Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Kvällens match

« · 1319906 · » Till forumet

Sv: Kvällens match
Jesper Jonsson: Brynäs-Djurgården-AIK-Södertälje gav oss fantastiska 2 poäng. Inge vidare utdelning som serieledare.
Efter Karjala känns det väl bara som om man kommit upp i rätt intesitet i matchen mot Linköping borta. Utan intensiteten har man ingenting och då blir följdfrågan om Rönnqvist övervärderat möjligheten att kunna lira med den under en hel säsong. Det är tur det finns många andra riktigt dåliga lag i denna serie.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Sett inför säsongen så känns det som vi spelar (eller tar poäng) som jag trodde.

Sett ur ett vidare perpektiv så känns det som att skall vi ta våra poäng just mot lag som pölsan aik djugårn och tälje. Det borde varit 6-9p minst.

Nu känns det som vi behöver uppehållet, behöver oxå ha tillbaka Cam samt att Olausson behöver vila lite så att han kan leverera igen.

Sen behöver vi värva. 1 C + 1 back förmodligen.

Sen kanske det är dags göra ngn förändring i lines.

Kanske prova Fabbe på Lavanders plats. Eller flytta ned Vikho och låta Hjalmar spela vidare med abbots.
Kommentera

Luleå möter Div 1A Allstar i en träningsmatch ikväll. Som även sänds på länken med start kl19.
Kommentera

ante08: 2-2 efter halva tredje i en tom arena. Okej att vi saknar en stor del av våra tongivande spelare men det känns ju ändå inte speciellt förtroende ingivande inför fortsättningen.
Kommentera

j20 match på länken. Modo-Luleå med start kl13.
Kommentera

Dyrköpt seger med 3 stycken skador, annars så spelade vi ju som vi ska göra och 8-3 hade kännts mera rättvist än de 2-1 vi fick med oss.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Och vi fortsätter att ha ofantligt svårt att göra mål. Tycker Svedberg var darrig i första men i andra har han spelat upp sig. Tyvärr.

Vi är i ett skriande behov av någon som sätter pucken i mål, och då tänker jag inte på Emil Lundberg.

Och vem har miccat en publicken när han eller hon klappar händerna?

Kommentera

Kul match mellan Frölunda och Luleå . Högt tempo och många målchanser. Arlbrandt gör ett riktigt fint mål. Och Fabbe av aal har målat! Tycker att Mannberg har varit pigg, hoppas han snart får göra sina första elitseriepoäng.

Kommentera

Fy tusan vad surt. Tvåmålsledning med fem minuter kvar och när det har spelats 20 av den tredje så är det lika. Fördel Frölunda nu...

Kommentera

Två pinnar till slut. Alltid något. Men vi skulle ha haft tre.

Kommentera

Portello: 2 pinnar är bättre än 0

MEN SÄMRE ÄN 3!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Jesper Jonsson: Riktigt bittert att vi inte fick alla poängen.

Och nu har vi åtta hemmamatcher på hemmaplan. Känns ju lite sådär. Hur mycke eller snarare lite folk kommer det bli i Coop Arena efter några hemmamatcher? Folk brukar ju inte ha direkt mycket pengar i januari, Tala om värdelöst schema.

Kommentera

Portello: därför man får friplåtar till ajk o ssk matcherna

Är väl för att locka dit några iaf
Kommentera

Match ikväll mot MoDo som vi hittills har full pott mot. Och Barteckos första gång han spelar i Luleå som motståndare. Är bara hoppas att han får lämna som förlorare. Men jag hoppas att publiken visar sin uppskattning över allt han har gjort i Luleåtröjan.

Kommentera

Osten's snålhet har kostat Luleå chansen att nå en semifinalplats.
Att det inte har värvats en ersättare till Abbott trots at han varit borta 2 månader är snudd på skandal med tanke på det läge man haft.
Som det ser ut nu blir nog en 7de 8de plats när serien summeras och ut i kvarten med 4-0.

Kommentera

Portello: Var en riktigt bra match, MoDo kämpade som galärslavar, störde LHF högt i banan, de fick aldrig tiden att dra igång riktigt. Vi behövde poängen så oerhört mycket mer ikväll, inte mer än rätt med första MoDo-vinsten denna sesse. Som sagt, släkten e värst, Lubos tackade för senast!!
Om publ tackade LB kunde man inte se på TV iaf, nån som var där o vet besked? LB verkar va en riktig "främlingslegionär", åker runt i olika klubbar, gör sitt jobb, hittills iaf i MoDo. Visst brukar han falna efter ett tag va?
Kommentera

