Bor själv i Gbg o det blir roligt den 24.e oktober då 1000 HV-supporters ( c.a 20 bussar rullar in). Vad sägs om "Hata, Hata, HATA GBG"...Lär reta upp publiken rätt ordentligt:-)!
Patrik L: 1000 HV supporters? Får ni ens tag i så många biljetter tror du? BLir kul annars alltid kul med lite bortasupportrar som kan föra liv. Men varför detta Hata Göteborg? Enda fördelen med den ramsan är att den eggar den annars ibland svår startade publiken. FÖrr var det bara Malmö som drog den ramsan förstår inte varför NB sjunker så lågt.
OskarB: Aldrig fel att smågnabbas lite o avsluta med ett litet småflin i ansiktet., Precis vad man behöver så här någon timme innan det är dags att pysa hem från jobbet,
MoK: Tycker "Hata Göteborg" är en rätt kul ramsa. Den retar verkligen upp folk i Scandinavium iaf...Klart att ingen egentligen hatar Gbg utan det är ju ett sätt att få igång sina egna ( de i klacken) och få alla att sjunga och skapa lite "hatstämning". Jag gillar den:-)! Men det får inte bli överdrivet; dvs för mkt utav den!
OskarB: Trodde faktiskt inte dom släppt biljetterna i Scandinavium ännu men tydligen har dom det. Enda chansen att få 1000 biljetter e ju att boka tidigt. Kul som sagt med lite klack brukar bli trevligare då.
MoK: Nja, det vet jag inte. Gissningsvis har väl NBS tagit kontakt med Frölunda innan biljettsläpp. Lite svårt att få 1000 biljetter på sammanhängande platser annars...
MoK: Enligt ticnet är inte VFs biljetter släppta, och enligt NBS har man 1000 bokade. Någon annan förklaring?
Varför skulle inte NBS och VF kunna komma överrens om en sådan sak? Det är ju enda möjligheten om man vill ha många biljetter. Vet att HV och Tokiga masar gjort så, och att många bussbolag får möjlighet att boka tidigt i Kinnarps Arena.
Tycker det låter konstigt om det inte skulle gå då det trots allt inte bör vara svårare än att fråga och få ett ja...
OskarB: Tycker bara det är konstigt att man inte skulle ge det egna lagets supportrar lika stor chans att köpa biljetter som bortasupportrarna. Annars e jag helt med dej. Stämmer det att borta supportrarna i Kinnarps skall stå på 3 futtiga rader precis bakom sargen? Tala om dålig respekt för bortasupportrarna.
MoK: Det finns väl fortfarande 11000 biljetter att slåss om? Jag tror nog istället VF mest är glada över att kunna sälja 1000 av de sämre biljetterna så här tidigt. Och så kanske man räknar med att VF-supportrar själva kommer mobilisera för att inte bli helt utsjungna på hemmaplan? Då har man ju garanterat en utsåld match i alla fall.
Bortastå i KA har vi ju redan diskuterat 2ggr, något nytt du vill plocka upp? Annars går det ju alltid att köpa sittplats som alla andra, om det inte passar.
OskarB: 11 000 att slåss om. Njaee antar att 5-6000 är säsongsbiljetter + sedan sponsor biljetter. Finns inte så många över faktiskt. Sen snittade vi ju ca 11 000 förra säsongen och det lär knappast bli mindre denna säsongen.
Utsjungna.... vem bryr sej egentligen? Hur ofta har man inte hört: Vi förlorade matchen med vann på läktaren. So what?
MoK: Har inte alla möjlighet att köpa säsongsbiljett då? Vad jag menar är att det handlar om 8% av biljetterna i er arena. Flera gånger tidigare har lag (även HV) släppt större andel av biljetterna än så.
Och någon bryr sig uppenbarligen om vilka som vinner på läktaren. Eller varför tror du DIF mobiliserade halva fotbollsklacken när NBS kom dit med 1500 man? Det drar extra folk.
För att inte tala om att det blir mer ös i största allmänhet ... Även om man inte tänker befinna sig i endera klack, så är det i mina ögon klart roligare att gå på matcher där det är två stora, aktiva klackar.
OskarB: Det e klart det drar extra folk när det är lite spektakel på läktaren det har jag aldrig sagt något om. Men att komma o säga VI vann iaf på läktaren är för mej bara en klen ursäkt för att glömma matchen. Ni är iaf välkomna till Scandinavium!!
