Silly Season 09/10

« · 1168356 · » Till forumet

Sv: Silly Season 09/10
lu93rowa: Allting handlar ju om Bäckman får kontrakt med ett NHL-lag. Får han inte det så är Frölunda andra alternativ. Säg 20% chans.
Kommentera

qslig: Jag tror inte vi har råd med Bäckman också faktiskt. Vi har redan 6 etablerade backar varav flera redan är jäkligt dyra. Kommer Bäckman finns det en stor risk att en av de etablerade måste väck.

Gärna Bäckman...men inte i år.
Kommentera

Dragan 2k: Det borde väl lösa sig om man skeppar iväg, säg Fabricius, Blomdahl, Nordquist?
Kommentera

qslig:Jag vet inte jag. Jag tror vi kan få problem att bibehålla bra balans i backparen med så många bra backar som alla vill ha istid. Ekonomiskt kan det kanske gå med att slussa iväg dem du nämner men flera av backarna vi har i dagsläget ska ha istid i stora mängder.

Just nu tycker jag det känns helt ok med det upplägg vi har. jag hade kanske velat haft en riktig defensiv kille till som Sanny men man kan inte få allt.=)
Kommentera

Dragan 2k: Håller med dig, vi har en bra mix i dagsläget, dock saknas det ju en back, för det vore lite riskabelt att endast lira med 3 backpar och Tömmernäs som sjunde. Tycker ändå att vi har backar som klarar defensiven. Skall bli kul att se Viklund, tror att han kan kliva upp ett snäpp i år.
Kommentera

qslig:Jo en back saknas - det tycker jag med. Frågan är bara hur man ska göra med den. Det som vi saknat tidigare är de backar som lirat 25 minuter per match. Nu har vi dem i Niskala och Lehtonen och kanske i Mäntymaa.

Jag tror vi kommer få se ett skifte i detta den här säsongen med 6 etablerade backar som ska ha mycket istid. Den sista backen som i så fall ska in ska vara en back som inte vill ha för mycket istid för det ska han inte ha med dessa herrar kontrakterade.

Men var hittar man en sådan back? J-laget? En back som kan komma in och avlasta några minuter per match för att sedan lira i Borås och J-lagen?
Kommentera

Dragan 2k: Ja, när man tänker efter så blir det ju lite klurigt. Om vi räknar med att Niskala spelar med Larsen, så har vi Lehtonen med Mäntymaa, där har vi ju två jäkligt bra ledande par som kan få riktigt mycker speltid. Sen skall det till någon som gissningsvis får lira med Viklund medan Hedman blir sjunde.

Då är frågan precis som du säger, vem skall det bli? Vid närmare eftertanke kanske det vore några kockar för mycket om även Bäckman skulle komma? Samtidigt kanske det är för klent att ta någon från J-laget, skulle vara fint med en stark, defensiv spelare som har lite rutin. Blir nog Tömmernäs som får sikta in sig på Borås i sådana fall.

Men den stora frågan är ju, vem?
Kommentera

qslig:Jepps. Blir riktigt klurigt och det ska bli intressant att se hur Nubben ska göra. Jag ber och hoppas att Bäckman får kontrakt med någon klubb i NHL men han är inte i bästa förhandlingsposition. Han har inte imponerat på ett bra tag därborta och han är inte intresserad av ett låglöneavtal som kan skicka honom mellan farm och NHL. Samtidigt verkar han inte vara intresserad av Ryssland på grund av sina barn. Kanske Schweiz?

Larsen grejen blir jag inte riktigt klok på heller. Enligt Leman ska Dallas redan ha det tätt med envägsbackar så det vore svort att få in Larsen också som har i sitt kontrakt att han inte lirar i AHL utan återvänder till Frölunda. Trots detta kan man läsa en artikel på Dallas officiella sajt där det inte är uteslutet att han kan ta plats där.

Jag tror i och för sig att han lirar här och de signaler jag fått från diverse källor räknar lagledningen kallt med att han lirar här den här säsongen.

Tömmernes tror jag dessutom blir utlånad till Borås större delen av säsongen då han helt saknar egentlig A-lags rutin.

Men Nubben trollar nog på sedvanligt sätt och löser det på något sätt och så sitter man där och tänker: "Givetvis! Så enkelt men genialt":-)

Kommentera

Dragan 2k: Ja, skulle Larsen mot all förmodan ta en plats i Dallas, då vore det ju trevligt med Bäckman, för försvinner Larsen, då blir det hetsigt för nubben att någorlunda raskt skaffa fram två backar. Som du säger så är ju Bäckmans utgångsläge för att förhandla fram ett nytt NHL-kontrakt inte det bästa, särskilt inte med sejouren i Columbus som senaste minne.

