Luleå HF

116755 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet

« · 458517 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet
Bulan är bortplockad på grund av att han inte ställt upp på det spelsystem som Jens-Mikael förordar. Se länk.

Fast jag är inte särskilt orolig för hans del, jag gillar speciellt det här avsnittet:

"Känner du någon bitterhet?
- Ingen alls, det finns inga ”hard feelings”. Nu ska jag köra hårt för att komma tillbaka, det är en lång säsong och jag är redo för att spela när tränarna ger klartecken.
Vad tycker du om din egen insats hittills?
- Jag är självkritisk. Spelet har fungerat bra i boxplay, men i övrigt har jag inte varit lika konstruktiv som jag vill vara. Det måste jag jobba på."

Enligt dagens NK så spelar inte Bulan ikväll heller.
Kommentera

Portello: ja, man får ju som vanligt köra allting genom Aftonbladet-filtret så får man en lite bättre bild av vad som egentligen har hänt :-) Men nog verkar det ändå som att han är petad av disciplinära skäl eftersom vare sig Jesse eller Bulan var så sugna på att prata om det. Hade han varit bänkad enbart pga det sportsliga så hade man väl bara sagt så utan att det hade varit så mycket mer med det.
Kommentera

LL: Aftonbladet, om sanningen ska fram ;)

Nä, seriöst.Visst är det mycket möjligt att Bulan var petad.Han insatser på plan har ju inte varit dom bästa den här säsongen, och kritiserar man spelareoch ledare så kan det ju tyckas att han förtjänar en bänkning.
Kommentera

ernie eagle: TIK 031 hade ju på deras förra hemsa till och med "Kickans Passionsröda" som val när man skulle skriva inlägg. Passionsrött är LHF-rött, och den nymålade fondväggen i gästrummet är passionsröd med en snart färdig LHF-logga på.
Kommentera

Kickan: Passionsröd, gud sååå vackert det låter :)

Du är väl då alldeles för rar du stumpan :)
Kommentera

Frisco: Du borde ha postat de däringa blåa gubbarna efter förlusten mot Styvben. Då kände jag mig verkligen blå. Nu känner jag mig mer passionsröd.

Fast nattinatti ändå, om du ska sova.
Kommentera

LL: Visst kan det bero på en skada, men jag skulle inte ha protesterat mot en bänkning ändå. Fast jag såg ju inte Styvbensmatchen förstås.

Vårat stora problem är väl att vi inte har ett överflöd av sketabra centrar, vilket gör att bänkningar av folk som kan centra inte är förstaprio direkt.
Kommentera

LL: Jag tror att Bulan, som många andra, saknar Wernblom. Skicka honom till Boden inför något möte med SAIK så ska ni se att han får tändningen tillbaka när han fått slänga käft med Wernblom under en hel match.
Kommentera

Kickan: jag undrar om det ändå inte är en skada. Jag tyckte att Bulan var en av de bättre i LHF på Hovet i torsdags. Fast annars håller jag med, jag tror absolut att Jesse är kapabel att sätta en sådan som Bulan på läktaren om Bulan inte anses jobba tillräckligt för lagets bästa.
Kommentera

Albert Hall: Jag tror faktiskt att Jesse och Micke är kapabla till att skicka upp en legend på läktaren om han inte håller måttet efter att ha fått chansen att visa att han håller måttet i X antal matcher.

En bänkning kan vara en väckarklocka för Älsklings-Bulan. Bulan skall vara riktigt arg för att vara som bäst, och den här säsongen har han knappt ens varit irriterad. Jag vill se en Bulan med totalsvarta ögon och som käften går i ett på. Då är han bäst.
Kommentera

Albert Hall: Menar du att det verkligen finns något sånt som "för tidigt att döma ut". Många brukar ju hinna bli utdömda innan de ens tagit ett skridskoskär i elitserien, att det sedan i en del fall visar sig vara mer rätt än man först kunde tro är väl en annan sak.

Fast, jag får väl skicka en tacksamhetens tanke till HV som var snälla och förbarmade sig över Anders.
Kommentera

Dysso:

Ok, jag vet att det är för tidigt att döma ut McCabe, men nog har han en del att lära om om elitserien i alla fall.
Kommentera

Frisco och Kickan:

Tyvärr är det inte helt omöjligt att ni har rätt och jag har fel.

Fast ändå, kan man bara skicka upp en av dom största lulingarna genom tiderna på läktaren osjuk och oskadad? En va dom absolut största när det senaste guldet bärgades 1996? Nej, jag tror inte på det. Det kommer att visa sig att Bulan under en längre tid lidit av en skada som han hållt tyst om bara för att han vill vara med i laget. Fast nu har det uppdagats och Bulan har satts på tåvngsvila. Så är det nog. Hoppas jag. Eller så är han lite febrig.
Kommentera

Albert Hall:

Anders Eriksson var väl ett bihang till McCabe helt enkelt. Däremot McCabe tror jag fortfarande på, han behöver bara lära sig vilken nivå man håller i ES... Sen vet jag inte om han blev retad till sina utvisningar. En tackling i BP där han var lite oförsiktig med närhet till sarg. Exakt vad som föregick hans interference kommer jag inte ihåg, och sista utvisningen var väl med bara sekunder kvar så den var väl rätt ointressant. Tycker han undvek att explodera när han blev retad, lite förvånad över att han inte reagerade mer än han gjorde faktiskt...

