HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

Dags för derby!

« · 136848 Till forumet

Dags för derby!
Eller ja, så nära som det kan bli i alla fall! Linkeboda nästa på tisdag! Fan, ni ser grymt starka ut, trodde nog ni var bra - men ni verkar jävligt bra... Antar att det inte blir några 8-0 att snacka om i år.. :-) Hur som helst, vi lirar inget vidare just nu, flyt att få med oss 3 poäng mot Leksand hemma. Och innan dess stryk mot SSK hemma i en riktigt dålig match. Så ni får allt gälla som favoriter. Men jag hoppas verkligen att vi får lite sjuklingar tillbaka och kan få ordning på formationerna och verkligen bjuda upp till rejäl dans på tisdag!. Håll ögonen på Frasse, såg ni hans solonummer på sporten idag? Gisses, vem ska slå det årets mål?

Välkommna upp gubbs, vore skönt att slå er.
Kommentera

Sv: Dags för derby!
Hen-rink:

En 8-målsförlust hoppas jag verkligen att jag aldrig mer ska behöva uppleva :)
Kommentera

TobbeA:

Jag väntar på revanschen. Jag kommer inte nöja mig förrän HV slagit LHC med minst 9 måls marginal...:-)
Kommentera

OskarB: hoppas de kommer efter min livstid. Vill inte vara med om det... :-) Tja, vi får väl se ikväll. Jag är rädd att vi har lite stor respekt för er och att det kommer bli mer kamp än skönspel. Känns som om att vi måste göra er dåliga för att vinna, och det är lite synd, vore kul att se er spela bra, helst då när vi spelar ännu bättre. Ja, hoppet finns kvar och jag sätter nog en guldpeng på 4-2 i öppen bur.
Kommentera

Linköping-HV 1-5
Kommentera

Vi som gnällde på HVs power play i början av serien. 0-1 nu i power play, vilket innebär att vi gjort mål med en man mer på isen för sjunde matchen i rad. Och för tredje gången av dem var det Kalle Sahlstedt som slog in pucken, han befäster sin toppställning i poängligan.
Kommentera

OskarB: Det var "Killers" fjärde pyts i pp. Han var inför den här matchen i delad ledning gällande "Powerplay Goal Leaders".

stats.swehockey.se/x/0203/Elits/gs/pg000019.htm
Kommentera

Et tu Brute:

Stämmer, jag kom i hastigheten endast ihåg målet senast mot Frölunda och det han gjorde på egen retur mot Timrå. Glömde det i Södertälje...
Kommentera

Mer pp mål. P-Å Skröder... Gissar att det svider lite hos LHC publiken när han gör mål...:-D
Kommentera

OskarB:

1 - 2 i pp också .. Imponerande.
Kommentera

OskarB:

Äsch.. Du gör det igen.. Hm, var det 2 - 2 nu eller tog du ledningen? Kommer inte riktigt ihåg hur det var i inläggsstriden ;)
Kommentera

Dysso:

Extra fint att två olika uppställningar gjort mål i pp också...:-) Det är viktigt att kunna göra mål i den spelformen, och det ser ut som om det funkar bättre i år än i fjol.

Dessutom släpper vi otroligt lite mål i boxplay, 93,75% inför den här matchen och näst bäst i serien.
Kommentera

Dysso:

He he, idag var det min tur...:-) Tror det är ganska jämnt överlag dock. Vi är väl lika snabba, så det jämnar väl ut sig..:-D
Kommentera

OskarB:

Om HV har lärt sig BP och PP blir dom helt oslagbara. Såg att Hassinen hade gjort en assist till...

Tror vi fick en assistkung istället för en målskytt, lika bra det enligt mig. Mål verkar alla kunna göra just nu. =)
Kommentera

Dysso:

Japp, förra året var vi dåliga på båda formerna, det räckte till en 4e plats och semi. Återstår att se vad detta räcker till, men det ser ju bra ut.

