Lulekickan: Intressant att USA vann över Schweiz med 3-1 men att Schweiz vann skotten med 31-20. USA vände matchen i andra perioden genom två mål i numerärt underläge(!). Schweiz hade ju faktiskt problem med Vitryssland och pressade nu USA.
Zoogin: Lite info om annat på juniorlandslagsfronten. Våran Kung Viktor har enligt West gjort 1+3 på 3 matcher för Team 17 i Kanada. Sverige har två segrar och en oavgjord med en gruppspelsmatch kvar. Kanske finns det trots allt hopp om Småkronorna när 86:orna når dit.
Albert Hall: Det fanns nog ett par till att läsa igenom, fast tydligen får man inte skriva om MooDooisternas sadistiska natur, då börjar MooDooisterna att griiiiiiiina.
Albert Hall: Märker naturligtvis att antalet mål man lyckas producera är oviktigt. Sen att oturen ser till att spelare gör illa sig mot sarger, isen, motspelares axlar osv verkar vara en tillfällighet. Statistiken visar tydligt vilket lag som är fulast av kombattanterna igår.
NuMountain: Nej, antalet mål är naturligtvis inte oviktigt. I dom hittills spelade matcherna har Lule gjort 14 medan Modo mäktat med 11 varav ett är ett övertidsmål och ett är ett övertidsstraffmål.
Med Pirro vid rodret så har man övergått till den gamla hederliga Boork och Bäckman hockeyn. Tråka ut motståndarna tills dom somnar och sedan slå till. Trist men effektivt.
Albert Hall: Då ber jag å Modos vägnar så väldans mycket om ursäkt för att Luleå inte har något eget spel. Vi skulle ju naturligtvis inte ha gjort något mål på er igår. Vad dumt det kan bli ibland.
Dysso: Kanske du antyder det, men varför skulle det vara så? Om fyra spelare kliver snett i en match och tvingas avstå nästa match, så har väl det inget att göra om matchen var ful eller inte.
OM 4 spelare kliver snett och skadar sig så har det inte särskilt mycket om matchen var ful eller inte att göra, det har du helt rätt i. Om däremot 4 spelare skadar sig i samband med att moståndarna drar på sig utvisningar, så kan man nog utgå från att det inte var helt snällt gjort.
Jag antar att statistiken du syftade på var utvisningsminuter, och visst, den visar en del av sanningen. Jag tycker däremot att det är rätt intressant att se hur mycket skador dessa utvningsminuter har resulterat i. Att spelare får 2+20 för att ha viftat lite med händerna i ansiktet på varandra ser hemskt ut i den statistiken, men jag tycker inte det är särskilt intressant när man ska bedöma hur "fult" ett lag spelar. Jag skulle faktiskt gärna se den statistiken jag efterlyste, för ärligt talat VET jag inte hur många som brukar gå skadade efter möten mellan LHF och Modo. Jag vet däremot att HV inte brukar få så mycket skador efter att ha mött varken LHF eller Modo... Vore kul att få se, om någon som har koll kunde sammanställa hur många skador (i samband med utvisningar, dårå, för att undvika "trampa snett" skador) som resulterat efter matcher LHF vs. Modo och vice versa.
Dysso: Det är naturligtvis så att lag som spelar matcher av derbykaraktär spelar mera på gränsen än matcher av serielunkskaraktär. De matcherna ger naturligtvis fler skador, inte nödvändigtvis för att att det är fler överfall utan för att gränserna hela tiden sätts på prov. Självklart skulle även jag vilja se den statistik som du talar om, men eftersom den kräver subjektiva bedömningar av objektiva experter så tror jag knappast att vi kommer att få se den sanna statistiken i det fallet. Wargtacklingen är ett tydligt exempel. Där vissa hävdar att det är det värsta de sett på en rink så hävdar tom. vissa journalister som sett händelsen ett flertal gånger på video att det ser korrekt ut. Vilket som är sant kan inte jag tala om, eftersom jag inte sett det själv, men det visar vad jag menar. Bevisligen blev Bulan skadad, men om det var olyckliga omständigheter, fult spel eller en kombination kanske inte går att föra i bevis.
Att hitta en objektiv bedömare är som att leta efter en nål i en höstack, så jag antar att du har rätt i att vi aldrig kommer få se någon sådan statistik som är värd att läsa. Vad gäller denna specifika matchen så måste du väl ändå hålla med om att det var ovanligt mycket skador, det brukar väl iallafall antyda att det var lite över gränsen, eller? Det är väl lite långsökt att påstå att det bara är spelare som trampat snett...
Dysso: Alla lag för en sådan statistik numera. Det är Yelverton som har utvecklat programmet och det förs noga in typ av skada, situation, vilket lag man mötte osv. Tror att Leksand har orsakat flest allvarliga skador på lulingar - flera med följd att Luleåspelare tvingats lägga skridskorna på hyllan - men Modo börjar nog närma sig Leksand i statistiken.
Dysso: Jag påstår att det mera är en tillfällighet än något vanligt fenomen mellan lagen i fråga. När lagen spelar i gränslandet så händer olyckor lättare oavsett om de beror på fulheter eller på att det helt enkelt är hårdare tag än vanligt.
NuMountain: Om tacklingen mot Bulan skulle vart korrekt så hadde han inte fått åka till Sjukhuset och sy ca 10 stygn och få en kraftig hjärnskakning, Och framförallt så kommer ju dommaren att rapportera in det till TK för avstängning av Warg det borde ju säga allt att det var inte en korrekt tackling som vissa sade. I samma artikel kunde man även läsa att han var nära på att åka ut tidigare i matchen för en slashing på Andersson-Junkka men dommaren åkte fram för att se vad som hänt men valde att ge en 2.a istööet för en 5 som skulle egentligen vart rätta straffet.
NuMountain: Det är ju upp till Disciplinnämnden att bedöma rumsrenheten i Wargs hjärndöda tilltag då Danielsson för en gångs skulle gör en sak rätt och rapporterar det hela. Tydligen var han på gränsen till att ge Warg matchstraff redan tidigare då denne gjorde sitt bästa för att slasha av handleden på Junkka.
Vad Döviks Lallehanda skriver och det katten skiter sätter jag i samma påse.
NallePhu: Ja, du menar att skadans art och hur länge manär drabbad skall bestämma utvisningens/avstängningens längd, snarare än hur skadan uppkom? Ett en cm djupt jack skall ge mer straff än ett jag som bara är en milimeter djupt osv.
Lulekickan: Disciplinnämnden. Vad är det? Tror jag aldrig har läst det ordet i lulesammanhang förut. Att Warg var inblandad i en incident innan i matchen med en annan spelare har väl inget med Bulans bula i huvudet att göra heller. Då kan vi ju lika gärna lägga ihop Bulans alla tidigare icidenter och straff mot Wargs dito. Kanske blir det Bulan som blir avstängd tillslut ändå.
NuMountain: Han fick en checking to head vilket är 5min direkt och Bulan blir transporterad till Öviks Sjukhus var det konstateras av läkar expertis att han fått en krafitg hjärnskaknig och sydd med 10 stygn så nog är det tillräkligt allvarligt att Warg åker på ett långt straff, Har en känsla av att Toporowskis hårda straff bleknar jämfört mot vad Warg kommar att få av nämden!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?