Det stora felet i HV just nu är helt klart anfallsspelet och att ingen av de hela centrarna är i form. Sen att vi i vanlig ordning har en femma på skadelistan hjälper inte, men det är som det varit i många säsonger i rad nu, inklusive förra och då gick det ju ändå...
Kommentera

nappen: jag åker ner 15.00 och hem 21.58.
Kommentera

Albert Hall: Jag gissar på petad ändå. Micke och Jesse har mer integritet och guts än de flesta tror.
Kommentera

Albert Hall: Kan det inte varit #18 på läktaren som gav det fina resultatet? Så tror jag.
Kommentera

Jag ska sluta snart, lovar, bara en sak till.

Till sist:

Varför spelade inte #18 Thomas "Bulan" Berglund denna match? Han var inte ens ombytt. Alla sju på vår muppläktare undrade undrade över detta. Petad? Skadad? Sjuk?

Flera av dom andra mupparna gissade på petad efter hans mindre lyckade insatser tidigare denna säsong. Jag hade kunnat tro på det om han hade varit ombytt. Jag tror på sjuk eller skadad. Bulan skickar man inte upp på läktaren oombytt. Såärebara.
Kommentera

Glömde en sak i mitt tidigare inlägg om matchen idag, delen som handlade om HV71. Mina tvivel om deras nyförvärv.

Är Anders Eriksson verkligen någonting för HV71 i dagsläget? En hygglig elitserieback, javisst, men finns det inte redan en mängd såna i laget?

Bryan McCabe, i mitt tycke en typisk kanadensare som har stor käft och stort hjärta men inte så särskilt väl skolad taktiskt. Han prövades rejält av lules retstickor och visade sig gå på detta. Ett par onödiga utvisningar blev ju detta som följd. Fast det var i alla fall rätt underhållande att lyssna på hanses skrik från utvisningbåstet innan och under utvisningarna. Jag tycker faktiskt inte att han höjer kvaliteten på Håves trupp. Men jag har iofs bara sett denna enda match.
Kommentera

LL: Åker du upp med någon av tågen mellan 10.20 till 12.50 och hem 21.58 då eller?

Tågen som inte har Just nu-pris är så jävulskt dyra..
Kommentera

Som Dysso säger så vann vi mycket rättvist. Fast vem fan blev inte orolig när HV gjorde 1-2 med 6 minuter kvar? Det hade varit mycket typiskt för ett lag i motgång att släppa in ytterligare ett eller två efter det.

Redan i andra pausen sa jag till mina s.k kompisar på muppläktaren att Ledin var bäst på isen. För en gångs skull så var vi överens! I den sista perran så lade han på en växel till, vilken vilja, vilken utstrålning! Två poäng till från hans magiska klubba.

Lite besviken, eller hur man nu ska säga det om ett motståndarlag, är jag på Håve. Matchen var fylld av enkla misstag från deras sida. Enkla pass blev svåra, inte många riktigt vassa avslut hade man under hela matchen. Jag som mindes förra säsongens uppvisningar av HV hade svårt att förstå att detta var i princip samma lag.

I övrigt: Antila är en mycket bra målvakt.
Renberg blir bara bättre och bättre.
Obsut är en favvo,
Ledin är från och med nu alltid bäst på isen.
Kommentera

Jahapp, då har man i segeryran impulsköpt en tågbiljett ner till Linköping på måndag :-) Tanken var iofs att åka dit ändå, fast med bil. Dock verkar värmepaketet på våran bil vara på väg att rasa ihop så vi vill inte chansa med så långa resor. Känns inte så lockande att åka 20 mil med en kall bil med imma på vindrutan... Jag var därför inne på att skippa matchen helt, men nu hittade jag grymt billiga biljetter med SJ (353 spänn tur och retur och då är hemresan dessutom med X2000), så jag slog till.
Kommentera

Portello:

Ni vann en klart välförtjänt seger, även om HV var lite på gång efter reduceringen. Hade dock varit ett rån om vi tagit poäng i den här matchen... Felpass, oskärpa... Usch!
Kommentera

Portello: Jag har i alla fall inte hört något om att han skulle vara skadad, fast det kan ju vara så ändå.
Kommentera

LL: Jaså, var Bulan rent utav petad? Lyssnade på Hockeylive och dom hade ingen aning om varför han inte var med.

Nu är det bara hoppas att detta var vändningen och att vi startar klättringen mot slutspelsplats.
Kommentera

Portello: enligt telefonrapport från Coop Arena alldeles nyss så var Ledin kung på banan.

HV hade enligt samma rapportör ytterst få riktiga målchanser. Luleå-spelarna slängde sig och täckte skott som aldrig förr. Bulan petad och inte ens ombytt.

Mycket viktig seger, förstås. Den blev nog dessutom ännu viktigare eftersom den kom direkt efter diverse "krismöten". Hade inte dessa möten gett något resultat så vete fasen om det inte hade varit godnatt. Nu är vi med i racet igen - tills vidare åtminstone.

För egen del har det här varit en alldeles utmärkt dag. