va i hela HAAAAANS

« · 154422 · » Till forumet

va i hela HAAAAANS
hur fan kunde vi förlora mot finnarna! va e detta för nått! hoppas fan att det går bättre på sweden hockeygames! vissta Jari e skadad med en då...
aja tur at inte den här turneringen betyder nått... värre om det va VM :)
Kommentera

Sv: va i hela HAAAAANS
är fortf. skeptisk till hardy nillson som coach.
Kommentera

rayar: A. du har väldigt stor anledning till Nillson som coach... men men vad ska man göra åt det just nu?!
Kommentera

skulle gärna sett Bengt åke i färjestad som landslags tränare om de nu är möjligt :)
Kommentera

rayar: Jag är säker att Pär Beckman skulle göra succe som tränare för landslaget.

En kille som peppar spelarna och är aktiv i båset. En kille som visar känsla och kräver respekt. En kille som tuggar taggtråd och som är hård, till skillnad från "hårde" Hardy den softa fjanten. Så lam som han var mot de svenska "stjärnorna" när dom föll mot vitryssland har jag aldrig sett en tränare. MESIGT!!! LAMT!!! FJANTIGT!!!

Låt "Pelle" styra i det Svenska landslaget, låt han stuva om och fixa till spelsystemet, låt han plocka in "rätt" spelare så ska ni alla få se på resultat!

Det är Pelle eller Conny som kan ta den rollen, och Conny SKA vara kvar i Frölunda...
Kommentera

SupportVF: Hur vi kunde förlora mot finnarna?`Tja vi var sämre helt enkelt. Sen betyder alla turneringar nått dom är inte meningslösa.
Kommentera

MoK GG: vi borde ha tagit finnarna tycker man.... visst gör dom det med det kunde varit något större...
Kommentera

SupportVF: Visst kan man tycka att vi borde plockat Finnarna, men inte med det laget som Hardy tog ut. Det laget hade inte kapacitet till ett bättre resultat än vad det blev.

Vad det gäller status på Cuperna, så är det ju tyvärr så att Elitseriens spelschema är så tajt att det inte finns tid till turneringar, tyvärr. Det är ju därför som riktigt bra spelare tackar nej till Hardy´s landslag. De får för lite vilotid och familjetid. Sedan kan man diskutera vad som skall ingå i en spelares "arbetsuppgifter". En del påstår att Landslagsspel ingår i deras "jobb", jag håller inte med. En spelare i ett elitserielag har kontrakt med sin klubb, spelar och tränar för just den klubben. Landslagsspel ligger utanför den uppgiften.

Korta ner ES, så ska ni se att det blir bättre kvalitet på Landslaget. Byt sedan ut Hardy mot Pär Bäckman eller Conny Evenson, så ska ni få se på grejer.
Kommentera

Klinth: Bäckman hade varit bra att ha som coach. Christer Abrahamssom, mannen som gav coaching i trädskor ett ansikte är visst ledig numera. Varför inte ringa honom. Jag menar det kan väl knappast inte gå sämre än vad det gör nu.

PS - Jag skämtade givetvis om Abrahamsson.
Kommentera

Dragan 2k: Nähä, gjorde du!?! ;-)
Kommentera

Klinth: ja du ahr rätt... det va inget höjdar lag som han plockade ut... Naturligtvis så skall ES splelare stanna kvar i sina lag under ES det e ju en självklarhet!

Men en då, hela kuppen har ju varit dålig trotts att vi vann mot ryssarna...

det blir bättre när det e sweden hockey games....!
Kommentera

SupportVF: Ursäkta mig, men hur menar du då?

Hardy är fortfarande coach!
Spelarna spelar fortfarande enligt samma tuffa spelprogram!
Det är samma urval av spelare som Hardy har tillgång till!

Den enda skillnaden är att Hardy kan komponera ihop andra, "nya", spelare med varandra, matcherna spelas på "hemmaplan" och Sweden Hockey Games ligger senare lagd under säsongen så spelarna är ännu mer slitna!

Tyvärr, men jag är inte lika optimistisk som du, det krävs en omvärdering av ES spelschema kontra bedrifter och meriter i Landslaget om vi skall få se bättre resultat, och detta i Svenska hockeyförbundet, och det löser man inte under detta året.

