Juniorhockey

Nationellt · 3278 inlägg · 143 ämnen

JVM 2007 26/12 - 5/1

« · 806863 · » Till forumet

Sv: JVM 2007 26/12 - 5/1

Småkronorna ser fantastiskt sega ut idag.

Kommentera

Dream Team:
"typiskt svenska rättviseaspekter" my ass.

Hade man velat lägga alla matcher i Ejendahl, hade Mora IK inte varit med. Punkt. Och då hade arrangemanget inte gått att genomföra av andra orsaker.

Kommentera

LL: Hur har det sett ut i de senaste World Cup-turneringarna, 1996 och 2004? Ja, med spelplatser och så? Jag lever i den uppfattningen att Kanada iaf 1996 hade en rätt betydande fördel av att slippa långa resor. Men min verklighetsbild kan såklart vara väldigt skev även i detta fall.
Kommentera

Metal Guru: jag tror för övrigt inte att Leksand/Mora ens om de skulle vilja kan bestämma att Sverige ska spela alla sina matcher i samma hall. Sverige må ha hemmaplan, men det finns om jag inte är helt ute och seglar bestämmelser om att alla lag ska få så likvärdiga förutsättningar som möjligt. Det här är ju inte Canada Cup -87 där Canada kan ligga kvar och fisa på samma ort i två veckor medan alla andra lag åker kors och tvärs över fyra tidszoner mellan matcherna.
Kommentera

Dream Team: Viktig match ikväll,en vinst är ju bara ett måste.Bendelin gör ett byte.Gistedt ut,Enroth in,lite märkigt tycker jag.
Kommentera

JimmyH: Dessa "typiskt svenska rättviseaspekter" på det hela kanske inte hade blivit verklighet om USA/Kanada stod som arrangör?

Det är klart att det helst bör gynna båda orterna när det är ett gemensamt arrangemang, och hur gör man det på bästa möjliga sätt annars? Eller är det bara i Sverige vi tänker så?
Kommentera

Dream Team: Du får nog nöja dig med SVT24, för TSN verkar märkligt ointresserade av Sveriges matcher... de verkar prioritera USA och Kanada. Högst egendomligt...
Kommentera

JimmyH:
Jag har ingen koll alls vad som händer i Mora ikväll, avviker om några minuter för ett prestigemöte mellan mina juniorkillar och min orts roligaste senior-kompisgäng. I en helt annan idrott.

Men jag kan lova dig att det inte är pengar man kivats om klubbarna emellan. Det finns inte en chans att föreningen Leksand skulle låta Mora få nån större fördel what so ever, och vice versa. Om alla Sveriges matcher skulle lagts i Leksand, hade det by default inte varit något samarbete med Mora.

Eller om man vänder på det, och skulle lagt alla matcher i den enda Elitseriearenan kring Siljan - då skulle Leksand backat ur fortare än vad Vinnerborg signalerat icing.

Kommentera

Metal Guru: Så är det garanterat. Men jag tycker att det är tråkigt för de svenska spelarna att inte kunna få utnyttja de maximala fördelarna av att ha ett JVM på hemmaplan, bara för att det ska kivas om pengar mellan två klubbar.

Nu var det ju bra med folk som såg Canada-USA i Mora av matchbilderna att döma så speciellt lidande skulle kanske inte Mora vara ändå.

Det var både tifo och ett bra drag på läktaren i Leksand, har du någon koll på vad Morapubliken bjuder på ikväll?

Matchen i sig är livsviktig och vinner vi inte ser det bäcksvart ut med tanke på Tysklands framfart i turneringen.
Kommentera

JimmyH:
JVM är ett samarbete arrangörsmässigt mellan två klubbar, Leksand och Mora. Om nu det ska vara ett samarbete betyder det också ett givande och tagande från bägge parter.

Om nu man ville ha haft alla matcher i Leksand, hade det inte blivit något sammarbete, vilket givit matcher i Leksands B-hall istället för i FMMA. Eller nån annanstans, typ i Långshyttan.

Kommentera

Metal Guru: Nej, jag tycker det är märkligt att när Sverige spelar JVM på hemmaplan så ska man även spela matcher i den sämre "arenan" av de två?

Är det inte en större trygghet för laget att ha samma omklädningsrum turneringen ut och så vidare.
Kommentera

JimmyH:
Skämtar du?

