Luleå HF

116726 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet

« · 155255 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet
Lulekickan: Kommer Petter att spela ikväll eller har han för ont?
Kommentera

Albert Hall: LHF kommer att gå runt på fyra femmor, och att Rönnqvist är placerad med Hägerbäck och Ledin misstänker jag har att göra med det faktum att Tavve sa att "Rönnqvist är så bra att han skall kunna bära hela sin kedja". Dock är åtminstone jag lite tveksam till om Rönnqvist kommer helt till sin rätt i den omgivningen. Fast jag har ju jantagligen inget att säga till om i just det avseendet.

Jag har lyckats slippa ohockeytittandet ikväll så nu kan jag bänka mig vid datorn istället när det är dags. Efter att ha varit hockeylös alldeles för länge grejade jag inte att göra något annat än att följa matchen.

Jag tror vi vinner ikväll. Det känns faktiskt så på allvar.
Kommentera

Hmmm... ser att Rönnqvist är uppsatt i fjärdelinen tillsammans med Ledin och Hägerbäck. Underligt drag av coacherna. Varför det?
Min gissning är att man försöker gå runt på fyra femmor ikväll. I alla fall till att börja med.

Däremot är Fagemo återbördad till Skuggan och Burström. Då gör han naturligtvis poäng ikväll.
Kommentera

Såja, så var det dags att damma av matchtråden igen. Känns en aning tungskriven efter att ha legat i malpåse i 12 dagar.
Kvällens match är ju en av dom på förhand svåraste, dels för att Lule traditionellt alltid haft svårt för Frölunda borta, dels för att VF är jävligt bra i år, speciellt på hemmaplan.

Vår hemmamatch mot dom tyckte jag däremot inte att dom imponerade särskilt mycket. Om jag minnas rätt (vilket jag brukar göra rätt ofta när det gäller hockey, skillnad det mot övriga livet, därför ska man inte ha något liv heller) så var matchen helt jämn och kunde slutat hur som helst. Nu slutade den med strafflotteri som VF vann.

Vad som kan tala lite för oss är att vi inte haft lika många spelare på slitsamt landslagsuppdrag och att vi för en gångs skull har en motståndare som är mer drabbad av skador än vad vi är.

Starten efter uppehållet ser allt annat än lätt ut. Av dom fem närmaste matcherna är fyra på bortaplan, VF, Dif, Tik och Fbk.
En hemma, Modo.
Hur många poäng tar vi på dom här fem matcherna? 0? 5? 8? 12? 15? 18..... nej nu räcker det!
Kommentera

Portello: Nej du missade inte mycket skönspel. Däremot var det ruggigt spännade på sluetet och jag var nära hjärtinfarkt när jag såg hur pucken slank in mellan Hentos benskydd. Trodde inte mina ögon när jag såg hur den sakta gled utanför stolpen.
Sånt missflyt har bara bottenlag.
Kommentera

Albert Hall: På onlinen stod det att Sjödin gjorde målet men det ändrades till Molin.

Man får tacka för sammanställningen av matchen. Som det låter verkar man inte ha missat så mycket.
Kommentera

Jag sa inför dom tre sista matcherna innan uppehållet att allt under sex poäng var en besvikelse. Nu blev det sju, vilket väl trots allt är godkänt.
Kommentera

Portello: Om matchen mot Leksand var krampaktig så var det här sju resor värre. Oerhört dålig match med två lag som knappt vågade försöka spela hockey.

Första perioden präglades av felpass och ingen på plan uträttade inånting.

Luleås andra period var den sämsta på hela säsongen och då har vi ändå upplevt mörker som andra perioden mot FBK hemma och SSK borta. Brynäs var dåliga men ändå något bättre. Anger hade ett jätteläge att med gott om tid prickskjuta in första målet men lyckades pricka plexit när Hento var helt bortspelad.

Tredje perioden var hygglig från Luleås sida, Brynäs hängde inte riktigt med och Bulan kunde styra in ett skott från Junkka. Då lossnade spelet något och lulingarna snurrade på rätt friskt i Brynäszonen så man var tvungen att ta ett par utvisningar. I spel 5 mot 3 kunde Huczkowski liggande med enorm vilja forcera in 2-0. Brynäs såg där ut som ett slget lag och hängde med huvudena.
Men i PP kunde Sjödin från blå linjen hänga in den. Eller var det en styrning från nån framför mål? Orkar inte kolla. Sjödin sköt i alla fall.
Sen hängde nerverna utanpå luletröjorna, man satte sig i knät på Hento och det var oerhört nära en Brynäskvittering ett par gånger. Närmast var det när, jag tror Sjödin igen, sköt mellan Hentos benskytt men den styrde så pass på benskyttet att den gled ungefär 1 cm utanför Hentos högra stolpe.

