Frölunda HC

60410 inlägg · 3402 ämnen

Försäsongen 09/10

« · 1168418 · » Till forumet

Försäsongen 09/10
Efter att ha varit på första ispasset i förmiddags kunde man konstatera följande:

SVART:

Lehtonen, Mäntymaa
Joel, Pebben, Klingberg, Blomdahl

RÖTT:

Karlsson, Tömmernäs
Niklas, Andreas, Mike, Fabricius

BLÅTT:

Niskala, Larsen
Hahl, Freddan, Lasu, Röymark

VITT:

Viklund, Hedman
Kallio, Jocke, Olimb

Nu får man ett hum om kedjorna, i alla fall i prövningsfasen. Joel verkar gå som center, till en början. Hoppas dock man flyttar honom som ytter, passar bättre som brunkare än som spelfördelare. Hittils ser det ju väldigt utspritt ut, skulle velat haft mer spets, två vassare kedjor än fördelat som det är nu, men mycket kan ju hända innan säsongen startar. Uffe vill säkert prova runt lite, blir säkert olika i träningsmatcherna. Mycket folk i borgen, fräscht hade det blivit också. Längtar redan nu till nästa tisdag då Djurgården gästar borgen.
Kommentera

Sv: Försäsongen 09/10
Nu var det ett bra tag sedan jag lämnade mina fingeravtryck här, jag läser inlägg men har inte orkat att skriva. Men jag skall nog få ihop mig själv igen, kan dock dröja ett litet tag till.

En mycket spännande säsong kommer det att bli, på papper känns det ju superduperfenomenalt bra. Skall bli intressant och se hur man får ihop det hela till ett fungerande lag.

Känsla för hockey har jag då inte nu, men det borde komma mer och mer, ju mer de regnar ute....
Fast först måste jag klara av fotbollssäsongen innan jag tar ett ordentligt tag i hockeyn.
Kommentera

Fasen, känns ju som halva laget är borta inför matchen imorgon mot DIF. Man hade ju velat se de flesta. Nu med så många borta kan man ju knappt ta matchen på allvar.

Borta: Lehtonen, Hahl, Niskala, Joel, A.Karlsson. Frågetecken för Pebben.
Kommentera

qslig: Lundqvist är en rolig historia i sig. Fick sig en rejäl tackling av Fredrik Pettersson under internmatchen. Och blev jäkligt förbannad.

Jag gillar Pettersson - har en jävla vilja och det tar uttryck även i internmatcher och träningar. Kanske projicerade han Omark i Lundqvist och dampade ur:-)
Kommentera

Dragan 2k: Mm, gillar Freddan, tävlar hela tiden, önskar fler vore som honom. Hoppas nu inte att den där jäkla axeln börjar krångla redan innan säsongen har börjat, det vore ju lagom segt.
Kommentera

qslig: går matchen imorrn på tv? tex tv biljett eller Canal+?
Kommentera

lu93rowa: Nix, möjligen att dem sänder via hemsidan, håll utkik där. Roligare att gå dit, kirra en biljett, kostar bara 100 spänn.
Kommentera

Sköna besked, Pastorn är färdigläkt och redo för spel.
Kommentera

qslig: Haha. Helt rätt. Lu93rowa borde lösa biljett faktiskt. Det är det minsta man kan begära om man vill se matchen. Bara att betala de hundra kronorna och sedan sätta sig på tåget och lämna Sundsvall för att ta sig ner till Göteborg.

På tal om Sundsvall så minns jag en gång när jag köpte Blå Tidningen tror jag den hette - annonstidningen som har allt inom köp / sälj /byt. Det här var för några år sedan

Jag minns en annons därifrån som var ett lägenhetsbyte.

Lämnas: Lägenhet i Sundsvall
Önskas: Lägenhet var som helst i Sverige.

Då vill man verkligen lämna.

