Frölunda HC

60410 inlägg · 3402 ämnen

tränings match mot morzine

« · 569690 Till forumet

Sv: tränings match mot morzine
Klinth: "Laget skall byggas på ett sådant sätt att det blir spänning under hela säsongen..."

Aha, nu börjar jag förstå varför ni värvade Salo ;)
Kommentera

Paddan: Precis ;-)
Kommentera

heffe: FBK ser som alltid starka ut men har en del svaga delar i sitt lag som vi får se hur dom fungerar sen när allt drar igång. LHC och HV har jag inte häng med hur det hår. Men Leksand har la det gårr bra för med vad jag vet. Men vet vissa säsonger när Frölunda vunnit allt på försäsongen sedan har det gått åt helvete :)
Kommentera

mok: Vilka matcher menar du då mok? Jag tycker inte FBK på något vis ser starka ut, de gjorde en turvändning mot guldfavoriterna Frölunda, sen har de vunnit mot fyra svaga lag utan att på något vis imponerat. Nej FBK får det svårt i år och tar de sig till slutspel är jag nöjd.
Kommentera

eltifoso:
Vad grundar du ett sådant påstående på?? Klart som f-n att FBK går till slutspel, dessutom är de en stor guldkandidat!
Kommentera

claesw: Och björnen skiter i skogen, trähästen har träkuk och 8 lag går till slutspel. Visst kan FBK vara ett av dessa, men det är ju några matcher att spela innan vi vet...
Kommentera

Klinth: Om jag inte minns galet så sade eltifoso även förra säsongen något om att en slutspelsplats för FBK skulle vara ett mer än godkänt resultat med tanke på det svaga laget.
Kommentera

Paddan: Kanske är en väldigt försiktig och ödmjuk person? Vad vet jag???

Visst kanske FBK skall räknas in bland de 8 men det skall spelas om platserna i slutspelet...
Kommentera

Klinth: Äh, sånt tycker jag är oviktigt, ge oss SM-guldet nu direkt istället så kan jag koncentrera mig på pluggandet i vinter ;)
Kommentera

Paddan: Hmmm, låt mig se nu.... Det låter ju visserligen frestande men.......... ICKE!!!
Kommentera

Klinth: Nähäpp, då får jag väl sitta och vara nervös i femtio omgångar.
Kommentera

eltifoso: Ser inte till matcherna överhuvudtaget faktiskt då försäongsmatcherna säger noll och intet speciellt i början. Ser mer till vilka spelare som finns och tränarna givetvis, Men ser inte varför du tror dom skall få det så svårt?
Kommentera

Jag var och kollade på matchen vf-fbk i lysekil och fbk såg väldigt starka ut i halva andra och hela sista så dom går garanterat till slutspel om dom spelar så. Men såsom dom spelade i underläge vad jag såg då var ju inget imponerande.

Frölunda har inte spelat med fullt lag nån gång under en träningsmatch så vi vet ju inte deras toppkapacitet.
Kommentera

claesw: Jag måste hålla med, FBK är ett solklart slutspels lag och nästan 100%igt topp-4 lag.

Skulle tippa:
VF, LHC, HV71 & FBK på topp-4

Nedre delen kommer bli tät och med många lag involverade tror jag, Dif & MoDo kommer längre ner än vanligt...där nere även Mora, Brynäs m.f...

Leksand blir garanterat en stark nykomling...

Vad sägs om "profetian"?? :)
Kommentera

heffe: Jag skulle dela in lagen i tre grupper.

Grupp 1: Färjestad och Frölunda

Grupp 2: HV71, Linköping, Modo, Timrå, Södertälje och Brynäs

Grupp 3: Luleå, Mora, leksand och Djurgården

Så ser styrkan ut i trupperna enligt mig. Brynäs kan ramla ner i grupp 3 om inte Boorken lyckas tygla gubbarna och visa vem som bestämmer.
Kommentera

claesw:

Han grundar det på att de inte har någon Souray eller kåberg som kan slå FBK fram till final, nu kanske de måste " spela " sig till en finalplats!! Det var därför hela hockeysverige inte gillade dem förra säsongen! det stavas SHELDON SOURAY!
Kommentera

mattias - 74: Färjestad är väl inte helt odugliga vad gäller spelskicklighet. Att de spelat i jag-vet-inte-hur-många-finaler på raken är väl ett bevis på det. Och det var väl knappast Sourays och Kåbergs förtjänst att FBK spelade final förra säsongen
Kommentera

Linnea:

till viss del är det det för de spelade ju fult genom hela slutspelet och det var mest Souray Kåberg Berglund som höll på!
Kommentera

mattias - 74: Chara får man inte glömma men du gillar verkligen att hacka ner på FBKs fula spel... tycker du skall se lite i backspegeln hur ditt eget lag har spelat under vissa säsonger.
Kommentera

Stigsson: Om vi då skall hålla oss till 3 grupper så bedömer jag det i dagsläget så här:

Grupp 1: Färjestad och HV71

Grupp 2: Frölunda, Linköping, Timrå, Luleå, Leksand och Djurgården

Grupp 3: Mora, Södertälje Brynäs och Modo

Grupp 1 & 2 är då även lagen som går till slutspel.

Detta kan ju naturligtvis ändras om det dyker upp sena nyförvärv, långtidsskador och dyligt.