Eftersom vi gjort flest mål i serien, så är det ju synd att klaga på produktionen... Inte fel att få en kille som gör fler assists än självaste "skuggan" Nilsson, i alla fall än så länge. :-)

Jag anser att Hassinen trots allt gjort ett par mål för HV, trots att han inte varit sist på pucken...
Kommentera

OskarB:

Mål eller inte, killen är en riktig lirare. Han ligger bakom ett antal pp mål, det är värt myyycket..
Kommentera

Et tu Brute:

Vet du förresten hur det funkar med den officiella statistiken på Swehockey? Den brukar komma ganska snabbt efter matcherna, så jag antog att den var automatiserad och sköttes via dator från arenorna, men eftersom HV inte fått senaste matchen mot VF registrerad i hemma/borta tabellerna, så verkar min teori inte stämma...
Kommentera

nu leder vi med 5-0, var ni verkligen tvungna att spräcka våran hemmasvit i söndags? :-)
Kommentera

danoj:

Det är klart vi var...:-)
Kommentera

danoj:

Det var så lite så... =)
Mitt första besök i scandinavium kunde ju inte vara en HV förlust, så gick det som det gick. ;)
Kommentera

OskarB: Har den uppfattningen att det mesta brukar vara uppdaterat någon timma efter matchslut när det gäller de olika poäng/mål/publik-ligorna. Fast det gäller förstås inte den nuvarande hemma/borta-tabellen. Hur det förhåller sig med den generellt vet jag inte, brukar inte titta till den så ofta.
Kommentera

Et tu Brute:

Jag brukar kika på den ibland, särskilt nu när HV är i toppen på båda...:-) Det brukar dessutom vara ganska vital information om hur starka lagen är hemma/borta när man tippar.

Jag har mest reagerat på att allt är uppdaterat utan just det.
Kommentera

1-3 Johan Hult. Men det roligaste är nog att Sebastian Meijer gjorde sin första ES-poäng. Ass på målet.
Kommentera

Davidsson 1-4, mål i öppen kasse. Härligt med säsongens största seger. Tar vi poäng mot Brynäs också nu på torsdag, har vi mött seriens alla lag och tagit poäng mot alla. Inte illa...
Kommentera

Et tu Brute:

Nu är hemma/borta statistiken uppdaterad, och all annan också för den delen. Det gick fort idag.
Kommentera

Får väl gratta till segern, även om ni inte alls var värda den. Faktiskt den bästa insatsen av Linköping så här långt sett till sammanlagt 3 perioder. Liv bör nog utses som ny kung i jönköping, grabben var ju störtomöjlig och räddade er gång efter annan. Kul me mycket HV folk på läktarna också. Synd bara att de 1-4 borde ha varit det omvända. Sådant pass stort spelövertag var det faktiskt. Det tror jag att ni HV killar & tjejer som var i hallen kan hålla med om. Men ett bra lag har tur, har en bra målvakt och håller tätt bakåt. Samtidigt som man kontrar och sätter de få målchanser man får. Ni blir farliga i år. Hoppas Linköping kan fortsätta att spela som idag så blir det många segrar framöver.
Kommentera

Grattulerar hv
Förväntade mig 3-3 vid full tid,men Hv + Liv ville annat.
Tyckte som sagt Lhc spelade en fin match,men som sagt i ishockey
är det små marginaler som avgör till stora siffror,.
Det är bara att grattulera.
Kommentera

Hen-rink:

Det handlar inte om tur. HV har ett så pass bra lag i år att man kan vinna på flera olika sätt. Och det är just det man har gjort hittills. Ibland vinner man på ett högt tempo och hänsynslös offensiv (ofta på hemmaplan), ibland ligger man och lurar och jagar misstag för att sedan kontra (bortaplan) och ibland (som igår) när man inte har den rätta orken kan man vinna på en bra målvakt, bra defensiv och ett bra power play spel.
Kommentera

