millis: Jag såg att han hade skrivit det men inget är väl helt klart ännu, finns inga papper påskrivna vad jag kan förstå. Eller är det annan info som har kommit fram nere i Göteborg?
Kul att få se Axelsson och Co men lite synd att några andra killar får stå tillbaka. Hur man än vänder och vrider det hela, så blir det fel.
millis: Hur kan nån vara klar om inga papper e påskrivna :) Du har hör Affe skall anslita? Typ hela sverige har läst det i var och annan tidning som finns , vi e fler som kan läsa.
Visst skall det bli kul att se dom spela i Frölunda dräkten. Men vilka kommer få ta stryk o inte spela? Loui? Hur bra e det? Sen om lockouten blir kortvarig så försvinner dom bara helt plötsligt.
millis: Jag läste på Frölundas hemsida om lockouten, jag hade visst missat att kika in där idag... Där stod ju litegrann om vad Frölunda gjort och inte.
Klart det blir kul att se NHL-spelarna men jag tycker det blir synd om bla Kalle, Daniel, Björn som kämpar för att få spela.
Sannes: Kalle, Daniel o gubbarna hade inte fått spela så mycket i vilket fall som helst och det är ju bara 1 back som tillkommer. Hårdare blir det för våra forwards som redan får konkurera så ansluter då kanske 3 till. Skall vi spela med 5st femmor :)
MoK: Visserligen men de känner ju iallafall att de har chansen att få spela, det sporrar dom vidare och det gör att de utvecklas mer, iallafall så inbillar jag mig detta. 5 st femmor, ja det hade varit något det......... :)
Sannes: Kalle o gubbarna vet nog att dom hade fått spela ytterslite hur det än blivit med lockouten. MEn vilka skall sitta på bänken bland Frölundas forwards? 4a femmor kan man ha men sällan alla får spela oftast e det ju 3st som gäller. Alltså 9 spelare.... många som inte får spela då.
MoK: Tja, det blir kanske lottdragning om vilka som får spela och inte. Denna lockout ställer bara till massa bekymmer. Och jag vill trots det se "min" Kalle i Elitserien........
Jag er så hemskt mycket om ursäkt. Men det har väl knappast varit läge att skriva på några papper innan lockouten blivit klar. Så det enda man har kunnat gå på någolunda har väl varit vad spelarna sagt eller? Sen kan man ju ganska lätt dra slutsatsen att om spelarna tränat med laget under sommaren så är det ganska naturligt att spel i Frölunda varit alternativet närmast till hands, eller det kanske bara är jag som drar sån slutsatser.
Sen borde du som WWSare veta lika väl som jag att Påhlsson är klar för spel i Frölunda.
millis: Självklart e det naturligt att tränar dom med Frölunda sp ligger ju spel där nära till hands. Men som vanligt när det gäller värvningar så tycker inte jag nått e 100% klart om det inte står på Frölundas hemsida att kontrakt e skrivet. Våra kära tidningar går inte att lita på. Och även om en spelare säger själv han skall spela så vill jag få kontraktet bekräftat först.
MoK: Det har gått flera minuter sedan nyheten kablats ut via NHL och diverse medier och fortfarande inget nytt på Frölundas officiella. Det är ju skaaaaannnndaaaaaaaal:-)
MoK: Det tvivlar jag inte alls på. Men platsar Steen ens, tror du? Och OM han gör det så får han väl svårt att bli så mycket bättre än 3:e center i MoDo... ;)
Det tror inte jag heller. Jag tror att hans val att flytta till Övik hade ett mycket stort samband med bl.a. Jocke Lindström. (Spelar bra ihop gör de ju, dessutom!)
slashpuppie: Hmm. jag vet inte men hör jag namnet Hamilton tänker jag på killar....eller det lät lite fel:-) Det är ett killnamn. Min dotter Hamilton funkar inte direkt.
Förresten tänker jag även på George Hamilton, filmjölk, ett fallande träd och vackra sommarängar när jag hör namet Hamilton,,,för att inte tala om ishockeylaget Hamillton Bulldogs.
MoK: Ursäkta att jag lägger mig i debatten. Men ni pratar 5st femmor och hur det blir med killarna som står på gränsen för en plats. Läs min intervju med Wikegård så har ni svaret på frågan.
Att gnälla biter inte. Spelarna är yrkesmän precis som vilken annan som helst och det väl bara för fan till att plocka på sig blåstället och ta i ännu hårdare på träningara för att bevisa att man skall ha en plats i laget alternativt ta skitjobbet genom ett år i Allsvenskan och höja statusen på nivån under Elitserien.
