Frölunda HC

60410 inlägg · 3402 ämnen

Semifinal 1: Frölunda - Linköping

« · 697337 · » Till forumet

Sv: Semifinal 1: Frölunda - Linköping
Dream Team: Ja, frågan blir ännu intressantare om måldomaren ex hade haft tillgång till de bilder vi tevetittare hade.
Den springande punkten är ju isf hur pass mkt måldomaren måste, utan att vara 100% säker, sas.
I den vinkel som vi tittare ser det hela så gör perspektivet och förhållandet mellan puckens läge mot isen och mållinjen, att man sas måse anta att pucken var inne. Dvs man använder sinna olika sinnen och bedömer att pucken måste vara inne.
Frågan är alltså: hur pass mkt vinklar och perspektiv måste det till för att man med säkerhet kan fastställa att pucken var inne?
Antag att avståndet mellan pucken och mållinjen hade varit det dubbla mot vad det nu var. Hade man så godkänt "antagandet" att det var mål, och isf även dömt mål?
Enligt min mening så räcker de vinklar och antaganden man gör med hjälp av tevebilderna i detta fall, att fastställa att det var mål.
Sen är det ju förstås ändå måldomaren som avgör, även om många andra kanske anser att den var inne.
Men det är isf en annan debatt.
Kommentera

Dream Team: Tänk vad enkelt det var tidigare när det knappt fanns sånt som hallar eller arenabyggen och när åskådarna med glädje åkte tvärs över halva Sverige för att stå i en snödriva och se sitt favoritlag spela. Det var tider det... sa morsan.
Kommentera

gud: "Jag som kommer utifrån o ser matchen tycker det är fruktansvärt att domaren dömer bort målet"

För det första. Du som kommer utifrån och sett matchen tycker det är fruktansvärt att målet döms bort. Enligt Svensk ishockeys regler så får INGEN annan utrustning (kamera) än den som Hockeyligan installerat vilken är likadan på alla arenor. Monterade i samma lutning och efter samma regler. Sedan står det i internationella såväl som svenska hockeyregler att man ska SE att HELA pucken är över mållinjen. I den vinkeln som kameran sitter är det i princip omöjligt att se om pucken är över linjen i den situation som uppstår. Eftersom Salo sträcker sig efter pucken och täcker pucken från att synas på kameran.

"Måldomaren som inte har rätt utrustnig...Är det inte piss skit blä för Frölundas organisation att ha rätt utrustning för en slutspelsmatch??"

Du kan inte mena allvar med det inlägget? Jag trodde du förstod att det är domarna och hockeyligans utrustning som hänger i arenan. Inte klubbarnas. Det är också en tävlingsansvarig som sitter och granskar bilderna som kamerorna förmedlar. Ingen partisk person. Och vi alla vet han liksom oss att det som visas kommer granskas fram och tillbaka. Jag tycker det är bra att vi inte har tillgång till bilderna som dom får se.

Regelmässigt var det ett rätt beslut. Sen kan man alltid klaga vad som är rätt å fel. Jag tycker vi ska utnyttja tekniken fullt ut som i NHL nu när den är tillgänglig. Men det tog tid innan vi fick målkameror över huvudtaget. Så det lär dröja. Dessutom tror jag domaren hade friat om vi inte hade haft kameran. Han dömde inte mål innan han gjorde "ringa tecknet". Trots att han stod bra till och LHC spelarna jublade. Så jag är inte lika säker på att det var helt mål som du är. Dessutom är inte vinkeln från Canal+ kamera bakom mål den bästa. Den som du antagligen grundar ditt beslut på.
Kommentera

Paddan: Tja, det är förstås ett alternativ. Men då hamnar vi förmodligen i ett läge där befolkningsmängd och andra "ickesportsliga" termer fäller sitt avgörande. Vi biter nog i det sura äpplet oavsett hur vi gör.
Kommentera

Paddan: Förr klagades det påatt dte inte fanns målkameror. Nu klagas det på att de är för dåliga. Man skulle kunna tro att en del bara klagar för klagandets skull. Ja så får det bli.
Kommentera

Dream Team: Tja, man kan väl ha en SMS-omröstning om huruvida målet skulle godkännas eller ej.
Kommentera

