Silly Season 09/10

« · 1181162 · » Till forumet

Sv: Silly Season 09/10
Handikapshockey på högsta nivå. vi har bästa laget men vafan gör vi av de då? byt ut hedman eller viklund mot bäckman
Kommentera

Fint självmål.....
Kommentera

Spelar olimb och hahl?
Kommentera

Egentligen inget nytt under solen, men nubbens ord om situationen.
Kommentera

JBlom: Nä, inte jag heller. Samtidigt tycker man ju att man skulle kunna ha 7 backar utan problem, men då är ju frågan vem som skulle ha plats nummer sju och inte få spela så mycket. Vidare är det ju nubben som har sagt att man skall köra hårt på 3 backpar, och att man skulle få göra sig av med någon, för man har ju Tömmernäs att plocka upp om det tryter. Hur som helst ett lyxproblem, vi får väl avvakta och se :).
Kommentera

qslig: Personligen gillar jag inte alls tanken på att skicka en till spelare... Men samtidigt vill man ju ha in Bäckman...
Kommentera

Dragan 2k: Lehtonen/Bäckman eller Lehtonen/Mäntymaa skulle nog ställa motståndarna rätt dugligt också. Lite grann så jag resonerade, offensiven blir inte alltför lidande, samtidigt som man stärker defensiven enormt, där är Niskala riktigt svag, han har "skapat" ett flertal chanser för motståndarna på egen hand, samtidigt som jag tycker att den där fina inledningen han hade när han kom första säsongen, graciöst glidande över isen, inte finns där riktigt. Kräver mer där, helt klart.
Kommentera

qslig: Det är riktigt svårt det där. Jag kan inte gradera. Det går bara inte. Niskala och Lehtonen tillsammans i powerplay ställer moståndarlaget brutalt. Man vet inte var skotten kommer, man kan inte fokusera på en back och låta den andra ta skottet.

Mäntymäa, som är min favorit bland backarna, är förbannat bra. Fungerar även han som skytt och hans 3-5 spel mot framförallt Brynäs är legendariskt.

Hedman är vår bästa back rent statistiskt i spel 5-5. Inga insläppta när han är på isen.

Då har vi inte nämnt Larsen som var vår bästa back ifjol men ännu inte riktigt kommit igång. Och så Viklund då som är så följsam.

Kan inte riktigt bestämma hur vi ska göra.

Kanske kan Poffa avgöra hur vi ska göra.

Kommentera

Dragan 2k: Hehe, indeed :). Med risk för att bli idiotförklarad så skulle jag nog ändå välja bort Niskala som det ser ut nu, av flera anledningar. 1) Defensiven skulle bli starkare. 2) Offensiven skulle inte lida alltför mycket då vi skulle ha Lehtonen, Bäckman, Mäntymaa, en rätt duglig uppställning. 3) Niskala lär inte vara svår att bli av med.

Samtidigt som man riskerar att skjuta sig i foten med en sådan manöver, så känns det stabilast, OM nu CB kommer :).
Kommentera

qslig:Haha. Du ser....

It's a tough one:-)
Kommentera

Dragan 2k: Nej, givetvis inte, en hemvändare till skulle bara stärka klubben ytterligare, och troligen betyda mer än en utomstående värvning. Den av backarna som är klart sämst defensivt är Niskala. Mäntymaa har imponerat, likaså Viklund, Hedman har bäst +/-, Larsen helt ok, Lehtonen riktigt bra. Hmmm...
Kommentera

qslig: Ingen aning. Hade det fungerat hade jag gärna sett en sju backar lösning men inte ens vi har väl pengar för att täcka sju landslagsbackar i uppställningen.

Som jag skrev inne på WWS forum känns det skumt med denna situation. Rent statistiskt har vi det bästa försvaret om vi ser antal insläppta mål. Och sedan kanske en topp 5 back kommer in i ligan i vårt lag.

Men en spelare som Bäckman tackar man inte nej till.
Kommentera

Dragan 2k: Där ser man. Ja, då kanske vi får se honom i Frölundadressen trots allt? Nubben säger ju att man i sådant fall måste skippa en av de andra backarna senare i höst, men vem fasen skulle det bli?
Kommentera

Dragan 2k: Det fick han inte.
Kommentera

Uppgifter från USA gör gällande att Bäckman inte kommer få kontrakt med Florida. Får väl se om det stämmer.

Hoppas du får kontrakt Christian.

Kommentera

På onsdag blir det besked för Bäckman om han tar en plats i Florida eller inte.
Kommentera

JBlom: Riktigt skönt, hoppas det håller nu också. Larsen är snart tillbaka också, vilket känns betryggande.
Kommentera

qslig: Skönt att Joel är frisk nu oxå. :)
Kommentera

65selander: Ett riktigt kap med andra ord? :)
Kommentera

qslig: Det ingick två lådor med "isso" och Silvertejp också.
Kommentera

Då var underskriften ditkritad också, Nordquist nu klar för Brynäs.
Kommentera

qslig: Tolsa får gärna lägga nivån i LHC på hobbynivå för min del, det glädjer nog alla andra lag skulle jag tro ;-)
Kommentera

Dream Team: Ja, jo. Å andra sidan var det väl inte en helt orimlig tanke om han hade tänkt att trappa ner, studera eller var det nu var och hålla igång med lite hobbyhockey vid sidan av :). Klart att killen har mer att ge, även om hans säsong i MODO var långt ifrån jämförbar med säsongerna i Frölunda. Blev ändå överraskad att LHC nöp honom. Läste en artikel om att han var en tänkbar ersättare i Rögle för Scandella, det kändes mer troligt.