Spelarna blir ju inte varslade utan står de under kontrakt så får det ju fortfarande full lön av sin ES-klubb.
Visserligen inte lika glamouröst förvisso men det lär säkerligen dyka upp mer folk på de allsvenska arenorna utifall att ES-klubbarna väljer att låna några av sina gubbar.
Tänk Bofors om det får låna Calle Steen, Martin Lindman och nån till från FBK.
Tänk Halmstad om de får låna några lirare från VF....
Det skulle genast bli roligt att följa både Allsvenskan och ES.
Klart som sjutton det här kommer bli skoj, den som säger något annat måste antingen ljuga eller vara knäpp. Däremot är det oroväckande om andra spelare blir lidande för länge. Men som nån skrev, på med blåstället och slit som djur!;)
Angående bekräftat eller ej. Alla vet ju att Frölunda är väldigt försiktiga med att säga någonting om något när det gäller nya spelare. I det här fallet tycker jag dock det en längre tid varit uppenbart vilka spelare som skulle ansluta till Frölunda.
Vill passa på att nämna det här också (om nu någon råkat missa det). Den sjätte november fyller vi några bussar och far till Södertälje. En sådan resa får inte frölundaiter missar så kolla in länken och boka upp er!!
ernie eagle: Jo visst e det som du säger inget snack om saken men det gäller ju bara att hoppas att killarna som inte får spela verkligen är stenseriösa och inte sticker bra för att dom inte tycker klubben satsar på dom. Sådanna spelare finns , kanske inte många. Halmstad säger du, där spelar ju redan en handfull Frölundaiter :) Ja nu e väl lockouten ett faktum skall bli intressant att se alla klubbar hur deras trupper kommer bli. Många intressanta spelare som kommer fram om inte annat.
OskarB: Det där var en mycket bra fråga, tyvärr är jag inte rätt person att svara på det. Förhoppningsvis så är någon av dom med ikväll. Kanske MoK vet något mer.
Jag läste precis på Frölunda hemsida att de var klara.
Är inte Sverige underbart?? De svenska skattereglerna gör att en spelare inte kan vistas i landet längre än 183 dagar innan denne måste betala förmögenhetsskatt (1,5 procent).
Läst i AB:
"Skattemyndigheten ser ut att skapa kaos i elitserien. Många av de svenska NHL-proffsen kan tvingas lämna elitserien redan innan jul. Andra - som Daniel Alfredsson - har bestämt sig för att åka hem till Kanada. - Jag kommer inte att spela i Frölunda förrän tidigast efter nyår, säger han till Sportbladet."
Dream Team: Pebben skiter i det och tänker betala skatten. All heder till den gubben! Många NHL spelare som kommer få skattesmällar. Men själva regeln tycker jag är helt OK. Menar bor du i landet får du ju faktiskt betala skatt som alla andra. Sen måste man ju sätta nån gräns.
mok: Jo men dom bor ju inte här nu egentligen, dom är ju här pga utav att dom är utestängda från sin arbetsplats trots det ska dom betala förmögenhetsskatt på hela sin förmögenhet.
Det är annat om dom flyttar hit permanent. Skatta ska dom naturligtvis gör på dom inkomster dom får här medans dom är här.
Det som blir stora tvisten i det här fallet är väl vart man räknar att dom bor. Dom har sina hus osv kvar "overthere" men anses nu alltså, av skattemyndigheten, bo i Sverige. MEN, är de här i endast 183 dagar så anses dom inte bo här..hmm, krångligt.
Jag är för dum för att fatta såna här grejer, jag går och äter frukost istället!
mok: Men det är ju inte det som är problemet. För trots att spelarna bevisligen spelar (alltså jobbar), bor och lever i antingen Kanada eller USA, tvivlar ju tydligen skatteverket på vilken "bas" dom har.
Eeh.. hallå.. ursäkta en yngling, men borde inte detta vara tämligen uppenbart?! Jag begriper ingenting.....
Danne_l: Dom menar väll att om man är på ett ställe mer än 6 månader kan det inte klassas som besök längre skulle jag tro , jag vart överskriven automatisk efter 6 månader till en annan komun jag när flyttade
Dream Team: Nån gräns måste ju finnas för hur länge man skall bo i landet för att betala förmögenhets skatt. Nu har dom satt det till 183 dagar och det är ju bara att rätta sej efter detta. DOm bor ju och jobbar här då skall dom betala skatt både på inkomst och förmögenhet inget snack om det tycker jag. Varför skall dom komma undan när ingen annan gör det?
Är någon NHL-spelare redan klar för Frölunda? Vilka kan tänkas komma?
Axelsson, Alfredsson, Bäckman, Påhlsson?