skoskavf:
Salo bekräftar intresse av Frögren. Vore kul och sno honom framför Karlstadspacket ;)
skoskavf:
Salo vädjar till externa finansiärer att få hem Niklas Persson.
zigge:
Verkar som om Leksand inte kan stoppa Raffls ev övergång till NHL !
zigge:
Då var Raffl klar för Philadelphia. Surt men hoppas Salo kan hitta en fullgod ersättare.
skoskavf:
Säsongsbiljetterna släpps imorgon. 5400 för de bästa platserna låter inte så farligt. Vad tar ex FBk och Linköping? Någon som vet?
mattias - 74:
spud frågar om till vilka matcher er säsongsbiljett gäller.
Räcker den till den säsong som man betalar för, dvs alla tävlingsmatcher - eller räcker den bara grundserien ut.
Jag vågar påstå att kutym är bara grundserien ut, namnet till trots.
Metal Guru:
Du har så rätt, förstod vad spud menade men han gör sig bara dum.
Metal Guru:
Frögren öppnar för flytt till Leksand.
mattias - 74:
Ryktet säger att han, tillsammans med Mikael Johansson var i Leksand på besök häromdagen. Rätt tunga namn.
Här är Joonas Rönnbergs förslag på formationer till kommande säsong , borträknat från Salos utlovade sniper som kommer presenteras i veckan.
Målvakter:
1a- Oscar Alsenfelt
2a- Joel Gistedt
Kedjor:
1a. Dan Spang - Kevin Kapstad
Mikael Johansson - Matt Fornataro - Jens Jakobs
2a. Johan Svedberg - Patrik Hersley
Jens Bergenström - Johan Ryno - Jacob Blomqvist
3a. Joonas Rönnberg - Tom Linder
Jacob De La Rose - Pär Edblom - Mike Siedel
4a. Alen Bibic - Patrik Norén
Jon Knuts - Gabriel Karlsson - Tobias Forsberg
Berka: Det som avgör är hur Leksand klarar omställningen från att spela den offensiva hockeyn där man varit det spelförande laget till en mer balanserad spelstil. Det är bra mycket svårare motstånd nu.
Mitt tips blir att Leksand klarar sig kvar men missar slutspel.
Carl Lejonkräk:
Va bra då vet alla att Leksand kommer klara sig från kvalspel. Jag skulle akta mig för att underksatta Leksand. Jag ser gärna att vi vinner i premiären och gärna med några puckar så det blir tyst på dig och måna andra Brynäsare, en del av er saknar ödmjukhet.
Salo har insett att man inte skall byta ut halva laget efter varje säsong. Självklart är truppen svag på apperet men jag vet vad laget kan i sina bästa stunder. Ett lag som jag tror får svårt att undvika KS är AIK.
EskilstunaLasse:
Jag tror som du , som jag ser det är AIK och Örebro sämre än oss på " papperet "
mattias - 74:"Va bra då vet alla att Leksand kommer klara sig från kvalspel. Jag skulle akta mig för att underksatta Leksand. Jag ser gärna att vi vinner i premiären och gärna med några puckar så det blir tyst på dig och måna andra Brynäsare, en del av er saknar ödmjukhet."
Så EN vinst i premiären gör hela säsongen? Det är 55 omgångar och det mesta talar för att Brynäs hamnar på en bättre placering än Leksand. Det har du ju själv skrivit.
Så varför skulle det tysta oss?
Carl Lejonkräk:
En eller annan match? Du får det att låta som att vi inte skall ta många poäng i SHL?
Tack för den moroten.
Eskilstunalasse:
Jag tror Leksand kan överraska många lag och jag tror vi kan hålla oss kvar men slutspel är det intr tal om. Det har jag påtalat hela tiden, jag tror även att ni kan få en tuff säsong, som jag skrivit måna gånger är eran akilleshäl era målvakter. Att Honken i sina bästa stunder är riktigt bra vet vi men Rahm. Jag håller Alsenfelt som bättre än Rahm och Gisted kan nog blomma ut igen nu när vi har 2 på förhans rätt jämna målvakter.
mattias - 74:Nej, målvakterna i Brynäs gör ingen glad. Men det räckte till slutspel förra sässen och då hade vi osannolikt mycket skador. Forwardsidan och backsidan känns bättre den här säsongen. Jag skulle tippa att Brynäs hamnar på plats 6-8 och Leksand 9-11
Örebro blir jumbo
Carl Lejonkräk:
Nu snackade inte jag om Alsenfelts tid i MoDo, hur mycket spelade han där också kan du ju kolla.
