You feel like Steve McQueen when you're driving in your car and you think you look like James Bond when you're smoking your cigar it's soo bizzare ............................
Per HApps: Hur hinner han med att spela in både filmer i Hollywood, storlåt på storlåt (när är det han släpper sin nya CD förresten?), och dessutom vara slutspelets bästa poängmakare och spela match varannan dag och dessutom jetsettare mellan södra och norra Sverige? Han är helt enkelt makalös denne Kallio, vilken tur att han spelar i Frölunda.....
hockeykim: Tjena, ni snackar om tackling här i gästboken. Jag har sett flertalet matcher i år och har märkt samma sak varje gång. Jens Karlsson är en feg spelare som inte kan tackla utan han använder händerna varje gång, det kallar inte jag för att tackla, kanske sundin kan lära honom hur man gör.
RoW: Tror och hoppas verkligen ingen spelare medvetet försöker skada någon annan. Men en Timrå spelare skrek till Jensa precis efter tacklingen: Spelar du nästa match dödar jag dej. MOget eller?
MoK GG: Jag håller nog med "hegen" lite, tycker han har gjort några idiot grejer ibland faktiskt. Men å andra sidan det gör väl alla spelare ibland. FBK Sm-guld 03.
MoK GG: Som du eventuellt läste i mitt förra inlägg: "Däremot blir de flesta spelare exalterade. Vissa mer än andra ..."
Sådana uttryck har jag hört i Korpen också, men vad säger hockeyspelare till varandra som publiken inte hör? Antagligen samma saker, utan att det hänt något särskilt.
hockeykim: Tja vad ska man säga ? Det kan nog bara finnas en person i detta land som tycker att det är "en vanlig tackling" när man tar lång sats, sätter upp händern och armar mot halsen och trycker till allt vad man kan. Vem som hels fattar ju att om man gör sånt så blir det svåra skador. Jag tar mitt straff men jag hoppas att dom tittar på TV-bilderna och är rättvisa i sin bedömning, säger Jens Karlsson. Det hoppas jag också ! 1/2 års avstängning minst !
B-GW: Lägg ner detta nu. Vad du tycker skiter alla andra fullständigt i. Låt som sagt disciplinnämnden avgöra det, vi är förbannat trötta på denna diskussion nu!
liepins: jo detta har tjatats sen igår kväll o börjar kännas lite tröttsamt... saken är gjord o går inte att få ogjord o sen får disciplinnämnden sköta resten... klart slut
"För Karlsson väntar sannolikt längre avstängning än den automatiska i semifinal 3 efter matchstraffet. I januari i år fick Timrås Christian Sjögren sitta på läktaren i nio matcher för en liknande tackling på Luleås Thomas Berglund. Martin Holmgren, ordförande i Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd, säger till TT att det är för tidigt att uttala sig. - Senast på fredag bör vi ha fattat ett beslut. Wallenberg vill inte heller säga något. - Det är inte min sak att bestämma ett straff, säger han."
Jo jo vissa här inne har en hel del intelligenta (obs ironi för er somhar en IQ på 70 el. lägre) åsikter om Jens hockeykunnande killen har bra spelsinne, bra skott, kämpaglöd, fysik och jo han kan tacklas.
Det sistnämnda var kanske den största anledningen till att han gjorde landslagsdebut i vintras han har en tung kropp och han vet hur man använder en sådan.
Killen kommer att lyckas i NHL på ungefär samma sätt som Holmström gör nu stor tung stark och målfarlig.
Jag har sagt mitt om tacklingen men vissa verkar inte få in det i sin skalle. Wallenberg var för ouppmärksam och det var orsaken till att det blev som det blev förhoppningsvis lärde han sig en läxa: Står du vid sargen med puck, räkna med att du inte kommer stå där ensam speciellt länge.
danne147: Exempel 1: Ronnie Sundin tacklar med kroppen. Exempel 2: Jens åker mot en spelare och knuffar honom med händerna. Om du sett jens spela och inte märkt detta kan ditt hockeykunnande inte vara speciellt stort.
hockeykim: Är du så dum som du verkar kanske du vill ställa dig mot sargen nere i scandinavium ska jag komma med full fart och trycka in skallen din i plexit får vi se vad du tycker då? Poletten kanske ramlar ner?
Mr Y: Om man känner diciplinnämnen kan det bli allt mellan 1-10 matcher. Skulle kunna tänka mig att de tar ett av två beslut att antingen stänga av han hela säsongen eller ett datum mellan semi och final(mest troligt)
På TV 4 Göteborg var det nyss ett inslag kring händelsen med Jens och Wallenberg. Jens har idag varit på sjukhuset och pratat med Wallenberg. Den sistnämnde sa själv att det var sånt som händer och bad inte Jens tänka på detta för mycket. Naturligtvis ska det inte få hända men nu har det gjort det.
Kan han som drabbades av allt säga så är väl det en anledning i sig att lägga ner detta tjöt nu?
