Linköpings HC

7298 inlägg · 775 ämnen

Nya arenan: Cloetta Center

« · 286377 · » Till forumet

Sv: Nya arenan: Cloetta Center
QP: Jo, jag tänker på mig. *host*
Kommentera

Tor Karlström: Alla tänker bara på sig, ingen tänker på mig! ;)
Kommentera

Tor Karlström: Snarare så att "debatten" var dödsdömd från början, i och med att det inte finns så mycket att debattera.

Mårtensson är på intet sätt klar för LHC.
Kommentera

bobbe: snarare så att debatten inte kom vidare nånstans.
Jag vet vad du tycker och du vet vad jag tycker.

Kom ihåg: jag respekterar Linköpings Hockey Club.
Föresten: är Tony Mårtensson klar för LHC nu eller?

Brynäs IF var DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!
Kommentera

Tor Karlström: Försvann argumenten och frågorna? Ja, det är inte lätt...
Kommentera

Vi lägger ner denna debatten nu,tycker jag.

M.V.H Tor!
Kommentera

Jag tycker Cloetta Center är ett lysande namn för Linköping. Det har anknytning till den lokala näringen. När Timrå IK presenterade namnet på nya hallen så satte jag automatiskt upp ryktesfiltret och trodde inte en sekund på att de menade allvar. Men det är väl bara att vänja sig vid att Timrå IK nu fått norrlandslagens mest tveksamma namn.

Hallen ska heta "Sydkraft Arena" för den som inte visste det.
Kommentera

Tor Karlström: Jasså, dom gnälliga brynäsarna har börjat förpesta andras gästböcker med gnäll...

Sluta klaga på LHC:s satsning, det är enda sättet för nya lag att komma någonstans. Vad spelar det för roll hur många medlemmar, supportrar osv olika lag har, det är på isen det avgörs.

Dagens resultat föder framtidens supportrar. Om 25 år kanske LHC är kultur med supportrar i hela landet och BIF storsatsar som nykomlingar efter 24 år i lägre serier med vikande medlemsantal som följd.

Men som sagt det är på isen det avgörs.
Kommentera

Tor Karlström: Nej, pengar är inte allt. Är det någon som har påstått det? Vad tjafsar du om egentligen? Vad är det du vill?! Vill du att LHC ska hindras från att över huvud taget skaffa sig "hockeykultur" bara för att kapital finns? Vart vill du komma?

Huge: "Dösnack" var ordet... :)
Kommentera

bobbe: "Vi har både pengar, passion och förhoppningsvis kunnande. Har ni?"

Jodå, passionen och kunnandet är det inget fel på. Det är väl pengabiten som haltar lite grann för tillfället.
Dösnacket om kultur hit eller dit behöver man inte bry sig så mkt om. Gävle som hockeystad har naturligtvis mer hockeykultur än vad Linköping har.
Inte konstigare än att Linköping har mer flygplanskultur äv vad Gävle har. Uttrycket "att slå in öppna dörrar" kan väl inte vara mer passande än i detta läge.
Brynäs har ju skaffat sig detta under många år, inte ngt man får gratis. Ingenting säger att LHC inte kan göra samma sak.
Förstår egentligen inte varför man sitter och argumenterar om detta. Lika självklart som att solen går upp i morgon...

LHC:s fördel är väl att man som "ny" i gamet, har entusiasmen och framförallt bra uppbackning i området.
Vi har ju varit vana med framgångar och att laget alltid är med och slåss. Det har tuffat på och man kanske blir lite hemmablind, ngt som inte är speciellt ovanligt, men som kan vara farligt om man inte ser upp.

Melin måste ju ha haft ett finger med i spelet vad gäller era nyförvärv. Jag är övetygad om att ni kommer att få ett bra lag nästa år. Roger, som "mysgubbe", kan vara rätt man för er.
Kommentera

Håller med bradberry till 100%.

Men visst pengar är viktigt,men absolut INTE allt.

