I tidningen Hockey, som damp ner i brevlådan idag, uttalar sig Leif Boork om Elitserielagens möjligheter i vinter. Helt oväntat tar även Boork upp "utlännings-fenomenet". Nästan med en gång i artikeln skriver han:
"När jag studerar de aktuella trupperna i elitlagen förvånas jag över hur vissa klubbar har så stor andel utländska medelmåttiga spelare. Dessutom får laget ofta en identitetskris beroende på just detta. En icke ointressant psykologisk faktor. Lag som HV71 och Timrå "lyckas" år efter år ha ett brokigt spelarmateriel som måste vara svårt att få att kugga i varandra. Låt vara att HV71 haft en tradition att ha finländare i truppen men fem stycken (och det kanske blir fler) är väl mycket. Speciellt av två skäl är det anmärkningsvärt; 1) Stommen i laget av småländska frontfigurer är svagt; 2) Få av dessa finländska spelare har varit extremt nyttiga för HV genom åren (undantag är ju den fantastiske backen Kari Eloranta och den för HV så lyckade Esa Keskinen)."
Om vi börjar med alla "medelmåttor" HV har värvat så undrar jag om Boorken har någon som helst uppfattning om hur HV värvar sina finnar? I Finland har man killar som Esa Keskinen, Kari Takko och Kari Eloranta som ständigt tipsar HV om spelare och som ger spelarna varma rekommendationer. Dessa spelare är sällan okända för HVs assisterande tränare Arto Routanen och till sist brukar Dag ta en tripp österut för att kika lite på de namn man fått. Det är knappast grisen i säcken man värvar. Sen att en och annan floppar är en sak, men det kan väl lika gärna hända med ett svenskt nyförvärv?