Luleå HF

SHL · 116787 inlägg · 888 ämnen

Hetast just nu enligt Boork.

Sv:Hetast just nu enligt Boork.
Lulekickan: Jo det var nog Abbe bara. Lelle har nog Portello stulit från Albert och Herbert.

Hehehe, jo det brukar vara vissa problem att tyda finska siter. Under dom där finska träningsturneringarna i höstas hade man ju ett elände........

Albert Hall: Jepps, stämmer fint in långa stunder på den matchen jag bevittnade ikväll. Riktiga praktexempel emellanåt på hur spelare inte bör uppträda på isen.

Hmm, imorgon säger du. Skulle det vara några som spelar då? Är väl förståss någon sån där rinkbandy, antar jag..... ;)

Paddan: Vi blev helt paralyserade av chocken vi fick av att se att du inte postat något sedan i natt att vi helt enklet inte kom oss för att skriva något.

Fast jantagligen beror oskrivandet mest på att det bara spelats ointressant hockey i Sverige idag. De riktiga matcherna är ju inte förrän imorgon och då åker guldtråden fram igen.

Albert Hall: Under turneringen i Uleåborg upprepade speakern allt på engelska efter att först ha sagt det på finska. Tur det, annars hade man aldrig kunnat lista ut vad Jyri Rönn visade ut spelarna för...

Passa på att skriva ut eller spara ordlistan som Jonken gav oss ifall du har tänkt försöka tyda info på finska siter fler gånger. Jantagligen är den hyfsat tillförlitlig då hans pappa är en fd finsk landslagsspelare.

Lulekickan: Var finns ordlistan? På forum?

Lulekickan: Jag såg att Jonken även tagit med vad stolpe och dyl kallas på finska, Utv termerna är jäkligt annorlunda än i sverige pga dom förfinskat uttrycken och inte kör engelska gillar uttrycket för Elbowig det är tuffare än armbågstackling:)

Albert Hall: Jepp, i den senaste värvningstråden. Det finns ju ett gäng kids som startar nya trådar med samma rubrik så gott som dagligen så de trådarna övergår ofta till att behandla annat rätt snabbt eftersom de annars vore tämligen meningslösa.

Albert Hall: Utvisningar:

Jäähy/Rangaistus = Utvisning
Väkivaltaisuus = Roughing
Kiinnipitäminen = Fasthållning
Kyynärpäätaklaus = Elbowing
Koukkaaminen = Hakning
Korkea maila = Hög klubba
kampitus = Tripping
Poikittainen maila = Cross Checking
Estäminen = Interference

Rangaistuslaukaus = Straffslag
Laukaukset = Skotten
Hyökkääjä = Forward
Puolustaja = Back
Oikea = Höger
Vasen = Vänster
Maalivahti = Målvakt
Ylärima = Ribba
Tolppa = Stolpe
Kiekko = Puck
Maila = Klubba
Vaihtoaitio = Bås/Avbytarbänk
Rangaistusaitio = Utvisningsbås
Alivoima = Boxplay
Ylivoima = Powerplay
Maali = mål

Klippt och klistrat från Jonkens översättning!!

NallePhu: Rangaistuslaukaus...... låter tufft!

Albert Hall: Jepp allt är ju översatt till finska termer jag gillar bäst ordet för elbowing den du:)

NallePhu: Jag som trodde att maila betydde att man skickade post till varann, men tydligen inte...:-)

Albert Hall: De finska orden för stolpe, målvakt och mål skulle man nog med lite god fantasi ha kunnat lista ut vad de betydde utan hjälp. I övrigt framstår finska alltmer som ett fullkomligt obegripligt språk.

Jag tycker att Rangaistusaitio (utvisningsbås) är rätt tufft det också.

Lulekickan: Jepp rena hebreiskan för er som inte kan språket tyvärr men jag vet flera som försökt lära sig finska men inte dom gav upp istället

Lulekickan: Oikea och Vasen, ja det var ju inte direkt vad man trodde det skulle vara.

Jag ska ute och köpa mig en soffa, men det ska vara en Oikea-soffa. :)

« · 170626