Sedan hoppas man ju innerligt på Svensk seger varje gång dom spelar, särskillt då i Sweden Hockey Games.

Vad det gäller VM och OS så finns det ju oftast ett större utbud av spelare att tillgå, så då blir det andra bullar ;-)
Kommentera

Klinth: Till skillnad från många andra här så tycker jag faktiskt inte att truppen i Karjala var så värst kass.
Länge har vi klagat över att det alltid är samma stofiler som tas ut och när Hardy nu vågar testa nytt är vi ändå där och klagar, går inte ihop för mig.

Sen är det ju skitsamma hur det går för laget i dessa turneringar. Det viktiga är ju att spelarna får känna på det och komma in i spelet så de är förberedda då det verkligen gäller: VM.
Kommentera

liepins: Håller delvis med dig gällande truppen. Anser nog att man kunnat göra mer. Men det stora problemet är inte valet av spelare, utan det tajta spelschemat i ES. Hade man haft färre matcher, och mer fokus mot Landslaget, så hade Sveriges insats varit bättre. I dagsläget börjar vi närma oss NHL-syndromet, där serieseger och SM-guld blir viktigare än vinster med Landslaget (Karjala Cup, Sweden Hockey Games osv, osv). Precis som NHL kontra VM och snart även OS, och det tycker jag är synd.

Håller INTE med dig i kommentaren "Sen är det ju skit samma hur det går för landslaget i dessa turneringar".

Öka statusen på Landslagsspel även i dessa 4-nations-Cuper, och skapa utrymmet för detta genom att minska antalet matcher i ES, så kommer Landslagsmatcherna att bli mer intressanta framöver, och spelarna kommer att VILJA ställa upp på ett annat sätt.
Kommentera

Klinth: Det tajta spelschemat är helt klart en bov i dramat. men jag vill nog hellre påstå att det är dessa turneringars upplägg som gör dom, för många, totalt ointressanta.
Läste häromdagen ett förslag om att göra detta till en cup som sträcker sig över hela säsongen. Där skulle man möta alla länder i o borta- och hemmamöten. Detta tror jag skulle kunna få upp statusen något och samtidigt behöver man inte klämma in för många matcher på en gång i ett redan tajt spelschema.

Jag vet inte..kanske skulle detta vara bättre?

Om jag skall vara riktigt ärlig, jag tror inte Hardy gråter floder över att komma trea i en sån här turnering. Det viktiga är VM.
Kommentera

liepins: Att VM är viktigare än dessa cup-matcher är ju odiskutabelt. Men då har man även tillgång till andra spelare. Dessa Cup-matcer är ett suveränt tillfälle att slussa in "yngre" Svenska förmågor, så att de får känna på internationell hockey osv. Men det räcker inte. Statusen måste ökas, så att det blir viktigt att vinna varje gång som Tre Kronor spelar en match!

Att slå ihop Cuperna kanske kan funka, men man bör väl spela matcherna relativt tätt inpå så att man kan spela ihop laget, samt få en go stämning i truppen.

Personligen ser jag hellre en Frölundamatch, än Sverige-Tjeckien när det är såpass dålig uppslutning både manskapsmässigt och medialt. Om inte Svensk landslagshockey är större än en seriematch, då är man snett ute!!!
Kommentera

Klinth: Tror inte statusen kommer öka om man inte inser att VM inte kan ligga varje år. Max varannat år, på så sätt kan man spela dessa turneringar i ett litet lugnare tempo.

Men personligen skiter jag fullständigt i dessa turneringar som sagt. Kul om det går bra för våra VF-spelare i landslaget men viktigast är att de håller sig friska så de kan spela hem ett SM-guld åt Frölunda. Det värderas MILJONER ggr högre än ett VM-guld!
Kommentera

liepins: precis, jag skiter typ blankt i tre kronor, med undantag för OS och Canada cup , då dom bästa spelarna verkligen är med och det blir lite prestige, att se på amatör vm år efter år lockar inte.
Kommentera

liepins: Nu börjar vi närma oss lite grann, vad det gäller cup-spel och VM-spel för Tre Kronor. Samtidigt är vi inte alls överens, men det måste vi ju inte vara heller ;-)

Du har däremot hur rätt som helst med ditt påstående att ett SM-guld till Frölunda värderas MILJONER ggr mer än ett VM-Guld. Alla gånger ;-)

Och i år kan det ske, kommer det att ske!!!