Kommentera

Metal Guru: Varför går inte alla Sveriges matcher i Ejendals Arena?
Kommentera

Metal Guru: Fullt så bra sikt är det tyvärr inte hit till Göteborg, tyvärr.
Kommentera

Dream Team:
Vad sägs om FM Matsson Arena?
Kommentera

Paddan: Du som har blykoll, finns det någonstans förutom SVT24 (webben?) man kan se dagens match mot Slovakien?
Kommentera

Paddan:
Not so bad of us att spela 0-2 då.
Kommentera

Metal Guru: Tydligen första målet på 234 minuter som Kanada släppt in i JVM.
Kommentera

Paddan:

3-0 till Kanadickerna efter 2:00 i andra.
Asch! Där gjorde USA 3-1. 2:26.

Kommentera

Dream Team: För den som händelsevis vill se Canada-USA live finns det möjlighet att se matchen på internet via den kanadensiska kanalen RDS.
Kommentera

Ambroo: Precis. Felet var väl att de kom in på mål alldeles för sällan. Det gick ju att se på ett tydligt sätt att de svenska spelarna var mycket mer vana de större ytorna, men man verkade inte riktigt veta hur man skulle utnyttja den fördelen. Kandas försvar var visserligen riktigt bra och tillät nästan bara Sverige att spela längs sargerna, men är det någon gång man ska utnyttja att man är mer vana spel på stora ytor så är det väl i turneringens början.
Kommentera

Ambroo: Kanada har väl inte torskat en match i den här turneringen på flera år så, de har ett mäktigt försvar som var äckligt tätt och disciplinerat. Vi kom väldigt sällan in på deras kasse. Carey Price lämnade dessutom få returer. Men ska Kanada vinna guld i år igen så vill det nog till att de lyfter fram mer offensivt spel, idag skapade de mest någon ströchans utanför pp-spel.

Sverige känns som ett slutspelslag i alla fall. Matchen mot Slovakien på torsdag blir oerhört viktig! Jag blev vädligt imponerad av Martin Johansson, en sensation i mina ögon, jag trodde inte ens att han skulle komma med i laget.

Annars så tycker jag att Nicklas Bäckström var den som var för dålig för att hans kedja skulle fungera, han transporterar för mycket, det måste få gå fortare om han ska kunna lura det kanadensiska försvaret, Bergfors var den som stod för mest offensiv glöd där. Omark-kedjan var precis som teve kunde konstatera den hetaste i laget.
Kommentera

Man fick en känsla av att det var en aning schizofrent i det svenska laget... De spelade rejält, tufft och fysiska, som riktiga män, ute längs sargerna, men väldig lätt, fegt och petigt, som småpojkar, framför kassarna.
Kommentera

Fan så synd på 0-2 målet, andra perioden var Sverige's helt och hållet. Ett par vassa räddningar av Price, synd att Hörnqvist inte sköt direkt på sitt första läge hade varit mål då.
Kommentera

Portello:
Ja, jag har lämnat er nu, för att se Landslaget (eller Mora IK) mot Team Canada.

1:33 och 1-0 Mikael Simons.

Kommentera

Metal Guru: Riktigt kul att se junior-hockey.Betydligt mer tacklingar och väldigt hög itensitet.Nu får vi hoppas att Sverige får nästa mål.
Kommentera

Metal Guru: Enligt Iihf:s sida var det t.o.m ett game winning goal. Vet de nåt som inte vi vet ? =)
Kommentera

Portello:
Sverige har startat mycket entusiastiskt, men jänkarna får lite snöpligt första målet i PP.

En hoper pixlar dog på min TV. Jag tror det var Emil som flimrade förbi på läktaren.

Kommentera

Metal Guru: Tycker det ska bli väldigt intressant att följa Patrik Berglumd i detta vm.Han har ju gjort väldigt bra i från sig i allsvenskan hittills.Och som luling blir det naturligtvis väldigt spännande att se vad Lindqvist,Omark och Isaksson kan göra.Man kan ju lungt säga att Lindqvist har fått hyffsade lekkamrater...
Kommentera

GävleLasse: Jo det är klart att dessa matcher du nämner är viktiga,men samtidigt är det otroligt viktigt att få en bra start i turneringen,därmed inte sagt att vi måste vinna matchen ikväll,varför inte ett oavgjort resultat.
Kommentera

GävleLasse:
Vinst ikväll, och jag tror att Mattias -74 kommer bli varse att man sällan slår Kanade tre gånger på tio dagar i juniorsammanhang.
Kommentera

Bissett19: Jag tror snarare att risken är stor att det finns mer förhoppningar på framgång från alla runt om än från killarna själva.

