Luleå HF

116698 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

« · 386991 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Arthur Dent:

Rätt lustigt att ni ickelulingar tycker att det är så underligt att några av oss är irriterade.

Hur låter det inte på era egna forum när det inträffar något ?

Var t ex rätt roande att läsa alla hjärnsläpp när DIF fick för sig att Ledin hade gett Strömberg en jättehemsk vattenskalle.
Minns även att när det räknades upp skador på DIF´s hemsida så var det endast bredvid Strömbergs namn som det stod en kommentar.

Och hur klagades det inte på Jonte Hedström för hans hopp/armbågstacklingar under den tiden då han spelade i LHF ?

Fighter tillhör hockeyn och jag skulle lipa krokodiltårar om de skulle totalt skulle försvinna.
Min bitska sida älskar när det osar katt.
Men fighter bör också tas på en gång samt dömas rättvist av en domare kapabel till det.

Sen skiter jag rätt mycket i om NHL har en massa beställningsjobb och spelare som enbart värvas för att utföra dessa.
Är det något som ES ska eftersträva? Att föra in det som NHL pysslar med?
Kommentera

Arthur Dent: "En kille skraj och försvarar sig inte" Japp det är precis så, jag tycker att vi kan bjuda på det, det har ju inte varit så ofta ni fått vinna en fight mot oss genom åren.;)

Ahh känner ni hur slutspelet närmar sig, är det inte underbart. Snart är det vår :)
Å vad jag älskar att hata DIF!
Kommentera

fd skuggan:

Tja vi har ju haft en polis i Svensson under ett flertalet säsonger, men varje gång han var inblandad i ett regelrätt slagsmål lyckades han ju bli avstängd fler matcher en sin motståndare. Bara för att han var bättre på att slåss, så egentligen är det väl inte konstigt att vi är lite långsinta och vill att spelare ska bli avtängda när de slår våra spelare.
Du vet öga för öga ...

Sen kan vi ju konstatera att ES inte är och aldrig kommer bli som NHL i fighting frågan, vilket jag personligen tycker är synd. Men att dra in NHL i diskussionen är ointressant.

Ledin är inte guds bästa barn, han är väl älskad i det egna laget och hatad av alla andra, personligen tycker jag Tomas Kollar har en liknande spelstil. Han gillar att åka runt och reta upp folk speciellt under avblåsningar och små slasha folk lite, trycka upp en svettig handske i ansiktet.
Thats part of the game och dessa spelare brukar inte gillas av motståndarna men jag tycker de förtjänar mer respekt en vad de får, dock inte så mycket att det borde ge en plats i landslaget ;-)
Kommentera

Suzanne: Har jag missat nåt? Har Ledin brutit några ben?
Kommentera

"Per Ledin är alldeles för rädd och för dålig"
Kommentera

fd skuggan: Tycker det är mycket gnäll för ganska lite bara. Vi lär förstå att vi lever i en rätt skyddad verkstad här i Elitserien. Hade vi diskuterat "beställningsjobb" i NHL forumet så hade väl ingen blivit förvånad? Där vet en spelare som gjort något dumt att det kan få reprisalier *viskar Lindros tex.) Det här var ju verkligen en fjärt i rymden. En kille skraj och försvarar sig inte, nämen det är ju hans problem. Att han dock får 2+2 för att inte försvara sig kan ju tyckas väl hårt ;)
Kommentera

fd skuggan: Bevisar återigen ojusta medel lönar sig i längden bara man spelar för DIF!
Kommentera

fd skuggan:

Men moget.

Med den logiken så ska alltså Odågan få några brytna ben nästa gång LHF och DIF möts?
Kommentera

Carina: Du har rätt, jag älskar fighter.:) Men jag hatar att vi får betala för en fight som inte ägt rum, annat än från ett håll. Odågan får slåss hur mycket han vill för mig, Ledin också. Men Ledin ska ha en eloge för att han besinnade sig och tänkte på laget.
Kommentera

Arthur Dent:

I NHL hade nog inte en spelare som försöker undvika en fight fått 2+2 heller.

