Det ser i det närmaste ut som att truppen redan är spikad inför nästa säsong. Enda förändringarna som kan tänkas ske nu är om någon får för sig att ta en runda över atlanten, eller om någon spelare av riktigt hög klass blir tillgänglig.
Nyförvärv:
Stefan Hellkvist (-70) Misha Joukov (-85) Simon Skoog (-83) Alexander Hult (-84) Martin Thörnberg (-83)
Förluster:
Mikael Lindman Pär Arlbrandt Niklas Brännström Johan Hult Rickard Pavlikovsky
En mycket intressant satsning på unga spelare där två stycken plockas upp från silverlaget i J-20 samt två stycken mycket lovande spelare utifrån. Kanske kan årets rookie återfinnas i HV för en gångs skull?
Förutom ovan nämnda kommer följande spelare födda på -80-talet återfinnas i HV nästa säsong:
Stefan Liv (-80) Daniel Ljungkvist (-81) Björn Melin (-81) Sebastian Meijer (-84)
Dessutom lär ganska mycket löneutrymme ha frigjorts i och med bortfallet av Lindman, Brännström och Pavlikovsky. Endast Hellkvist lär ha en lön i den klassen. Så ekonomiskt ska det inte vara något problem om någon toppspelare, säg Kenny Jönsson, skulle vilja spela i ES...
OskarB: Läs JP idag. Dag Larsson säger att man kan säga att man i princip redan ersatt pavlikovsky lönemässigt! Finns inte mycket löneutrymme trots att Pavlikovsky stack. Utan om man skall värva tex Jönsson så dår man använda sig av sponsorer etc. Så det du säger stämmer väl inte Oskar!
OskarB: Håller med om att det borde finnas ett ganska stort löneutrymme men i mitten utav dagens artikel om Pavlikovsky och Jönsson skrivs att det inte finns. Konstigt nog! Men vad vet vi.....
Hastigt och lustigt har vi ännu en kandidat till årets rookie i truppen. Värvningen av Andreas Jämtin kom överraskande, men inte desto mindre roligt. Det ska bli riktigt kul att följa alla unga spelare i HV nästa säsong, ett par av dem måste ju bara få ett rejält genombrott.
15 forwards i truppen känns dock lite väl mycket, men konkurrens är aldrig fel. Hoppas nu bara inte att de unga får konkurrera med varann medans de rutinerade är säkra på sina platser. Upp till bevis nu Mårts, visa att du menar vad du säger och att alla verkligen får visa upp sig som oskrivna blad under sommaren och hösten.
Nu har vi klagat i så många år på att vi saknat bredd i truppen så ska vi väl inte klaga nu när vi äntligen har det :) Det finns ju dessutom flera oprövade kort bland dessa 15 som vi inte vet var vi har ännu.
Rolig nyhet 2:
Känns inte längre som om att ekonomin skulle vara ett hinder för att värva Kenny J om han får för sig att vända hemåt mot Sverige. Åtminstone inte om inte prislappen blir helt okristlig...
TobbeA: Varför tror du inte att ekonomin skulle vara ett problem? Jag vet inte riktigt hur HV ska lösa det men inte kan det vara lätt att spräcka budgeten med c:a 200 tusen/månaden.
Det är väl bara att räkna om budgeten med en högre siffra för spelarlöner. Det är inget som säger att en budget måste ge en vinst eller ett nollresultat. HV har ju lite marginal för att kunna göra ett mindre minusresultat ganska många år i rad...
Precis! Vad vissa verkar behöva inse är att HV INTE är ett vinstdrivande företag, HV's syfte är att nå SPORTSLIGA framgångar, INTE att bli rika. Det är klart att en ordnad ekonomi är ett krav, men att samla pengar på en jättestor hög är det inte.
Det tror jag av den enkla anledningen att vad jag har hört så ska en finansiering av Kenny vara klar så pass att man åtminstone har en anledning att förhandla om och med honom. Därmed inte sagt att HV kommer vilja, eller för den del kunna, betala vad som helst för honom.
En sak till som jag glömde nämna. Man ska inte stirra sig blind på Kennys förväntade månadslön och signingbonus. Även om kostnaderna för truppen höjs så lär även intäkter i form av fler sponsorer, mer sålda souvenirer mm följa på ett köp av en klasspelare som KJ. Skapas det intresse och framgång vill alla vara med och synas.
TobbeA: Har jag mycket svårt att tänka mig.... Att finansieringen redan skulle vara klar det vill säga. Har du hört det från HV71? Kenny lär ju kräva c:a 200 000/månaden, det blir på ett år efter alla kostnader, sociala avgifter mm bortåt 3 miljoner SEK! Skulle HV ha de stålarna på bordet redan?
Formulera vidare, tack. Ingen skulle bli gladare än jag....
Ingen aning om de har gjort det förut eller kommer att göra i framtiden heller men helt uteslutet är det väl knappast att de nödgas till det någon gång i framtiden.
Är det vad som krävs för Kennys namnteckning så betala bara....
TobbeA: Visst. Men betala signing-bonus kanske VF och FBK också gör.... Vem eller var ifrån har du hört att HV har finansieringen klar och kan börja förhandla imorgon?
