Luleå HF

116698 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

« · 381916 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Liam Devlin: Vaereom, varför skulle jag vara nervis?
Kommentera

Liam Devlin: 73,3% mot 90,9% om man ska vara perfektionist.

Vad fan håller Hento på med igentligen? Nu MÅSTE han spika igen, annars kanske man ska lufta Gusten lite.
Kommentera

Tydligen stämmer det där.

28-12 i skott just nu.

3-4 i mål.

Korhonen ungefär 90%

Hento ungefär 67%

Inte bra. jaha, nu är perioden slut, och de uppräknar pölsaskotten till 18-7 i andra.

Det blir 33-15 i skott och 3-4 i mål -> 73% mot 91%.

Jävla skit! Nu får de tala allvar med Hento i paus.
Kommentera

Liam Devlin: Jävlar, 33-15 i skott. Vad fan händer?
Kommentera

nappen: Bra initiativ, att vidareförmedla.

Jävlar, Hento släpper in ett fjärde mål!

Nu börjar jag ilskna till. Hur många skott har hento fått på sig? 12 ungefär? Och släppt in fyra! Vill han bli billig för Warulfven?

Äsch, jag överreagerar naturligtvis. Men f-n också, fyra insläppta? Det skall inte gå till så här. Vi tillåter det helt enkelt inte!

3-4. Fan. Jättefan!
Kommentera

Nu kan matchen vända. Lule verkar ha tagit över allt mer i andra perioden. Pölsan, som är bäst i BP och Lule sämst i PP ungefär, har stått emot några PP-chanser för Lule, men det är klart att det tröttar ut.

Fortsätt trumma på nu, Luleå! Och nu måste du spika igen, Hento! Då kan vi dra iväg detta! lule har tydligen 11-3 i skott i andra nu, och Korhonen är riktigt bra, men har han släppt in tre redan, kan han släppa in tre till! Bara att köra på!
Kommentera

Liam Devlin: Inte mitt initiativ. Vidarebefodrade bara till dig. ;)
Kommentera

nappen: Bra initiativ. Lule kommer att behöva all hjälp de kan få i den matchen.

Nu Kapus 3-3!

Vilken supervärvning!

Topper den andre!
Kommentera

Liam Devlin: Förresten,

"Den 22/2 möter vi Leksand på en söndag. Jag passar nu på att kolla intresset för att ordna mini-bussar upp. Naturligtvis är den resan för alla som kan ta sig till Stockholms Central. Kom ihåg att när priset är fastställt är anmälan ekonomiskt bindande! Maila ert intresse till mig senast fredagen den 13/2. "

[email protected]
Kommentera

Liam Devlin: Vilken tråkig match det verkar vara...
Kommentera

Liam Devlin: satan, nu låter som att en pölsa filmar till sig en 10+2 för Linus. Usch!
Kommentera

Det låter som att domare danielsson, eller vad han nu heter, håller en hög nivå och publiken har rätt många gånger menat att pölsor borde ha åkt ut. Pölsan har alltid varit duktiga på att spela fult på gränsen, men i bland, som nu åker de ut.

Men, förutom det att hento måste bli bättre idag (han har fått ett skott på sig i andra, och det gick in) så måste vi lyckas använda våra PP-chanser. Nu bara 1,5 minut kvar av aktuellt PP, och än så länge inte så imponerande tryck för Luleå. KOM IGEN NU!
Kommentera

1.40 kvar i PP för Luleå. NU!
Kommentera

nappen: nejmen, för fan! Nu silar hento igen! 2-3 till Pölsan. Och nu använder de tydligen också grillorna för att få in pucken.

Nu tycker jag att #?%%#?#?%. Att lule gjort 2 mål efter 27 minuter är helt OK, men att vi släppt in T R E mål under samma tid är jävligt O-OK!
Kommentera

LL: Pingen hann tydligen vända till 1-2 borta mot Soppan innan första var klar. Bra, Pingen!
Kommentera

Bragd-Birger; Nervis?
Kommentera

Fagemo målar på fin passning av Mäntylä.

Fina insatser av Mäntylä har man hört gång på gång i många matcher nu. Mycket fin värvning, en ny Burda, ungefär. Och grabben är så ung, hoppas han blir kvar länge i Luleå. Att han är såpass liten innebär ju ökad chans att inte elaka NHL snor honom!

Nu PP för Pölsan. håll emot!
Kommentera

Liam Devlin: Fagemo! Ojoj!
Kommentera

Satan, tydligen spelar inte Mange längre, efter en juste tackling från en pölsa, som skadade manges knä. Det var mycket obra. Mange är mycket nödvändig för vårt vinnande spel.