Om du slår mig gul och blå tycker du då att jag ska få ett staff för att jag inte slår dig?
Kommentera

Vad gäller "beställningsjobb" så (som det utrycktes i DIF-forumet) var det Ledin själv som beställde det genom sitt sätt att spela...
Kommentera

Arthur Dent:
Det hela bygger väl på att Ledin agerade slagpåse men blev utvisad 4 min för det. Det är väl den stora poängen, sen så är väl det andra att Oduya ska ha fått order från någon i ledarstaben om att utföra jobbet.
Som reprisalier för en incident som skedde i en match i slutet av oktober??

Själva fighten i sig var inte märkvärdig, å jag kan tycka som RobHed att nu fick man inte med sig något numerärt överläge då borde man stå upp bättre. Men igår stod inte LHF upp speciellt bra, Jonte tog sats över halva plan för att sätta en tackling på Fransson som hann undan precis, men såna grejjer borde laget reagera på men inte.
Kommentera

Frasse: Om jog förstått det hela rätt så har ju Wikegård erkänt saken. Alltså är det knappast jag som är patetisk. Om det är sant eller ej kan man ju diskutera i all oändlighet. Någon anledning måste det ju finnas till att Oduya nu var så sugen på Ledin, men det fanns ingen situation i matchen som skulle kunna ha gett Odågan sådana känslor. Sen sa ju också Johan Garpenlöv så här:
- Jag tyckte Ledin skulle ha fått mer stryk, han kom så lindrigt undan efter den fula armbågstacklingen mot Mika Strömberg i Globen.
Märkligt att han förstår varför Odågan är så arg fast det gått flera veckor.

Att domarkåren i Sverige är kass håller jag med om. Men förstår inte då, när du också tycker detta, varför det stör att vi är irriterade på honom.
Kommentera

NallePhu: Herregud vilket gnäll! Haha.....
Hallå, är det hockey vi pratar om eller ??

Jag säger bara NHL.....Där har VARENDA LAG en polis som nollställer alla "konflikter" spelare emellan. Ger man en smäll får man en smäll, thats it!

Självklart har ALLA lag i elitserien egna spelare som är extra retsamma och småfula när det behövs.
Ni kan ger er faan på att det beställs fighter hit och dit, i olika lägen av matcher, för att störa motståndarna och få dom ur balans. Jag är helt säker på att coacherna använder dom medlen ibland.
Nåt lag som INTE gör det?? Knappast....

Sen att påstå att "Skrikegård inte kan vinna med med justa medel" är ju rena dyngan!!
Nåt lag som vill hamna i numerärt underläge i slutet av en match man leder med ett mål och typ 2 minuter kvar? Toppenläge, eller hur!
Kommentera

Lustig diskussion från det flesta här, i NHL hade det stått med små bokstäver någonstans att båda blev utvisade för Roughing (end of history). Jag menar, var det verkligen det värsta ni någonsin sett på en ishockeyplan då borde ni nog fortsätta titta på innebandy eller dyl. Sådant här händer och själv tycker jag det är rätt lustigt. Framförallt dom som säger att "-Ja hade Ledin allt varit på rätt humör då j****" Jo men tjenare...det finns hetlevrade spelare och då tänker man nog inte på om man blir avstängd eller inte :)

Har heller inte förstått vad "beställningsjobb" skulle kunna översättas till. (låter som Sopranos eller dyl förövrigt) Vem skulle beställt? Mika? Wikegård? Nej för böveln, sådant här gör ju bara att det blir hetare inför slutspelet och det kan väl alla vara glada över. Mer heta dueller och dyl...
Kommentera

Vivix: Det förstår ja så väl så och om du läser mitt inlägg om de 2+2 minuterna igen så ser du det med.

Jag tycker att gnället på fighten i sig är lite komisk då luleåfansen själva brukar gilla just fighter. Jag bor ju med ett och vet ju vad han tycker.

Att ni ska skylla på domaren skrevs med en blink-smiley. Du ser nog även den om du läser en gång till. :-)
Kommentera

Vivix:
Varför skulle vi vara beskymrade över att ha en tränare med riktig vinnarinstinkt ?
Att komma och påstå eller för den delen insinuera om att Niklas skulle ha legat bakom Oduyas försök till att få till en fight med Ledin är patetiskt.

