bobbe: när du kritiserar domarna..varför känner man igen sig??
inför denna ES säsong så önskade jag att Linköping skulle åka ut ur ES så j#dra långt dom kunde komma...
varför jag inte känner så längre är för att det finns en (1) människa som har kämpat,krigat som en liten so för sin förening...Tack bobbe..synd att det inte finns fler som du härinne på HS...
Alltså jag bara undrar... Varför klagar alltid DU på domarna? Tycker det är himla konstigt faktiskt. Jag har under Malmös långa och bedrövliga säsong endast haft rejäla klagomål på en match (Djurgården - MIF 10/10). Kan inte förstå hur du gång på gång i dina matchrapporter kan klaga så mycket på domarna.
Jag har under säsongen hunnit se 9(!) LHC-matcher live och har väl då haft ungefär samma tanke som vid tidigare matcher. Alla domare är rena kompensations-domare och brukar fördela det rätt jämt.
Jag vill inte ge dig kritik för jag har ju inte sett matcherna men jag tycker det är attans konstigt att vi aldrig fått så dåliga domarinsatser som ni under 49 omgångar (Och ja, jag har sett alla 49 live) och dessutom har jag inte sett skymten av dåliga insatser under de 9 LHC-matcher jag sett live.
Då kan ju du förklara för mig varför SSK fick straff, medans MIF blev utan. Då tycker jag att MIFs var solklar tillskillnad från SSKs. Men ni vann ju ändå som tur var. =)
gud: fan gud, jag som trodde vi var bundis... kan du inte räkna 1½ i alla fall...? snälla?
För övrigt funderar jag på att sluta med hockeyintresse. Kul att ramla ur mot Bofors och Rögle... samtidigt är det skoj om dessa två direktkvalificerar sig - än en gång har förståsigpåare fått en knäpp på näsan då de varit eniga om att Norra serien är klassen bättre... Fel fel fel. Gör om gör rätt.
Nä fan, om man skulle börja gå på bowling istället? Har vi nåt lag i Linköping? Eller fan, det kvittar jag kan lika gärna hålla på Kiruna så slipper jag gå så ofta. Kanske kan vara nyttigt för själen att slippa se så mycket matcher.
På tal om taskiga domare - de är inte så illa som det ser ut. De är lagen som gör dem dåliga. Ge fan i att spela fult så blir domarna genast bättre.
För övrigt brinner folk inne på krogen, några andra får en stridsvagnsbula i huvudet, andra svälter, torteras eller våldtas. Snart har vi tokkrig i Irak. Vad är då en domarinsats att uppröra sig över? Eller hockey över huvudtaget?
Jag hade inget att anmärka på överhuvudtaget. I straff-situationen som du hävdar att MIF hade så gjorde Thuresson tecken till Rådbjer men denna bara garvade något vi också gjorde för straff var det inte. Visserligen ledde vi med 3-1 eller något då och hade inget att spela för men jag vågar nog påstå att det inte hade spelat någon roll. Vi är inte sådär partiska som Tobias Josefsson VERKAR vara i sina matchrapporter... Lägg märke till att jag sa VERKAR för jag har som sagt inte sett matcherna där han klagat. Men det kan inte vara så som han i rapport efter rapport hävdar att domarna är så extremt dåliga mot just LHC varje gång.
JoJo: Jag respekterar givetvis din åsikt, men när du förvränger sanningen så är du ute på hal is. Du läser uppenbarligen inte det jag skriver i rapporterna, alternativt läser du bara utvalda rapporter.
Ja, jag bedömer ofta domare. Nej, jag "klagar" inte alltid på domarna. Det är fakta. Gå igenom ordentligt, om du nu ska behaga komma med påhopp... Ord som "alltid", "gång på gång" osv tar jag inte till mig, eftersom de inte stämmer. Snälla, skaffa dig lite tyngd bakom orden innan du kritiserar, ok?