Fagemo 2-2! Skitbra!
Kommentera

nappen: Jag är lite för upprörd för att ge en objektiv rapport, men jag kan försöka.

Enligt Pinto och Råkkarn leder Pölsan inte orättvist. De lirar klokt och börjar tydligen matchen idag med vilja att vinna, jämfört med för en vecka sedan, då de först i andra perioden tog chansen spela på vinst. lite grann har det där väl överraskat Luleå. men nog känns det som att den största skillnaden i första var målvakterna. Jag vet ju inte att bedöma svårighetsgraden för varje insats, men lule har skjutit 15 skott och fått 1 mål, medan hento bara motat 6 av 8 puckar.

låter lite svagt, trots allt, och om inte hento blir omöjligt blir det här svårt för lule tror jag.
Kommentera

Liam Devlin: Hur gick andra halvan av perioden? Har burit en säng uppför en trappa. ;)
Kommentera

LL: Och Soppan har tagit ledningen mot Pingen. En match där ungefär två landslagsfemmor från östra broderlandet spelar mot varandra i svenska färger.

Jag tycker det är trist att så j-a många bra finnar lirar i andra svenska elitklubbar. Däremot har jag inget emot att en massa bra finnar spelar hos oss, men det är ju en annan sak. Lule ligger ju rätt nära finland, så det är bara rättvist att de kommer till oss! Nu har vi iaf Mäntylä, men några målspottande finska forwards skulle vara OK. Och j-a O-OK att de där finnarna förstärker andra lag!
Kommentera

Huge: OK, jag tar din plats, och lovar oheja riktigt duktigt på pölsan. Välkommen tillbaka när du käkat klart så skall jag berätta för dig hur ditt kommande medlemsskap i Lulehockey arrangeraspå bästa sätt, så du kan följa ditt nya, härliga lag i slutspelet. Har du tur, lottas vi mot Styvbenet redan i kvarten, och det blir roliga matcher i en Fjollboll nära dig, när vi tar revansch för 2000 och 2001!
Kommentera

Liam Devlin: Måste dra nu på middag. Ifall du undrar vart jag tagit vägen...
Sportradion får duga så länge..
Kommentera

LL: Bra! Din Offtaktik ordnade ju två pinnar för lule borta sist. Och redan nu, så fort du slagit av, kommer lule i tryck efter tryck. Skitkorhonen står dock emot ännu. Nu måste hento komma igen för att vinna matchen i matchen, annars blir det minst sagt tungt.
Kommentera

Dysso: jag är normalt inte så pessimistisk. Men ibland är man bara helt säker på att det ska gå åt helvete, och i dag är en sådan dag.
Kommentera

helt obegripligt har pölsan satt två hela mål på halva första. Nu måste Hento spika igen, så vi kan ta över.

Själv noterade jag att vi satt och skrev i en oguldtråden, och det är nog bäst att inte riskera att pölsan får fler mål, bara för att vi har fel tråd.

Välkommen in på isen, guldtråd. Fixa det här, nu!
Kommentera

LL: Där sprack mitt tips.
Kommentera

Fitta fat djuptallrik...
Kommentera

Time to wake this one up...
Kommentera

Liam Devlin: Jo, man har ju blivit lite bortskämd i år, minst sagt. Inför säsongen funderade man mest i termer av att undvika kvalserien, eller i bästa fall kunna knipa den sista slutspelsplatsen. Efter det har man reviderat önskelistan, och den senaste månaden spekulerat i möjligheten att skaffa sig ett bra utgångsläge (i form av topp 3-4) inför slutspelet. Så, om man spolar tillbaka lite så ska man givetvis inte gnälla för mycket. Men trots det kan man inte undvika att bli lite besviken på att man inte kunde bjuda upp till lite mer spel och bättre organisation.
Men what the heck, alla lag har ju ups and downs, så jag hoppas och tror att man håller i det här ändå.
Kommentera

Portello: Numera? Det har de väl varit under lång tid. Jag tycker snarare att de är lite tamare i år även om yxmördartendenserna fortfarande i viss mån finns kvar.