OskarB: Yes det vet jag men tror inte Frölundas egna publik behöver några borta supportrar för att dras dit. Tycker vi bevisat det genom dom siffror vi haft i Scandinavium senaste åren. Men dete ju roligare med bortasupportrar så publiken o alla kommer igång mer.
MoK: Roade mig med att kika på VFs publiksiffror i Oktober i fjol, och av 6 hemmamatcher var det inte fullt någon gång i Scandinavium. Trots att VF var mästare och spelade bla "derby" mot HV och mot Leksand som ju alltid drar mycket folk. Märkligt nog hade ni störst siffra mot MIF.
Kanske inte är så fel med lite draghjälp ändå? Det verkar ju som att den som vill får biljett i Oktober...
OskarB: Fullt var det inte så många matcher typ 6 eller 8st om jag inte minns helt tokigt. Skumt att MIF lockade mer folk än HV. Men ofta spelar ju datum och dag in då matcherna går. DRaghjälp... låter så illa.... men ok då :) I Oktober har ju knappt allsvenskan slutat ännu och en del av folket i scandinavium lägger energin på fotboll o tar sedan hockeyn.
5 - 3 mot Mannheim, i vad som verkar ha varit en rätt ful match. Får hoppas att Remstam inte skadade sig allvarligt...
Kul att Peltonen fick näta, och att Thörnberg verkar vara på G med två ass. Även roligt att David Frediksson nätade, hoppas han blommar ut i årets ES. Davidsson verkar hålla precis samma klass som förra säsongen, 4 poäng kan inte vara en slump. :)
Dysso: Vi mötte Mannheim igår och är oerhört tacksamma för att de inte blev några skador på våra spelare. Det var rallarsvingar bakifrån, fula efterslängar från griniga kanadensare som inte gillade att chicken swedes kom och tacklade dem. VI har ju den eminente Niemi som kan reta upp vem som helst och Rene Corbet gillade inte att bli ansatt i en schysst tackling av Niemi.
Nog känns det dock, utan att ha varit på plats, att er match var ännu fulare från deras sida. Tycker synd om det tredje laget de möter i sin fightingturné i Sverige.
Inte alls bra om Remmen skadat sig allvarligt. Varför händer detta så ofta HV71? Inte precis idealiskt att ha så många spelare på skadelistan vid denna tidpunkten. Pelle, Skoog, Ekan, Pasi o nu Remmen. Tycker det är trist! Varför drabbas ALLID HV nästan uteslutande utav en massa jävla skador? Var ju faktiskt samma sak ifjol ( i SM-finalerna var ju Määttänen och Huusko skadade. Visserligen blev Huusko skadad först i match 4 i finalen men anledningen till att HV kunde vinna ifjol var ju att man ändå var så starka!
Det går inte att gång på gång på gång ha massa spelare skadade o ur spel...
Hm, låt mig fundera. Vänta nu, tog inte vi SM-guld förra säsongen? Och vann serien? Exakt vad var det som inte gick? :P
Man får räkna med att ha en eller ett par spelare skadade, hockey är trots allt ett fysiskt spel. Määttänen som är långttidsskadad kan du nog sluta räkna upp på skadelistan, eftersom man vet vad man har ett bra tag före säsongens start. Vad gäller övriga skador så var det väl inget som var särskilt hemskt, lite surt att dom missar att spela ihop sig med laget bara.
"Gustafsson och Skoog förväntas vara tillbaka redan nästa vecka, men Ekelunds skada är lite värre och han spelar först om 2-3 veckor igen."
Av tidigare skador är det alltså egentligen ingen (om man räknar Määttänen som "a lost cause") som inte kommer lira i premiären.
Får Remstam en lång skada så är det givetvis illa, men vi får väl vänta och se vad som sägs på måndag. Laget står knappast och faller med det heller.
Dysso: Visst vann vi serien och guldet ifjol men enligt mig så blev det en sådan jämn historia i finalen mkt p.g.a att HV saknade Huusko och Määttänen i de avgörande matcherna. Det kunde slutat riktigt illa! Visst tusan är hockey en fysisk sport men det kan inte unfgå ngn att HV ofta har längre skadelista än andra. VF Har väl tex i princip alla pigga o friska nu? Bara Kallio som inte är riktigt klar än men enligt vad jag hört så är han tillbaka snart...Inget annt lag har 4-5 man borta just nu.