Et tu Brute: Och det vet du helt säkert eller vadå? Skriver du HV:s avtal eller? Tror jag knappast. Det kan vara som du säger men även som OskarB säger dvs att man använder sitt egna kapital till en del...
Det spelar väl hursomhelst inte så stor roll. Det lär komma in åtminstone en del pengar extra från sponsorer om Kenny kommer, och kapitalet HV är trots allt till för att användas. I vilket fall som helst lär HV inte riskera att efter säsongen stå helt utan pengar...
Dysso: Sedan så höjer HV biljettpriserna med 20 kr/styck/sittplats. Det är ju drygt 4 000 sittplatser i KA. Tar man 4000 multiplicerat med 20 multiplicerat med 25 hemmamatcher (minst) så blir det rätt mycket pengar. Kanske medvetet för att kunna betala en värvning av denna kalibern under sommaren, eller?
Tror snarare man ser att sittplats alltid är fullsatt, alltså finns det utrymme för en prishöjning. Men visst, det ger utrymme för en bra spelare till, och det är säkert syftet. Alla pengar HV drar in är trots allt tänka att gå till verksamheten, då antagligen till största del A-truppen.
Tobbe A: Skulle fortfarande vara intressant med ett svar från dig. Så du menar att HV har finansieringen klar som du skrev? Så ett kontraktsförslag ligger framme redo att faxas över till Kennys agent på IMG?
Enligt de uppgifter jag har fått så finns det lösningar för det ekonomiska vad det gäller Kenny. Därmed inte sagt att de har hur mycket pengar som helst att ta av. Seglar beloppet iväg till astronomiska höjder vet jag inte ens om det skulle vara värt det.
Sen tycker jag diskussionen som sådan är meningslös eftersom inget indikerar på att Kenny J ens skulle vara på väg hemåt...
Det behöver inte alls vara fallet. Möjligen är pengarna öronmärkta för ett specifikt ändamål, i det här fallet KJ. Och som Dysso påpekade. Anfallare har vi, det är en back som behövs.
Ingen aning... förmodligen. Skulle förvåna mig mycket om Detroit väljer att plocka över Stefan Liv efter förra säsongen. Det var ju sällan storspel som presterades mellan stolparna. Ska bli intressant att se hur han tacklar petningen från Tre Kronor. Förhoppningsvis biter han ihop och tar fram jävlar anamma.
TobbeA: Hoppas d iaf.. även om jag inte håller på HV, så kan jag utan tvekan erkänna att Stefan Liv är bra mkt bättre än han var under den gångna säsongen. Han lär väl tackla petningen från 3 SEK ganska bra.. behandlingen av målvakterna där är ju näst intill vidrig - så fort de får en svacka petas de, men när de har fått tillbaka stinget är de välkomna igen. Blah säger jag bara. Hoppas iaf att han e stark nog att inte gå till NHL än!
fröken småland: Vad är så konstigt med med den logiken, det är väll just det landslaget bygger på, att dom bästa ska spela du väljer väll en målvakt som är på "het" mot en som har en svacka?
fröken småland: Det är iaf den principen idrotten hockey bygger på, dom som är hetast ska spela, så det var löjligt att tellkvist bytte av en ihålig salo och totalt spikade igen så vi vann matchen?
danoj: Ja det är ju det. Näej det var det väl inte direkt, men det finns ju bättre målvakter som kunde blivit uttagna istället för Tellan och Salo, även om dom är 2 bra målvakter dom också.
fröken småland: Dags att komma in i matchen nu fru småland, visst är Henke grym, men han är inte lika bra som tellkvist, än ska tilläggas, dock lär han med största sanolikhet bli vår näste stormålvakt i Tre kronor, men än är han det inte.
fröken småland: Som Danoj säger så är Henke bra och har en bra potential. Men Tellan har aningen mer rutin och erfarenhetr och är stråt vassare.... än så länge.
Dysso: Måste hålla med dig om att Bosse Ahl är en av dom bättre målvakter så spelat inom svensk hockey,han börjar kanske bli lite sliten på äldre dar men han var iallafall en viktig facktor till att Timrå gick upp i Elitserien.Jag har sett honom gör många kanon matcher.
Nyförvärv:
Stefan Hellkvist (-70)
Misha Joukov (-85)
Simon Skoog (-83)
Alexander Hult (-84)
Martin Thörnberg (-83)
Förluster:
Mikael Lindman
Pär Arlbrandt
Niklas Brännström
Johan Hult
Rickard Pavlikovsky
En mycket intressant satsning på unga spelare där två stycken plockas upp från silverlaget i J-20 samt två stycken mycket lovande spelare utifrån. Kanske kan årets rookie återfinnas i HV för en gångs skull?
Förutom ovan nämnda kommer följande spelare födda på -80-talet återfinnas i HV nästa säsong:
Stefan Liv (-80)
Daniel Ljungkvist (-81)
Björn Melin (-81)
Sebastian Meijer (-84)
Dessutom lär ganska mycket löneutrymme ha frigjorts i och med bortfallet av Lindman, Brännström och Pavlikovsky. Endast Hellkvist lär ha en lön i den klassen. Så ekonomiskt ska det inte vara något problem om någon toppspelare, säg Kenny Jönsson, skulle vilja spela i ES...