Vi får se,om LHC FORTFARANDE spelar i Högsta serien,är ett stabilt Elitserielag och gått hyfstat långt i nåra SM-slutspel 2010.
Alltså om 7 år,då kan man "börja" snacka om HOCKEYKULTUR.

bobbe: Brynäs just nu inga egna produkter i sitt A-lag,men...
Micke Lind,Daniel Casseståhl,Adam Andersson,Joakim Lundström,Patrik Rönnqvist är samtliga födda i Gävle och Brynäs är den första Elitserieklubben dom började spela i.
Brynäs har just nu 6714 medlemar,dom flesta bor inte i Gävle.
Dom är sprida över HELA sverige,Brynäs den mest älskade och kända ishockeyförening i Sverige förutom Leksand.
Mer fakta kommer...

Låt debatten går vidare!

M.V.H Tor!
Kommentera

Beakta följande ord...

- Kultur är något levande -

I Linköping spirar (fortfarande) intresset för hockeyn (trots motgångarna); I Gävle är det..eh..
Att intresset i Linköping (under flera säsonger) har genererat en hel del pengar är en annan indikation på att kulturen är tämligen stor.

Sedan att LHC inte är någon anrik klubb är en ANNAN sak, men hur som helst inget som inte kan komma att förändras..
Kommentera

bradberry: Känner du dig bitter? Stackare.

Angående arenanamnet höll jag på att sätta i halsen, trots att jag är uppväxt nära chokladen. Men efter att ha sugit på det några dagar tycker jag det funkar riktigt bra faktiskt.

Ta nu semester och leta er ut i solen. Sitt inte här och tävla i att vara bitter svensk.
Kommentera

bradberry: Vi talar nog inte riktigt om samma passion just nu, jag talade för tillfället om det som finns "utanför" isen, bland folk, supportrar, sponsorer osv.

Att döma ut en hel förenings framtid utifrån en, eller ett par, misslyckade säsonger är dumt. Kunnandet finns i laget, det som saknades förra året var just ett _lag_. I Kvalserien kunde man se tydlig passion och vilja i laget - någonting som Melin nu kommer att bygga vidare på.

Se inte saker så kortsiktigt. Det är inte så man skapar "hockeykultur", eller?
Kommentera

bobbe: Tillåt mig småle..... Pengar javisst!!! Men passion och kunnande? Att ha värvat dyrast i ES och ändå bli odiskutabelt sist i serien tyder väl knappast på vare sig passion eller kunnande.

Du har dock rätt i att Brynäs i dagsläget kanske inte har fler än fyra fem från den egna leden. Det Brynäs dock varit bra på genom åren är att knyta till sig spelare som blommar ut i just Brynäs. Bättre det än dyra "gamlingar" på dekis
Kommentera

Tor Karlström: Du hävdar att vi försöker flytta fokus, men om du tittar på _vilka_ som gjort det är det generellt inte personer med LHC-sympatier, så ge inte oss skit för det... ;)

Vad menar du med "ny satsning"? Vill du hävda att LHC "storsatsar" i år igen? Förra säsongen håller jag med om att LHC la ut mycket pengar på spelare, men denna säsong? Budgeten totalt sett ska minskas, spelarkostnaderna vara oförändrade.

Du säger att hockeykultur, vad det nu är, inte kan köpas för pengar. Nej visst, men frågan är _hur_ man i så fall uppnår denna nivå av acceptabel hockeykultur som du verkar efterfråga? Jo, genom att långsiktigt satsa på att vara ett slagkraftigt lag med både lokala, regionala och rikstäckande sympatier. Sådant tar TID att åstadkomma, dessutom krävs resurser.

LHC har ett stort lokalt stöd, mer än en procent av kommunens invånare är aktiva i föreningen. Regionalt finns ingen egentlig konkurrens och visionerna är att LHC ska bli hela Östergötlands lag. Med en positivare attityd, mer strukturerat arbete, en ny arena med positiv klang och förhoppningsvis också sportsliga resultat kommer LHC:s popularitet antagligen att öka även runt om i landet. Det är på detta sätt man skapar hockeykultur, när man inte tidigare har någon (70 år i branschen räcker tydligen inte...).