Självklart så gör domaren fel som ger Ledin 2+2 men som vi alla vet så är domarenkåren i Sverige inte den mest kompetenta och detta lär inte vara den sista gången en konstig utvisning utdöms.
Kommentera

... och Svensson väntade inte flera månader med att uppfostra någon utan det smällde direkt.
Det fick t ex Sjögren lära sig.

Det är just det som retar mig.
Hämnden efter flera månader suger.

Kanske Myllys har något otalt med flertalet spelare och tar sin hämnd nu ;-)
Kommentera

Carina:

Återigen så är ju faktiskt en fight något av det värsta man kan göra i Sverige, alltså enligt våran regelbok. Det är ju som sagt svårt att undvika en fight såg vi alltså prov på igår, så du, jag och många andra(antagligen 90% av all publik) tycker en fight då och då är trevlig att se.
Men det är ju oxå ett väldigt enkelt sätt att få bort en motspelare från en match, en ful armbåge, en cross-checking i nacken gör kanske bara eller oftast att man själv får 2 min och att motståndaren spelar i nästa byte.

Så enligt regelboken är det faktiskt mycket värre att ta en figt en att göra de andra 2 sakerna.
Kommentera

Carina: Men vad är det du har så svårt att förstå?
Vi tycker att det är extremt märkligt att domaren ger Ledin 2+2 för att han inte vill slåss. Är det verkligen så konstigt.

Alla vet nog också att det förekommer i alla lag, inte bara hos DIF, det är bara så ovanligt ofta det förekommer hos DIF.

Om jag vore DIFare skulle jag vara betydligt mer bekymrad över att ha en tränare som riskerar matcher för att hämnas. För om domaren gjort en lite mer lysande bedömning igår så hade det kunnat se annorlunda ut. Lägg märke till att jag skriver hade, så besbara dig att gnälla över att jag skulle skylla förlusten på domaren.
Kommentera

Carina: Låter nästan som Lulekillen kan ha varit Fredrik Svenssob.
Kommentera

Portello:

Instämmer.
Jag iofs alltid gillat när DIF kommer på besök, brukar bli en hockey som jag gillar.
Tufft, hårt, intensivt och några hundra hjärtinfarkter ovan på det ;-)
Så en kvart mot Dif skulle inte vara fy skam.

Men en ev semi mot Hv vet jag inte hur man ska klara av, kommer väl att sitta och jubla när Myllys gör någon fantomräddning.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Men det var någon match då resultatet blev så som jag sade. Lule-killen var helt enkelt bättre och fick därför en längre avstängning. Vad var det för match då tro? Och vilka spelare? Någon som minns?
Kommentera

Carina:

Nej där minns du fel, tror Kristoffersson fick 1 lr 2 matcher då han mosade stackars Bulan som är 20 cm kortare. För Bulan fick bara matchen ut, men dock var det ett bevis på hur långt DIF är beredda att gå för att vinna en match. Ville bara påminna om att Oduya kanske inte själv bestämde över händelseförloppet igår och att den kan ha funnits någon på bänken som tyckte att de skulle inträffa.

Att ge igen för något som hände för flera månader sedan är väl ite patetiskt, om de hade tyckt att grejen Ledin gjorde i matchen varit riktig ful hade de väl givetvis tagit hand om honom i samma byte eller i bytet efter och inte 3 mån efteråt. Så förlängningen av alt 1, är bara för att få lite giltighet i Odågas agerande igår.

Jaja nu kommer han väl garanterat få stoltsera med rekordet, hinner han upp i 200 min? :)
Kommentera

Suzanne: Nu är det bara hoppas att vi får DIF i en eventuell slutspelslottning.Vilka matcher det skulle kunna bli. Och i en semi skulle jag gärna se att Hv står för motståndet :)
Kommentera

NallePhu: Men du är ju mer än lovligt naiv. Menar du att du inte tror att det förekommer någon annanstans än hos DIF?

