Jocce: Detta med pengar är alltid en klurig sak,men kan det vara så att lite av dessa s.k.a värvningspengar även går till våra samarbetslag tex nyköping och så,eller är jag ute och cycklar nu igen???
Uppgifterna kommer väl vad jag fattade från Linköping själv, så dom stämmer nog. Vad har Linköping för intresse av att ljuga om lönerna?
Och sen så kallas det väl att toksatsa när man betalar 100 000 i månaden till en "klasspelare", plus dessutom 50 000 till en relativt oprövad spelare från Allsvenskan.
MartinS: om det stämmer,så vart f-n ska vi annars starta ifrån. Då menar jag att övertyga spelare. Du fattar väl vad lönen betyder även för dig. Fast jag litar inte heller ett dugg på vad media skriver och bobbe brukar sia bra.
Det är väl inget fel i att dom betalar löner till spelarna, det är väl en förutsättning...
Allvarligt så tycker jag bara att dom är lite väl saftiga med tanke på dom som mottar dom. Det är bara det jag hakar upp mig på, annars är det jättekul att det kommer in lite nya aktörer i serien som satsar.
MartinS: Jag har svårt att tro att ex. DIF har så låga lönekostnader, men det är en personlig åsikt. Kalla det en "känsla" eller något. Jag måste väl också få fundera? ;)
MartinS: Tycker personligen att 100 000kr i månaden för Pihl är helidiotiskt.. han är ju knappast unik.. finns 30 backar till som honom i elitserien.. han hade säkert inte mer än hälften i Modo.. och 50 för tranås killen? tror faktiskt han också hade nöjt sig med hälften och en plats i elitserien.. konstigt vad fort LHC glömmer.. dem borde vara medvetna om att det inte är samma sak att göra poäng i elitserien och i allsvenskan, hur många av era spelare som uppgångssäsongen låg på 50 poäng har varit i närheten av det i eliten? Satsa är kul.. det behövs för hockeyn.. bara förvånad över lönerna till dessa spelare...
Knugen: Men vad ska vi fans göra. Vi har inte värvat Pihl, sen får man hoppas på att man lyckas tygla hans humör, hur som helst ser jag han som en bra värvning. Vet inte hur många gånger vi tappat poäng på att motspelaren får stå framför mål och fjanta sig och störa och skymma Sandberg för att sen få se pucken gå i mål. Dessutom kan han lära Axhner tackla kanske. Backar var verkligen vad vi behövde till det här året. Forwardsen var bra förra året och kan man skaffa 1-2 till, måste vara centrar, ser det bra ut.
Cluben LHC: Du har säkert rätt i att Pihl är den spelartypen ni behöver.. tror bara att ni kunde fått samma spelare eller någon liknande för 3/4 av lönen.. är bara lite förvånad... SSK hade rykte om sig under toppåren på 80-talet att vara en klubb där man fick bra betalt och klubben krävde lite av spelarna... det slutade med degradering.. så även om man bortser från att vår ekonomi vart förstörd vilket säkert eran inte kommer bli så var det ingen bra affär för SSK.. spelarna vart mätta efter ett SM-guld och en final på två år.. och många hade inget större hjärta för klubben.. och sen slutade det några år senare ner i division ett.. trots att spelarna som försvann åren efter ersattes med andra toppspelare... det är liksom farligt att använda pegnar som argument när man värvar spelare.. precis som i andra affärer är pengar det sämsta konkurrensmedlet... bättre att försöka locka spelare med andra medel och hålla samma lönenivå som alla andra.. för om spelaren skriver på då så vet man iallafall att det inte bara är för pengarnas skull...min åsikt.. Dessutom om er Tranås kille inte lyckas exceptionellt bra kommer ni inte kunna ha en lirare med en lön under 47 000 i månaden, alla kommer vilja ha minst den lönen.. en spiral av ondo.. samma sak gäller Pihl.. han måste verkligen lyckas och till och med bli bättre då han säkert tjänar 60 000 kr mer i månaden än exempelvis Ahxner..
Knugen: Jag tycker du har rätt. Samma som jag tänker. Att Axhner skulle bli avundssjuk behöver vi inte oroa oss för, däremot kan Lindströms lön skapa avundssjuka. Fast LHC satsar mycket iår bara för den hägrande arenan nästa år. Vi får väl se om det är rätt gjort. Om Lindström misslyckas får man göra sig av med honom, snabbt ;)
Att tygla Pihls humor (har inga svenska tecken pa det har tangentbordet, hoppas att det gar att forsta i alla fall) ar nog inte det storsta problemet med honom. Problemet ar att han ar sa stor, och att det latt ser varre ut an vad det ar nar han t.ex. tacklas. Manga av de utvisningar han dragit pa sig har varit ratt mesiga. Stor skillnad i hur domarna domer mot t.ex. Pihl och Fokin, om man sager sa...
knaskamilla: Vet inte riktigt om det stämmer... Popovic är ju bra mycket större i SSK och han har inte suttit i utvisningsbåset speciellt mycket den här säsongen. Pihl har 133 min och Popovic hade 52. Så det har nog mycket med hur vårdat man spelar, alltså spelstil och självklart spelskicklighet.
* "Stjärna": Mertzig
* "Klasspelare": Pihl
* "Ungtuppar:" en målvakt, en back, två forwards
Skulle detta kallas en storsatsning? Knappast. Har dessutom svårt att acceptera de löneuppgifter som Aftonbladet uppger i gårdagens tidning.