådan.....
Kommentera

hockeykim: Wallenberg otur, det sa man inte när Sjögren tacklade Bulan i sargen. Nu ska det bli intressant att höra vad Boork & Co. säger om detta, 9 matcher eller???
Kommentera

hockeykim: Ja du, en vanlig tackling säger du. Låt oss säga så här då; hade denna "vanliga" tackling delats ut av en leksing mot en frölunda spelare så tror jag inte det hade ståt "en vanlig tackling" som rubrik på ditt inlägg. Nä, då hade det snarare sett ut nånting så här; "Mordförsök", "stäng av den j-veln" eller nåt liknande.

Tycker ni har en väldigt fin dyubbelmoral. Nu kommer Timrå köra över er med dunder och brak.

GO Leksand Stars!!!
Kommentera

En vanlig tackling
Jag har sett tacklingen som Jensa utförde på Wallenberg ett tjugotal gånger nu och jag måste säga att jag tycker inte att den är så farlig.

Det är snarare så att Wallenberg har otur än att Jensa är överdrivet ful.

Jag har konstaterat och detta är faktum: Han använder inte klubban, han använder inte armbågarna, han har händerna lite högt upp.

Hade Wallenberg tagit emot tacklingen som han skulle så skulle det inte ens blivit utvisning.

Sen vill jag gratulera Timrå till en väl utförd match ni spelade klokt och efter resurserna och vi får svårt i den här serien speciellt utan Jensa och Ström.
Kommentera

« · 245853