Huge: Domaren vet med största säkerhet att det faktiskt var mål, precis som alla TV-tittare också konstaterade i direktsändning. Men med den utrustning som finns monterad (som är lika kass i varje arena) så fanns det inte en chans för honom at döma mål, eftersom det onte gick att bevisa att pucken, utom allt rimligt tvivel, faktiskt var inne. Det blir litegrann som att en man egentligen är skyldig till ett brott, men du kan som domare eller åklagare inte hitta några bevis som kan fälla gärningsmannen. Vad göra i det läget annat än att fria?
Kommentera

mok: "Vi försöker bara skoja till det lite....."

Ja, att dra vitsar har ni göteborgare väl alltid varit kända för.... ;-)
Kommentera

Huge: Är det inte dömt mål ör det ju knappast mål :) Vi försöker bara skoja till det lite.....
Kommentera

mok: "Precid vad skall han göra? Hur skall han kunna dömma mål?"

gud påstår väl heller inte att domaren gjort fel som dömt bort målet.

Bara att det faktiskt var mål.
Vilket stämmer, och är en annan femma....
Kommentera

gud: Finns inget att skylla på Frölunda för. En kamera skall finnas och den är monterad som den skall sen får man dömma utefter denna. Skyll på hockey förbundet som satt upp reglerna för detta. Eller du kanske bara känner för att hacka på Frölunda?
Kommentera

gud:

Ja men herregud, vad är det du inte förstår? Likadan utrustning monteras i alla hallar, det har inte klubben något ansvar för utan det är förbundet som valt en budgetvariant.

Hänger du med? Eller ska vi ta det en gång till. Fast lite långsammare så du fattar?
Kommentera

Danne_l:

Måldomaren som inte har rätt utrustnig...Är det inte piss skit blä för Frölundas organisation att ha rätt utrustning för en slutspelsmatch??

Kommentera

gud: Precid vad skall han göra? Hur skall han kunna dömma mål?
Kommentera

gud:

Jaja det är trist men vad ska han göra då? Han ser inget själv och kollar med måldomaren. Han i sin tur har inte rätt utrustning för att kunna göra ett perfekt jobb, då blir det så här. Ingen idé att skylla det på domarna, inget för dom att göra åt.
Kommentera

mok:

Självklart är det så du tycker..

Jag som kommer utifrån o ser matchen tycker det är fruktansvärt att domaren dömer bort målet..

Sedan att Frölunda är värd att vinna är en annan sak...

Kommentera

gud: Jag TROR det var mål kan dock inte helt 100% säga det var mål på dom bilderna jag sett. Men domaren dömde icke mål... således icke mål. As simple as that :)
Kommentera

mok:

Inte ens du missade att det var mål...

Kommentera

gud: Dömde domaren mål? Nepp och då var det ju inte mål så enkelt är det.
Kommentera

Huge:

Hehe..Gubbe..

Mål var det allafall...

Kommentera

gud: "Det var ett självklart mål..."

Eller med lite fantasi: Det var ett klart självmål.... :-)
Kommentera

65selander: Han måste ju vara 100% säker för att dömma mål...
Kommentera

Huge:

Jo jag vet:)

Hade vi förlorat hade det känts tungt, jävligt tungt.
Kommentera

FRÖLUNDA :) Längtar redan till måndag, det blir en tuff drabbning.
Kommentera

Danne_l: Cyniker där.... ;-)

Visst var resultatet säkert rättvist, om man ser till spel, puckinnehav och chanser. Men det hindrar ju inte att man kan lida med dom, när dom blev bestulna på ett korrekt mål som sannolikt hade varit matchavgörande.
Tror nog att de flesta frölundaiter hade varit lika besvikna ifall det hade varit det omvända...
Kommentera

bobbe:

Det var ett självklart mål...

Kommentera

FreddanVF: Vad säger att måldomaren är 100% säker ;-)
Kommentera

Huge: I NHL har måldomaren rätt att använda sig av alla kameror tillgängliga i arenan. Såna som tillhör TV produktion osv. Hade så varit fallet idag i sverige. Då hade det nog blivit mål. Men som du säger. Men 99.9999% säkerhet. Man ska vara 100% säker ;-)
Kommentera

Huge:

Jag lider inte ett dugg med dom. Ett fruktansvärt rättvist resultat.