Jag anser iaf INTE att det är ett idealiskt läge som HV hamnai i. Just skador har en tendens att fortsätta. Hamnar man i den onda cirkeln så fortsätter det också ganska ofta! Jag är orolig! Du är det inte, Dysso. Det är väl tur att det finns olika grader på optimism/pessimism och realismn?:-)
Dysso: Jag tycker HV kan ge fan i att möta lag bestående av medelmåttiga kanadensare framöver. Det är ju väl känt att de sällan gillar försäsong överhuvudtaget.
Mannheims hemsida hade sin förklaring:
'Die Mannschaft des HV 71 spielte eine Klasse besser als die Indians aus Göteborg am Tag zuvor. Das hohe Tempo kombiniert mit präzisem Passspiel provozierte Undiszipliniertheiten.'
Visst, om man hamnar i det läget att man måste matcha vissa spelare väldigt hårt för att andra är borta så är man i "den onda cirkeln". Med HV's trupp så borde det läget inte uppstå om man inte har mycket skador, och i träningsmatcher så kommer det *aldrig* uppstå (eftersom man kan fylla på med juniorer vid behov).
Ta inte ut alla dåligt som kan hända i förskott, får då blir det en väldigt jobbig säsong.
Hehe, en klass bättre än VF, jag tackar jag. Att få läsa den kommentaren på försäsongen gav iallafall mig ett leende, även om den är värd ganska exakt ingenting när serien drar igång sen. :)
Jag tvivlar starkt på att HV spelar mot Mannheim igen dock..
Dysso: Gillar framförallt sista meningen. Om högt tempo och precist passningsspel gör Tyskarna odisciplinerade kan man ju undra varför de spelar överhuvudtaget...;-)
Ska vi möta utländska lag kan vi hålla oss till finnarna. De spelar tufft, men ärligt.
Såg inte ditt första inlägg först, så jag får väl besvara det i efterhand. LHF t.ex. har fler skadade än vi har i nuläget. Övrigas trupper har jag inte följt alls, så jag vet inte hur det ligger till. Tvivlar dock starkt på att det inte är många lag som har "småskador" av samma typ som Pelle och Skoog. Däremot kanske det inte informeras om det lika mycket som HV's hemsida gör.
Sen förstår jag ärligt talat inte hur du kan orka bli upprörd över spelare som ska komma tillbaka nästa vecka? Ekan ett par veckor till (alltså tillbaka i god tid innan premiären). De enda skador som är illa är i mina ögon Määttänen (men som sagt, det har man vetat hela tiden och behövs det så kommer det en förstärkning) och Remstam. Hur skadad Remstam är vet vi inte ens, så det är bara att vänta och se.
Hehe, jo, det verkar lite snett. Dom kanske över på grenen "göra fula saker utan att domaren ser"? Olika lag satsar väl på att bli bra på olika saker på försäsongen antar jag. ;)
Du menar att vi inte ska möta lag där hälften av spelarna lirar där för att dom en gång i tiden fått spela i NHL, men nu inte platsar? :)
Har sett någon träningsmatch mot ett ryskt lag, tyckte inte det var någon "huggarhockey" heller, men det var iofs bara en match. Det verkar iallafall klart att vi ska stryka tyska lag från försäsongen...
Någon som har koll på vilket rykte Mannheim har inom tysk hockey? Är det ett fult lag?
OskarB: Såg ni verkar ha haft en lika tuff match mot Mannheim som Frölunda hade. Klarade alla HV spelare sej utan skador? Det var det som bekymrade en mest under matchen. O på Tisdag möter Frölunda Hamburg. Avdankade Kanadicker som sagt....
OskarB: Tröttsamt sådant där. Segt att dra på sej skador redan på försäsongen men det e ju bara hoppas att Remstan inte fick någon alvarlig skada så han kan vara med från start sen.
MoK: Remstam verkar ha klarat sig bättre än befarat. Han spelar inte imorgon mot Jokerit, men Mårts räknar med honom i slutet av veckan i någon av matcherna i VIK Cup. Skönt!
OskarB: Skönt att det inte var så illa som det lät på HV71s officiella när de körde liverapport. Hade varit riktigt surt med en lång skada frambringad i en "meningslös" träningsmatch