Salcin: Ja det ser ju härligt ut nu, ett hemmaspel som havererat totalt då hemmamatcherna radar upp sig den närmsta tiden. Rönnken och Bulan känns mera som en version 2.0 av R2D2. Burra på isen när vi jagar i 2-målsunderläge med 5 minuter kvar. Fabbe som får fortsatt förtroende i en scoring line trots han inte har där att göra. Vikho fortsätter man med i våran första kedja trots han inte producerat något framåt sedan innan förra istiden ungefär.
Det är tamejfan så man saknar Raffl och då är det fan riktigt illa.
Berglund och Kim har inte vad som krävs ännu för att klara en hel elitseriesäsong, det ser vi ju klart och tydligt nu. Dom skulle må bra av att komma tillbaka till sin naturliga miljö nu(Almtuna och Piteå) och stå på tillväxt till nästa säsong.

Vi skulle allvarligt behöva 3 nya kompetenta forward och 1 back för att styra upp den här sjukande skutan. Redan innan säsongen sa vi ju att det saknades minst en tung värvning framåt, kanske två. Nu har som sagt Cam försvunnit så då känns det helt rätt med 3 tunga namn.
Visst vi slutar säkert 7-8a i tabellen och har överpresterat en hel säsong men är det något att vara lycklig över i slutändan när man varit ett topplag i 2/3 av säsongen?
Hade det inte varit bättre investera lite i truppen och satsa på att gå långt i ett slutspel som omväxling. Jag menar det finns nästan ingen i Luleå som har en aning om vad som krävs för att ens ta sig förbi kvartsfinalen. Det finns ett par spelare som bestitter en sådan erfarenhet och några(läs Burra) har säkert glömt bort hur det var, då det var så längesedan det inträffade.

Idag var det 4600 på läktaren och jag tvivlar på att speciellt många marginalbesökare är villiga att spendera pengar på ytterligare matcher efter dagens icke-prestation.
Har vi för höga krav?
Självklart inte, för det är ju Rönnken som satt ribban genom att gång på gång påstå att det ska gå att spela på detta sätt under en hel säsong.
Jag skulle vilja påstå att vi endast nått upp den höga nivån i 3 matcher sedan uppehållet i mitten på November. 4-1 borta mot Timrå, 2-0 nere i Linköping och 2-1 hemma mot HV71. I resterande 14 matcher har nivån oftast inte varit i närheten av den vi kan kräva i framförallt skridskoåkning och intensitet ute på isen. Det här Luleå-laget har 0% chans att vinna på finlir och skicklighet. Enda sättet för oss att ta poäng är att jobba ned motståndarna.

Många kanske frågar sig vad som krävs för att jag ska bli nöjd, svaret är enkelt.
Jag blir nöjd nästa gång vi gått segrande ur en kvartsfinalserie. En säsong kommer jag tycka är lyckad. Allt annat är mer eller mindre misslyckat i slutändan(iofs var det väl en smärre bragd undvika kvalserien denna säsong, det trodde jag aldrig).
Kommentera

Har precis hört en pausintervju med Konstantin Komarek - har han en svensk förälder eller något? Han är österrikare men pratar klockren svenska på Luleådialekt, det kan han väl inte ha lärt sig på bara något år?

Kommentera

LL: Han bloggade ju på svenska när han och Anders Nilsson var och spelade JVM förra säsongen. Så jag tror att han bara är en språktalang. Fö gjorde han ett fint mål idag.

Men när kommer treorna? Senaste trean vi tog var borta mot MoDo 28/12.

Kommentera

LL: Han går väl svensk skola så det är väl inga problem lära sig då.
Han kanske har dom en speciell fallenhet för svenska, i alla fall Schweizare brukar ju lära sig oerhört fort och bra.
När ska vi lyckas ta 3 poäng nästa gång?
Det är en jävligt bra fråga, det var juu synd vi skulle kopiera 3:e perioden mot FBK idag. Jävlar vad dåliga vi var i sista idag igen, passivt, stillstående och allmänt bedrövligt. Däremot är vi ju väldigt bra i sudden, 6-1 elelr vad våra stats är där nu.
Men nu får dom banne mig ge oss en riktig seger på torsdag.

För övrigt måste Kuben haft en av sina sämsta matcher någonsin i karriären idag.
Kan inte ha varit lätt vara spelare ute på isen med dessa ojämna bedömningar.
Kommentera

Nej, att han lär sig svenska är en sak, det var mer det klockrena uttalet på Luleådialekt som överraskade mig. Hade jag inte vetat att han är österrikare hade jag trott att han var infödd Luleåbo. Men han är väl helt enkelt en språktalang.

Kommentera

Lindberg Råkkar: Kollade på målen efter hemkomst igår. Fasligt vad illa försvarsspelet runt den egna kassen var. Var tragiskt att se. Och returen som Anders släpper på 4-4 målet var allt annat än bra.