Jag tror nog att du kommer att få ändra din inskränkta syn på LHC som ett "skrytbygge", det har många andra fått göra. LHC har funnits länge och kommer finnas länge till, vare sig etablissemanget i hockeyeliten vill eller inte. En ny tupp i hönsgården är farliga saker, reviret är hotat och då slår försvarsmekanismerna till. "LHC driver upp lönerna" är bara ett uselt exempel, jag undrar varför lönerna ligger där de ligger... det är knappast LHC, med blott tre säsonger i Elitserien, som har lagt lönenivån.

Folket och näringslivet i Östergötland står bakom Linköpings HC. Kan du säga detsamma om din egen region och ditt eget lag? Nej. Hur mycket är hockeykultur värt i Allsvenskan? Fråga Björklöven.

Slutligen: Du talar om att du vill ha spelare från den egna orten i laget. Hur många egna produkter har Brynäs i truppen? LHC har tre stycken, plus flera spelare som varit i klubben i minst tre säsonger, jämför med övriga lag så ser du att det inte är någon större skillnad åt något håll.

Vi har både pengar, passion och förhoppningsvis kunnande. Har ni?
Kommentera

Ebbe: säger bara lycka till med säsongen som kommer,hellre Rögle BK än Percys egna "lilla leksak" Malmö i Elitserien.

M.V.H Tor!
Kommentera

Tor Karlström: Håller med dig. Visst det kan gå att köpa ihop ett lag men inte KULTUR och TRADITION! Det kan ingen påstå!

Synes snart i ES!! / RÖGLE BK!
Kommentera

Tja!

Ni för fram martontabeller och hävdar att jag inte vet vad IK Göta är.
De stämmer INTE kan säga att jag inte vet vilka IK Göta är.

Visst jag glömmde säkert nåra lag i min uppräkning på lag som har kultur. Men ingen kan vara perfekt.

Men ni försöker flytta fokus,tänk efter: om LHC får spela i Kvalserien igen nästa vår.
Kommer näringslivet då ge Linköping lika mycke sponsorstöd till en ny satsning???

Man kan inte bygga ett lag med plånboken,visst kortsiktigt går de säkert.
Men om tänker en tidsperiod 5-7 år,då håller de inte att bara använda stålar.

De går INTE att köpa hockeykultur och i den långa längden vinner allti hockeykulturen över skryktbyggerna.

Hellre att MITT lag har tradition på orten och att spelarna är födda där än att spelarna är inköpa och drar vidare till någon annan klubb när min klubb går dåligt.
De måste finnas någon själ i laget annars väntar kvalserien allti runt hörnet tror jag.

Mycke pengar är inte en spikrak väg mot toppen om passionen saknas.

Låt debatten gå vidare!!!

M.V.H Tor!
Kommentera

foldron: Ja det blev ju lite revedering för båda parter, jag har tyvärr några år för gammalt bibliotek(Sv Ishockey 75år fr -97).
Kultur är för mig historia o med det menar jag att en klubb har varit, eller fortfarande är med, i toppen på systemet under en lång tid och att dom fortfarande existerar=anrika klubbar!
Om man inte ska räkna det till kultur vad är då kultur? Bästa spelarna, bästa kringarrangemangen, snyggaste dräkterna, mesta pengarna, största arenan, största sponsorerna etc etc.......
Nä, det måste vara det du inte tror på.... antal år i högsta!

Mer synpunkter från andra!
Kommentera

Tor Karlström:
Med andra ord, du har vant dig vid att lagen spelar på den och den arenan.
Kommentera

Tor Karlström:
Man ska komma att tänka på laget så fort man hör arenanamnet....ok.

Jag säger Cloetta Center...vilket lag tänker du på då?

Hade du inte en aning om att Liverpool FC fanns och att de just spelade på Anfield hade väl arenanmanet knappast fått dig att lista ut att vi snackade om Liverpool.
Kommentera

QP:

Antal säsonger i högsta serien enligt årsboken Årets Ishockey;

1. Södertälje 67
2. AIK 66
3. Djurgården 64
4. Leksand 52
5. Brynäs 46
6. Hammarby 42
6. MODO 42
8. V.Frölunda 38
9. Färjestad 35
9. Västerås 35
11. Göta 34
12. Skellefteå 30
13. Björklöven 26
14. Timrå 25
15. Nacka 23
16. Mora 21
17. Luleå 19
17. HV71 19
19. Karlsberg 18
20. Gävle 17

