Luleå HF

116698 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

« · 382268 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Liam Devlin: Vet ej. Köp den får du se.
www.tradera.com/auction/aid_4474011
Kommentera

Frisco: Ah, lite sugen man blir! :)
Kommentera

nappen:

images.tradera.com/874/4473874_1.jpg

Kanske nå för Portello. :)
Kommentera

Det är tydligen inte så allvarligt med varken Mange eller Bulan. Det är inte omöjligt att dom spelar på tisdag båda två. Skönt, två allvarliga knäskador behövdes verkligen inte nu.
Kommentera

Albert Hall: Låter bra det.Oj, vad jag börjar längta till matchen på tisdag. Det lär bli en väldigt tuff match, Riksman har ju storspelat på senare tid. Bara hoppas att vi får hål på honom tidigt.
Kommentera

Liam Devlin: Eftersom jag är en av Sveriges främsta ishiockeystatistiker vet jag att Nordmark passerar B.Salming som elitseriehistoriens äldsta målskytt om han scorar efter Sweden Hockey Games. Dock behöver Bob Nordmark en [/u]spelad match[/u] även 2004-05 för att gå om lillebror Salming som den som är den äldste spelaren att ha deltagit i spelet i en elitseriematch.

Det som däremot saknas i min databank är [u]när[/u], vilka datum, Pekka gjorde sina två GP 1998-99. Hoppas att läsare av denna sida vet när Lindmark blev den näst äldste spelaren genom tiderna att medverka i laguppställningen i en elitseriematch.

Ni som är så bra på rekord och hemmaeffektivitet kan ju satsa på att tangera det oslagbara rekordet [f]Minst antal hemmaförluster under en elitseriesäsong[/f]
0 Brynäs IF 1975-76

Coop Arenas Sports Bar var kanske toppnoteringen på 29-timmarsresan. Tråkigt att inte fler bortasupportrar kommer och besöker den. Tänk att man åkte till Lule för att äta mexicanskt...
Kommentera

20 Lindgren: jag kan försöka ta reda på datumet för Pekkas matcher. Jag återkommer här inom kort!
Kommentera

LL: Jag tackar på förhand. Det kan ju också vara kul för er ordinarie läsare här att få veta de exakta datumen.
Kommentera

20 Lindgren: Pekka satt på bänken den 4/2 1999 borta mot FBK (2-2, Hento stod i mål och gjorde flera grymma räddningar) och även den 7/2 1999 i Globen mot AIK (seger för Luleå med 7-5).

Jag var faktiskt på bägge dessa matcher :-)
Kommentera

LL: Ah, AIK-matchen kommer jag väl ihåg. :)
Kommentera

Ah, satt och rota runt bland matchprogram och hitta matchprogrammet från 7 feb -99, ojoj vad nostalgisk man blir!

Målvakter:
1. Peter Lindmark
34. Daniel Henriksson

:)
Kommentera

LL: Bra, då är topplistan såvitt jag vet komplett.

930204 - 410125 Hans Dahllöf
990207 - 561108 Peter Lindmark
921119 - 510417 B.J.
counting 620820 Robert Nordmark
970309 - 560218 Thomas Gradin
010224 - 601125 Anders Carlsson

orkar inte skriva datum för Fokin
Peter Gradin
W.Lindström
Eloranta
Sjödin
P.Andersson
Fahrutdinov
Josefson

Satt på bänken? Ska man inte stå upp om man ska sköta om båsdörren? :-)
Kommentera

20 Lindgren: Tack för hjälpen, Lindgren en av de främste.

Dumt nog väntade jag inte på din information utan tog reda på den själv. Calle Gidén har ju skrivit ned rekorden på swehockeys historik så de lär nog vara korrekta, om jag känner Calle rätt.

Du har helt rätt när det gäller målgörare. Robert Normark är född 20 augusti 1962, så den 3 februari skulle han tangera Börjes Salming rekord, satt på Warulfven 1 oktober 1002, då BJ var 41 år 5 månader och 14 dagar gammal. Det är säkert helt korrekta uppgifter, även om nu Calle arbetar på PC, vilket man naturligtvis måste ställa lite förbehåll inför. Vi med MAC skulle naturligtvis leverera alltigenom självklart korrekta siffror.

