I tidningen Hockey, som damp ner i brevlådan idag, uttalar sig Leif Boork om Elitserielagens möjligheter i vinter. Helt oväntat tar även Boork upp "utlännings-fenomenet". Nästan med en gång i artikeln skriver han:
"När jag studerar de aktuella trupperna i elitlagen förvånas jag över hur vissa klubbar har så stor andel utländska medelmåttiga spelare. Dessutom får laget ofta en identitetskris beroende på just detta. En icke ointressant psykologisk faktor. Lag som HV71 och Timrå "lyckas" år efter år ha ett brokigt spelarmateriel som måste vara svårt att få att kugga i varandra. Låt vara att HV71 haft en tradition att ha finländare i truppen men fem stycken (och det kanske blir fler) är väl mycket. Speciellt av två skäl är det anmärkningsvärt; 1) Stommen i laget av småländska frontfigurer är svagt; 2) Få av dessa finländska spelare har varit extremt nyttiga för HV genom åren (undantag är ju den fantastiske backen Kari Eloranta och den för HV så lyckade Esa Keskinen)."
Om vi börjar med alla "medelmåttor" HV har värvat så undrar jag om Boorken har någon som helst uppfattning om hur HV värvar sina finnar? I Finland har man killar som Esa Keskinen, Kari Takko och Kari Eloranta som ständigt tipsar HV om spelare och som ger spelarna varma rekommendationer. Dessa spelare är sällan okända för HVs assisterande tränare Arto Routanen och till sist brukar Dag ta en tripp österut för att kika lite på de namn man fått. Det är knappast grisen i säcken man värvar. Sen att en och annan floppar är en sak, men det kan väl lika gärna hända med ett svenskt nyförvärv?
Laget får en identitetskris, menar Boorken. Kanske det, men nog måste väl denna lindras av att man är fler från ett land, och därmed får en viss trygghet från sina landsmän? Denna måste väl lindras av att de flesta Finnar har vissa svenskakunskaper, som dessutom snabbt förbättras? Denna måste väl lindras av att killar som Anders Huusko faktiskt talar flytande finska och tillsammans med assisterande tränaren Arto Routanen bildar en brygga till den Svenska gruppen? Här tror jag det är värre för Pavlikovsky som är ensam slovak. Fast han hade ju sin bror här första året och har nu lärt känna de andra i laget. Och ta inte upp Skröder. Han är nästan mer svensk än norsk, så länge som han har bott i Sverige och spelat hockey här.
Stommen av småländska frontfigurer är svagt, säger Boork. HV har för tillfället 9 spelare i laget som är smålänningar. Skall man istället sudda ut landskapsgränserna och räkna närområdet (Jönköping ligger ju vid den nord-västra landskapsgränsen) kan man räkna in 13 spelare i den här skaran. Ok, alla dessa är inte frontfigurer, men Davidsson, Pelle G, Liv och Melin är just nu landslagsmän. Och nog kan man hävda att både Ekelund och Ahl är frontfigurer i laget om man räknar den sociala biten. Här skulle jag även vilja placera Hult, som förvisso är från Västeråstrakten, men man skulle kunna tro att han är en Jönköpingsgrabb som spelat i HV hela sitt liv. Det gör 7 av 14 till frontfigurer enligt mig, hur många behövs? Till dessa 14 skall vi lägga 5 finnar, 1 slovak, 1 norrman, 2 Stockholmare, 1 dalmas, 1 Östgöte och 1 norrlänning.