Vad som räknas som "kultur" inom ishockeyn har jag ingen aning om!! Antal år i högsta serien har nog ingenting med hockeykultur att göra....
Kommentera

foldron: Beror på vad man räknar, antal matcher, antal poäng, antal Sm-tecken antal säsonger i högsta. serien.. osv osv

Så det finns många tabeller att gå efter. Du har t.e.x inte ens med
IK Göta Stkhlm med 28 säsonger i SM serier! Anrika SSK med
över 50 säsonger ligger i dina tabeller på 8 resp 11plats, att jämföra Färjestad med 28 säsonger som ligger 5:a
Jag tänkte mest på hur länge man varit med i de högsta serierna, det kallar jag kultur!

Din första tabell visar ju enbart "nutida" lag (alla där har ju inte "kultur") Ex vis MIF med bara 13 säsonger i högsta ligger före e.x vis Karlbergs BK med 22 säsonger. Jag menar vi får inte glömma bort dom som var stora förr. När dina barnbarn snackar hockey så skulle dom inte veta att Brynäs eller Djurgården har existerat om vi fortsätter på den inslagna vägen;>)
Kommentera

Tor Karlström: Jag har följt IFK Norrköping dom senare åren och de låg och harvade i botten innan det tunga fallet kom. Man åkte ner i ettan med dunder och brak och jag kan inte precis säga att jag är tillfreds av denna situation de ligger i just nu. Man gläds knappast av de framgångar som Norrköping en gång hade, nu när de inte längre spelar med de allra bästa.

Man vill ju tillhöra toppen och ha dom förutsättningar som krävs för att bli nummer ett. Men du kanske nöjer dig med de framgångar bif har haft?!

Sen vad det gäller det ekonomiska så är det ju skitsamma, ni har ju KULTUREN.
Kommentera

Ebbe:

Rögle ligger på 22 plats i högsta seriens maraton tabell och på den 17 platsen i elitseriens!
Kommentera

foldron: Du har ju inte med alla lagen. Rögle och ett till saknas minst...
Kommentera

QP: Rätt maratontabell för högsta serien (1922-2003) i ishockeyn är;

1. Djurgården
2. Leksand
3. Brynäs
4. AIK
5. Färjestad
6. MODO
7. V.Frölunda
8. Södertälje
9. Luleå
10. HV71
11. Västerås
12. Malmö
13. Skellefteå
14. Björklöven
15. Timrå

Elitseriens maratontabell;

1. Färjestad
2. Djurgården
3. Brynäs
4. MODO
5. Leksand
6. V.Frölunda
7. AIK
8. Luleå
9. HV71
10. Malmö
11. Södertälje
12. Björklöven
13. Västerås
14. Skellefteå
15. Timrå
Kommentera

Tor Karlström: Bara för att du är okunnig om Linköpings hockeyhistoria så betyder inte det att du kan såga den hur som helst. LHC har rötter så långt tillbaka som 30-talet, vare sig du tror det eller inte.

I övrigt ser jag inte mycket värt att kommentera, subjektiva åsikter är svåra att argumentera mot.
Kommentera

bobbe: Tackar tackar. Får hoppas vi möts igen då. Men inkluderar ett Plopp när man betlar inträde då?*s*=)
Kommentera

Tor Karlström: Lille Tor. SM-maratontabell(start 1922) enl Swehockey:
1. SSK
2. BIF
3. AIK
4. LIF
5. DIF
6. VF
7. HIF
8. IK Göta (kultur men inga pengar)
9. TIK
10. FBK
----------------------------------------------------------------------------
11. SkellefteåAIK
12. MODO
----------------------------------------------------------------------------
19) Björklöven
Detta Tor är kultur, sen att du knappast vet vad IK Göta är för något kan ju inte du rå för!
Kommentera

Tja!

Intressant debatt!,mitt svar är: både och. Alltså både stålar och hockeykultur.

Att överlåta namnet på arenan åt ett företag,är fruktansvärt.
Arenan är en del av indentiteten,näms namet på arena ska man genast tänka på klubben.
Som Anfield Road,då tänker man Liverpool Football Club genast.