Jag säger ofta vad jag tycker om domarna, vilket jag ser som en bra egenskap. Ibland säger jag bu, ibland säger jag bä, ibland säger jag ingenting. Alltför ofta, i min smak, har jag tyvärr sagt bu. Det beror knappast enbart på mig.
Eller, du kanske tror att jag manipulerar Torgny Bendelin, som gång på gång betonar att LHC knappast har domarna med sig(underförstått: har domarna mot sig)? Tror du att jag är en isolerad idiot på läktarna som inte har något bättre för mig än att irritera mig på domarna? Nej du, jag vill se på hockey. Bra hockey. Mycket är upp till spelarna, men inte allt...
Vidare, tror du att jag manipulerar exempelvis Aftonbladets matchrapportörer i Linköping? Tror du att det är JAG som ger domarna låga, eller usla, betyg i match efter match?
"Jag vill inte ge dig kritik", skriver du, men det är precis det du gör. Du ifrågasätter mitt omdöme. Nej, jag är ingen expert, jag är inte felfri. Det påstår jag inte heller. Däremot så uttrycker jag det jag, och många, många med mig, tycker. Varför skulle jag annars få så mycket gensvar från övriga LHC-supporters? Varför skulle jag annars få så mycket gensvar från motståndarsupporters?
bobbe: måste säga att jag håller med dig bobbe , det är inte du som ger domarna + i aftonbladet och där är det alldeles för ofta som domarna bara har + eller ++ och det anser jag är för dåligt på så hög nivå som elitserien är, något måste göras för att höja standarden en idé kan ju vara att ha ett 2 domar system men frågan är vart man ska ta alla dom ifrån för så många domare finns det väl knappt i Sverige.
Tvådomarsystem är ett "desperat" försök, men det kör de väl med i Finland nu, om jag inte kommer ihåg helt fel. Men du har rätt i att det nog finns för få domare på elitnivå för det.
Ett första, naturligt och självklart, steg är så klart att ha heltidsanställda domare. Fattar inte varför det inte drivs hårdare...
...och vidare vore det nog en långsiktigt bra idé att försöka slussa in gamla spelare i domaryrket.
bobbe: tycker ditt förslag på att försöka få gamla spelare att bli domare är jäkligt vettigt dom borde ju ha blick för spelet och veta vart och när dom värsta påhoppen och fula sakerna sker .För problemet är ju det att dom märker att dom gör fel och då kompenserar med en skit utvisning som gör framför allt folket på läktarna förbannade, dom är helt enkelt för fega för att släppa vidare matchen och ta när det är en riktig utvisning.
Är det något som talar för ett 2 domar system är det ju det att det är lättare att se dessa fula slashingar och liknande och framför allt det spel förstörande som hakningar och fasthållningar.
Micke80: Lite "enkelt" att generalisera som du gör. Jag tror säkert att det är många gamla spelare som skulle kunna bli alldeles utmärkta domare, om de får rätt utbildning och erfarenhet.
Om de själva varit aktiva så vet de väl snarare ännu bättre var de vill att gränsen mellan tillåtet tjuvnyp och utvisning går?
bobbe: ja det borde ju vara så tycker man , annars är det svårt att hitta på något konkret vad som skulle kunna höja domar standrarden , ett alternativ är ju som du skrev förut att göra dom heltids anställda som domare
Ska bara säga att du i de fem senaste matcherna kritiserat domarna för de dömt mot LHC! Så partisk får man inte vara! Alla domare är dåliga och kompensationsdomare, men det jämnar ut sig i längden. Kanske upplever du dåliga domarinsatser på grund av att LHC är förbannat dåliga just nu. Jag säger inte att du skyller förlusterna på domarna. Men kolla noga här nu...
Du har... * Haft negativa synåunkter på domarna i de fem senaste matcherna enligt dina matchrapporter på SF.com. * Kanske inte noterat att i dessa fem matcherna har två matcher varit fördel för utvisningarna till LHC, två har varit helt lika och endast en har det varit fler utvisingar till motståndarna.
Ja, jag vet att utvisningarna talar inte om domarnas nivå men det visar ju iaf att dem inte varit så himla emot LHC som det kan tyckas i dina matchrapporter. Ge upp! Kritisera LHC istället!!!
JoJo: Du har åter igen fel. Faktafel. I de fem senaste matcherna har jag stundtals skällt ut domare, ja, men jag skyller INTE förluster på domarna, helt rätt.
Jag har... * ...bara som exempel, i den tidigaste av de fem matcherna berömt Lars-Johan Ryhed: "Vanliga punkten nu för tiden, domarnas insats. Dagens randige herre med oranga armbindlar hette Lars-Johan Ryhed. Första perioden var ganska dålig från hans sida, då jag tycker han tog ett par uppenbara kompensationsutvisningar för båda lagen. Period 2 och 3 märktes han inte särskilt mycket, vilket är ett gott betyg. LHC borde nog ha haft ett par utvisningar till emot sig i sista perioden då HV jobbade som bäst i anfallszonen, men på det stora hela godkänt från domartrion."
* ...mycket väl noterat att utvisningarna fördelat sig olika. Oavsett, så var exempelvis Gyllander i sista matchen fruktansvärt dålig de sista minuterna. Det har inte med saken att göra vilka som får flest utvisningsminuter, i detta fall.
Som sagt: Jag är inte ensam. Jag har LHC:s tränare bakom mig. Jag har spelare bakom mig. Jag har tidningsrapportsbetyg bakom mig. Vad mer kräver du? Domarna har varit dåliga.
Gällande kritik av LHC; det ena utesluter inte det andra...
Det var ett attans gnäll på domarna från er sida i år. Tyvärr så måste ni nog inse att det är inte dom som har försatt er i kvalserien. Man måste utgå ifrån att domarna i alla lägen gör sitt bästa, om inte så rekomederar jag er att byta sport.
Schack kan man ju inte bli bortdömd i vad jag vet.
Per HApps: Håller med dig fullständigt, det är allt utom domarna som satt oss i detta helvete. Det betder dock inte att Bobbe har fel i sin kritik. De flesta är väl överens om att det har varit låg nivå på domarna detta år. Jag tror dock som jag skrev tidigare att det är mer lagen som har grisat till sig överlag och gjort det svårare för domarna. Vi får väl skylla på Leksand. Kings of gris. :-)
Per HApps: Jag antar att du frågar om schacket? Jag vet inte hur insatt du är, men jag har i varje fall spelat varje SM sedan 1995, så jag är inte helt ute och cyklar. ;)
Nu tycker jag vi skippar domarsnacket och koncentrerar oss på hockeyn istället!! 3 poäng mot MODO borta skulle sitta skönt. Bendelin har tagit sitt förnuft till fånga och satt in Sperrle i kassen igen!
Hen-rink: läste lite ang kings of gris att de skulle vara Leksand, vänta då bara till kvalserien om Bofors kommer med , då ska ni få se vem som regerar på tronen i Gris-hockey-land.
fritte rbk: Inget ont om Leksand, jag har faktiskt inte personligen den uppfattningen eftersom jag inte sett mer än 1 match live mot dem. Den matchen var rätt böljande och inte speciellt grisig. Tyvärr var inlägget färgat av vad press och andra supportrar anser om Leksand.
Såsom Elitserien har sett ut, och som LHC har spelat tror jag bara det är en fördel om lagen spelar Gris mot LHC i kvalet. Så come on Bofors!
Rögle ja - ja vi får väl se, kul om ni kommer med, undrar bara om ni redan i år har kraften att ta er upp. Kommer bli lite konstigt med tränarn bara... sjuk situation...
Hen-rink: Något sjuk situation kan man väl säga ang Melins roll som tränare i RBK och blivande sådan i LHC.
Ikväll avgörs det . Vi vill inte ha RBK i playoff för det brukar inte funka riktigt, däremot tror/hoppas jag att de grönvita från Ängelholm tar chansen i kväll mot löven. Man kan ju hoppas på lövfällning i Ume.........
Brynäs var dåliga, LHC usla och Gyllander sämst. Matchrapport, se länktips.