Återigen...Kristoffersson gick ut och tog en fight. Inte en ful armbåge, inte en tackling med huvudet före in i sargen, inte en slashing i nacken utan en fight. Bulan nappade.
Kommentera

robhed:

Måste säga att domarens tolkning av situationen ter sig en aningen lustigt då Ledin tog skydd bakom linjemannen och så vitt jag vet finns det ingen regel mot flykt.
Måhända att utvisningen på 2+2 kom retroaktivt för armbågen i ansiktet på Strömberg i förra mötet.
Men vem kan beskylla domarkåren för att döma i efterhand ?

Tror personligen att Oduya ställer upp nästa gång det är match mellan lagen och det visar sig att någon av Ledins lagkamrater vill ge igen (varför inte Bulan)
Kommentera

robhed: "På samma sätt som jag tycker Luleå bör agera i nästa möte lagen emellan om de tyckte att Oduya betedde sig oschysst."

Nej, men inte gör väl Luleå så? Det är bara stora stygga va...DIF som gör ju :-)
Kommentera

Frasse:

Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att Ledin var nära att göra ner sig på grund utav Odågans närvaro.
Misstänker istället att Ledin tänkte på laget, och höll därmed hårt i sina handskar trots att Odågan slet av honom kläderna. Pilsk som han var.

Ledin är en tuffing, och jag har aldrig sett honom backa, någonsin tidigare. Oavsett om det har varit 3 spelare som gruffat med honom.

Så den enda logiska förklaringen som mitt något enögda sinne kan komma fram till är att han tänkte att LHF skulle få ett långt numerärt överläge och därmed en stor chans att ta hem den matchen.
Och att han ville undvika att få några matchers avstängning, när varje match för LHF´s del är hur viktiga som helst.

Nu blev det ju inte så utan att domaren gjorde ett rent tjänstefel istället.
Finns väl ingen med fungerande böld mellan axlarna som kan påstå att Ledin skulle ha 2+2 för det där ?
Kommentera

robhed: Fan va skönt det skulle vara att möta Styvben i kvarten, inte helt omöjligt!
Kommentera

Frasse: Klart Ledin va skraj, han är inte bra på att fightas och han ville inte riskera en avstängning, därför gjorde han allt för att inte få stryk/utvisning.

Ingen utom präktiga media bryr sig i om det var ett beställningsjobb eller inte. Man står upp för sina lagkamrater, även om det är i en senare match. På samma sätt som jag tycker Luleå bör agera i nästa möte lagen emellan om de tyckte att Oduya betedde sig oschysst.

Det enda som är värt att yra om - i alla fall inbillar jag mig det - är att Ledin ens blev utvisad för att en annan spelare ville slåss.
Kommentera

Carina: Hm jo båda blev avstängda men minns inte jag nu rätt så var Luleå på väg ikapp DIF och då sickades Kristoffersson in för att plocka bort Bulan med vilka medel som helst, Än engång upprepar sig historien när DIF är pressade av något lag då jäkla sak det ta till ojusta medel för att plocka bort vissa sk nyckelspelare!
Kommentera

Suzanne:
Lustigt att man ständigt dagen efter en match mellan LHF (nej jag tänker inte kalla ert lag för något annat) och Djurgården skall behöva läsa hur hemsk Wikegård är och vilka order han delar ut (att Oduya skulle ha fått order att attackera Ledin...... knappast).

Vad gäller fighten igår eller rättare sagt den uteblivna fighten mellan retstickan Ledin och ådågan(passande benämning förresten) Oduya
så såg det ut som om ovan nämde Ledin var livrädd.
Kanske inte var så konstigt då det denna gång handlade om en spelare som visste hur han skulle försvara sig eller rättare sagt visste hur han skulle attackera.
Kommentera

Vilken underbar hockey vi kommer att få bevittna i ES framöver då, om alla ska åka runt och ta hämnd på någon spelare som har gjort något dumt i en annan match.

Hur det nu ens kan ses som okej att göra det är förvånande.