Tre viktiga poäng. Inte mycket mer. Nu blir det ett 16 dagars uppehåll som kan vara nyttigt för laget.
Petter skadad efter en ful slashing. Hoppas det inte blir långvarigt.

Jag tycker synd om Brynäs. Lite i alla fall.

Spelarpoäng:

5: Hento, inga misstag. Lugn och säker som vanligt.
4: Magnus Nilsson, rev och slet i alla fall.
3: Huczkowski, gör ju mål.
2: Burström, för ett mycket bra spel i BP på slutet.
1: Bulan, gör sitt jobb om än lite för långsamt.
Kommentera

Norrland - Övriga Sverige 11-2 !

Väldigt skojj att Husse har målat tre matcher irad. Hoppas han konserverar målformen över uppehållet samt att övriga spelare lär av honom.
Kommentera

Oj vad skönt med 3 pinnar. Ikväll verkar det gå betydligt bättre för norrlandslagen än i förra omgången. Luleå vann över Pölsa med 2-1, Modo leder med 3-0 och Timrå med 5-0! Dvs 10-1 till Norrland mot övriga Sverige!
Kommentera

Albert Hall: Luleå torde väl inte heller lysa av självförtroende precis...
Mitt matchtips: 2-5.
Kommentera

Visst, jag hade glömt att Brynäs har match på lördag. Minst en match till för Esko alltså.

Kollar laguppställningen på line upen. Så här pass ordinarie har vi inte varit på hela säsongen. "Bara" Skrbek saknas.
Hoppas vi kan hålla full fart från början och utnyttja Brynäsarnas risiga självförtrende.
Kommentera

Paddan: Ja, jag kommer nog att klättra på väggarna innan det är dags för match igen. Huga. Fast jag har ju annat hockeyrelaterat att se fram emot; 25-årsjubileumsfesten nästa lördag till exempel.

claesw: Nej, det är sant, fast vi vann i alla fall även om vi hade bortais. Tack och lov för det, poängen är tillräckligt få i alla fall.
Kommentera

Lulekickan:
Kanske det, men SÅ överlägsna var ni ju inet i Gävle-matchen...eller?
Kommentera

Lulekickan: Vad är det där för löjl med att inte ha match på lördag. Tänk, ingen elitseriematch från 1 november till 11 november, du kommer ju att krevera!
Kommentera

claesw: Ledsen claesw, men LHF är ett avsevärt bättre och mer gediget lag än den här versionen av Brynäs, så ni lär inte ha särskilt stor chans att ta med er någon poäng hem ikväll. Särskilt inte som några av våra spelare som varit lite ur form ett tag verkar vara på väg att hitta fomen igen. Fast jag håller tummarna för er mot Modo (förlåt Paddan) - en Brynässeger i den matchen skulle ju gynna oss.
Kommentera

Paddan:
I kväll blir det ju 2-4 i öppen kasse!
Kommentera

Albert Hall: Njae, han lär väl få vara kvar veckan ut i alla fall. Pölsingarna har ju match på lördag också till skillnad från oss. Förlorar Brynäs båda matcherna skulle det dock förvåna mig om han är kvar efter uppehållet.
Kommentera

Lulekickan: Hmm, man blir alltså inte ensam om 5-1 tipset med andra ord.
Kommentera

Lulekickan: Eskos sista match i Brynäsbåset?
Kommentera

Albert Hall: Såklart vi vinner, och det stort till och med. 5-1 till oss. Rönnqvist gör 2 mål, Miche, Fagemo och Husse varsitt.

Jag såg förresten ett gäng pölsingar ute på stan på lunchen, med flaggor och allt. Eftersom de sjöng "Brynäs IF är dom bästa..." misstänker jag att de hade läst tabellen upp och ner.
Kommentera

Ikväll måste vi vinna! Tänk att vi ska behöva lira måstematcher redan nu......
Ska i alla fall bli jävligt intressant!!!!!1
Kommentera

Luleå ska vara ganska nöjda med en poäng, fick flera powerplay chanser gratis av domaren. I boxplay visade man varför man är seriens bästa lag och spelade mycket bra och inteligent både i boxen och i mittzon. LHC presterade sitt kanske bästa PP-spel för iår, men Luleå höll undan mycket bra. Power play var också bra från LHF, men det beror kanske på att LHC är riktigt dåliga i boxplay.
Kommentera

Kvällens GARV måste också redogöras för...