"Få av dessa finländska spelare har varit extremt nyttiga för HV genom åren (undantag är ju den fantastiske backen Kari Eloranta och den för HV så lyckade Esa Keskinen)." Räknar mannen bara upp medias älsklingar? I så fall har han väl dessutom glömt Hannu Lassila? Och jag skulle även vilja räkna upp Arto Routanen, som länge hade poängrekordet för backar i HVs ES-historia (32p) och som fortfarande finns i klubben som assisterande tränare. Reijo Routsalainen delade detta backrekord med Routanen. Stillman har sedan slagit rekordet två gånger om, men det först sedan ES spelats i 50 omgångar. Kai Nurminen gjorde hela 55p på 40 matcher, också det klubbrekord. Risto Kurkinen snittade väl nästan en pinne per match inder sin sejour i HV. Kolla bara Loponens och Sahlstedts förra säsonger, snacka om lyckade nyförvärv. Och Et tu Brute kan säker hjälpa mig med många fler lyckade exempel.
Vad skriver då Boorken om övriga lag med många utlänningar? Modo och Färjestad tänker man väl då främst på, och dessa tippas av Boorken som topplag (tillsammans med Frölunda) med i korthet följande motivering: "Just detta är utmärkande för alla mina tre topplag. Det att stommen finns kvar från i fjol och att den består av svenska spelare i huvudsak."
Hallå???
Utlänningssituationen är likadan i alla tre lagen och HV har inte på något sätt drabbats hårt av flyktande spelare, där tycker jag att både Färjestad och Modo har drabbats hårdare.
Boorken får gärna tippa hur han vill, men hans analys av HV köper jag inte för fem öre.
Jaså, du är orolig för vår förstakedja? Ett litet klipp från dagens JP:
"Förstakedjan med Jani Hassinen, Johan Davidsson och Pasi Määttänen kan bli hur bra som helst, kanske till och med elitseriens bästa om man får tro Conny Evensson, som berömde HV-trion mycket efter matchen mot Lada Togliatti."
Ganska bra betyg från tränaren till en av de värsta konkurrenterna.
Vi vet ju också vad Huusko-Sahlstedt-Skröder är kapabla till, särskilt som Sahlstedt verkar bli ännu bättre i år. Även Remstam-Ekelund-Melin ser högintressant ut, mycket tyngd i den kedjan!! Brännström-Hult-Arlbrandt är inte heller den oäven, Arlbrandt kommer med all säkerhet bli en obehaglig överraskning för många motståndare i vinter.
Backarna då? Jo i JP säger Harald att det är dem han är mest nöjd med så här långt och nu är dessutom Lindman på gång tillbaka.
Det känns som om det här laget har kapacitet för att kunna utmana både VF och FBK!!
OskarB: Viist kanske jag överdrev en liten smula, men jag tycker fortfarande att det är lite knepigt att första kedjan inte producerat mera.
Men viist går man bara på namnen så är den ju 5-stjärnig i ES-mått mätt. Den kan säkert producera en hel del. Och om man jämför den med fjolårets Esbjörs-Davidsson-Remmen, så är den ju en klass bättre i alla fall om man kollar på potential, namnkunnnighet.
Själv tror jag att Pasi kommer bli ett kanonnyförvärv. Det kommer ju iofs alla att bli, men jag tror att många Hv-supporters förväntar sig lite väl mycket av Hassinen, samtidigt som de borde kunna kräva mera av Pasi.
"När jag studerar de aktuella trupperna i elitlagen förvånas jag över hur vissa klubbar har så stor andel utländska medelmåttiga spelare. Dessutom får laget ofta en identitetskris beroende på just detta. En icke ointressant psykologisk faktor.
Lag som HV71 och Timrå "lyckas" år efter år ha ett brokigt spelarmateriel som måste vara svårt att få att kugga i varandra. Låt vara att HV71 haft en tradition att ha finländare i truppen men fem stycken (och det kanske blir fler) är väl mycket.
Speciellt av två skäl är det anmärkningsvärt;
1) Stommen i laget av småländska frontfigurer är svagt;
2) Få av dessa finländska spelare har varit extremt nyttiga för HV genom åren (undantag är ju den fantastiske backen Kari Eloranta och den för HV så lyckade Esa Keskinen)."