Det betyder att den nu aktuella norrbottningen, kan slå den andre norrbottningen, om han målar i Djurgårdens hemmamatch mot Brynäs den 12 februari i år, direkt efter SHG, precis som du skrev.

Man räknar för övrigt den historiska äldsta-listan som "elitserien och SM-slutspel, för att få med även alla år innan elitserien kom igång, för att räkna in de där slutspelen då norras och södras bästa möttes. Och i den sammanställningen finns Erik Burman som målade när han spelade sin sista match 1940, vid 42 år 11 månader och 20 dagars ålder.

Å andra sidan. . .om man nu pratar elitserie och slutspel borde man vara vänlig och låta robbans eventuella matcher i årets slutspel också räknas. I så fall tangerar han börjes rekord som äldste spelare, sedan elitserien kom till, i semifinal nummer fyra, den som djurgårn troligen spelar hemma i fjollbollen, om de nu inte lottats mot ett lag som placerat sig högre.

Å andra sidan tror jag inte det där blir aktuellt. Jag skulle tro att Styvben lottas mot Lulehockey redan i kvarten, och som vem som helst inser, blir det därför inga semifinaler för Styvben i år.
Kommentera

20 Lindgren: Å andra sidan är det liiite knepigt att som elitseriens äldste någonsin utnämna den då 52-årige Hans dahllöf. Eftersom vederbörande aldrig i sitt liv spelat en endaste sekund i elitserien.

Pölsan fick väl stryk av Soppan i den match det gällde. Sandlin hade tydligen tänk släppa in dahllöf, om pölsan ledde matchen, men jag tycker han borde låtit honom stå sista minuterna iaf. Nu blir det ju fånigt med en rekordhållare, som bara hållt i båsdörren. Nästa gång får man väl höra att thure wickbergs brylling rullats ut från hemmet för att öppna dörren och därigenom bli äldst, med 102 år?
Kommentera

20 Lindgren: Allvarligt talat, ta mig inte på allvar, Nr 20 Lindgren. Jag retas ibland utan att mena något illa. När det gäller rekord var den där hemmaserien ruggig. Vi nådde nästan en liknande för något år sedan, men bara nästan. Det är en vacker rekordserie att inneha. Hoppas att vi kan plocka den av er någon gång;)

Hur man nu slår 0 förlorade? Det skulle väl i så fall vara genom att vinna samtliga matcher. Ni släppte väl två oavgjorda, mot Blixtlåset och Teglet. Men 16 vunna och 2 oavgjorda är inga dåliga siffror. Så odåliga att ingen mäktat bättre.
Kommentera

Liam Devlin: Det blir så här när vi i Sverige som GP, eller match, räknar antal medverkanden i laguppställningen. I NHL är man tvungen att ha speltid för att få en match. Därför kan man tro att exempelvis Johan Holmqvist knappt har funnits till de senaste fyra åren när man läser statistiken. Tack för tipset; 81-årige ex-keepern Carl-Einar Åbom är fortfarande vital... Vi kan iaf enas om att Börje Salming är den älste som har spelat.

Sandlin snackar så mycket. Svårt att tro allt "Peter ljugit om vargens ankomst". 1988 rev han medlemskortet men återkom som coach redan 1991. 1993 sa han att Brynäs tog SM-guld ett år för tidigt. När Malmö eliminerat oss 1994 hävdade dock Sandlin aldrig i besvikelse att det var 1994 man skulle vunnit guld. När Sandlin coachade Brynäs "var han alltid glad åt ett liv efter jul". Men när han väl kommit från coachsysslan i A-laget topptippade han alltid BIF. Psykologiska uttalanden...

LHF mot SM-guld? Njae, semifinal är svårt nog.
Kommentera

Hmm, jag slog faktiskt upp det där för att bättra på komihåget.

Säsongen 1999-2000 var det ju.

V vann två första hemma, men förlorade därefter mot Soppan och MooDoo.