Kul för Tolsa dock, hoppas att han kan komma upp i samma standard som i Frölunda, då blir han ett bra tillskott för Linköping.
Kommentera

qslig: Men det kanske gör att man fattar att Mölndal aldrig riktigt var ett alternativ ;-)
Kommentera

Tolsa till......Linköping?! Kändes ju rätt oväntat :).
Kommentera

lu93rowa: Läs länken, där står det mer.
Kommentera

qslig: vad händer med lasu?
Kommentera

qslig: andra kedjan känns som en väldigt snabb kedja
Kommentera

Efter onsdagsträningen "avslöjade" Dahlén grunduppställningen i kedjorna, i alla fall hur man har tänkt att börja.

Niklas Andersson - Andreas Karlsson - Tomi Kallio
Mathis Olimb - Riku Hahl - Fredrik Pettersson
Per-Johan Axelsson - Joel Lundqvist - Carl Klingberg
Patric Blomdahl - Joakim Andersson - Mikael Johansson

Mikko Lehtonen - Ville Mäntymaa
Janne Niskala - Philip Larsen
Oscar Hedman - Tobias Viklund

Hade fortfarande velat se Joel som ytter, men kedjorna kan ju förändras med tiden, som Dahlén sa.
Kommentera

lu93rowa:Det är bara ett tryoutkontrakt.  Han kan kanske fortfarande dyka upp här men vi hoppas givetvis på att han spelar till sig ett fint litet NHL kontrakt.
Kommentera

nu är de klart att han inte spelar med oss i år iallafall
Kommentera

Dragan 2k: Nej, det är ju en lite lurig situation. Det positiva är ju att vi får en helt annan dimension på backspelet, både offensivt och inte minst defensivt. På minussidan har vi ju det där med speltid som vi diskuterade innan, och om man sitter och grubblar, så är det inte det lättaste att hitta en bra lösning.

Niskala - Larsen
Lehtonen - Mäntymaa
Hedman - Viklund

Det är väl de troligaste backparen i dagsläget, och så har det väl sett ut på träning mestadels också. Backpar nummer två känns rätt gjuten, vilket lämnar par nr 1 att laborera med, och hur gör man där? Skulle man spela Bäckman med Niskala och förpassa Larsen till det tredje paret? Larsen, som i mina ögon var Frölundas bäste back förra säsongen. Nja, tveksamt. Bäckman med Larsen, låter inte helt fel, för om det finns något att anmärka på, så var det väl Niskalas ibland något veka defensiv. Men då blir ju frågan vad han tycker om att hamna i det tredje backparet. Klurigt. Det är ändå den "lösning" som känns närmast ett ok, i alla fall för mig.

Nu kanske inte ens detta lyxproblem uppenbarar sig, om Bäckman inatt landar ett NHL-kontrakt. Men då kommer eventuellt nästa problem. Tänk om Larsen spelar till sig en plats i Dallas? Ve och fasa.

Det här kan ju gå hur som helst. Den lösning som känns bäst på förhand är väl kanske om Bäckman kommer och att Larsen tar en plats i Dallas.
Kommentera

qslig: Helt enig qslig. Det finns positiva och negativa aspekter. Jag hade givetvis gärna sett honom här men då ville jag ha kontraktet klart tidigare. Nu finns risk för att om han kommer att någon av befintliga backarna lämnar innan transferfönstret stänger och jag vill inte bli av med någon av dem vi har under kontrakt.

Gärna Bäckman - någon annan gång.
Kommentera

lu93rowa: Mja, vi får väl se vad som händer. Jag är lite kluven i Bäckman-frågan, precis som Dragan. Det finns positiva bitar om han kommer, men även en del negativa.
Kommentera

qslig: synd
Kommentera

lu93rowa: Troligen imorgon, just nu luktar det NHL.
Kommentera

qslig: borde inte vi få veta om bäckman snart?
Kommentera

Bissett19: Haha ja, nog för att det är Division 3, men man trodde väl ändå att det fanns lite mer seriositet än att någon inom klubben lägger upp en sådan grej på websidan :).
Kommentera

Gamle vapendragaren Tolsa skall visst trappa ner och studera lite vid sidan av hockeyn. Känns ju dock lite som game over med hockeykarriären.
Kommentera

lu93rowa: Det går ju inte att göra en bedömning från den här matchen, halva laget är ju borta.
Kommentera

Frölunda - Salavat
Slutresultat 5-6
Skott 40 - 19

ja vad ska man säga? vi borde vunnit matchen enligt skottstatestiken
Kommentera

känns inte som försvaret blivit så mycket bättre.
Alltså frilägen och sånt
Kommentera

qslig: verkar som hansson gör bra ifrån sig
Kommentera

lu93rowa: Japp, 2-1 via straff, Niklas, just nu:

www.nordictrophy.com/liverapport.php?id=1
Kommentera

nån som vet om de är nån liverapport ikväll?
Kommentera

qslig: okej
Kommentera

lu93rowa: Besked kommer efter helgen, om det blir Nashville eller Frölunda. Som det är nu är det endast Nashville som visat intresse, om än dock litet intresse. Blir det inget där, så blir det VF, enligt Bäckman själv.
Kommentera

« · 1181162 · »