Premiären mot Canada är en rejäl värdemätare, men det är inte nu vi skall slå dem till varje pris. De viktiga matcherna kommer mot Slovakien och tyskland. Först säkrat slutspel, sedan kan de skrälla så mycket de hinner.

Vinst ikväll och jag tror att de får ännu mer press på sig, främst från media.
Kommentera

TIKbiff: Jo det kan bli härlig hockeyafton,bara inte Småkronorna är för tagna av stundens allvar.

Så här spelar Småkronorna i kväll:

Målvakt:
  Joel Gistedt
  Backpar:
  Jonas Junland - Jonas Ahnelöv
  Daniel Rahimi - Niklas Hjalmarsson
  Alexander Hellström - Alexander Ribbenstrand
  Sjunde back:
  Patrik Nevalainen
  Kedjor:
  Nicklas Bergfors - Nicklas Bäckström - Robin Lindqvist
  Andreas Thuresson - Patrik Berglund - Martin Johansson
  Alexander Sundström - Patrik Zackrisson - Fredrik Pettersson
  Patric Hörnqvist - Magnus Isaksson - Linus Omark
  Extra forward:
  Andreas Molinder

Kommentera

Paddan:
Ja Tyskland skulle ju inte ta någon poäng alls enligt "experter"
Vitryssland har ju skrällt förr ;-)

Intressant för sveriges grupp dock att USA förlorade två poäng, kan bli en intressant tillställning klockn 19
Kommentera

mattias - 74:
Jag baserar det på maggropskänsla, och föredrar vinst i final framför vinst i gruppspel om jag tvingas välja. Men en gruppspelsmatch kan ju också vara riktigt trevlig att vinna...
Kommentera

Vitryssland vinner mot Finland med 4-3 och Tyskland vinner i Sudden Death med 2-1 mot USA. Känns som två skrällar.

Kommentera

Efter nio minuter av sista perioden kvitterar USA till 1-1 mot Tyskland.

Kommentera

Paddan: Hmm, med "den matchen" menade jag Tyskland - USA. Denna match leder Tyskland fortfarande med 1-0 lite drygt 13 minuter in i andra perioden, detta trots att USA haft två 5 mot 3 lägen.
Kommentera

Bissett19: Det är någon på TVU som streamar TSN:s sändning av den matchen, men den laggar väldigt mycket. Har missat hela första perioden då jag inte lyckades få någon bild. Ladda ner programmet TVU som finns i menyn P2P Info i länken
Kommentera

Paddan: Går det att följa den matchen online?
Kommentera

Vitryssland - Finland står 1-1 efter första perioden och Tyskland leder med 1-0 mot USA.

Kommentera

Jag tror att Sverige vinner mot Kanada. Vinsten blir 3-1 till Sverige.
Kommentera

JimmyH: "The Swedes have some heavy powerforward upfront,lead by Nick Backstrom".......;)

Seriöst tar dem på JVM,vi förstår nog inte hur stort det är därborta.....

Kommentera

Paddan: Just ja, länken...
Kommentera

JimmyH: Jag som inte har SVT24 får väl se om det funkar att kika via TVU istället. TSN sägs ju ska streama i varje fall Kanadas matcher.
Kommentera

sold: Här i länken har du allt om Kanada och även lite om andra lag. Här har vi ett land som tar JVM på allvar i alla fall.
Kommentera

Metal Guru:

Varför tror du att det är omöjligt med 3 segrar i rad mot Kanada? Vad baserar du det på ??
Kommentera

mattias - 74:
Eftersom jag tror det är omöjligt att vinna över Kanadickerna tre gånger av tre på en tiodagarsperiod, hoppan jag på däng ikväll.

Och guld, med 4-3 mot lönnlöven i finalen.

Kommentera

sold:

Skall bli oerhört roligt och se om Småkronorna kan vinna igen mot Kanada, vore onekligen skönt med en bra start i JVM!

tips: 3 - 3
Kommentera

« · 806863 · »