SM-GULD, SM-GULD, SM-GULD!!!!

Skall bli gött att skandera fram i vår ;-)))))))
Kommentera

Klinth: Nä, helt överens behöver vi aldrig bli.
Huvudsaken är att vi i April tillsammans kan stå på avenyn och hylla våra nyblivna svenska mästare:)))

Bra att va överens ibland...hehe
Kommentera

liepins: i april på avenyn kommer det fällas många frölunda tårar efter 37 år!!!!!! :)
Kommentera

liepins: rygg problem stod de på hockeyligan.se..
mena i förra med. de va ju 37 år sen sm guld (lr nå sånt)...
Kommentera

remes: Det blir första gången man bölat sen dottern föddes!!!
Fy FAN vilken go känsla, SM-Guld alltså ;-)
Kommentera

vi klär poseidon i den stora frölunda flaggan GG har :) (om de blir sm guld)
Kommentera

Klinth: fan ja det stämmer det där med S.H.G.... jag vet inte hur jag ska kunna förklara det där...

klart att man hoppas varje gång att de ska gå bra!

nej nu ska jag jobba... har 2500 datorer som ska ha W2000 :)
Kommentera

SupportVF: Ha det så kul ;-)
Kommentera

Klinth: mmm väldigt kul.... Ericsson har fårr försig att byta alla datorer med NT 4.0 till W2000...o det e ca 2500 st!

jag blir galen!
Kommentera

liepins: Ehh??!!!Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker??!!!Att säga att ett SM-guld är miljoner gånger viktigare än ett VM guld,är för mig rent skit snack. Själv så älskar jag Frölunda,är ett riktigt fan och hoppas verkligen att vi vinner SM guld,men att det skulle vara större än VM guld är bull shit. Det största är ju ändå Tre Kronor. Det var ju som Henrik Lundqvist sa: Min största dröm är ju att få spela i Tre Kronor.
Elitserien bygger ju på att skapa bra spelare som kan spela i Tre Kronor,det är ju faktiskt Sveriges lag. Om man då säger att Tre Kronor inte spelar någon roll...kan man absolut inte vara ett riktigt hockeyfan. Det finns inget roligare än att se VM eller OS.
Tre Kronor är det bästa i mina ögon,klart slut. Minnen som OS guldet 1994 är ju det bästa.

Skärpning!!!Sluta att svika erat landslag.
Kommentera

Frölunda85: Tycker du verkligen det är kul att se amatörer spela "VM" varje år medans dom bästa lirarna spelar borta i NHL samtidigt? Det tycker inte jag iaf, och många säkert med mig.
Är en väldans skillnad på att se hockey ifrån OS och VM , OS spelas vart 4:e år, MED dom bästa lirarna, VM spelas varje år, UTAN dom bästa lirarna, hockeyvm har tappat sin status totalt mot var det var innan , därav också intresset. Svårare än så är det inte.
Och jag säger so liepens, ett sm guld med frölunda är 100000000000000 ggr mer värt än ett vm guld för tre kronor, för det säger sig självt, laget som vinner VM, är inte bästa i världen, orsak? Dom bästa spelarna äre inte med.
Kommentera

danoj: allt du just skrev är faktiskt helt fel. Du säger att de bästa spelarna inte är med...det är inte sant. Se hur det gick i senaste OS när vi hade alla "bästa" spelarna med. De visade bara upp hur överbetalda de är,och hur diviga en del av dom faktiskt blivit. Vi förlorade mot Vitryssland på grund av att spelarna inte hade något hjärta. Det handlar faktiskt inte om vilka som tjänar bäst,utan vilka som har störst hjärta,men det verkar inte du ha fattat.
Jag tror att våra elitserie spelare kan göra det mycket bättre i Tre Kronor. Men du kanske inte tycker att Jari Tolsa, Joel Lundqvist är tillräckligt bra??eller?? Jonas Johnsson kan jobba mycket bättre än tex Mats Sundin
Kommentera