Därefter vann vi hela 21 hemmamatcher i rad. 18 av dessa vann vi på tre perioder, medan de övriga tre gick till straffar. Mot Pölsan, Warulfven och Tjurgårn. Men det var väl på den tiden som vi hade firman Hostak-Myllys vilka, redan i laguppställningen, innebar att eventuella bonuspinnar var Luleås.

Vi var fruktansvärt oslagbara i delfinen på den tiden. I det följande SM-slutspelet piskande vi Soppan hemma också ända till den sena kvällsmatch, då deras plan tvingats ned över dalarna, och de sedan spelade i protest, mot ett Lule som var häpet och trött, och förlorade med uddamålet. Vi slog ut Soppan ändå, förstås, även om de slog av Rönken fingret när han avgjorde. I den kommande semifinalen hade förtrollningen på hemmais tyvärr brutits, och Styvbenen som tidigare under säsongen variut chanslösa i Delfinen, vann den enda match vi fick spela där i semin med 1-5. Ridå. Styvbenen blev ju därefter mästare, men hade vi inte tappat hemmamagin mot Soppan skulle vi haft en god chans att gå hela vägen det året.

I alla fall bidde de där 21 vunna hemmamatcherna i rad rekord?
Kommentera

Liam Devlin: Elitseriehistorien är nu så lång och antal matcher och antal mål per match har ändrats pga att kapital måste komma in och att spelets karaktär och målsättning har ändrats. Därför blir det lustigt när man ska ställa samman någonting historiskt.
1. 1975-76 då nästan idéella gossar med endast 18 man per match spelade 36 seriematcher på to-sö och maximala 21 (har ännu inte hänt) SM-matcher och "öste in hur många mål som helst" där man dock bara antecknar 0,8 ass/mål. Endast åtta lag var klara för kommande Es-säsong. Division ett var fram till 1975 den högsta serien.
2. 2003-04 nu, då helproffs med 22 man per match spelar 50 seriematcher på ti-to-lö och maximala sex SM-matcher och backar hem så fort de fått matchens första mål där man antecknar hela 1,3 ass/mål. Alla tolv lagen kan nu stanna kvar i det som märkligt nog ännu inte döpts om till Svenska Hockeyligan (gör aldrig det!). Division ett är under våren den fjärde högsta serien.

Ledin är verkligen en lirare. 1990 diktade han
"Det blåser kraftiga vindar
Förändringarnas tid är här
- - - - -
Här kommer den nya tiden"
Tomas Ledin alltså...

Enklast slår man 0 förlorade genom att bara förlora -1 match. Jodå, Tord Lundström har berättat för mig att ni i det nordligaste länet brukar sätta O framför allt för att beteckna motsats... Ex odåliga. Eller oin för något som inte går in. Det är så att man förstår att båda mina föräldrar flyttade ifrån Norrbotten ned till Gävle... *humor* *jag betackar mig för ilskna svar då meningen ej var att ta på allvar förutom det faktum att jag verkligen är andra generationens norrbottning*
Kommentera

Liam Devlin: När man får läsa sådan här förstår man inte alls sig på de som säger att man bara ska se framåt!
Kommentera

20 Lindgren: vi kan ta att du skämtar om Norrbotten och dialektala egenheter.

Vi kan ta att Brynäs har slagit ut oss ur slutspel med mer tur än vad som kan vara lagligen tillåtet.

Vi kan ta att ni har rekordet för matcher utan förlust på hemmaplan.

Men vi kan inte ta att du citerar T*m*s L*d*n!!!! Gör ALDRIG, ALDRIG NÅGONSIN om det...
Kommentera

LL: Vi? Har du hela supporterskaran bakom dig?

SM-semifinalerna 1995 måste man ju faktiskt så här långt i efterhand be om ursäkt för. Nio tävlingsmöten under 1994-95 och inte en enda seger på långenlistan. 1999 kom hemmaplansfördelen och fjärdeperioderna att fälla avgörandet.
Kommentera

20 Lindgren: de jag eventuellt inte har bakom mig har fel! :-)

(jag är allergisk mot all musik som Tomas Ledin har skrivit och upplever ett starkt illamående varje gång jag ens hör talas om den)
Kommentera

20 Lindgren: Det är roligt att dra ihop siffror, men ett riktigt elände att saker och ting ändras så att jämförelser inte längre kan göras. Visst kan man förstå motiven till att ändra, men för alla de som gillar att se historien i siffror, kalenderbitare, är det en katastrof. Faktum är att så mycket ändrats att det blir omöjligt att jämföra, tyvärr.