Difiplinnämnden kommer att få mycket att göra framöver då och videobands försäljningen kommer att öka drastiskt.
Kommentera

Carina: Ja men behöver Fröken Wikegård använda ojusta medel för att hämnas på Ledin???
Ja tydligen då denne O(fy)dynga kastar sig över Ledin efter några sek jakt ute på isen, Sedan så svävar Odyngan på frågorna av NSD:s reporter jösses DIF tror att dom kan styra och ställa som dom vill tydligen.
Jag tvivlar inte en sekund på att Fröken Wikegård gett order om att ge igen på Ledin när dom spelar i Coop Arena för att få ut maximal effekt, Sedan så tror jag defenitivt på det Micke Andersson sade ang Wikegård hadde erkänt i dommarrumet att det var ett beställningsjobb som Odyngan utfört mot Ledin!
Vad sedan Ledin gjorde mot Strömberg var en olycklig händelse som Fröken Wikegård valt att förstöra upp!
Kommentera

Lindberg Råkkar: Ja, jag minns Kristoffersson/Bulan. Båda blev avstängda och jag tror Bulan fick längre avstängning för att han var bättre på att slåss :-D

Minns jag rätt nu?
Kommentera

Lindberg Råkkar: Nej, Ledin hade gjort något dumt i en annan match. Förlängning av regel ett. :-)
Kommentera

Carina:

Jag ser två anledningar till en fight:
1. En spelare har gjort något dum i matchen och han måste betala för det, i denna match gjorde inte Ledin något sådant.
2. Två båda spelarna är med på det och gör det frivilligt.

Inte heller punkt 2 uppfyllde Ledin igår då det bara var runt 5 min kvar av matchen och hur hetlevrad han än må vara lyckades hålla igen bara för att ge sitt lag en chans att utjämna matchen.

Men DIF är rätt kända för att försöka sig på såna här tricks, redan på den tiden vi hade Myllys i målet så körde man på honom stup i kvarten. Senast det inträffade var väl i Semi-finalen år 2000? när vi bara hade en femma som kunde spela hockey, den med Renberg-Bulan-Hasse.
Då slängde man in Kristoffersson från bänken enbart för att slåss med Bulan.

Kan väl säga som så om fighten igår att speciellt farlig var den ju inte, "Odåga" fick inte in speciellt många slag. Så på det sättet är det inte jämförbart med hans överfal av Peter Nordström eller Lintner behandling av HV-spelaren.
Nej, klagomålen riktas ju mot domare Andersson och hans 2 linjemän som stod en halv meter ifrån spelarna och kunde stoppat de innan det inträffade.
Kommentera

Suzanne: Strömbergs vattenskalle: Ingen inbillar sig att Ledin orsakat den. Man anser att den dock har gjort att han repar sig väldigt dåligt från den hjärnskakning Ledin gav honom. Odåga (jag gillar faktiskt det namnet) står upp för Strömberg.

Beställningsjobb: Please....och även om det skulle vara det...Ledin gav hjärnskakning, Odåga vill ge tillbaka. Han gör det genom en fight och inte genom att tackla Ledin a´la Sjögren eller slasha a´la Nordström.

Jag har läst vad Mikael sade. Kickan, allas våran jurist, kan säkert komma med en utläggning om hörsägen och liknande här ;-)

Ja, fighter brukar komma upp av heta situationer men långt ifrån alltid. Här var det inte så. Här låg gammalt groll bakom. Och? Nyheter? Knappast....
Kommentera

rådbjer:

Mmm det var äkta kärlek och het passion som Odågan inte kunde hålla tillbaka igår.
Synd för honom att Ledin inte gick igång på honom tillbaka då ;-)
Kommentera

Suzanne o Carina:

Krapparna måste få sänna liite på varandra!
Kommentera

Carina:

Jag är inte speciellt snäll av mig, så jag lämnar inte Skrikegård utanför det här om jag inte känner för det.
Människan tillhör Dif.

Vi brukar inte gnälla över ärliga fighter, men om det ligger minsta sanning i att det skulle ha varit ett beställningsjobb så är det riktigt illa.
Det upprör samt att Ledin faktiskt inte alls bjuder upp till en fight.