SupportVF: Du kan hyra in mej så hjälper jag dej uppgradera :)
Kommentera

Frölunda85: Är det helt fel? ok haha
Förlusten mot vitryssland var bara ett exempel på att motivation slår klass, så enkelt var det, du kan väll inte på något sätt tro eller tycka att jari tolsa och joel lundkvist är bättre än Mats sundin/Peter forsberg?? Dom kommer säkerligen att bli lika bra, men är det inte än på långa vägar, det förstår du väll.
VM är inte vad det har varit, bara att inse, förut hade det status , det har det inte längre, kandickerna såg VM som ett perfekt läge att få lite semester, dom gick ut och festade etc, tycker du då att det inger status? Nej hockeyvm idag är ett skämt.
Kommentera

Frölunda85: Jobbigt att jämföra Joel, jari etc med Forsberg, SUndin, Näslund, Nylander. Tror dom flesta med lite hjärna inser vilka som är bäst. Visst våra juniorer är bra men dom har en bit kvar till den nivån.
Kommentera

Frölunda85: Enligt mig så är faktiskt ett SM-Guld till Frölunda större än ett VM-guld! 1965 var ett år så långt bort i historien att det nästan inte finns. Jag har väntat och längtat efter detta SM-guld i hela mitt hockeytokiga liv, och det är bra många år det!!!
(Snart 30 år, usch vad gammal man är på väg att bli)

Vad det gäller turneringar för Tre Kronor:
OS är ännu det största, det har NHL ännu inte kunnat förstöra!
Detta ser man ALLTID fram emot, och ett OS-guld är alltid en enorm bedrift!
VM är däremot lägre prioriterat bland hockeyproffs än "bucklan" i NHL (där för övrigt världens bästa spelare möts). Deras bristande prioritering och motivation medför också folkets bristande prioritering och motivation.

Sedan skall vi då inte prata om 4-nationsturneringarna.... Nedprioriterat så till den milda grad att ES är mer intressant, tyvärr!
Detta är inte ett problem hos oss supporters eller spelarna i ES, utan något som måste rättas till i Svensk hockey. Om man ändrade ES spelschema och lyfte upp statusen på Tre Kronor och spel med landslaget, och dessutom ökade intresset runt 4-nationsturneringarna, så skulle det bli annat ljud i skällan.

Jag vill som du se ett starkare intresse runt Tre Kronor och runt de turneringar som Tre Kronor spelar, men då måste Svensk hockey ta tag i denna situation först!!!

FRÖLUNDA MOT SM-GULD!!!
Kommentera

Klinth: Problemet med NHL och VM är ju inte att spelarna inte prioriterar VM utan inte får vara med för sina lag alla gånger. Sudden etc ställer ju alltid uppi VM om dom bara kan göra det. Sen att det gick som det gick mot Vitryssland är ju en sak, många faktorer som spelade in där.
Kommentera

MoK GG: Jag tror nog att Frölunda85 menar att de har mer hjärta och kämpaglöd, inte att de är bättre spelare.

Om man då tittar ENBART på matchen mot Vitryssland så är jag böjd att hålla med Frölunda85, för då var det i princip bara en spelare som slet och ville vinna, som visade hjärta, och det var Z, för han hade mycket att vinna på att visa upp sig. De andra gled mest runt och "divade" sig.

Sedan har man sett MASSOR av matcher där våra goa NHL-proffs har visat både hjärta och jävlar-annamma, och gått på knäna för en seger, så man skall inte racka ner för mycket på dem för EN match.
Kommentera

MoK GG: Om du vore ett hockeyproffs, vilket skulle du helst vinna, VM eller Stanley Cup?

För mig är svaret solklart Stanley Cup, för det är en betydligt större bedrift!
Kommentera

Klinth: Tycker det är synd att säga att alla utom Z divade sej. Dom trodde dom hade vunnit matchen redan innan, underskattning + att vitryssland hade en bra dag.
Kommentera

MoK GG: Lite grann ett fall av ordval, eller?
Jag anser att det är divalater att så totalt underskatta en annan hockeynation, att man knappt bjuder upp till match.
Kommentera

danoj: Återigen har du fel. Jag blir faktiskt lite chockad att ni faktiskt resonerar så här. Vadå ingen status???Hockey vm har visst status,även om du kanske inte tycker det. Ja,jag tror att Jari Tolsa och Joel Lundqvist skulle kunna göra bättre ifrån sig,eftersom de spelar med mer hjärta. Bara för att Sundin och Foppa är jätte kända och väl betalda betyder det självklart inte att de presterar bättre för Tre Kronor. Om det är som du sa...att de tycker att NHL bucklan är viktigare än VM så kanske de inte ger 100 procent,och då är det bättre att ha spelare som gör det. som tex Tolsa och Lundqvist.
Hockey VM idag är inte ett skämt. Det är en jävligt (ursäkta språket) bra turnering
Kommentera