Jag ska lägga mig i tacklingen en gång till efter läst dagspressen och sett stillbilderna i tidningarna från "överfallet".
Håller stenhårt med Daniel Henriksson i Luleå när han som "hockeyexpert i hockeypanelen" i GT/Expressen kommenterar tacklingen...
"Tycker inte alls att han ska bli avstängd. Det var inte en speciellt ful tackling. Tror inte han siktade mot huvudet. Det såg ut att vara värre än vad det var"...
Precis samma åsikt som jag. Och jag vill betona att diskussionen gäller tacklingen. Inte hur Wallenberg var förberedd eller hur han tog den eller hur följderna blev.
Läser även i AB när Lasse Anrell skriver så här...
"Det rimliga straffet för en sån här tackling - om man ska se hockeyhistoriskt på den - är dock snarare tre matcher. Det löjliga i sammanhanget är att jag helt snabbt såg tv-bilderna från Karlstad igår av en tackling från Matthias Trattnig på Mats Trygg. Den påminde väldigt mycket om tacklingen på Wallenberg. Trygg fick också en hjärnskakning"
Blir Jens Karlsson avstäng så kräver jag en lika lång avstängning på Matthias Trattnig. Annars har disciplinnämnden än en gång visat att reglerna är olika för Stockholmare.
Sen vill jag kommentera Expressens journalister. IQ=0 i min mening!
Hetast just nu mellan FBK-DIF: Som nummer 3: Matthias Trattnig
Inte ens nära mellan VF-Timrå: Jens Karlsson.
Två stycken spelare med så liknande tacklingar (enligt Anrell) och så olika bedömning. Men vad kan man begära av en stockholmstidning.
hockeykim: Ska bli... Du får se ironin i inlägget men jag förstår inte att vissa inte förstår att det var en ful sak han gjorde...
Jag såg att det var en ful sak sjögren gjorde och ville ha ca 5 matchers avstängning.
Det stora problemet som jag ser det är att dessa tacklingar faktiskt anses vara lagliga av många på läktaren men framför allt av domarna. Om man börjar ta 2+2 och 2+10 för de "lugnare" av dessa tacklingar där ingen gör illa sig kanske man slipper olycksfall i arbetet som faktiskt detta till viss del var. Dock är det alltid en viss omdömesbrist i den lilla sekund där tacklingen delas ut. Man kanske sänker nivån lite genom att ta utvisningar tidigare och undviker onödiga skador...
FreddanVF: Anrell skriver även så här om Sjögrens straff:
"Det var ett för hårt straff. Men disciplinnämnden ansåg att våldet var avsiktligt. Det är väl högst tveksamt, men om man tyckte det om Sjögrens tackling bör man nog tycka det om Karlssons tackling också. Sanning och konsekvens bör vara nåt även för en disciplinnämnd att sträva efter."
liepins: Vad jag tror alla Timråfans främst är ute efter är nog inte att halshugga Karlsson för det han gjort. Händelsen har diskuterats hela dan och det är det nog med. Däremot vill nog alla veta hur disciplinnämnden tänker agera, fallet kan ju inte nämnas utan jämförelse med Christian Sjögrens avstängning.
Kenta Johansson liskom supportrarna kräver nog att nämnden är konsekvent, eftersom händelsen uppe Luleå, liknar den här och i mångas ögon, förstorades upp och blev förstasidesstoff i rikspress och kom på alla experters läppar. Men det lär vi vänta på ett par dar till innan vi vet nåt om.
FreddanVF: Det är ta mig f*n helt sjukt. Knappt en dag går innan stockholmsfixeringen tas upp på ett eller annat sätt. Ser det ut så här runt fikaborden i landet? Är det det enda folk sitter och grubblar på, hur stockholmare favoriseras i olika situationer?
Du Freddan tror inte att Trattnigs betyg som hetast kan ha att göra med att han faktiskt har lirat riktigt inspirerat i de senaste matcherna snarare än för att han gav Trygg en tryckare? Och ´liknande tackling´ betyder inte automatiskt ´likadan tackling´ så ditt krav vinner troligtvis inget gehör och det betyder inte att DIF favoriseras. Men det är väl bara att vänta in runt 7,5 miljoner anmälningar till DIFiplinnämnden nu så blir han väl avstängd i alla fall till slut.
Gone: Vill fortfarande se vad som händer med Trattnigs tackling kontra Jensas. Får Jensa 9 eller 10 matcher borde Trattnig få 5. Om hans tackling var någon slags Light variant Eller hur? Ingen bestraffning alls? Eller bara en match? Ja då är det definitivt Stockholmsfixering av Disciplinnämnden. Tycker personligen nämnden målat in sig i ett hörn. I NHL får dom 2 till 4 matcher för liknande saker. Scott Stevens fick inte en enda match när han "knockade" Lindros. Det är så det ska vara. Och spelet är inte mer brutalt där borta för det.