1. Linköpings PP... det var helt patetiskt i första perioden. I spelet innan dominerade Linköping stort, sen blir det utvisning och man ställer sig bakom egen kasse och kommer knappt över egen förlängde mållinje under 2 minuter. Sen blir Luleå fulltaliga, då trumma Linköping på och straxt efter sitter 1-0. Publiken buade ut sina spelare för första gången i år i detta powerplay, själv garvade jag mest.

2. Slutet av andra "drabbas" Luleå av utvisning. Det var kanske den mest patetiska utvisningen av dem alla. Hallen skrattade åt domaren, JA - det var faktiskt så, så pinsamt att domaren hånades när han visade ut en Luling.

3. "Hento" får sista garvet - kollar killen inte på sporten nån gång? Han borde nog göra det. Hela hallen skrek foppa när TJ skulle lägga straff... han har i år lagt ALLA sina straffar likadant - en foppa. Kommer in från hentos vänstra tekningscrikel... PRECIS likadant som alla gånger tidigare. Och Hento förnedrades med den delikatessen också.
Kommentera

Lulekickan: Får konstatera att förnedringen i stångebro kom av sig på det sätt jag hoppades, istället förnedrade sig domaren sig själv. Herrejissus. 2:a perioden är det roligaste jag sett... så fort spelarna rörde vid varandra blev det utvisning... Dagens kommentar kom i paus med intervju med Mats Weiderstål - är det förbjudet att tacklas numera? Jaaadu svarade mats efter lång betänketid... det får du nog snacka med den randige killen om... Lyckligtvis var det lika illa åt båda hållen. I tredje höjdes nivån en aning - till fördel för luleå, linköping tilläts inte röra lulingarna då heller. Med andra ord blev det en rätt snäll match med undantag av första då Luleå spelade på gränsen till regelvidrigt med hakningar hela tiden i alla lägen under en period. Men sen började domaren så sen tilläts inte ens att röra varandra. Det ska väl Luleå tacka för som vinner på dem ytorna som det skapar.

Linköping snäppet bättre i alla perioder, och om man inte tycker 3 poäng skulle tillfalla Lhc, (Vill poängtera för obejktiviteten att jag tillbringade kvällen med 3 Lulingar på läktare, och dessa höll med om att en knapp vinst för LHC hade varit rättvist) så var bonuspoängen för en gång skull rättvis.

För lulingarna kan meddelas att "Hento" var bra i kassen, han gjorde en fantomplock på ett slgskott från TJ, såg ut som om han satte upp plocken innan han sköt.. kan bero på att TJ straxt innan just satt pucken i samma kryss... En stilig plock var det och hento var den som såg mest förvånad ut, frös plocken i 5 sek innan han insett att han plockat den.... De flesta lirade stabilt, och den enda som jag såg utmärka sig negativt var Berglund som tappade puck och snurrade bort sig själv i många lägen och även i pp när han vägrade spela pucken vidare.

Avslutningsvis var det en kul match, vad som i första såg ut att bli en riktig grismatch dödades av dommaren och blev rena damhockeyn, men jämt målmässigt, bra stämmning i hallen och stundtals riktigt bra hockey, främst från Lhc, men även av Luleå gjorde det till en riktigt kul match att se. Det fick gott göra sugmatchen mot Brynäs senast... ;-)

Ta det inte som kaxigt, utan grattis till 1 poäng.
Kommentera

Richter LHC: LHF har ju däremot inga problem med BP, där är vi bäst. PP var lysande i början av säsongen men sög rejält efter vissa obegripliga ommöbleringar i PP-formationerna. De senaste matcherna har det dock börjat funka bra igen tack vare en ny ommöblering. PP och BP är ofta rent matchavgörande, därför är det glädjande att se att bådadera funkade idag.

