HV71

SHL · 7177 inlägg · 782 ämnen

FINAL

Sv: FINAL
250kg kärlek:

O'Learys höll på att välta i fredags, så nog var det häftigt.

Sedan vet jag inte riktigt vad du förväntat dig av HV. Kanske har du hakat upp dig på den så kallade överlägsenhet som målats upp av media.

Trepoängsregeln och 55 omgångar underblåser väl det här lite. Omräknat med den gamla tvåpoängregeln och 36 omgångar, så hade man varit lika överlägsna om man varit 6 poäng före tvåan.

LHC var i final förra säsongen och kom i år tvåa i grundserien. HV var tvåa i grundserien förra säsongen och vann i år.

På de tio senaste grundseriemötena lagen emellan så har hälften slutat med ot. Så jag är inte ett dugg förvånad att HV ännu inte lekt bort LHC efter bara tre spelade finalmatcher.

Sedan är grundserie och slutspel två skilda saker. LHC:s förstafemma har vida överträffat HV:s, förutom i senaste matchen. Dessutom har deras fjärdeline nått nivåer som de knappast var i närheten av tidigare i år. LHC har därmed haft två linor som producerat för ett SM-guld.

Detta syns ju också i statistiken för +/-. LHC har där nio spelare före främste HV-spelare som i dagsläget är Lance Ward. Att Lance Ward leder denna statistik, beskriver en hel del om de svårigheter laget haft att nå upp till sina offensiva kvalitéer. Något som man egentligen inte vågat på grund av den svajiga defensiven.

Det är ett måste att man plockar det två kommande hemmamatcherna om man är intresserad av ett nytt Hovrättstorget. Fast jag är inte speciellt övertygad om att det räcker ändå. Man behöver två linor som producerar bättre än LHC:s första och fjärde i återstoden av den här matchserien och i dagsläget ser jag inte att man ha det. Däremot kanske man kan mobilisera nya krafter genom att vinna de två kommande matcherna.

Et tu Brute: Samtidigt börjar frånfallen i LHC kännas lite nervöst. Hoppas nu att Melichar verkligen ärr 100% så det inte är en chansning och sju smärtstillande sprutor som gör att han kliver in på isen. Både Pihl & Melichar borta skulle vara minst en för mycket... Redan har ju Surovy's frånvaro gjort den femman betydligt blekare. Lite paradoxalt att hans ersättare, Vahalahti, hade ett par halvfrilägen i fredags, lägen som jag tror Surovy hade förvaltat betydligt bättre. Men, skador och annat elände hör ju till tyvärr.

Frågan är om HV kommer att spela mera "bortaspel" hemma i morgon. Den taktik man uppvisade i fredags med att stänga mittzon och tvinga fram risiga inspel var effektiv, LHC hade svårt att komma med fart och få till något bra tryck stundtals. Speciellt i PP, där MÅSTE LHC komma upp ordentligt för att ha en chans.

Hoppas man kan få något uträttat på jobbet imorgon, det här kommer att vara nervöst...

Måste bara avreagera mig på alla stendumma journalister. Trots 3 toktighta matcher (även om 1:a var ganska ojämn spelmässigt) så har väl lagen bevisat att det kommer bli 6-7 matcher där båda kan vinna varje match - oavsett hemma och borta plan. I serien - OCH i finalserien så har det varit fler bortasegrar än hemma.

ÄNDÅ - så hänger de upp sitt experttips på vem som har flest hemmamatcher. Att man nu målar upp HV som storfavorit igen är för mig otroligt konstigt. I denna matchserie bör man i stället lägga vikt i vem som vunnit flest matcher. Därför anser jag att LHC fortfarande bör vara knappa "favoriter" eftersom man leder med 2-1 i matcher.

Spännande match imorgon, HV är ju halft "tvungna" att vinna imorgon igen. Annars har LHC 3 matchbollar. 2-2 i matcher och... ja en öppen historia. Precis som det är just nu.

mattias - 74: ja .. hur ska man klara sej utan en sådan fantastisk hockeyspelare.. hoppas man behåller jämtin och thörnberg då ... man vill ju ha ett lag att avsky ...

Et tu Brute: Ros bloggar och menar att HVs busar ska lära sig av denna kille. Tråkigt tokig man skulle bli som målvakt att ha en sådan framför mål.