Om vi börjar med alla "medelmåttor" HV har värvat så undrar jag om Boorken har någon som helst uppfattning om hur HV värvar sina finnar? I Finland har man killar som Esa Keskinen, Kari Takko och Kari Eloranta som ständigt tipsar HV om spelare och som ger spelarna varma rekommendationer. Dessa spelare är sällan okända för HVs assisterande tränare Arto Routanen och till sist brukar Dag ta en tripp österut för att kika lite på de namn man fått. Det är knappast grisen i säcken man värvar. Sen att en och annan floppar är en sak, men det kan väl lika gärna hända med ett svenskt nyförvärv?
Laget får en identitetskris, menar Boorken. Kanske det, men nog måste väl denna lindras av att man är fler från ett land, och därmed får en viss trygghet från sina landsmän? Denna måste väl lindras av att de flesta Finnar har vissa svenskakunskaper, som dessutom snabbt förbättras? Denna måste väl lindras av att killar som Anders Huusko faktiskt talar flytande finska och tillsammans med assisterande tränaren Arto Routanen bildar en brygga till den Svenska gruppen? Här tror jag det är värre för Pavlikovsky som är ensam slovak. Fast han hade ju sin bror här första året och har nu lärt känna de andra i laget. Och ta inte upp Skröder. Han är nästan mer svensk än norsk, så länge som han har bott i Sverige och spelat hockey här.
Stommen av småländska frontfigurer är svagt, säger Boork. HV har för tillfället 9 spelare i laget som är smålänningar. Skall man istället sudda ut landskapsgränserna och räkna närområdet (Jönköping ligger ju vid den nord-västra landskapsgränsen) kan man räkna in 13 spelare i den här skaran. Ok, alla dessa är inte frontfigurer, men Davidsson, Pelle G, Liv och Melin är just nu landslagsmän. Och nog kan man hävda att både Ekelund och Ahl är frontfigurer i laget om man räknar den sociala biten. Här skulle jag även vilja placera Hult, som förvisso är från Västeråstrakten, men man skulle kunna tro att han är en Jönköpingsgrabb som spelat i HV hela sitt liv. Det gör 7 av 14 till frontfigurer enligt mig, hur många behövs? Till dessa 14 skall vi lägga 5 finnar, 1 slovak, 1 norrman, 2 Stockholmare, 1 dalmas, 1 Östgöte och 1 norrlänning.
"Få av dessa finländska spelare har varit extremt nyttiga för HV genom åren (undantag är ju den fantastiske backen Kari Eloranta och den för HV så lyckade Esa Keskinen)."
Räknar mannen bara upp medias älsklingar? I så fall har han väl dessutom glömt Hannu Lassila? Och jag skulle även vilja räkna upp Arto Routanen, som länge hade poängrekordet för backar i HVs ES-historia (32p) och som fortfarande finns i klubben som assisterande tränare. Reijo Routsalainen delade detta backrekord med Routanen. Stillman har sedan slagit rekordet två gånger om, men det först sedan ES spelats i 50 omgångar. Kai Nurminen gjorde hela 55p på 40 matcher, också det klubbrekord. Risto Kurkinen snittade väl nästan en pinne per match inder sin sejour i HV. Kolla bara Loponens och Sahlstedts förra säsonger, snacka om lyckade nyförvärv. Och Et tu Brute kan säker hjälpa mig med många fler lyckade exempel.
Vad skriver då Boorken om övriga lag med många utlänningar? Modo och Färjestad tänker man väl då främst på, och dessa tippas av Boorken som topplag (tillsammans med Frölunda) med i korthet följande motivering: "Just detta är utmärkande för alla mina tre topplag. Det att stommen finns kvar från i fjol och att den består av svenska spelare i huvudsak."
Hallå???
Utlänningssituationen är likadan i alla tre lagen och HV har inte på något sätt drabbats hårt av flyktande spelare, där tycker jag att både Färjestad och Modo har drabbats hårdare.
Boorken får gärna tippa hur han vill, men hans analys av HV köper jag inte för fem öre.