Ut med Korven och MooDoo, upp med Schtaan och Bajarna, eller varför inte Moooora. Det skulle göra Korven ont.
Kommentera

Liam Devlin: Skulle inte direkt grina om Korven fick spela i Allsvenskan nästa år. "Lirarnas Lag" är numera ett hugg och hakar gäng.
Kommentera

Portello: En slaktad korv är en bra korv! helt rätt och riktigt! men visst har de en egen stil, jämfört med t ex warulfven som lägger an klubban och drar till, för korvarna hugger väl mer okunnigt och brutalt, som potentiella yxmördare när de är trängda?
Kommentera

Liam Devlin: "Klubbor som hakas runt spelare är ett systemfel som jag absolut skulle vilja eliminerades totalt"
Du vill mao att korven ska elimineras?
Kommentera

Larionov: Tack, Larionov! Vi behövde verligen pinnarna, och förhoppningsvis har vi, efter att ha tagit fem poäng av er och TIK senaste matcherna, möjligheten att lyfta oss över pölsanivå och avancera uppåt nu. Det låter som att ni kanske börjar trampa vatten, fast ni gått så bra så länge nu? Nu när alla börjar hinna ikapp Warulfven vore det synd för er att tappa stilen, eftersom ni, om sista tio matcherna går som det gått senaste månaderna, skulle lyfta upp er till en möjlig förstaplats i serien. Nå, av det man hörde verkar det ha varit tarvainen som hade en dålig kväll, eller snarare kanske hento en bra, men sätter finnen de lägen han får som tidigare ornaresignog.

När det gäller domare finns alltid mycket att diskutera. För att vara rättfram brukar jag principiellt hävda att det varit fel av domaren när vi inte vinner, och tvärtom. En klar och lättfattlig princip.

Men visst är nivårycken antagligen det jobbigaste för spelarna. En domare som visar ut för tveksamma småsaker medan han släpper överfall är riktigt illa och kan förstöra vilken match som helst. De domare som sätter nivån lite för högt eller lågt, och blundar för någon typ av förseelser, är ändå en domare, och kan lagen anpassa sig till. Men de domare som hoppar i nivån är snarare, i mina ögon, en icke kompetent domare som ibland lika gärna kunde ersättas av spolmaskinisten utan att någon skulle märka någon skillnad.

Sedan hatar jag fegdomarna. De, som alltid skall korrigera så att utvisningstabellen blir rätt jämn mellan lagen. med sådana vet man alltid att det kommer kompensationer, och inte sällan handlar det om publikeffekter. Hur många gånger har man sett en hemmaspelare visas ut, fullt korrekt, men under visselkonserter från läktaren, med följd att under det kommande PP-spelet, åker en bortaspelare ut 17 sekunder senare, utan att ha gjort något, igenkligen. Ja, vissa hemmalag vet ju om att utnyttja det där, så någon hemmaspelare filmar en läggning på isen som hjälp till en sådan domare.

Ett annat exempel på feghet som jag hatar är de omotiverade dubbelutvisningarna. I lägen när domaren inte törs plocka någon enskild spelare för att slippa, på presskonferensen efteråt bli utskälld, tar han ogärna en spelare, utan väljer två. Då går det till så här: En spelare begår ett äckligt regelbrott, ett rent överfall eller annan ren osportslighet, varpå offret vänder sig om förbannad, och sedan tar de tag i varandra. I sådana lägen blir det nästan alltid dubbelutvisning, speciellt i tredje perioden, även om de riktigt feha domarna börjar tillämpa principen redan i andra. Jag skulle i sådana lägen vilja se bra en utvisning, på den riktigt felande, och eftersom domaren mycket ofta mycket väl sett vad som hänt borde han kunna ta det. Om han nu måste köra dubbelt rough x 2 kan jag acceptera det, men då skall den första vanartige ha 2 x 2, d v s också för den första regelöverträdelsen.

Det som iiriterar mig mest är att vissa lag är så infernaliskt skickliga i att utnyttja sådant. Jag tänker inte ta upp Pölsan och Styvben, för att inte nämna några namn.

Sådant där är väl det värsta, tycker jag.

Men visst tusan finns det annat. Klubbor som hakas runt spelare är ett systemfel som jag absolut skulle vilja eliminerades totalt. Det där är så bedrövligt spelförstörande att det saboterar hela hockeyn för såväl spelare som publik och på sikt kommer det att förändra sporten totalt. Klubban i isen, säger jag. Ut med varenda en som lyfter klubban mot andra! med sådana regeländringar skulle vi se en fartfylld vacker hockey med tuffa och korrekta tacklingar igen. Inte de där klubborna runt halsen på motståndarna som warulfven tar till när de är trängda.

Brottar och ryggsäckshockeyn är ett liknande problem som förstör på samma sätt, men som det är lite svårare att komma åt. Jag har förseslagit att spelarna skall spela nakna, vilket skulle omedelbart eliminera den avvarten, och dessutom ha en viss publikökande, och ur genderperspektiv främjande effekt. men konstigt nog är det inga som hänger på detta förslag och kräver ordning?

