MoK: Jag blandar inte in någon i något. Jag själv är heller inte med i NBS eller står i klacken. Det var ju ramsor vi pratade om, inte vem som sjunger dem.
OskarB: Huga blanda inte in mej i vad Goa Gubbar sjunger. Inte många i SCandinavium som gillar just den kan jag säga typ några i Goa Gubbar bara. Gick ur GG för några år sen.
MoK: Tja, smaken är som baken. Just den ramsam gillar jag skarpt när den sjungs i rätt läge. För att kontra då, är 'synsam' som ni sjunger mot domaren en ramsa som vi brukar göra oss roliga över...;-)
Vad tror ni andra om motivationsfrågan och hungern? Orkar man vara lika hungrig som spelare efter ett guld. Vi supporters? Visst känner man ibland en viss mättnad; inte samma hunger men det är också en viss tillfredställelse, man vet ju att man för tillfället är bäst, ellerhur?
OskarB: Jo budskapet helt klart blir tjatigt men som du säger finns det många andra ramsor som jag ogillar och en av dom gillar verkligen ni. Vart vi än kommer..... tycker den är så B :)
OskarB: Jo klart det är men jag tycker själv det blir tjatigt o nästan töntigt efter ett tag. Oavsett om det skriks från din egen klack eller ej. Visst skall man vara kaxig men det är ändå ny säsong , nya spelare o nya förutsättningar som gäller.
OskarB: Visserligen kan man ju bli trött på alla ramsor. Men känns som om man skriker SM Guld i omgång 30 att man bara försöker kaxa sej. Jag tröttnade iaf rätt fort på den. Kul i 5 omgångar eller när man möter kaxiga FBK typ.
Vad som kan vara lite oroväckande är frågetecknet för hungern denna säsongen. Det är ju ett tämligen känt faktum att efter ett guld så innfinner sig iaf en liten, liten mättnadskänsla. Så var det väl för VF ifjol och för FBK året inna och för DIF året innan osv. Det är antagligen en omedveten grej. Efter 9 år av drömmar så uppfylldes drömmen....orkar HV ladda om igen till 110 %?!
Hoppas det...Räcker att man tappar 3-4 % så kan det vara skillnad på nytt GULD eller semifinalförlust....
Hoppas o tror att HV kan motivera sig på samma sätt som tidigare och jag tror att Mårts/Stille är helt rätt personer att styra i båset!
MoK: Nåja, fram till mars/april någongång är vi mästare, det kan ingen ta ifrån oss. Och det enda som är större än att vinna SM-guld inom svensk klubbhockey är väl att försvara titeln, så det finns nya meriter att jaga ännu...:-)
Från Växjö kan annars rapporteras om mediokert spel där det märktes att HV gjorde första matchen för säsongen och dessutom hade två(!) träningspass i benen under dagen. Men HV visade klassen när lägena dök upp och effektiviteten fällde avgörandet. Bosse Ahl klart bäst i HV.
För övrigt bör nog Per Claesson återgå till att vara assisterande domare, för som huvuddomare var han inte särskilt lyckad.
Dysso: Guldet är i Jönköping men snart är det ny säsong och då kan man inte leva på gamla meriter. Men klamra dej fast så länge du kan vid tanken :) Jag vet hur det känns.
Bortamatcherna står inte i den ordning de spelades om du tittar på datumen. Detta var näst sista omgången i serien och Växjös sista hemmamatch. De var ordentligt körda hade lyckats skrapa ihop 9 poäng. Det fattades 12 upp till Karlskrona som låg ovanför strecket.
Fast detta var riktigt bra siffror i det sammanhanget. Värre var det borta mot Fagersta AIK i kvalserien till ES 1975, endast 110 besökande.
Nja, senaste mötet handlade det knappast om. Lagen möttes dessutom i Rosenlundshallen dagen efter aktuell match i ditt länktips.
I seriesammanhang spelade både lagen också i Div 1 Södra samtidigt, 77/78.
771023, HV71 - VÄXJÖ HC, 7-3 (3-1, 3-2, 1-0) Div 1 Södra Publik: 2 894 780219, VÄXJÖ HC - HV71, 1-7 (0-1, 1-4, 0-2) Div 1 Södra Publik: 112 780104, VÄXJÖ HC - HV71, 3-5 (2-1, 0-1, 1-3) Div 1 Södra Publik: 1 549
Som kuriosa kan nämnas att Honken vaktade målet i de två första matcherna. Ola Svensson i den sista. Vid första bortamötet i Växjö noterades "Bergan" för hattrick. Vid sista matchen gjorde Tennis-Mats brorsa, Anders Wilander, samma bedrift.
Då var det dags, första matchen för säsongen hägrar. Vi möter ett växjö som redan spelat ett par matcher, och då mot meriterande motstånd. Förvisso förlust mot FBK, men tempot fick dom smaka på. Tror nog att dom kan bjuda bättre motstånd ikväll, och HV har trots allt bara en vecka på is och inga matcher.
Määttänen saknas som väntat, men även andra tunga pjäser saknas. Största avbräcket är givetvis Pelle, men även lirare som Ekelund tillför mycket stabilitet. Andreas Karlsson är på OS, hade varit kul att se honom ta sina första skär i en match för HV.
2800+ biljetter sålda i förköp, lär bli över 3000 som ser matchen iallafall. Växjö passar på att kika på Smålands stolthet. Dom får finna sig i att spela andra fiol ett tag till....