Skulle Brynäs sälja ut namet på sin arena till ett företag skulle jag bli HELIGT FÖRBANNAD!!!
ALDRIG!!!!

Geavalia reklam på matchdräkterna,jag skulle helst se att dräkterna vore helt reklam fria.
MEN...
ett stort MEN,ekonomi handlar de om.
Brynäs har inte pengar att hålla dräkterna reklamfria.

De har spelats ishockey i Linköping i 70 år???,ett stortfrågetecken...säger jag bara.

Hellre RIKTIG HOCKEYKULTUR,än bara pengar tycker jag.

Min topp 6 lista på lag som har RIKTIG hockeykultur:

1.Brynäs IF
2.Leksands IF
3.Skellefteå AIK
4.Modo Hockey
5.Färjestads BK
6.Timrå IK

Någon som har något att invända?

En sak till:
I Umeå är hockey,KULTUR med stora bokstäver. Är den de i Linköping???
Därför kommer Björklöven att överleva.

Länge leve hockeykulturen!!!

M.V.H Tor!

För-övrigt: hockeykultur kan inte köpas för pengar,kom ihåg de.

Låt debatten gå vidare!!!
Kommentera

Ebbe: Ja, jag är ju inte direkt avundsjuk på bortasektionen i nuvarande hallen... men håll ut, ES 04/05 kanske vi ses i nya hallen... ;)

QP: Läser man på BIF:s gästbok här på Hockeysnack så ser det ut som att många gärna skulle vara i samma situation som Linköping, precis som du säger. Jag talar då om de ekonomiska och folkliga förutsättningarna. I Gävle verkar folk ge katten i laget, trots all hockeykultur och historia. Det är väldigt synd, men de har väl blivit bortskämda under åren.

Tack för lyckönskningarna, det kan behövas. Men, den kommande säsongen kan väl inte bli mycket värre än den förra i alla fall... (skrivet sägandes "peppar, peppar, ta i trä" och knackandes på huvudet...)
Kommentera

Olgas furir: Jotack, man har fått höra det där några gånger, känns som det inte riktigt biter, framför allt inte från en Kvalserie-kollega, som "hockeykulturen" inte riktigt räckte till för i Elitserien.

Jag tror att både spelare, ledare, ledning och supporters har lärt sig mycket under den gångna säsongen. Skam den som ger sig!

Huge: Sjuk humor är bra humor... oftast i alla fall. :)

Tor Karlström: Det som är bäst är ett lag i Elitserien. Dit kommer man inte med enbart hockeykultur eller enbart pengar, utan en kombination av båda. Enkelt.

Det känns för övrigt lite mysko att du inte ens reflekterar över att ditt eget lag också ser ut lite som kaffepaket med "Gevalia"-stämpel... ;) (även om färgerna nu är klassiska!)
Kommentera

Tor Karlström: Tja det beror ju på vad du menar med det uttjatade namnet hockeykultur? Om du menar att det handlar om att man ej har varit i Högsta div i låt oss säga 20-30 år så har vi ej någon kultur om du menar hur länge man har spelat hockey på orten så har vi det 60-70 år tror jag. Det finns lag som har eller hade så kallad hockeykultur som är lååångt nere i träsket nu. Varför? Det saknas pengar. Utan pengar kan man ej skapa kultur i dagens läge. Löven är ett bra exempel på ett lag som du säkert tycker har så kallad hockeykultur men dom saknar pengar å det är därför dom åker upp å ner nästan som en jojjo. Malmö har eller skall jag säga hade pengar men dom räknas väl ej till dom lagen med kultur? För dom hade pengar som gjorde att dom kunde etablera sig men dom har i varje fall hållit sig på stadig mark i ES.
Jag föredrar nog pengar för då slipper vi troligtvis åka upp och ner som Löven! Var det tillräckligt konstruktivt eller blev du trampad på tårna?