Frölunda har enligt mig en farligt tunn trupp i år. 3 bra kedjor och 1 juniskedja. Vad händer vid eventuell skada??? Hoppas innerligt på en riktigt bra förstäkning framåt. Sedan är det naturligtvis kul att junisarna på chansen, och visst kan de lyckas med tanke på deras framfart i J18 / J20 och J landslaget, men ändå...
Bakåt likadant. 6 backar + en junis som nr 7... Här är jag dock mindre orolig. De 6 är ju inte dåliga om man säger så och Demén-Willaume har jag hört mycket gott om. Är tydligen väldigt lovande...
Målvakterna då... Vad ska man säga? Rutin, rutin och rutin. Gamla rävar med mycket rutin... Salo har dessutom mycket att visa det svenska folket, och nu har han ju ett försvar framför sig denna säsong...

Så, med tanke på detta så rankar jag inte Frölunda som elitseriens bästa i år, men med rutin, rutin och rutin kryddat med ungdomlig iver och hunger så blir det spännande, rafflande och... SM-GULD i vår igen... MUMMA!!!
Kommentera

Klinth: Hehe får nog ta och hålla med dig Klinthan! Jag har också skrivit om rädslan för en eller två skador på några nyckelspelare som Nicke o Kallio t.ex... Rankar inte heller VF som 1:a eller 2:a.... 3-4 är mer troligt... Men hoppas ju givet på 1:a i serien o obesegrat genom slutspelet!! Muahahaha!!

Rävar o ungtuppar då eller Klinthan??!!

PS. Men jag hävdar att Dif kommer ligga i grupp 3 och SSK i gr. 2..... DÖD ÅT DJURGÅRN! (och död åt tengil)
Kommentera

heffe: Säkerligen kommer det värvas någon etablerad spelare framöver likt Kallio för några säsonger sedan.
Kommentera

mok: De e sant, är inte för att hets-värva som många andra lag gör... men inte vänta så länge som VF gör heller. Skulle vara bra om de kunde "spotta" o värva en etablerad vänster skytt. Mkt roligt o bra för svensk hockey dock att junisarna får chansen.
Kommentera

mok: Det är väl troligt ja. Dessutom kan de ju kosta på sig att avvakta lite och se hur det går för de nya förmågorna. Sedan kan det ju bli en del spelare i NHL som petas ner i AHL och då väljer Elitserien framför AHL. Vem vet...
Kommentera

Klinth: Precis så runt jul kanske dte händer saker om ingen blir skadad innan dess vill säga. Men mycket av detta beror väl på hur väl juniorerna kan ta plats och producera.
Kommentera

mok: Ja, skador kan bli Frölundas stora Akilleshäl denna säsong som truppen ser ut nu... Tur att det finns kontanter om man behöver köpa in extra resurser ;-)
Kommentera

Klinth: Hehe exakt, då öppnar de stora "plånkan"! Hoppas på en vass vänster skytt med lite tyngd. Hoppas på en europe om de ska tas hit från NHL/AHL... Har ju tydligt sett att amerikanerna har lite svårt för att anpassa sig till de svenska spelet och domarna.
Kommentera

heffe: Laget innehåller redan tillräckligt med vänsterskyttar jag hoppas ni menar högerskyttar då vi bara har två kahnberg och Koivisto
Kommentera

darktroll: Yep, självklart... Tack för tillrättavisandet :)
Kommentera

mok:

Vissa säsonger ?? Nu var det förra säsongen vi snackade om! Undrar hur ni skall spela i Göteborg nu med Odouya i laget ??

Leksans vann mästarcupen efter bra spel och vad jag förstod så var det riktigt bra spel. Ollas matchstraff i sista var mer olyckligt än fult,
Kommentera

mattias - 74: Menar du hela förra säsongen eller vissa matcher? Hela tiden i de matcherna du menar eller bara vissa sekvenser och menar du alla i FBK eller vissa spelare i vissa byten?

Så som du skriver så kan man ju tro att du menar på fullt allvar att alla i FBK i varje byte i varje match hela förra säsongen spelade för att skada, så kan du väl inte mena?
Kommentera

mattias - 74:

Fattar inte. Menar du att Frölunda ska spela annorlunda nu bara för att man värvat Oduya? Leksandslogiken biter inte på mig, förklara.
Kommentera

eltifoso:

Nej det menar jag inte jag menar de spelarna jag skrev, När souray var på isen var det allt annat än skön hockey. Berglund åker och sär småful och Nordström och Jönsson gnäller. det kallar inte jag hela Laget
Kommentera

Danne_l:

Mok drar opp saker som är gamla som när jesus gick i kortbyxor, jag menar bara att Frölunda kommer säkert inte vara det samma med Odouya.

Mer utv minuter helt klart
Kommentera

mattias - 74: Du menar att Souray spelar fult varje byte då och Berlund i varje byte? Eller menar du att de gör det ibland precis som majoriteten av alla ES-spelare. Du kan inte på allvar mena att Norda och JJ gnällde i varje byte heller? Eller? Det verkar som du hakat upp dig på att några spelar i några byten i några matcher spelar vårdslöst och gnäller. Det är ju knappast något unikt för FBK's trupp.
Kommentera

mattias - 74: Du kan ju bara klaga på FBK och tycker bara du skall se vad ditt eget lag gjort vissa säsongen inte mycket bättre där. Visst det var ett tag sedan men vad spelar det för roll? Går det trögt för Leksand i ES kommer säkerligen det välbeprövade skogshuggarmentaliteten tebax igen.Som man säger... kasta inte sten i glashus.

Sen har jag svårt att se att Frölunda skulle få så mycket mer utvisningsminuter med Oduya i laget. Han kommer få en helt anna roll än i DIF och inte sitta lika mycket. Sett över hela laget kommer det nog inte bli några större överraskningar i antalet minuter.
Kommentera

« · 569690