Kommentera

Dragan 2k: så farligt är det inte att bo i sundsvall xD fast gillar inte att alla är timrå fans, hade gärna åkt ner om ja hade haft pengar. Sparar just nu pengar till en konsert
Kommentera

lu93rowa: Haha, hade faktiskt missat det faktum att du bor där :). Vad är det för fel på tikar.se ? :D
Kommentera

qslig: ingenting men måste ju säga nått tillbaka :P
Kommentera

lu93rowa: Ajaj, skar de sig när de skulle sprätta upp lönekuvertet? ;)
Kommentera

Paddan: Nej fan. Pebben var lite sur över en för klen lön, så han täckte pucken med ansiktet i hopp om att få ut lite försäkringspengar.
Kommentera

qslig: 4-0 känns ju bra det. :)
Kommentera

JBlom: Japp, nyss hemkommen som man är. Matchen i sig var väl ingen höjdare, som de flesta träningsmatcher, första perioden var grymt seg. Andra bättre, tredje rätt avslagen. Freddan bäst, i vanlig ordning. Klingberg imponerade också. Kul att se Pastorn tillbaka, mål fick han göra också. Inte mycket man kan ta med sig från träningsmatcher, förutom att det alltid är skönt att vinna. Kassaskåpssäkert trots så många viktiga spelare borta är alltid trevligt.
Kommentera

qslig: Vad kan du säga om Mäntymaa? Hur var han i den egna zonen? Uppspelen?
Kommentera

Dragan 2k: Det såg helt ok, stabil. Han läste spelet bra när han placerade sig snett framför mål och kunde vispa in en retur. Uppspelen vet jag inte, det såg lite allmänt veligt ut för alla, det syntes att det var första matchen. Lite sådär lagom ostrukturerat som det brukar göra i början innan systemet har satt sig :).
Kommentera

qslig: Defensiven var dock helt ok, Djurgården tilläts inte skapa många chanser. Det var väl framåt det hackade lite.
Kommentera

qslig: Låter lovande i alla fall. Alltså hur dåliga kommer Djurgården att vara i år egentligen? Nu ska man inte dra till alltför mycket efter en träningsmatch men nog fasen borde deras inledande match ge dem en liten fördel rent matchmässigt mot oss.

Att förlora med 4-0 mot oss redan nu är lite anmärkningsvärt. Vi saknade trots allt Pebben, Joel, Niskala, Hahl, Lehtonen och Nordqvist. Vad hade resultatet kunna bli om dessa herrar lirade.

Djurgården kom väl så när som med fullt lag bortsett från Marcus Nilsson, Andreas Holmqvist samt Marcus Ragnarsson.

Nåväl. Vi hade bra försäsong ifjol också men när serien kom igång vad det liiiiite mer jobbigt:-)
Kommentera

Dragan 2k: Ja, säg det. Djurgården såg väldigt tama ut. Det var väl först efter 3-0 som dem blev lite griniga fast det påverkade ju inte deras spel i positiv mening, utan de började hugga och gruffa med våra spelare istället :). Freddan var ju där i vanlig ordning med näsan i ansiktet på dem :). Djurgården går nog en tuff säsong till mötes, vet inte om Hardy är rätt man för dem heller.

Extra plus idag i alla fall till:

Freddan
Klingberg
Blomdahl
Pastorn
Viklund
Mäntymaa
Kommentera

qslig: hur var olimb då?
Kommentera

lu93rowa: Olimb får väl godkänt för att vara en träningsmatch, men inte mer. Å andra sidan så känns det väl inte som att han kommer att lira med Kallio och Röymark som han gjorde igår kväll, Möjligen tillsammans med Kallio men att det kommer in en mer renodlad center mellan de två. Annars är det svårt att dra några växlar så här efter första matchen. Vi får se vilka kedjeformationer vi får se när alla är tillbaks.
Kommentera

Läste att dem håller på och velar med alternativen över hur man skall göra med Scandinavium. Hoppas verkligen att man satsar ordentligt på detta och gör om allt från grunden. Massa restaureringar och andra finjusteringar känns snålt och futtigt och kommer knappast att ge något åt staden i längden.
Kommentera

qslig:Tog tip minuter sedan hade en viss Herr Lehtonen presenterat sig. 4-1 efter första perioden och 18-7 i skott till Frölunda.

Tur man inte heter Norberg. Alla levererar idagsläget. Klingberg har gjort mål. Fabbe har 2 assist. Micke Johansson en assist i fjärde kedjan.

Vem ska bort?
Kommentera

Dragan 2k: Tänkte först Frölunda lirade mot Lugano ikväll men kom på att det var Linköping. =)
Kommentera

Dragan 2k: Intressant läge, helt klart. fast på NT-sidan står Olimb som förste målskytt, vart kikade du?
Kommentera

qslig: 3-4 nu, kom igen håll tätt
Kommentera

lu93rowa: Någon bugg på den där live-sidan eller, matchen borde ju vara slut nu, men sidan bara laddar o laddar utan ny info.
Kommentera

Japp, då var matchen slut. 4-3 till Frölunda.