Skrikegård har ju tydligen erkänt att det var ett sådant, om man ska tro NSD.
www.nsd.se/index.php?artikel=104855&option=2
Jag är iofs alltid skeptiskt till att tro på det som står i tidningarna, men jag var närvarande vid matchen igår och Odågan sökte helt oprovocerat upp fighten med Ledin.
Vanligtvis så brukar fighter födas i en het situation, inte utav att en spelare jagar en annan och dyker upp bakom den och börjar med att crosschecka denne i ryggen. För att sedan vägra släppa dennes tröja när denne inte vill slåss tillbaka.

Ni DIF:are lipar ju över att Ledin är jättehemsk ochinbillar er att Ledin har orsakat Strömbergs vattenskalle så varför du inte förstår att vi är några som blir aningen upprörda över detta ter sig ju märkligt.
Kommentera

Suzanne: Vad har Wikegård med erat gnäll att göra? Nu var det jag som skrev inlägget och inte Wikegård. Lämna honom utanför det här är du snäll :-)

Luleå är ett tufft lag, har alltid varit ett tufft lag och dess fans brukar mig veterligen inte gnälla över en fight. Nu gör man det. Det var min poäng.

Ja, jag har sett fighten och Ledin har inte många rätt. 2+2 är galet men fortfarande så förstår jag inte varför det gnälls på fighten.
Kommentera

Suzanne: Visst e våra domare rätt fega i vissa lägen.
Kommentera

Carina:

Att gnälla har väl blivit lite utav ett adlesmärke för just DIF, så kasta inte sten i glashus.
Ni har ju överste gnällspik i form av Skrikegård.

Har du sett matchbilderna och sett överfallet som Odågan gjorde ?
Om inte, var vänlig och bevista hockeyligan.se.
Är det rättvist i din värld att en spelare som gör allt för att undvika slagsmål får 2+2 ?
Kommentera

Frasse: Visst är det lite komiskt att se Luleiter gnälla över en fight. I alla år har de inte backat för en enda. Nu gråter alla helt plötsligt för att Ledin gjorde just det. Backade. Jag undrar om det inte är det som stör egentligen. För samtidigt ser jag ju kommentarer som "egentligen hade Odågan fått stryk....bla bla bla". Sedan måste det ju svida extra mycket när den givna hemmavinsten inte kom heller. Men det var nog domarens fel ;-)
Kommentera

Albert Hall: Äh fröken Wikegård ger order om att kan man inte vinna på ett ärligt sätt då får vi vinna på oärligt sätt, Sedan att Micke Andresson säger i NSD att Wikegård hadde erkänt i Dommarrummet att det var ett beställningsjobb åt Oduya så måste ju båda bli rapporterade till någon nämd och få långa avst straff som påföljd.
Skulle jag sitta som ordf i DIF skulle jag direkt stänga av båda resten av säsongen + dryga böter!
Kommentera

Det var tydligen ett jävla liv efter matchen igår. Jesse beskyllde Wikegård för att det var ett beställningsjobb att Oduya gav sig på Ledin. I rdion nyss så förnekade inte Wikegård detta. Ledin bör nog i fortsättningen kontrollera om de han tacklar är drabbade av vattenskalle eller någon annan sjukdom tydligen...

Odoya kan ju tacka sin lyckliga stjärna att Ledin visste att vi inte har råd med några avstängningar och därmed höll sig kall i slaggiset. Tack vare det så klarade sig nog Odoya undan ett kok stryk. Det ska bli intressant om den där djurgårdaren i förbundsstyrelsen som anmält allt och alla i vinter nu anmäler Odoya... :)

Ledin tog alla hån och allt annat Från Djurgårdarna på rätt sätt. Han var en av rinkens bästa spelare och spelade som vanligt med en härligt frejdig energi.

Se länk.
Kommentera

Kickan:
Aldrig hört talas om uttrycket att kasta sten i ....
Ledin är lika oskyldig till Strömbergs frånvaro (vattenskalle eller ej) som 25 åringen är till mordet på vår utrikesminister.
Kommentera

LL: Jantagligen är Strömbergs medfödda vattenskalle Ledins fel. Buhu, jela Ledin.

Patetiska fjollträskare. Odågan borde söka hjälp innan det är försent, fast han är väl förmodligen utom all räddning.
Kommentera

« · 386991 · »