För några år sedan hade vi en diskussion på Luleå Forum. Flera äldre menade att Pölsan årgång mitten av 70-talet skulle krossat Lules Hockeylag för några år sedan, medan de flesta menade att hockeyn idag var så annorlunda att hjältarna från förr inte skulle ha haft en s k sportslig. Möjligen om de fått träna i samma utsträckning den hockey vi har idag, men wickberg, prosten, lundström, nilsson, hammarström och sådana skulle fastnat i klubb- och brottarhockey. Nu nämner jag inte salming, men han går naturligtvis utanför alla jämförelser.

Men problemet är det att vi inte vet och aldrig får veta. Samma diskussion förs i andra sammanhang och i andra sporter och länder, och tyvärr är det sällan jämförbart. Även om vi försöker, bland annat med siffror. Varje tid har sina hjältar, antar jag. Flera år på sjuttiotalet spelade de i pölsan. Lördagen den 24 januari 2004. . .spelade de i Lulehockey.

Ledin blir bara allt mer populär. Häromveckan skrevs det överallt om Artisten Ledin, som visst uppträtt någonstans i norra Sverige, inför en internationell publik, inkluderande bland annat kanadensare, som var inget mer än åskådare då Ledin gav en soloföreställning. Kanadensaren var visst inte alltför imponerad. han hade varit med om samma tidigare, redan för en tio år sedan, i vårt västra grannland.
Kommentera

Och nu gissar jag att det är dags för en gammal favorit att hjälpa till: Välkommen fram, Guldtråd. Nu gäller det...

Mot MooDoo!
Kommentera

Liam Devlin: Oasis spelas för fullt nu. ;)
Kommentera

Jag tror det blir en målrik match som Luleå vinner med 5-3.
Kommentera

Låter som att Luleå börjar bra i alla fall.
Kommentera

JOY: Ah, rönkenkedjan ligger på igen! Fast nu tar de ut mange? Vafan, det var ju vi som hade trycket - vem dömer?

Jaha, rönnmark ja.
Kommentera

Liam Devlin: Ajaj..
Kommentera

Satan! J-a skitMooDooister att ta ledningen, naturligtvis direkt efter det att kommentatorena förklarat att MooDoo är riktigt kassa i PP, och naturligtvis en j-a felträff som turligt studsar in.

Jaha, dags för Rönnmark att kompensationsutvisa, eftersom han antagligen plockade fel, när han plockade luling tidigare, men: ut med Fagemo också!

Sluta nu, Rönnmark. Höj nivån så det blir hockey för tusan!
Kommentera

nappen: Mot Modo ska man ta ledningen. Nu blire svårt...
Kommentera

nappen: Det är något som saknas, tror jag. Eftersom vi redan har lirat Oasis och tagit på keps vet jag inte? Aha, LL är inte här och kan slå av radion. Det måste vi kompensera pånågevis...

Albert! Du har ingen bra skrock-full åtgärd att dra till med?
Kommentera

Liam Devlin: Fan, Mange ut igen.
Kommentera

Vivix: 13-11 i skott till oss, hyffsat bra iaf.
Kommentera

Albert Hall: Nejmen, nu tar rönnmarken ut en luling för tredje gången!

Verkar som att MooDooisterna fått matchen dit de vill nu, efter rönnmarkens ingripanden och 1-0 målet.

Nu, när MooDoo är i gång krävs det en hel del för att komma igen och ta initiativet igen. Den där Riiksmaann tycker jag är en obehaglig j-l att stå i vägen.

För övrigt verkar det som att rönnmark tar ut mange och MooDooisten så ofta han kan: har han något emot vederbörande?