ALWAYS THERE!!!
Kommentera

bobbe: Ni har ju varit med nu ett tag så det där med brist på hockeykultur kan ni ta med en nypa salt. Alla är barn i början o gör sina misstag. Förhoppningsvis har ni nu detta bakom er. Vad som gäller för cluben nu måste vara att riktigt etablera sig i ES o börja bygga för framtida segrar.
Lycka till!
Kommentera

Tor Karlström:

Tja - jag tror att både pengar och hockeykultur är viktigt. Vi skulle nog behöva lite mer av den senare varan och Ni behöver väl mer av den förra..
Kommentera

Jocce: Väldigt vad många BIF:are det är som är inne o hugger idag, jag tror jag vet varför. Dom är i en helt annan situation(div)
än vad ni är, för tillfället. Jag kan bara säga som jag sa sist, tänk om mitt hjärtelag hade varit i samma sits som er, fy fan va lycklig jag hade varit!

Lycka till, i år kommer det mesta att funka för er!
Kommentera

Tor Karlström:
Tänk efter lite innan du skriver. Var det hockeykulturen som fick Färjestad att sälja arenanamnet till Löfsberg. Var det hockeykulturen som fick dem att köra med lila och gula dresser?

Sedan kan man ju alltid tycka till om namnet, vissa gillar det vissa gillar det inte, helt ok. Men vad är det i detta fall som är så illa jämfört med Färjestad, HV och Timrå?

Sedan är det ju inte LHC:s arena (tillskillnad från vissa andra lag som äger sin), de har inte ensamrätt att betsämma över utförsäljningen av arenanamnet.
Kommentera

bobbe: Cloetta Center? Äsch, bättre upp.
Varför inte "Clo(s)etten" ??
Med tanke på hur många skitmål ni brukar göra mot oss.... ;-))
(Är också på dåligt skämthumör idag.... ) :-/
Kommentera

Tja!

Cloetta Center?,NEJ!!!

Inte har ni mycket till hockeykultur där nere i Linköping,men...
Stålar finns,i överflöd verkar de som.

Rak fråga till er LHCfans: vad är bäst hockeykultur eller stålar???

Är tacksam för konstruktiva svar,jag vill inte var taskig på något sätt. Men frågan är befogad tycker jag.

M.V.H Tor!
Kommentera

bobbe: Då kanske man slipper ha en ventliationstrumma i huvet nästa gång man kommer. Vilket jag hoppas blir hösten eller våren 2004..

..så vidare men inte åker upp och ser J20
Kommentera

Olgas furir: Andretränaren Hemlin är en helt annan människotyp än Melin, han viftar nog betydligt mer i båset om det behövs... ;)
Kommentera

bobbe: Håller med dig till 100%. Roger är en ledare som prioriterar laget framför individen. Men har för mig att han i matchsituation är lite sämre på att puffa o har svårt för förändringar under matchens gång. Men just den biten kanske en andrecoach kan vara bättre på. Hoppas som sagt att ni det här året kan få laget att fungera (trots alla "bra" namn). Hade
Kommentera

Se länktips för bilder, planskisser och uppföljning av den nya arenan.
Kommentera

Olgas furir: Tack för varningen, eller nåt... det är väl ändå någonting som man får stå ut med, oavsett namn. Anspelningar och nidramsor, alltså.

Jag tackar också för lyckönskningen, det kan ju faktiskt inte gå mycket sämre än förra säsongen i alla fall... ;) Nyckeln heter nog ändå Roger Melin, lagbyggaren.
Kommentera

bobbe: En tidig varning. Bered er på kula skitnamn på nyhallen.
Finns mycket som rimmar på Cloetta!
F.ö. önskar jag er lycka till med alla nyförvärven. Hoppas de visar bättre vinnarskalle än förra uppsättningen.
Kommentera

Knylan: Ja, det allmänna omdömet är faktiskt väldigt bra, har jag fått intrycket av. Men besöket i "daimkrysset" vet jag inte var du ska göra, det vill jag heller inte veta... ;) Daim är för övrigt Marabous.

Dessutom blir arenan klar 2004, så du får vänta ett tag till.
Kommentera

Knylan: Korrigering.

Det ska bli trevligt att göra ett besök i framtiden i daimkrysset. =)
Kommentera

bobbe: Ska bli trevligt att göra ett besök i daimkrysset i vinter.

Antar att namnet är omåttligt populärt bland er. =)
Kommentera

« · 286377 · »