Det finns ju rätt många vägar den här resan kan ta, beroende på hur allt utvecklar sig, med Larsen, Bäckman osv. Denna väntan ;).
Kommentera

Med facit i hand är det ju synd att inte Ronnie valde att köra en säsong till :).
Kommentera

qslig: Känns ju inte helt otroligt!
Kommentera

JBlom: Till någon klubb försvinner han säkert, särskilt nu när det verkar som att Joel kommer lira center. Joel, Hahl, Karlsson, tror väl knappast att Norda är så sugen på att centra en fjärdeline, och det kan man ju förstå.
Kommentera

qslig: kommer nog bli brynäs
Kommentera

qslig: Låt oss hoppas att det lockar, och att man kan få till konkurrens om speltid och vilken kedja man ska spela i...
Kommentera

Klinth: Självklart skall man konkurrera om speltiden. Mitt inlägg var ju inte en profetia av något slag, utan enbart en gissning om hur det kommer att bli. Med den förra säsongen i åtanke, och nu med skadan, så har jag uppriktigt svårt att se Jonas flytta på någon av nämnda herrar i mitt tidigare inlägg. Jag tror inte ens att han får chansen att spela om istid, för vid tiden när hans skada är läkt, sitter det troligtvis en annan klubbtröja på den kroppen.
Kommentera

qslig:

Lite obektivt sett tänker jag att Nordans spelstil kräver mycket istid för att ge ett bra tillskott till laget. Lite som Lundqvist...

Tvåvägscenter med stabilt spel och arbetsinsats som epitet.

Tomas Thelin (utvecklingsansvarig i Brynäs) som har haft Nordan i TV-pucken och 82-landslaget är en nyckelperson. Och så alla gamla "82-leksingar" i Brynäs då förstås... = )
Kommentera

rackham: Ja, han skulle nog lämpa sig bäst som en första- eller andracenter, och det tycker han nog själv också. Den rollen blir nog svår för honom att uppnå i dagens VF. Sedan drog ju hans lekkompis till Brynäs också, vi får väl se vad som händer. Hur ser det ut för Brynäs på värvningsfronten, ekonomiskt utrymme osv?
Kommentera

qslig:

Mormor har extra garn till nystanet...
Kommentera

Var uppe å kikade på Brynäs Skills Competition. Kahnberg dammade till med 146km/h och var bäst i den grenen. Han verkar trivas i Brynäs. Hoppas det går bra denna säsong för han. Jag vill se gamla Kahnberg i form oavsett lag han spelar i. :)
Kommentera

JBlom: Absolut. Han får gärna göra jäkligt många mål - bara de inte görs mot oss.
Kommentera

JBlom: Ja, vi vet ju hur han kan trolla när allt stämmer. Tyvärr så såg han ju allt mer och mer mindre magisk ut ju längre tiden gick i VF, tror nog att han kan få en nytändning i Brynäs, där han säkerligen kommer att få en mer framträdande roll dessutom.
Kommentera

Nubben skall tydligen snacka med Bäckman om en eventuell framtid i Frölunda idag. Vem vet vad som händer.
Kommentera

qslig: Såg också det. Kan det vara som så att man fått mer indikationer på Larsens status nästa säsong. Kanske ser man honom som förlorad?

Värvningen av Bäckman kan jag förstå om det gäller för framtida säsonger annars känns det lite som att man går emot allt vad reson heter.

Vi har nu 6 solklara top 3 backpar i Lehtonen / Mäntymaa ,  Larsen / Niskala samt Hedman / Viklund. Tömmernes har visat sig vara riktigt bra under försäsongen och bör vara given som komplementback i ett fjärde backpar.

Jag hävdar fortfarande som en idiot att vi har haft för många backar och fel backar. Nu känns det som att vi har 2 backpar som är goda för +20 minuter per match.