Eller tja, sett till matchen tycker jag det var rättvist sedan var det väl dock lite synd att det skulle bli så många tveksamma siuationer.
Kommentera

Huge: KLart man lider lite för det var som du säger med all säkerhet mål och sen får Frölunda upp och avgör på vad LHCarna säger är tripping eller nått :)
Kommentera

FreddanVF och mok: Tack för klarläggandet ang kamerorna.
Inget att säga om bedömningen alltså, då man får utgå från att bilderna ovanifrån inte heller med 100& säkerhet kunde avgöra saken.
Men det hindrar som sagt inte att man lider lite med LHC, eftersom pucken med 99.9999% säkerhet var inne... :-)
Kommentera

Linnea: Härligt Linnea. Det låter så rejält rätt.

Och den euforiska känslan växer sig starkare. Helsike vad nära det var. Tänk en torsk idag. Sicken press det hade varit. Fast det är det som är tjusningen med denna sport.
Kommentera

Huge: Skall bara finnas en kamera identiskt placerad och måldomaren fåpr bara använda sej av denna.
Kommentera

Huge: En målkamera får användas... Och domaren får endast använda sig av bilderna från denna. Och han får ej heller använda "logiskt tänkande" dvs om han kan räkna ut att pucken är inne fast han inte kan se det. Han måste kunna se pucken helt inne i mål. Annars finns det ju situationer då en plock är halvt inne i mål och pucken kan finnas längst in i den, således inne i mål. Men ser han det inte så får han inte döma mål trots att han "vet" att pucken är där. Konstigt men så är det.
Kommentera

Dragan 2k: Och jag fick så rätt i mitt tips. Så enkelt, så rätt. Och givetvis hade jag tagit båda de bortdömda målen med i beräkningarna. Nu tycker jag ändå att jag har förtjänat min plats i den eminenta expertpanelen med fyra fullträffar såhär långt. Förresten Dragan så har jag bokat hela Heaven 23 imorgon klockan ett för vårt årsmöte. Det blir du och jag och en whiskeyprovning med tillhörande kubanska cigarrer.
Kommentera

FreddanVF: Med de flyt ni hade idag, så verkar det snarare som att ni har samlat sen 1965, då ni också med hjälp av fru Fortuna tog ert första SM-guld.... ;-)

Oavsett om pucken nu var inne eller inte, så inställer sig 2 intressanta frågor:

Vilka regler gäller egentligen för målkamera/kameror?

Ska det bara finnas 1 kamera, som sitter över målet?
Eller är det valfritt och upp till resp arena att montera upp flera kameror som då får användas?

Och om det nu finns en kamera bakom målet som för måldomaren ex visat samma bilder som vi nu såg i teve: hade måldomaren då dömt mål?
Kommentera

FreddanVF: Haha - och fasen vad vi fick tillbaks. Underbart:-)
Kommentera

Dragan 2k: Vi har samlat ihop under säsongen till lite tur :-)
Kommentera

För övrigt sitter jag här framför och känner en smått euforisk känsla. Vi har vunnit den första semin.

När Linköping gjorde 2-1 trodde jag det var kört. Det var den känsla man fick. Så många chanser och inget mål.
Kommentera

bobbe: Ja okej. Jag såg inte den matchen men jag förstår vad du menar. Det tycker jag är helt okej. Men det faller väl under samma sak att man ska ha tillgång till alla kameror. Under en TV produktion så finns ju ändå nästan 15 kameror som används. Kanske 10 i PPV. Då är det ju större chans att målet fastnar på någon av dom än på en enda.
Kommentera

FreddanVF: Ouch, my mistake... tack för rättningen. :)

Ditt försök att vara rolig gällande ljudet faller på eget grepp. Den som hänger med i slutspelet vet att LHC fick ett mål felaktigt bortdömt mot Luleå just för att det inte fanns ljud hos måldomaren. Canal+ däremot kunde tydligt visa att pucken var klart över linjen innan domarsignalen för blockering kom.
Kommentera

bobbe: Det var väl ändå Jonas Johnson som tog bort MJ ;-)
Du som verkar så uppmärksam borde veta att Johnson (30) spelar med Kallio och Lundqvist (20) spelar i andra linan...

