Frölunda HC

60410 inlägg · 3402 ämnen

Vilka kommer?

« · 421368 Till forumet

Sv: Vilka kommer?
Danne_l: Tycker det är tämligen klart. De bor väl någonstans när de är här också? Och för att undvika att personen dubbelbeskattas får han skatta i det land han tillbringat mest tid i under året. Vad är det som är konstigt?
Kommentera

OskarB: "Vad är det som är konstigt?"

Ja, säg det...
Att dom har basen overthere är väl solklart. Lika solklart som att man är här tillfälligt. Att inte ha ngn gräns för vad som är tillfälligt verkar ju inte särskilt intelligent, om man säger så...
Kommentera

Huge: Bedömningen görs ju årligen. Hur ska man annars bedöma vad som är tillfälligt om man inte tar flest antal dagar på ett år? Ge gärna ett exempel på en alternativ lösning som dessutom är praktiskt kontrollerbar.
Kommentera

OskarB: Precis vad jag menar. Det klagas ju mkt på byråkrati när det gäller skattemyndigheten. Vad tror man kommer att hända om det inte fanns ngn tidsgräns?
Man får ju inte tappa huvudet helt i sin iver att försvara sina egna "lönedumpare".... :-)
Kommentera

Huge: Risken om det inte fanns en tidsgräns är att personer skulle kunna bli skattskyldiga för samma sak i två länder.

Visst kan det tyckas solklart för oss var de här personerna har sin bas, men skattemyndigheten kan ju inte arbeta så. De måste ha standardiserade regler som gäller för alla. Man kan inte ha olika regler för de som lever ett offentligt liv och de som inte gör det.
Kommentera

OskarB:

Det är väl solklart för alla var man har sin bas. Min bas är där jag är skriven för tillfället. Jag är skriven i Övik. Samtliga av proffsen är skrivna i det som betecknas "Utomlands". Alltså är det utomlands de skall skatta för sina tidigare inkomster.

De pengar de tjänar nu skall de naturligtvis skatta för enligt gällande lagstiftning, men redan intjänade pengar (intjänade i utlandet) kommer de ju få skatta för den dagen de flyttar hem till Sverige. Eller skall de behöva skatta för de pengarna två gånger?
Kommentera

OskarB: Skönt att nån är på min sida angående detta :) Känns extra bra idag att få uppbackning av en HV supporter till på köpet.
Kommentera

Poffa:

Jag håller på Poffa!:)
Kommentera

Poffa: Är det inte ett kännt faktum att vi skattar för våra pengar gång på gång?
Kommentera

mok:

Jag är helt säker på att jag inte betalar dubbel skattesats på mina intjänade pengar. Att jag sedna får betala diverse skatter vid inköp av drivmedel, fordon, böcker osv är en annan femma.
Kommentera

Poffa: Jo dte var mer det jag menade. Men vissa saker är ju nästan dubbelbeskattade. Skatt på moms etc
Kommentera

Danne_l: Jag med, eftersom mitt resonemang nog faller rätt så pladask, annars.. ;)
Kommentera

Poffa: Ja, för var och en är det så. Men likväl måste det vara mätbart för skattemyndigheten. Annars skulle ju varje person som har de tillgångar att förmögenhetsskatt tas ut skriva sig på Malta, eller något annat kul ställe, om inget krav fanns på att man dessutom var tvungen att befinna sig där större delen av året.

Och de pengarna de tjänat in utomlands kommer de få skatta för årligen under alla de år de bor i Sverige, förutsatt att lagen inte ändras. Precis som man skattar årligen för det överkott man samlar på hög via inkomster inom riket.
Kommentera

mok: Skattelagstiftning handlar ju som tur är inte om lagtillhörighet...;-)
Kommentera

« · 421368