"Med tanke på svårigheten att få en bra spelare till det lilla samhället Leksand var det ett bra jobb av Masken."
"Tänk er själva om ni är en lirare på hög nivå. Till exempel om Djurgården eller Färjestad rycker i samma spelare som Leksand gör, vilket lag väljer man? Leksand har ungefär lika mycket pengar, men man tänker ju på vad orten har att erbjuda. Leksand är ett litet samhälle med fin miljö. Men i Stockholm och i dom andra STÄDERNA finns så mycket mer."
Hur kommer det sig att Mora, som har samma typ av ort, ligger längre bort, har mindre pengar, varit mer nederlagtippat etc etc kunnat värva tillräckligt bra spelare för att få ihop ett lag som ligger på slutspelsplats efter 3/5 av serien..?
mattias - 74:
men då ska man väl skylla på att man inte lyckats med de spelare man värvat, istället för att försöka påskina att ingen vill komma till Leksand för att det är en bonnhåla. eller?
jag repeterar, mattias - 74:
"Med tanke på svårigheten att få en bra spelare till det lilla samhället Leksand var det ett bra jobb av Masken."
"Tänk er själva om ni är en lirare på hög nivå. Till exempel om Djurgården eller Färjestad rycker i samma spelare som Leksand gör, vilket lag väljer man? Leksand har ungefär lika mycket pengar, men man tänker ju på vad orten har att erbjuda. Leksand är ett litet samhälle med fin miljö. Men i Stockholm och i dom andra STÄDERNA finns så mycket mer."
mattias - 74:
Jag menar att Leksand och Mora sitter i samma båt vad gäller bonnhålor kontra storstad.
Finns man i en bonnhåla får man helt enkelt acceptera faktum, och försöka värva efter sina egna förutsättningar. Det kommer inte att hjälpa nånting att ödsla tid och kraft att tycka synd om sig själv för att ens lag inte ligger i en storstad.
Det går att värva spelare till ett lag, även om man finns i en bonnhåla. Titta sju mil norrut, för närmsta exempel.
(mitt budskap i dekodad form)
Länkat är en dagsfärsk artikel, om en duglig spelare som faktiskt föredrar en mindre ort. "Det där med att bo i en större stad är nog mer viktigt för de som inte har barn."
Knogen:
Relativt sett är väl Orsa en storhåla..?
Skämt åsido,
jag tror inte Falun eller Borlänge räknas son storstäder i hockeyspelarsammanhang.
Kånå-goggen:
Ja, det jag egentligen säger, är att Masken skyller på fel saker.
arnio:
svälj bara det faktum att hockey-geografi inte är din bag.
god jul, förresten!
arnio:
sjysst! förklara den här onelinern då:
"och varför är då Örnsköldsvik med? jag är Brynäsare"
arnio:
Sundsvall ligger inom hockeylaget Timrås upptagningsområde.
På samma sätt kallar man AIK för 'stockholmslag' trots att de har postaadress Solna i föreningens brevhuvud.
arnio:
Folk som ansträngt sig att läsa från början har förstått att denna krök av diskussionen handlade om begreppet bonnhålor kontra storstad.
I begreppet bonnhålor inbegrep vi snart också medelstora orter i absolut närhet till ursprungsbonnhålan
Se länk!!