Målkameror med ljud?... Varför det? Skulle det höras om det var mål? haha
Däremot kan man som i NHL ha tillgång till alla kameror i arenan. Inklusive TV kameror. Det ser jag inget hinder till. Men då ska dom användas till att se Offside i målgården som på Lindström Tex. Och höga klubbor osv. Eller hur?
Kommentera

FreddanVF: Nej då, men det är intressant att du enbart tog upp det som passade dig, inte att Lundqvist plockar bort Kallios markering (M Johansson) före målet eller att även en frölundaback är på Lindström i ryggen innan han åker in i målgården vid första bortdömda målet.

Suck, varför kan inte ansvariga inse att vi behöver professionella domare och vettiga målkameror med ljud?
Kommentera

bobbe: Jag har inte sagt att det inte var interference. Men domaren dömde inte för den. Det gör ju inte att den interference som Holmqvist gjorde försvinner eller hur? Han tar för det han ser.
Kommentera

distanserad: Det är domaren som dömer. Jag är inte hundra procent säker på att hela pucken är inne.

Sen så säger regeln klart och tydligt att SER INTE DOMAREN (måldomaren) ATT PUCKEN ÄR ÖVER MÅLLINJEN SÅ KAN MÅL INTE DÖMAS. Salos arm ligger i den väg pucken väljer att ta. Alltså är det omöjligt för Måldomaren att se om den är över. Han kan använda sitt logiska tänkande och säga att den är nog över mållinjen men ser han det inte så kan han lik förbannat inte godkänna det. Allt i enlighet med Svenska och internationella regler. Vi minns Kanadas mål i Sudden mot Tellqvist. Där är det tveksamt om dom såg med målkamerans hjälp att den var över. Jag tror inte det. Men dom dömde ändå mål. Vilket i det fallet var rätt.
Kommentera

FreddanVF: Selektiv syn verkar du ha i varje fall, diskutera gärna den interference som föregick Kallios mål, är du snäll.
Kommentera

FreddanVF: Hela Sverige - och även vi utanför som sett matchen - verkar övertygade om att det var solklart mål.
Vad gäller ert - hade inte klagat så mycket om inte LHC fått ett liknande bortdömt. kvadrubbel suck.
Kommentera

Kul att höra att LHC klagar på sista målet. Holmqvist knuffar ner Seikola bakom eget mål vilket får Seikola att råka stöta till LHC målvakten lite som i den sekvensen filmar nåt oerhört och sen gör Andersson 3-2 varpå målvakten åker bort och börjar vifta mot domaren. Komiskt. Skyll på egen försvarare istället.

Vad gäller målena som blev bortdömda. Första solklar Interference. Andra så är det knepigt att säga om pucken var inne. Hade vi haft NHL reglemente i Sverige hade domaren fått använda sig av alla tillgängliga kameror men det har vi inte. Jag tror domaren hade dömt bort målet om vi inte hade kameror. Han ser situationen förhållandevis bra och dömer inte mål innan han kollat kameran. Om den var så klart inne så hade han dömt mål sen kollat. Och isf ändrat sig. Det är tillåtet fram till nästa nedsläpp.
Kommentera

Dragan 2k: Bara att skriva under på det mesta som sägs här. Bedrövlig insats av Sjöberg, måtte han inte våga visa sig i närheten av Linköping igen.

Frölunda klart skickligare sett till hela matchen och därför värdiga vinnare, men nog tusan svider det enormt med två bortdömda mål, två tveksamma mål för Frölunda och en utebliven LHC-straff... det tror jag även frölundaiter har förståelse för.
Kommentera

Dragan 2k: Vi säger såhär: Sjöberg dömer även på måndag, och är då lika hemmabetonad och utjämnar matchserien genom att döma bort ett VF-mål i spel 5 mot 3 för latent icing.
Sedan får han chansen som fotomodell för tidningen "Moderna Bönder", och lägger skridskorna på hyllan. Ny domare utses, och nu börjar det.... På riktigt.
Kommentera

« · 697337 · »