Är kassapjäsen Djurgården snart ett minne blott? För tredje gången på lika många säsonger, så var det idag inte utsålt när DIF gästade KA. Dessutom på en lördag!
Detta efter att samtliga matcher i Jönköping varit utsålda, 98/99-04/05.
Et tu Brute: Visst e det ju synd att vissa lag inte fyller arenorna. Men finns säkerligen mycke annat som spelar in och kan ni inte fylla den själva istället när Järnkaminerna är så snälla att dom inte kommer :)
Nu gjorde du mig lite osäker. Finns det några som är bättre än jönköpingsborna på att fylla sin egen arena? Just nu är beläggningen i KA, 99.16% efter två matcher.
Jag tycker mig istället se andra mönster då det gäller beläggningen i Jönköping. Först är det en geografisk aspekt. Över en längre tid är det norrlandslagen som drar minst folk.
Fast här har vi ändå årgångar av exempelvis MoDo som dragit fulla hus under vissa säsonger. I år tror jag även Timrå kommer att vara ett lag som drar fullt i KA.
DIF har varit ett sådant lag, men har tydligen mist en del av sitt affektionsvärde sista säsongerna. Man är för profillösa helt enkelt. Samma sak har det varit med MIF. Fulla hus på 90-talet har blivit till de sämre publiksiffrorna trots en beläggning på 97-98 procent sett över säsongerna.
SSK är ytterligare ett exempel. Fulla hus under slutet av 80-talet har förvandlats till det klart minst publikdragande laget ihop med Björklöven under 2000-talet.
PS: Järnkaminerna var där och fyllde hela grishålet. Förlåt, dagen till ära omnämnt till aphålet.
Et tu Brute: Jo men det var ju du som påpekade att det inte var fullt när DIF va på besök ju :) Det man kanske skall kika på är övriga arenan o rökna bort "borta platserna". Sen är det inte så konstigt att ex norrlandslagen drar mindre folk i KA än ex FBK och VF:
Jovisst, var det jag som påpekade att det inte var fullt på en lördag mot DIF. Men jag tror ju det hjälper föga med att förklara detta genom att "kika på är övriga arenan o rökna bort "borta platserna".
Dom senaste tre säsongerna har MoDo dragit mer folk än vad DIF gjort. Innan dess var det sju säsonger på raken som samtliga matcher mot DIF var utsålda.
DIF har blivit blekare och saknar profiler. En kassapjäs är på väg att gå i graven.
Detta efter att samtliga matcher i Jönköping varit utsålda, 98/99-04/05.