Nu ser man ju inte matchen, så inte vet jag om de fulat sig så där. Men annars är det trist med domare som måste bestämma för mycket. Många utvisningar förstör gärna en match, tyvärr.
Kommentera

nappen: Ja och Lhc verkar ju sköta sitt jobb också så än finns det hopp!
Kommentera

Liam Devlin: Kanske för båda heter Magnus? :)
Kommentera

nappen: Du har rätt. Anti-magnus rönnmark är blåskåt idag.

Hörde att farfar Robban Nordmark har målat igen! tusan hakar, gamlingen är riktigt het och målar hela tiden numera. På den tiden han spelade i lule - det var väl cirkus tjugo år sedan sist - målade han väl inte ens var femte match, men nu går han på med sätt som snart kommer att göra makrusnäslund och peterforsberg oroliga.

Får vi ingen ytterligare senast lördag (eller det blir väl kontorstid fredag?) ser vi gärna stålmannen strömwall på isen ASAP!
Kommentera

Liam Devlin: Vad var det för fel på Bulan? Lårkaka?
Kommentera

nappen: Ja, så sades det på officiella.

Tydligen Warulfven-Tjurgårn på anal+, och warulfven har visst gått på, som vore de warulfvar. 16-3 i skott, 2-0 i mål, och Looben skrattar i pausintervju. Jag satte på anal+-ljudet, men dock inte rullat ned duken ens. Jag känner mig rätt ointresserad av att se andra lag på duken, när man kan ha lule på liveradion. Men nu vill vi ha en riktig andraperiod från Luleå! Och så att rönnen lägger av med att blåsa så mycket.

Publiken i övik låter mer än några andra, låter, på det sätt som publik låter när de vrålar/buar åt vad som helst utan att förstå vad som händer. Knepiga jeppar, speciellt inför blåsglada domare.
Kommentera

Vad tusan, nu brjar andra, och rönnmark plockar en dubbelutvisning redan efter 35 sekunder. Har han provision på folk i båset?
Kommentera

Liam Devlin: Och nu kom nästa.
Kommentera

JA VAD FAAAN! Holding direkt på tekning, och ut med ytterligare en lulespelare! Jag har ju inte hört speciellt fult spel, men redan 16 utvisningsminuter på första 25 minuterna! Och 10 av dessa på lulingar, förstås.

Ta ifrån honom pipan!
Kommentera

Vivix: Jaha, och så kompenserar han ut en MooDooist. J-a domare att blåsa hela tiden. Här har två lag samlats för att spela hockey inför en publik på många tusen och massor av intresserade lyssnare. Och så måste han spela huvudrollen? Kunde han inte bli hockeyspelare, då, om han nu måste påverka så mycket? Jag kan absolut inte tro att det är juste.
Kommentera

Liam Devlin: Verkar vara rätt låg nivå idag. Här tas det på allt. Dock verkar Luleå ha ett litet spelövertag. Verkar som Kapus är på hugget och skjuter på allt.
Kommentera

Liam Devlin: Våra J18-grabbar verkar inte heller ha domaren på sin sida. 2+10 och 5+20, båda på Lulekillar. Såklart.
Kommentera

nappen: Jaha, 2-0. Gonatt?
Kommentera

nappen: Jaha Mangehatarn slår till igen. 2+10
Kommentera

Vivix: Jo, mycket Kapus och mycket tella. Bra, förstås. Men man vill ju ännu mer höra mycket rönkenkedja. Nu är ju visserligen inte kommentatorerna speciellt vakna. men det låter som att mange gått ut?

Andra utvisningen på MooDooist som MooDoo har farligaste chansen, och den här gången sätter de SH 2-0!

För tusan, där faller mitt tips på 1-5, och nu åker mange ut igen! Han var tydligen med. Bara för att åka ut.

Hmm. Enligt kommentatorerna verkar lule ha haft mer spel än mooDoo i denna match. Och 2-0 står det!

Naturligtvis utvisning när det är >2 minuter kvar av andra. Det absolut sämsta tillfället att få utvisning på. 3-0 snart?
Kommentera

Liam Devlin: PP i början av tredje. Känns fortfarande som vi kan vinna det här. Luleå har, enligt webbradion, varit snäppet bättre. Man ska aldrig ge upp!
Kommentera

« · 382268 · »