Period 1 (1-4)
0 - 1 07:59 Mathis Olimb , 5 mot 4
1 - 1 09:45 Patrik Zackrisson (Mikael Håkanson, Magnus Johansson), 5 mot 4
1 - 2 12:11 Fredrik Pettersson (Mikko Lehtonen, Ville Mäntymaa), 5 mot 4
1 - 3 13:02 Carl Klingberg (Mikael Johansson, Karl Fabricius)
1 - 4 15:48 Andreas Karlsson (Karl Fabricius)

Skott på mål: 7-18

Period 2 (1-0)
2 - 4 08:59 Mikael Håkanson (Tony Mårtensson), 5 mot 4

Skott på mål: 14-8

Period 3 (1-0)
3 - 4 14:13 Patrik Zackrisson (Pontus Petterström, Mikael Håkanson), 5 mot 3

Skott på mål: 17-13

Skott på mål, totalt: 38-39

RBK Nordic Player of the game
3 stars: Janne Niskala, Frölunda HC
2 stars: Christian Engstrand, Linköpings HC
1 stars: Fredrik Pettersson, Frölunda HC

Domare: Ulf Rådbjer, Marcus Winnerborg. Linjemän. Tobias Haster, Björn Wettergren
Publik: 1200
Utvisningar, Linköpings HC: 5 x 2, 1 x 10.
Utvisningar, Frölunda HC: 7 x 2.
Kommentera

qslig: NT sidan? tycker de verkar gå lite segt, va typ 5 minuter mellan 12:53 och 14:13 kändes de som men inget specielt hände :S
Kommentera

lu93rowa: Verkade som den segade lite med Firefox, klämde upp IE då fick jag slutresultatet.

Gött att konstatera att man inte släpper in något mål i spel 5 mot 5.
Kommentera

qslig: kämpigt mot hv på måndag HV-FBK 6-0
Kommentera

lu93rowa: Ja, kul dock att FBK blev förnedrade :). Tuff match imorgon också mot Lugano, även om det inte är NT.
Kommentera

qslig: nån aning om den går på tv? eller om nån match kommer göra de till Es börjar
Kommentera

lu93rowa: Nej, tror inte att någon match kommer att visas, vare sig på TV eller via stream.
Kommentera

qslig: okej :(
Kommentera

qslig: Avundsjukan lever kvar hos våra släktingar i söder:)
Kommentera

Svanru: hmm nej? vad får dig att tro de? vi har inge att vara avundsjuka över
tycker bara att de är lite kul med eran fina förnedring :)
Kommentera

Ny seger mot Lugano, mer info kommer väl senare:

Västra Frölunda-Lugano 5-4 (1-0, 2-2, 2-2)
Kommentera

Frölunda - Lugano matchinfo:

1-0 Freddan
2-0 Bambi
3-0 Bambi
4-2 Röymark
5-3 Tömmernäs
Kommentera

qslig: Hur många forwards är de vi måste gö oss av med? 2?
Kommentera

lu93rowa: Mja, måste väl ingenting egentligen, men eftersom Nubben sagt att han vill ha 14 forwards och vi nu har 16 så är det ju enkel matematik.
Kommentera

qslig: okej :P själv tycker ja faktiskt att Jocke och blomdahl får sticka :(
Kommentera

lu93rowa: Jocke? Han drar ju till Detroit snart så han lär inte försvinna någonstans. Tror man behåller Blomdahl, han är ju trots allt Nubbens värvning. Nordquist och Fabbe ryker.
Kommentera

qslig: tycker nordqvist och fabbe är för bra för att sticka:(
Kommentera

lu93rowa: Allting är ju relativt. Kanske finns 14st med mer potential eller lika fast billigare!
Kommentera

Torsken mot HV var väl inte så mycket att säga om. Dahlén vilade Honken, Joel, Kallio, Freddan, Bambi, Mäntymaa och det experimenteras med kedjorna, minst sagt. Idoff gjorde väl en godkänd insats i mål, Klinga gjorde två mål. Hoppas ändå att det finns några grundidéer med kedjorna så det inte velas för mycket, som det gjordes förra säsongen, utan att man har hittat någorlunda rätt till öppningsmatchen.
Kommentera

En möjlig kedja börjar ta form? Hoppas man får ihop kedjorna tidigare i år, och den här formationen verkar väl inte helt fel?

Pebben - Hahl - Freddan

A.k.a HAXPETT-kedjan, alltid lika fyndigt :)
Kommentera

« · 1168418 · »