Skulle vara kul om kunde behålla den offensiva utdelningen imorgon samt att täta till det bakåt. Men jag gissar på 1-1 eller 2-2 i morgon och vinst efter förlängning.

Kommentera

Ikväll får vi se Sopanen göra debut. Han går in tillsammans med Enterfeldt och Karlsson. Bara hålla tummarna att det går bra.

Måste säga att jag tycker synd om Arlbrandt för tillfället. Förstå att ha Lavander och Fabbe i sin kedja. Bägge två är ju helt under isen. Tyvärr ser jag inget som tyder på att det ska vända för dom heller.

Kommentera

Portello: flytta upp arla på Vikhos plats.

Får hoppas Sopanen med kim och enterfeldt blir en ny bulan-nobbe-rosen kedja
Kommentera

Jesper Jonsson: ja inte var det mycket att hurra för.
såvida han gör trick på skaik eller sngt så ser jag inte han stannar try outen ut
Kommentera

Ingen trea ännu 2011 och ikväll är det bortmatch mot Skellefteå. Tufft värre.

Kommentera

Portello: har lite pengar på schtaan som kanske hjälper

men 3p knappast
Kommentera

Jesper Jonsson: Tydligen vann vi skotten i 1:a, måste vara för att Skelelfteå brände typ 10 öppna mål genom att skjuta utanför. Sopanen övertygar ju inte direkt, bara skicka hem han till finland. Han måste man scoutat via några risiga videoband från mitten av 90-talet.

Precis nu har vi även hunnit aavverka 5 minuter PP utan att skapa mer en kanske 2-3 chanser om man är snäll.
Men våra tränare kommer säkert hävda att vi vinner chanserna med 45-10 efter matchen i vanlig stil.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Sopanen kom tillbaka och gjorde en bra 3:e period och belönades med speltid i slutet. Så det kanske finns lite potential i killen men i så fall måste vi nog se det mera långsiktigt. Han lär ju inte göra någon större impact denna säsong.
Sandström gör ännu en katastrofmatch, 2-0 får han ju ta på sig med svagt agerande på offensiv blå och sedan framför eget mål. Vid 1-0 är det både han och Fälth som är relativt dåliga båda två. Dessutom känns det som att Nilsson överspelar situationen i mål och öppnar upp sig onödigt mycket. Jämför man med Hadelövs spel så är det mycket mindre rörelse och mer fokus på att vara tät. Men då skiljer det ju också 15 år i rutin.

Tråkigt att höra Rönnqvist efter matchen prata om att förlusterna beror på OTUR!!
Idag har vi väl egentligen ingenting av spelet förrens efter vårt PP i 2:a då vi spelare bra i en stund. I tredje när vi jagar skapar vi ingenting medans Skellefteå enkelt får kontrollera händelserna. Visst vi får två frilägen men när det är Lavander och Burra som har dessa så är det ju inte ens nära att det ska bli mål.

Om detta håller i sig får vi vara glada om vi ens kommer 8:a och tar oss till slutspel.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Är det ngn klubblinje att alltid skylla på ngt?

Kan man inte få en tränare likt Perra Johnsson idag som helt enkelt säger som det är? Är alla i organisationen så hjärntvättade?

Sandström är ju en karastrof i match efter match. Hur fasen kan de lira honom i PP? Den stackars Norrmannen skickade man ju iväg utan att ens prova och Styrman sätter man på läktaren för att ha fullt med fwds istället. Hur tänker de eg?
Kommentera

Jesper Jonsson: Kul med Cam tillbaka.
Kommentera

horcoff: Kul var det i 6 min
Kommentera

Jesper Jonsson: + sista två när vi spelade ned 'kärringarna' till sista plats :)
Dom får derbyn mot Sundsvall, perfekt för alla parter.
Kommentera

Hahahaha Timrå på kvalplats. Skulle njuta ordentligt om de åkte ut. Inte för att jag direkt har något emot Timrå men för censuren på den här TIK-styrda siten.
Kommentera

Ser ut att sluta 2-1 till AIK i denna sömnpillersmatch. Måste säga att båda AIK-målen till stor del är resultatet av ett grundläggande fel i målvaktsspelet. Jag vet inte vad det beror på, men ingen av de yngre målvakterna (oavsett lag) verkar ha fattat att man får använda klubban för att stoppa puckar med. Man ser ingen av dessa målvakter täppa till luckan mellan benskydden när de går ner på knä, klubban bara hänger där ifrån ena armen utan att ha någon som helst påverkan på någonting. Båda AIK:s mål i dag hade förmodligen räddats enkelt om bara klubban hade hållits där den ska hållas.