I Leksasnd var han magnifik mellan stolparna och skall man jämföra hans säsong i Leksand med Rahms förra året så vet vi nog båda vem som var bäst eller?
Carl Lejonkräk: För målvakter är inte skillnaden lika stor. Givetvis är det bättre skyttar, i regel mer skymningar och lurigare passningar i elitserien. Dock så blir det många gånger betydligt öppnare lägen i allsvenskan än i elitserien, så att säga att det automatiskt är enklare för en målvakt i allsvenskan köper jag inte.
Ahlsenfelt var usel under säsongen i Modo, så långt håller jag med. Han var riktigt bra under försäsongen, men när serien började var det som om det gick troll i allting. Han kunde släppa in de enklaste skotten i början av matcherna och backarna hade noll förtroende för killen. Jag tror dock att det mesta var mentalt och att han egentligen inte alls är så dålig som han presterade, om han hamnar i rätt miljö och får en bra start. Visst kan man hävda att det knappast är bra att ha en målvakt med så skakigt psyke...
I övrigt tror jag Leksand kommer före Örebro, men att det blir en kamp mot framförallt AIK för att slippa nedflyttning.
Gurra88:
Du får aldrig mig att erkänna att Rahm är bättre än Alsenfelt för det är han inte. Han hade 86,8 på 8 matcher i MoDo. Han hade även 93,1 på 8 matcher med Leksand i HA och så hade han 95,1 på 6 matcher i kvalserien.
Rahm hade 88,7 på 23 matcher med Brynäs vilket gör över 3 mål insläppta mål per match 3,26 för att vara noga. Statistiken ljuger inte ;)
Jag är övertygad om att Alsenfelt får sitt stora genombrott denna säsong.
Gurra88:
88,7 på 23 matcher är betydligt sämre än 86,8 på 8 matcher.
Förlåt gurra det blir 3,39 för Alsenfelt och 3,26 för Rahm men det är av akademisk betydelse då jag ändå tycker alsenfelt känns mer spännande och har större utvecklingspotential än Rahm. Sedan tror även Rahm får stå mindre än Oscar vilket såklart också väger in. Ju mer man står desto bättre blir man förhoppnigsvis men med tanke på hur jävla usel Rahm var förra säsongen så kan det nog bara bli bättre, frågan är hur " bra eller dåligt " det blir.
Sedan Gurra förstår jag inte varför du skall göra dig lustig över Leksand. Det stavas Leksand och har alltid gjort och inte Läxand . Jag skriver inte t.ex Brynass om er. Väx upp!
Redigerad kommentar
Gurra88:
Samtlidigt blev ju Alsenfelt flera klasser bättre när MoDo skeppade iväg honom och hur jävla kass Rahm var efter sin återkomst efter dopingsavstängningen vet vi ju alla.
Jag är övertygad om att Alsenfelt tar ytterligare ett steg åt rätt riktning i sin utveckling denna säsong, man såg klara tendenser till det föregående säsong, du skall få se.
Gurra88:
Jag byter gärna bort Alsenfelt mot Rahm , Alsenfelt är riktigt ojäm och i mitt tycke dålig målvakt .
Och han har visat i två klubbar att han inte håller i högsta serien .
Alisandali:Alsenfelt var inte alls dålig i LHC (eller vad det nu var).
Jag som modo-it tycker att det är en riktigt bra målvakt som kom fel, och förmodligen har lite svagt psyke. I Leksand verkar han trivas och ha förtroende så jag tror att han revancherar sig rejält i vinter.
Man kan inte gå efter procent för då skulle Ullmark vara en av SHLs absolut bästa målvakter. över 93% i serien och 95% i slutspelet.