Silly Season verkar ha dragit igång lite smått nu, och hockeymagasinet.com listar det första nyförvärvsryktet för HV71: Jani Hassinen från Tappara. Högerskytt är han också och de senaste säsongerna har han följande statistik:
(år, lag, matcher, mål, ass, poäng, utv, slutspelsstat) 1998-99 Tappara Tampere 53 12 10 22 40 1999-00 Tappara Tampere 50 14 15 29 71 2000-01 Tappara Tampere 56 18 24 42 44 10 2 5 7 0
Hittills denna säsongen ser det ut så här: (matcher, mål, ass, p, +, -, +/-, utv) 48 20 24 44 32 -14 18 61
Det vore fantastiskt roligt om HV kan knyta till sig honom. Jag såg honom på TV i Sweden hockey games för två år sedan och jag måste säga att han har en fantastisk bra skriskoåkning och blick för spelet. Det verkar dock lite konstigt eftesom det på Tapparas hemsida står att Hassinen även har kontrakt över nästa säsong, men han har kanske en klasul i det, ifall något skulle dyka upp från utlandet. Hockeymagasinet transferlista brukar ju dock vara mycket trovärdig.
Sedan är det väl ingen högoddsare att backen och den fd Färjestadsspelaren Jakob Karlsson, Hannover kan vara aktuell för HV. Han har själv utalat sig i corren.se att mycket talar för att han flyttar hem till sverige och han då vill på nära sin uppväxt stad Tranås och då finns det ju bara två klubbar att välja i mellan, HV och LHC.
Förövrigt så kommer jag att ändra om i min profil, om ni är intresserade. Jag kommer där presenter mig själv lite närmare och även ge ett förslag på en serieomläggning som jag tror skulle stärka svensk ishockey. Kanske inte så nytt min enligt min åsikt nödvändigt. Jag hoppas ni kan se helhelt i mitt förslag, men som även säkert kommer att innehålla både vissa brister, men de får ni påpeka för mig.
Min förhoppning är att Jasecko skriver kontrakt för nästa säsong, han har varit superb!! Också tycker jag att Josefsson och Ljunkan ska få nytt förtroende, de har tagit stora kliv framåt i år med all den speltid de har fått. Då har vi följande backar kontrakterade: Pelle G, Jasecko, Loponen, Thorwalls, Pavlikovsky, Ljunqvist och Josefsson.
Lindman är jag tveksam till. Han har varit bra i år, han är säkerheten själv och hans rutin är ovärderlig. Men han är lite skadebenägen och börjar kanske bli lite för långsam. Kanske Karlsson kan ersätta honom på ett bra sätt??
Jag håller med dig, OskarB angående Jasecko. Jag tror även som du att Jakob Karlsson skulle vara en bra ersättare för Lindman om han nu slutar eller försvinner. Jakob verkar också ha gått framåt i sin utveckling nere i Tyskland om man ska gå efter hans statistik. Du hittar mer om det på Hannovers hemsida. Jag skickar med länken. En mycket bra backuppsättning får HV i alla fall om detta skulle falla på plats.
Jag tycker även att vi skippar diskussionen om den där nionde backen. Det gick lite för mycket prestige i den diskussionen från min sida. Jag ber om ursäkt för det. Så här i efterhand kan jag se att min logik kanske inte var så hög vid det tillfället. :)
Var och en har rätt till sin åsikt. När de är olika uppstår (förhoppningsvis) en debatt. Tänk vad tråkigt det vore om alla tyckte samma? Du ¨får gärna tycka att vi borde ha 15 backar om du vill...:)
Jag hittade Jakobs statistik på hockeydb.com och hans utveckling var intressant. Svårt att säga bara på siffror naturligtvis, men relativt lite mål tyder väl på en defensiv back, och relativt mycket assists (iaf 99/00) på att han är hyggligt spelskicklig. Låter som en bra ersättare till Lindman.
Men det finns många fiskar i sjön, och det går nog få bättre också. Man får rätta laget efter behov och plånbok, och bara för att han vill hem till den här regionen betyder ju inte att HV automatiskt blir intresserade. Kanske siktar man högre, kanske behåller man Lindman, kanske kostar han mer än han smakar. Kanske Linköping är beredda att betala mer, de verkar ju kunna betala bra för sina spelare... Undrar om inte de kunde fått bättre än Mertzig för den lönen??
(år, lag, matcher, mål, ass, poäng, utv, slutspelsstat)
1998-99 Tappara Tampere 53 12 10 22 40
1999-00 Tappara Tampere 50 14 15 29 71
2000-01 Tappara Tampere 56 18 24 42 44 10 2 5 7 0
Hittills denna säsongen ser det ut så här:
(matcher, mål, ass, p, +, -, +/-, utv)
48 20 24 44 32 -14 18 61