OskarB: Körde man den sistnämnda taktiken igår är det ju bara att sparka tränaren. Jag tror inte i min vildaste fantasi att det var meningen att Lhc skulle få skjuta stolpar, missa öppet mål, och stundtals totalt köra över HV. Då jag lyssnat på er tränare på presskonf efteråt så stärker det min uppfattning också. Han undrade varför Lhc tar fram det bra spelet så fort HV kommer... Och han var jävligt nöjd med att grabbarna hade orkat stå emot, och tackade förstås Liv för de 3 poängen...

Såg du matchen och inte vill tacka tur när ni gör 4 mål, var av 3 är rena idiotbjudningar från vår sida, och det 4:e i ett powerplay ni inte skulle haft (kneeing när Hv spelaren kör på ett lhc ben när han sträcker sig efter pucken) samt lyckas genom ett mirakel inte släppa in klar chans efter chans, stolpe, friläge, öppen bur etc etc... Då får du nog hålla med om att liiiiite tur hade ni nog allt med er i går. För att det skulle vara en taktiskt triumf tvivlar jag på. Däremot är jag säker på att era grabbar var sega i benen efter frölunda matchen, och att ni förhoppningsvis lirar bättre igen redan på torsdag, på det visaet var det en taktisk truimf kan man väl säga, men den som beordrade att fortsätta släppa till chanser, vara två på pucken hela tiden, vara närmast sargen när det handlade om tacklingar... ja då har man en elak coach enligt mig.

Nu är jag inte bitter vilket det låter som, är glad att Linköping visade upp sig från bästa sidan igår, och ser med tillförsikt fram emot de kommande matcherna.

Bästa kommentaren var från Mats Weiderstål på presskonf igår - Musse och TJ var som bekant inte med pga skada och sjukdom - ja det är de två landslagsmännen vi har i vårt påstådda miljonbygge, så det är ju trevligt att vi kan spela ut ett lag som inte är det med 9 stycken. Varpå Lûckner svarade, nej nej, Huusko och nån mer var faktiskt skadade - jaha ni hade "bara" sju då...

Äh, lycka till HV, ni har ett jäkligt bra lag, ånga på för tusan! Vi ska göra vårt bästa för att hänga med.
Kommentera

Saxat från Aftonbladet... " Liv räddade frilägen från både Per Eklund, Barry Richter, Fredrik Johansson och Mathias Ahxner. Dessutom hade han hjälp från stolparna ett par gånger. .
Hade det inte varit för Livs uppvisning skulle HV garanterat förlorat mot Linköping."

Men det är just det , ni har Liv, och det kommer ge många poäng till. Precis som Sampan kommer ge oss fler. Fram för fler derbyn - men för fan lämna äckeltrumman hemma nästa gång!
Kommentera

Hen-rink:

Till en början, jag såg inte matchen, allt jag vet kommer från highlights, tidningar, radion och även presskonferensen.

För det andra, jag tror du missuppfattar mig lite grand. Självklart var det inte HVs taktik att det skulle se ut så här. Vad jag menar är att trots att det ser ut så här i en match där grabbarna är lite sega, så är man så pass skickliga i alla lagdelar att man reder ut det ändå. Liv gör de där omöjliga räddningarna, backarna plockar undan returerna och forwards utnyttjar de lägen som finns, må det vara misstag från er eller individuella bra prestationer från oss. Det är en styrka att vinna trots att man inte spelar bra.

Tur har man inte, det förtjänar man. Kanske var Liv så bra, och matchen sådan att när era spelare fick lägena, så överarbetar man och missar därför? Att era spelare inte har det självförtroende och säkerhet som krävs för att stänka in pucken utan pardon? Något som jag tycker HVs spelare har för tillfället. Domare har man ibland med sig och ibland emot sig. Sådant jämnar ut sig i längden.
Kommentera

« · 136848