Skönt med poäng på bortais även om jag helst hade sett mer än en pinne till oss. Fast man får kanske vara glad för det lilla. Det finns ju åtminstone några positiva inslag att ta med sig från den här matchen. 3 poäng mot Pölsa på torsdag ser jag som nästintill kassaskåpssäkert, och sedan börjar vi klättringen. Bäva LHC och alla andra lag, bäääääva!
Kommentera

Detta är ju inte sant!
2 insläppta mål i box play, när ska dom lära sig att sånt avgör matcherna?

Nu får dom allt träna och träna på det så att vi kan få behålla våra 3 poäng till full tid.

3 mål insläppta i box play mot Frölunda och idag 2 mot Lule.

Forza cluben!

P.s Lycka till i fortsättningen.
Kommentera

Lulekickan: Portello hade visst spelat 3-3 i kvällens match så där drar han in 15 poäng
Kommentera

lizzard: Jag förstod att det var det du menade, men jag är inte säker på att Tavve resonerar likadant. De heta spelarna brukar inte få lägga straffar förrän de varit heta i minst tre matcher i rad, typ, annars kör han med sin "säkra" kort.
Kommentera

rob: Har man inte något hopp är det väl lika bra att lägga sig ner och dö på en gång. Om man har någon som helst självbevarelsedrift så tror man väl att det går vägen.

Grattis till 2 p kan jag säga till dig, till stolpskottet blir det däremot inget grattis.
Kommentera

Lulekickan: Det jag menar varför inte låta han ta en straff när han likaså var het..
Kommentera

lizzard: Varför skulle han egentligen vara sämre på straffar än på att göra mål i övrigt? Nog tycker jag han kunde få chansen att lägga en straff lite oftare.
Kommentera

Men skönt att vi fick med oss 1 p iallafall och att pp funkade så bra som det gjorde ändå
Kommentera

"Blir det straffar vinner vi utan tvekan." :P

Än en gång så förlorar vi poäng p.g.a. vårat svaga bp.

Lycka till i serien!
Kommentera

Lulekickan: Husse ingen stor starffskytt eller? bara undrar
Kommentera

lizzard: Vet inte, men nog brukar han väl oftare satsa på i hans ögon säkra kort än de heta spelarna?

Nåja, en pinne bärgad på bortais i alla fall. Skönt att den person som yrade om förnedring i LHC:s gb fick ruggigt fel.
Kommentera

Lulekickan: Varför fick inte Husse göra en straff Tavve brukar väl sätta heta spelare på straffarna?
Kommentera

Fucking shit! Bonuspoängen gick till Köpelaget : (
Kommentera

lizzard: MIF-FBK är väl ok förutsatt att vi tar en pinne till eller MIF åtminstone inte tar mer än den pinne de bärgat. Leksand-Modo känns lite hugget som stucket. Hade Modo vunnit hade avståndet till dem blivit större. Leksand kommer vi att kunna hålla bakom oss i vilket fall som helst, och att Brynäs förlorade är väl ur våran synvinkel rätt bra, då börjar ju ett lag vara på betryggande avstånd bakom oss åtminstone. Det är väl inga hemska resultat, eller resonerar du annorlunda? Man kan ju inte bara se till nuet utan måste ju se om sitt hus inför resten av säsongen. Tabellen får gärna vara jämn så rycker vi snart.
Kommentera

Dysso: 2-3 hade jag tippat. Med andra ord plockar jag in några fler poäng än du gör. Bäva Dysso, bäääääva! : )
Kommentera

Lulekickan: klart godkänt borta mot Linköping som är bra på hemmais.
Kommentera

Lulekickan: Jahapp då blev det sudden då. Tyvärr så verkar inte de andra resultaten gå våran väg ikväll
Kommentera

Lulekickan:

Kan vara ett kul läge att avslöja vad ni har tippat.
Själv hade jag 2 - 2, och det vet vi redan att det var aningen fel. :)
Kommentera

En pinne bärgad, den andra kommer snart. Blir det straffar vinner vi utan tvekan.
Kommentera

Ungefär en minut kvar. Kämpa nu Luleå, kämpa!
Kommentera

erkiperki: Vet inte exakt, 7 minuter kanske.
Kommentera

Lulekickan: hur lång tid återstår av matchen?
Kommentera

lizzard: Husse kanske fullbordar sitt trick nu, det skulle sitta skönt.

Jag testar igen... Forza Lule, in med pucken!
Kommentera

erkiMertzig utvisad igen In med pucken
Kommentera

Lulekickan: japp han är oerhört viktig för lhf
Kommentera

« · 155255 · »