Frölunda85: nej jag har inte fel, du får snart börja rannsaka det du skriver för det blir bara löjligt, sen att du TYCKER någonting innebär inte att det ÄR så, förstår du skillnaden?
Och sen lägger vi ner den här jämförelsen, tolsa/sundin mfl, blir inte rättvisst mot våra frölundakillar när du jämför så.
Och att fler än jag resonerar annorlunda än du tyder väll på att det kanske ligger nått i det jag skriver, har du tänkt på det?
Kommentera

MoK GG: Faktum är att jag har en hjärna. Du Missförstår mig,jag säger inte att Foppa,Sundin,Salo,Näslund (som jag växte upp med att se) är dåliga. Men har de inte tillräckligt motivation till att vara med i Tre Kronor och inte tycker att det är viktigt,ska de självklart inte vara med. Då är spelare som VILL vara med självklart mycket bättre
Kommentera

Frölunda85: herregud, tror du inte dom skulle VILJA vara med i Vm, grejen är ju att det finns ett fenomen på andra sidan atlanten som kallas för NHL, där klubbarna förbjuder sina spelare att spela vm, det är alltså inte spelarna som avgör detta. Just därav det svala intresse för "VM".
Kommentera

danoj: he he,nej du,det betyder inte att ni har rätt,bara för att ni är fler som tycker så. Läs vad jag skrev nyss så kanske du förstår vad jag menar. Jag skriver enbart vad jag tycker och känner och vad jag tror är rätt,och det står jag för
Kommentera

Frölunda85: jo vi har förstått det.
Kommentera

danoj: Nej,en del vill faktiskt inte vara med i VM. Åker deras lag ut,så är det ju självklart att de får vara med. Se på hockey vm 98, då kom både foppa och sudden
Kommentera

Frölunda85: åter igen, nej det är inte självklart att dom får vara med, nhl klubbarna skickar inte över sina spelare och riskerar skador etc om dom inte vill.
Sen finns det några som tackar nej, men vad tror du det beror på?
Tror du att dom hade tackat nej till att spela tex OS?
Nej, det hade dom inte, utan att sperla VM är inte samma grej som det var för många år sen när dom bästa var med, så är det, vare sig du gillar det eller inte.
Kommentera

danoj: Det är ju inte heller så smart av dig att tracka ner så mycket på den turneringen. Bara för att du inte gillar VM eller bryr dig,så finns det faktiskt många andra som gör det.
Själv så älskar jag alla turneringar där Tre Kronor är med,OS,VM osv,det har jag gjort hela mitt 17 åriga liv.
Kommentera

Frölunda85: jag trackar inte ner, jag försöker bara få dig att fatta hur det ligger till, för uppenbarligen verkar du ha svårt med att förstå vad jag menar.
Kan du förklara för mig hur en turnering INTE kan tappa i status när dom bästa lirarna inte är med, till skillnad från förr. Förklara det för mig om det går.Ska jag göra ett exempel till dig vad jag menar??

En kedja med följande: Niklas lidström, calle johansson, peter forsberg, mats sundin och markus näslund.

Eller en kedja med: Ronnie sundin, Björn nord, Jörgen jönsson, jonas johnson, ulf söderström.

Vilken av dom 2 kedjorna ser du hellst i en vm-turnering ?
Kommentera

danoj: Jag tycker att det är lite taskigt av dig att hela tiden försöka dum förklara mig. Jag fattar faktiskt hur det ligger till. Och turneringen tappar inte status bara för att Foppa,Sudden etc inte är med.

Det beror helt på. Som jag sa förut..har den första kedjan tillräckligt med motivation för att vara med så är det klart att de ska va med.
Men har de inte motivationen så ska den andra kedjan vara med. Dessutom är Jonas Johnsson i mina ögon mycket bättre än både Foppa och Sudden, Jonas Johnsson finns över hela isen och kämpar så otroligt mycket.
Kommentera

« · 154422 · »