På sikt finns bara en väg att gå. Höj lönerna för domarna rejält. Därigenom kan de bästa rekryteras. Mycket gärna f d spelare.
Kommentera

Larionov: Det är såna matcher som lätt urartar. Vimmelkantig brukar emellanåt lyckas åstadkomma just det när han tappar matchen och blåser helt inkonsekvent, och sedan ger han till synes slumpvist utvalda spelare matchstraff för att "komma till rätta" med det, vilket skapar ännu större frustration osv. Kuben var inte långt ifrån att tappa matchen helt i tisdags.
Kommentera

Larionov: Klart att domare missar saker ibland, de är ju inte annat än människor.Men när dom därimot ser situationen men ändå inte blåser, det är då jag funderar vad dom pysslar med.
Kommentera

Portello: Och det var ganska exakt vad som hände i den här matchen också. Bägge lagen fick haka, trippa, x-checka och interfera precis hur mycket de ville i boxplay. Zebran väntade och tog sedan för någon vänlig omfattning när de var fulltaliga istället.
Men som sagt, att domare missar situationer här och där får man räkna med, det som är trist är när man tydlig ser att den ojämna nivån skapar frustration hos spelarna pga att de inte vet vilken nivå som gäller.
Kommentera

Portello: Det har väl alltid varit så att det lag som har en utvisad tillåtits göra mer olagligheter.
Kommentera

Larionov: Tyvärr verkare det bara så att domaren försöker hitta lika många utvisningar åt bägge hållen.Och något som irriterar mig oerhört är att vissa slutar döma när ett lag redan har en spelare på botbänken.
Senaste matchen mot hemma mot Timrå var ett lysande exempel.
Var inte bara en gång Tomas andersson stod två meter ifrån situationen men friade pga att ena laget redan hade en spelare utvisad.
Kommentera

Liam Devlin: Grattis till 2 poäng. Och var samtidigt glada att ni slapp se skiten. Matchen hade alla ingredienser för att bli en riktig tråkig tillställning. Två lag som radade upp misstag på misstag, i mittzonen såg det stundtals ut som två pojklag, dåligt med publik, en domare som hade fullt upp med att kompensera för allt han missade vilket gjorde många av utvisningarna blev mer än komiska. Bägge lagen drabbades lika av det, men det märks på spelarna att de hade svårt att hitta nivån. Stundtals var det rena överfallen som fick passera.

Nej, den här matchen vill nog vi öschötar glömma fortare än än man kan säga Richard Kapus...
Kommentera

Dysso: Menade nästa Canal+ sändning :)
Kommentera

Dysso: Det är just de slantarna som gör att det blir fokus på stockholms matcher. Inte så ekonomiskt försvarbart att flyga in gäster med JAS efter matcherna... ;)

Jo, SVT är jävligt bra. Även om det skulle bli innebandy brorsan som skulle skoja till det. Åh, vet inte - tycker 4:an är ok. Inte lysande på nåt sätt - men helt ok. Sen får man ju acceptera att det är ett kommersiellt bolag som ska tjäna pengar på varje program, så då får man ju ta baksidorna tyvärr.
Kommentera

Underdog:

Tja, dom kunde t.ex. ha haft ett längre program, utan att ha tre år reklam och en totalt meningslös tävling, som också bara är just reklam. Undermåligt, faktiskt. Synd att SVT vill satsa lite mer slantar på att visa elitseriehockey, garanterar att det blivit bättre där.
Kommentera

Lövva:

Njet, dom visar inte HV i nästa match. Däremot på tisdag... :)

Kickan:

Ja, jag skrattade redan när jag fick höra att dom plockade in honom, det var ett stort steg mot kvalserien. VILL dom hamna där, eller? Verkar nästan så.

Portello:

Det har nog hjälpt till iallafall. =)
Kommentera

Lövva: Håller med dig, Canal+ är faktiskt riktigt bra måste jag säga. Kanske har nåt att göra med att man slipper reklam och skit.

Hur som helst tycker jag det överdrivs med Hockeykväll - vad kan man trycka in på effektiva 20 minuter när man ska redovisa 6 matcher. Jag är jävligt glad att de överhuvudtaget har bilder från alla arenor.
Kommentera

Dysso: Det är väl tyvärr så :(

Tur iaf att jag har Canal+ så att man får se lite hockey. Även om dom aldrig visar LHF så är det ju iaf riktigt bra sändnignar å studiofolk/kommentatorer m.m.

Dom visar ju HV i nästa match för övrigt
Kommentera

Dysso: Randy hade jag nästan glömt. Inte konstigt då att de plockar Maurice.
Kommentera

Dysso: Leksands poängfacit sedan Randy kom kan inte vara bra.om det beror på honom låter jag vara osagt.
Kommentera

« · 381916 · »