Var Bäckman ska in återstår att se om han nu dyker upp.
Kommentera

Dragan 2k: Läste att man vill binda upp honom över flera år, som man gjorde med Joel, med klausul att bryta. Kan säkerligen ha med Larsen att göra och är med allra största sannolikhet en framtidsdeal. Ja, vi får väl se vad som händer, inget är ju klart än.
Kommentera

Dragan 2k: Sex solklara topp 3 backpar... hur jäkla mycket spelare ska ni ha egentligen? Har ni tänkt använda hela Scandinavium som spelarbänk?
Kommentera

Paddan: Haha. Jag såg min fina lilla finskrivning efter att jag postat mitt inlägg. Vi ska ha 18 backar i truppen.
Kommentera

Paddan: The bigger they are, the harder they fall. Det ska bli en ära att få vara det första laget att dra plösen över Frölunda och påbörja deras fiaskosäsong.
Kommentera

Poffa: Ja, det är väl bäst att ni får inleda med en seger så inte arenan blir nerkladdad igen.
Kommentera

qslig: ja det var därför vi lät dom vinna igår på grund av att vi inte vill att Modoiterna ska börja såga sitt lag redan nu.
Kommentera

Poffa: Jaså du mopsar upp dig nu igen:-)
Kommentera

qslig: Efter förra säsongen är vi härdade vad det gäller förluster. Om 9 månader kommer ni också vara det.

ante08: Lät oss vinna? Nåja.

Kommentera

Poffa: Mja, har man bara följt Frölunda lite längre än bara under 2000-talet så är man rätt härdad på den punkten också.
Kommentera

Dragan 2k: Ja, klart jag gör. Det blir ju så att ni kommer få klä skott för alla förluster, med tanke på att Nubben försöker köpa sig ett SM-guld.
Kommentera

ja som sagt skulle inte förvåna mej om ni floppar i år också med tanke på hur många så kallade stjärnspelare ni har värvat. Så skulle jag inte bli förvånad om ni floppade och sen kan man ju inte köpa ett sm-guld som sagt.
Kommentera

ante08: Mmm. Right on.
Kommentera

Poffa: Äh, att köpa sig till SM-guld är så 90-tal. Då är det fräschare med LHC som köper sig till SM-silver.
Kommentera

qslig: Kan inte vara roligt att vara junior i Frölunda.
Kommentera

qslig: GT slår på stort idag om Bäckman. Verkar som det kanske är på g i alla fall. Nåväl. Varför nöja sig med få stjärnor när man få tag på många.
Kommentera

Dragan 2k: Sticker Larsen så kan ja förstå... Annars är det väl lite vääl många backar oxå!
Men Bäckman vore ju mumma.
Kommentera

Tikinmyheart: Det är alltid roligt att vara junior i Frölunda :). Juniorer kommer att ta plats i år med som alla säsonger, däremot får man ju säga att om Bäckman skriver på så lär vi knappast se några juniorer på backsidan, den saken är klar. Om inga skador uppstår dvs.
Kommentera

Dragan 2k: Stod inget på nätet. Fasen, då måste jag köpa tidningen lite senare :).
Kommentera

qslig: Ett helt mittuppslag av herr Leman som tar upp lite pros och cons med detta och lite grann precis det du och jag har diskuterat tidigare. Kommer väl på webben lite senare.
Kommentera

Dragan 2k: Trevligt, får bli tidningen sen, Leman skriver alltid bra. Dessutom brukar en del av hans alster inte komma i nätversion.
Kommentera

Dragan 2k: Ja, det var intressant läsning. Skönast ändå måste vara artikelns helbild på Barret Jackman. Undrar när tidningarna skall lära sig att para ihop rätt bild till rätt artikel, det är fan under all kritik.
Kommentera

qslig:Haha. Nice one. Jag reflekterade faktiskt inte överr bilden. Såg bara St Louis uniformen. Hehe. De är för goa dessa redigerare.

Leman var nog tvärilsk efter denna fadäs.
Kommentera

Dragan 2k: Menar det. De har en uppgift, fixa en bild på Bäckman som passar formatmässigt. Man undrar ju vad det är för obildade jävlar som sitter med det där. Hur ofta är det inte fel person på bilden, särskilt i sportdelen?

Haha, tänk dig Leman, som jobbar med sin text och sedan får se Barret Jackman täcka halva sidan. SURPRISE! :)
Kommentera

Så här svara han (mejlade):

Åh, herregud, jag har inte sett tidningen än!
Har vi Jackman på bild?
Gode Gud...
Nej, jag har inget med bildvalet att göra, men jag var ändå på red till midnatt, men såg inte bilden.
Bedrövligt sorgligt dåligt av oss.

mvh/Henrik Leman
Sportreporter GT

Haha :D
Kommentera

qslig: Haha. Stackars krake.
Kommentera

« · 1168356 · »