Tycho: Innan jul handlade den stora diskussionen i hockeysverige om att J-Lagen går så dåligt internationellt många sade att det berodde på att de unga svenska spelarna inte kan tacklas eller ta en tackling.
Även i A-lags turneringarna sade kommentatorerna att dagens sverige inte kan tackla och att det berodde till stor del på att domarna blåste utvisning så for det blev en hård tackling men släppte när det hakades och interferades(?) till skillnad mot resten av världen.
Att wallenberg således blev skadad och Jensa står inför dom beror således på en kulturkrock så att säga.
hockeykim: Problemet är som du säger att de inte kan tackla. Det står i regelboken att man inte får tackla bakifrån.
" 523 – TACKLING BAKIFRÅN (CHECKING FROM BEHIND) En spelare som åker på, hoppar på, otillåtet tacklar eller på något sätt träffar motståndaren bakifrån skall, efter domarens omdöme, ådömas: - Mindre straffet + Misconduct Penalty, (2+10) - Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM) eller - Match penalty (MP) En spelare som med checking from behind skadar sin motståndare skall ådömas: - Match penalty (MP) "
Detta är för att man inte har ögon i nacken. Man ska inte behöva vara beredd att få två händer i nacken. En snygg tackling i det läget är om Jensa suger tag i wallenberg och "bröstar" upp honom i sargen. Då hinner han dels bereda sig för tacklingen och det blir kroppen och inte huvudet som tar i sargen/plexit. Men att köra upp händerna är inte en bra tackling. Ser man inte skillnaden mellan att tacklas rätt och tacklas hårt vet jag inte om man kan anses vara hockeykunnig...
Det man kan säga om tacklingen och Frölundaklackens ramsa: "spela hockey, bonnjävlar" är väl: It takes one to know one... Das Boot rockar vidare underifrån!
orion: I krig och kärlek är alla medel tillåtna - t.o.m att anfalla under isen. Huvudsaken att man tar sig upp till ytläge fort nog. Vi får hoppas på att päriskopet är i form i möra. Hoppas också givetvis på att vi spränger isen i möra med alla medel som är tillåtna. Jag tippar på att det blir en tajt och jämn match där Timrå står som segrare med 4-3 efter att vi kommit 3,48 in i den 5:e perren - klockrent. Ping - ping - ping - ping ------
orion: Jamen nu var jag nog dummare är domaren - Tror du att jag kan bli nå domare nu? Självklart så vinner Frölunda för annars så spricker juh mitt nya tips på 4-1 i matchserien. Jamenar det är väl klart att VF är värda att ta sitt andra SM-guld - vår tid den kommer tids nog, vi kan nog vänta och vänta på vårt första SM-guld vi - Ok här kommer ett nytt negotips: Efter 1:a perren så är matchen avgjord, 5 - 0 till VF och domaren spelar fram till minst 4 av dom. (jäla Lärking) I den 2:a perren blir det lite jämnare, 3 - 0 och i den sista blir det jättejämnt, 2 - 0. Summa sumarum: Råförlust med 10 - 0! Isch!
danoj: tror "satsa på sig själv" hade ett mer barnförbjudet innehåll.... men men.... det är ju min tanke o mina tankar leder ofta in på ett visst ämne *host*
danoj: Nä på eran finnj-l - Jag tror nog att Kallio går mållös av rinken efter att hans veka NHL-nerver nu fullkomligt kollapsar.
Och förresten så var det väl Jantunen som började med uttrycket "finnj-l" en gång för längesen när han spelade i VF. Var väl Lahti som varit ute efter han under hela säsongen om jag inte missminner mig?
mike66: 4 mål på 2 matcher, knappast svaga nerver där. Sen tycker jag inte att herr kapanen ska uttala sig allt för mycket om vare sig nerver eller NHL förrän han själv har varit där.
danoj: Får hoppas att Timrå nu har lärt sig av misstagen som man hitills har gjort mot filmstjärnan. Hädanefter så borde han nog få gå poänglös av rinken - Kapanen kommer att spika igen och han behöver inte oroa sig för NHL-spel ännu eftersom han skrivit nytt kontrakt med TIK till 2005-2006.
Ps. Hälsa Kallio att han testar att ta av skridskoskydden i morgon!
danoj: Hade kunnat blivit det om ni hade sagt åt honom i tid - nu är det försent, vi vet hur man ska ta honom nu. Det som är lite synd i det hela är att det finns ytterligare orosmoment i detta starka Frölunda. Hoppas nu bara att inte någon av de andra stjärnorna kliver fram istället. Hur som helst så syns vi i ladan i morgonkväll.
There has been a rumor on our Ilvesforum about Klingberg. Could there be a point? Can anyone tell? Anna Klinberg has started following Ilves on Instagram. Is she someone Carl knows?
You feel like Steve McQueen when you're driving in your car and
you think you look like James Bond when you're smoking your cigar it's soo bizzare ............................