Zoogin: Tikarnas skribent på Svenska Fans har förenklat sanningen en aning när han skriver att ES formstarkaste lag möts imorgon. Formtoppen de senaste tio omgångarna ser nämligen ut så här:
Med andra ord är det de andra och fjärde formstarkaste lagen som möts i den match skribenten avser. Det formstarkaste laget möter ju det aningen formsvagare MooDoo.
Zoogin: Sedan är ju Slovakien fortfarande lillebror, den fattiga delen av det gamla Tjeckoslovakien, och det gör det än mer kul att de lyckas.
Enligt dagens NSD, som jag fick i lådan för ca en halvtimme sedan, är Garveys val av tröjnummer en hyllning till hans bror som spelar amerikansk fotboll och alltid har haft #87.
Lulekickan: Jag tyckte det var kul att Slovakien vann VM därför att de alltid blir orättvist behandlade. I OS t ex var de tvungna att kvala in till huvudturneringen och de fick inte ens ha med bästa laget därför att NHL inte hade uppehåll för kvalet.
Zoogin: Jag höll faktiskt på Slovakien i VM, och det för att de spelade en avsevärt roligare hockey än 0,33 Euro. 0,33 Euro betyder ingenting för mig numera, det känns mest som något man inte vill kännas vid.
Det är kul att det kommer nya nationer som kan vinna turneringar, jag blev faktiskt glad när Slovakien vann stora VM i Sverige i våras. De har ruskigt bra spelare i NHL t ex Peter Bondra, Miroslav Satan, Pavol Demitra, superlöftet Marian Gaborik, Richard Zednik, Marian Hossa, Zdeno Chara, Robert Svehla, Radoslav Suchy, Zigmund Palffy, Josef Stumpel, Michal Handzus, Vladimir Orszagh, Lubos Bartecko, Lubomir Visnovsky, Lubomir Sekeras m fl.
Efter 1:a perioden mellan Slovakien och Vitryssland står det 3-1 till Slovakien och skotten är 16-3. Jag tror Slovakien kan gå ganska långt i turneringen.
Portello: Jag visste faktiskt inte att du har den dåliga smaken att gilla ÄnnHåÄllhockey ; ) Huga, stora och ruskigt dumma monster inklämda på en pytterink.
Jag brukar nöja mig med att kolla hur det går för de fd lulingarna exklusive Renberg, honom struntar jag faktiskt i. I övrigt känns ÄnnHåÄll fullkomligt ointressant.
Portello: Detroit vann med 4-2 efter mål i tom kasse genom Brett Hull. Matchens 1:e stjärna Tomas Holmström Detroit 2 mål Matchens 2:a stjärna Mike Sillinger Columbus 2 mål Matchens 3:e stjärna Brett Hull Detroit 1 mål + 1 assist Skotten vann Detroit med 35-26.
Zoogin: Verkar som Öhlund inte spelar trots allt. Har varken sett eller hört hans namn ännu så han har npg inte återlommit från sin skada ännu. Vancouver leder med 1-0 efter mål av Morrison. Näslund assist.
Lulekickan: Nu är det paus efter två perioder i Detroit och Red Wings leder fortfarande med 3-1. Holma var nära att göra sitt tredje mål på en styrning.
Zoogin: Lite onödigt att de gör det så tätt dessutom. 3 mot 5 är nog inte särskilt skojsigt ur småkronornas synvinkel då de verkar ha en aning svårt att stå emot Kanadas PP.
...och det gjorde de inte den här gången heller. 2-5, varav hela 4 av Kanadas mål gorts i PP och ett var ett shorthandedmål.
Lulekickan: Jag kan meddela att Tomas Holmström har gjort två mål i nattens match mot Columbus som Detroit leder med 3-1 efter 7 minuter av andra perioden.
Jens: Ja, han är väl en av de få med stjärnpotential. Alexander Steen är en annan. Kanske blir det tillåtet att klona människor snart så vi kan få fram lite fler talanger? Det gör väl inte så mycket om alla ser likadana ut, sådant förekommer ju redan på vissa orter i landet.
Jens: Talang finns det säkert, det är nog inte det som är problemet. Jag tror att hela ungdomshockeyn egentligen har fel upplägg när det gäller träning osv som borde vara mer individanpassad. Dessutom tycker jag att J 18-serien kunde ha samma upplägg som J 20. LHF har t ex främst fått möta blåbärslag nu fram till jul, och gått utan poängförlust genom hela serien med en målskillnad av sällan skådat slag. Ska talangerna utvecklas på bästa sätt måste de också få möta bästa tänkbara motstånd, och det inte bra efter jul utan under hela säsongen.
Lulekickan: Det finns för lite talanger, så är det helt enkelt. Roade mig idag med att kika igenom alla trupperna för J20-VM och där såg jag att Sveriges trupp domineras av 83:or (sistaårsjuniorer), medans de flesta andra lagen har en bra mix av 83:or och 84:or (även en och annan 85:a). Faktum är att Sverige tillhör de två-tre lagen som har absolut minst spelare födda 84-85 med i truppen i år.
Jens: Klår småkronorna båda så ska de ju kunna ta sig vidare, fat det är ju just det där med att de i så fall måste klå båda. Tyskland lär ju inte vra något större problem, men tjeckerna blir nog inte helt lätta att tas med.
Jag är faktiskt lite bekymrad över Sveriges uteblivna framgångar på juniornivå (och för all del även på seniornivå) på senare tid, och det verkar inte vara på väg åt rätt håll heller. Möjligen kan vi hoppas på 86:orna - den årgången är faktiskt ruggigt bra.
Lulekickan: Minst sagt. Men Sverige verkar ha gett upp den här matchen redan innan nedsläpp. Ingen Zajkowski i mål och nog hade jag förväntat mig Bäärnhielm bland de sex första backarna, men de sparar väl de till matcher som de faktiskt har en chans i.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?