Kommentera

LL: AIK hade legat under med 5-0 mot Bajen Fans hockey efter första perioden så jävla dåliga var man då. Vi lyckas gå till pausvila med fantastiska 0-0 i det läget, så det säger väl det mesta om vår insats.
Ärligt talat saknar vi väl det mesta som gjorde oss till ett topplag i början av serien, framförallt att då åkte man skridskor hela tiden. Man jobbade 100% i varje situation, nu får man vara glad om de orkar gå på 50%. Olausson gnällde på domarn i princip i varje byte, bästa gången var när han fick ngn klubba mot munnen som domarn missade och han sket i att spela ut pucken i mittzon så vi hamnade under press i egen zon en hel minut bara för att han ville markera sitt missnöje.
Sen kan man ju undra vad det är med Arlbrandt?
Förmodligen sämst på plan idag i hård kamp med Burra. Även om han skrivit på för HV måste han ju kunna spela lite bättre än så här.

- Vi borde haft en ledning med fem mål efter två perioder. Det var totalt sett en strålande match av oss. Viktor Fasth vinner matchen åt dem på egen hand, säger luleåtränaren Rönnqvist.

Jag var nog inte på samma match som Rönnqvist idag.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Ja vad har hänt med LHF? Soppatorsk? 1 vinst i år, va.
Är Rönken-effekten slut?
Kommentera

zigge: rönnken har fallit ned i den fallgrop av intern hjärntvätt som förekommer i klubben.

Sen hjälper ju inte skador på nyckelspelare heller.

sen är det väl så att spelstilen tar mer på mannskapet så att det skulle bli segare är väl väntat eftersom man inte har tillräckligt mycket folk att gå runt på.
Kommentera

Lusten att gå på kvällens match är inte så stor. Men nog står man där ändå ikväll. Blir första matchen jag sert Cam spela sedan han kom tillbaka, så man kan ju alltid glädja sig åt det. Ikväll måste vi ta en trea.

Kommentera

Portello: lusten har nog mer med den nuvarande vädersituationen att göra än ur de spelar
Kommentera

MEN VINN DÅ FÖR HELVETE
Kommentera

Så fantastiskt genomuselt Luleå spelar nu, är jag ytterst tveksam om det alls blir slutspel. Ser ut att bli samma totala genomklappning efter jul som förra säsongen.

Kommentera

Jag vill inte vara sån, men seriöst. Ni spelar fan som kärringar efter jul.
Kommentera

Bragd-Birger: ÄH -jag tror de är någon form av hämnd mot timrå sen i fjol .
Kommentera

superfalle: Våra spelare åkte till London och tyckte säsongen var över lagom till juluppehållet. Ärligt talat ska ni vara glada för vi tog ju fler poäng mot topplagen än mot bottenlagen på dom här 2x3 hemmamatcherna.
4p blev det mot topplagen och bara 3p mot träskgängen, sen får ni skylla er själv att det råkade vara ni som bjöd oss på den där 3:an, det var jävligt onödigt sila med 2 minuter kvar när vi inte hade något spel.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Tja, se det som vårt sätt att säga 'tack för häromsistens'.
Kommentera

Bragd-Birger: Likt förbenat MYCKET märkligt hur LHF kan tappa allt spel? Konstigt det inte skrivits spaltmeter om detta, åtminstone några Messerschmidtar som tycker "Vad var det vi sa?"? Elr har jag missat dessa?
Nu är väl Abbotsarna på banan igen, vem/vad saknas?

Redigerad kommentar

Kommentera

Dumsnålt att inte värva något alls, finns risk för att det kan kosta 5 mille om vi missar slutspelet iår igen.
Sista matchen mot Frölunda kan bli en avgörande rysare kring vem som tar sista platsen.

Kommentera

Salcin: Vi måste ju i princip torska 9 av 10 som är kvar om vi ska missa slutspel, så pessimistisk är inte ens jag. Däremot tycker jag det visar klubbens totala inställning och målsättningen med elitserien. Kvartsfinal och inget mera, that's it!
Alla nöjda och glada efter det, med lagom lång semester till nästa år säsong.
Inte ens när man legat i topp under halva serien har man någon vilja att försöka gå till semifinal.

Aja i år fick vi i alla fall 1½ månad med bra hockey. Det är 1½ månad längre än under Rönnberg och kyrös ledning.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Ikväll blir det stortorsk. Bara lassa in pengarna på FBK-seger. Men å andra sidan ger det nog inte så mycket.

FBK måste ju darra när dom ställs mot dessa övermänniskorna : Burra, Fabbe och Kim. Vilken kedja! Burra kommer göra minst tre mål ikväll och detsamma gäller Fabbe. Hurra!

Kommentera

« · 1319906 · »