Lindberg Råkkar: Och vi fortsätter att ha ofantligt svårt att göra mål. Tycker Svedberg var darrig i första men i andra har han spelat upp sig. Tyvärr.
Vi är i ett skriande behov av någon som sätter pucken i mål, och då tänker jag inte på Emil Lundberg.
Och vem har miccat en publicken när han eller hon klappar händerna?
Kul match mellan Frölunda och Luleå . Högt tempo och många målchanser. Arlbrandt gör ett riktigt fint mål. Och Fabbe av aal har målat! Tycker att Mannberg har varit pigg, hoppas han snart får göra sina första elitseriepoäng.
Fy tusan vad surt. Tvåmålsledning med fem minuter kvar och när det har spelats 20 av den tredje så är det lika. Fördel Frölunda nu...
Jesper Jonsson: Riktigt bittert att vi inte fick alla poängen.
Och nu har vi åtta hemmamatcher på hemmaplan. Känns ju lite sådär. Hur mycke eller snarare lite folk kommer det bli i Coop Arena efter några hemmamatcher? Folk brukar ju inte ha direkt mycket pengar i januari, Tala om värdelöst schema.
Match ikväll mot MoDo som vi hittills har full pott mot. Och Barteckos första gång han spelar i Luleå som motståndare. Är bara hoppas att han får lämna som förlorare. Men jag hoppas att publiken visar sin uppskattning över allt han har gjort i Luleåtröjan.
Osten's snålhet har kostat Luleå chansen att nå en semifinalplats.
Att det inte har värvats en ersättare till Abbott trots at han varit borta 2 månader är snudd på skandal med tanke på det läge man haft.
Som det ser ut nu blir nog en 7de 8de plats när serien summeras och ut i kvarten med 4-0.
Har precis hört en pausintervju med Konstantin Komarek - har han en svensk förälder eller något? Han är österrikare men pratar klockren svenska på Luleådialekt, det kan han väl inte ha lärt sig på bara något år?
LL: Han bloggade ju på svenska när han och Anders Nilsson var och spelade JVM förra säsongen. Så jag tror att han bara är en språktalang. Fö gjorde han ett fint mål idag.
Men när kommer treorna? Senaste trean vi tog var borta mot MoDo 28/12.
Nej, att han lär sig svenska är en sak, det var mer det klockrena uttalet på Luleådialekt som överraskade mig. Hade jag inte vetat att han är österrikare hade jag trott att han var infödd Luleåbo. Men han är väl helt enkelt en språktalang.
Lindberg Råkkar: Kollade på målen efter hemkomst igår. Fasligt vad illa försvarsspelet runt den egna kassen var. Var tragiskt att se. Och returen som Anders släpper på 4-4 målet var allt annat än bra.
Skulle vara kul om kunde behålla den offensiva utdelningen imorgon samt att täta till det bakåt. Men jag gissar på 1-1 eller 2-2 i morgon och vinst efter förlängning.
Ikväll får vi se Sopanen göra debut. Han går in tillsammans med Enterfeldt och Karlsson. Bara hålla tummarna att det går bra.
Måste säga att jag tycker synd om Arlbrandt för tillfället. Förstå att ha Lavander och Fabbe i sin kedja. Bägge två är ju helt under isen. Tyvärr ser jag inget som tyder på att det ska vända för dom heller.
Ingen trea ännu 2011 och ikväll är det bortmatch mot Skellefteå. Tufft värre.
Ser ut att sluta 2-1 till AIK i denna sömnpillersmatch. Måste säga att båda AIK-målen till stor del är resultatet av ett grundläggande fel i målvaktsspelet. Jag vet inte vad det beror på, men ingen av de yngre målvakterna (oavsett lag) verkar ha fattat att man får använda klubban för att stoppa puckar med. Man ser ingen av dessa målvakter täppa till luckan mellan benskydden när de går ner på knä, klubban bara hänger där ifrån ena armen utan att ha någon som helst påverkan på någonting. Båda AIK:s mål i dag hade förmodligen räddats enkelt om bara klubban hade hållits där den ska hållas.
Lusten att gå på kvällens match är inte så stor. Men nog står man där ändå ikväll. Blir första matchen jag sert Cam spela sedan han kom tillbaka, så man kan ju alltid glädja sig åt det. Ikväll måste vi ta en trea.
Så fantastiskt genomuselt Luleå spelar nu, är jag ytterst tveksam om det alls blir slutspel. Ser ut att bli samma totala genomklappning efter jul som förra säsongen.
Redigerad kommentar
Dumsnålt att inte värva något alls, finns risk för att det kan kosta 5 mille om vi missar slutspelet iår igen.
Sista matchen mot Frölunda kan bli en avgörande rysare kring vem som tar sista platsen.
Lindberg Råkkar: Ikväll blir det stortorsk. Bara lassa in pengarna på FBK-seger. Men å andra sidan ger det nog inte så mycket.
FBK måste ju darra när dom ställs mot dessa övermänniskorna : Burra, Fabbe och Kim. Vilken kedja! Burra kommer göra minst tre mål ikväll och detsamma gäller Fabbe. Hurra!
Efter Karjala känns det väl bara som om man kommit upp i rätt intesitet i matchen mot Linköping borta. Utan intensiteten har man ingenting och då blir följdfrågan om Rönnqvist övervärderat möjligheten att kunna lira med den under en hel säsong. Det är tur det finns många andra riktigt dåliga lag i denna serie.