Jahaja boys & girls. Min mage har allt som oftast rätt - tyvärr kurrade den oroligt som jag skrev här inför förra matchen och mycket riktigt så blev det en hv reducering. Idag däremot... så säger magen - lätt vinst till LHC.
1-4 blir tipset, men känner att det kan bli fler mål än så.

Ahhhhhh - hockeytarmen skriiiiiker. Snart är det match.

distanserad:

Att du orkar. Jag håller som bäst på att försöka dressera mina fjärilar :-)

Et tu Brute: Det kallas terapi...

distanserad: helvete vad hv är bra nu.

oscaaaar: Ja, grisfarmen ångar på.

73Sjöbba: joo ;)

oscaaaar: Tja, eller om det är lhc som tror det är träning. Tragiskt.

Nu skall jag fanimej drar till med veckans hetaste stalltips. Det lag som vinner final no 5, kommer slutligen att stå som svenska mästare.

Så har det iaf sett ut de senaste 3 säsongerna!

Et tu Brute: Låter som ett safe bet måste jag säga. jag skriver under.

Et tu Brute:

Grattis till segern, ser mycket lovande ut för eran del nu :).

Cyklob: ja .. grattis till stefan liv .... vilken klippa ... och till rönnmark som måste ha satsat stora pengar på matchen ... t

superfalle: Grattis HV!

Riktigt Grattis.

wap.hockeysnack.com
Grattis till Guldet. Hellre ni än LHC , trots -95

oscaaaar: Grattis till guldet HV

superfalle: Grattis HV! Dessutom riktigt skoj att se en ordentligt rörd kenta Johansson prata varmt om sina spelare. Grattis!

Grattis grattis. Rätt lag vann.

GRATTIS 

Ett stort, stort GRATTIS till värdiga Svenska Mästarna.

distanserad:

Grattis trots att jag inte sett matchen. Tydligen hade ni tur?

Grattis HV 71 och Et tu Brute .

Stort grattis till Guldet!

grattis men fel lag vann tycker jag tycker inte om HV men ändå grattis

lu93rowa: Fel lag vinner aldrig ett guld i en serie. Grattis HV till SM guldet.

Grattis till guldet!

Grattis på er! Välförtjänt guld och det aldrig svårt att unna en seriesuverän ett guld!

Repa inte pokalen bara, den ska tillbaka till Ö-vik nästa år! ;)

Bara säga grattis till Svenska Mästarna och vinnare av grundserien i ES!

Grattis till SM-guldet! Rätt lag vann efter att ha vunnit grundserien med 15p. Det tog lång tid för mig att smälta suddenförlusten 1995 men nu 2008 hejade jag på HV för jag slapp match 7 och vann SM-guldet i matchtips så även jag har något att fira ikväll.

Fan jag blir bara gladare och gladare. Jag förs ett år tillbaks i tiden.

Grattis igen

Tydligen svarade jag på ett inlägg från distanserad och han håller ju på LHC så det blev fel !!

GRATTIS än en gång !

Dragan 2k: Håller med dej att fel lag vinner inte guldet, men LHC hade också varit väl värd detta, Nu blev de HV på små marginaler, riktigt riktigt bra jobbat och ett JÄTTEGRATTIS till SM-guldet !!

mattias - 74: ja ja okej då ....grattis till guldet ... hv var bäst i år

Et tu Brute:

Stort grattis till SM-Guldet :)

Men vad gör Stana på vinstmålet?
Lägger sig ner på rygg 5 minuter innan pucken slås in framför mål.
Snacka om att vara stirrig och överarbeta en situation.
Undrar vad Nyström nu säger om Karlssons val av målvakt?
Det blir väl nån facitihand-kommentar i vanlig ordning...

Grattis till ett välförtjänat guld !

Huge:

Nu vart det en lite blunder där av honom, men man ska ju inte lasta han för matchen lhc hade ju hur många powerplay som helst och borde ju ha avgjort tidigare. Men jag håller med om att den där skulle han tagit.

Stort grattis! Det känns naturligt att det är HV som får dra på sig guldhjälmarna efter den här säsongen.

Grattis till SM-guldet, trots att de svider när ni tog guld mot Brynäs 95

79 Andersson:
Grattis ! Som sagt ni var ofina nog att sno guldet av Brynäs på bortaplan 95
Min tyngsta Brynäs förlust (hittils)

Grattis !

Stort grattis!

Tack Alla!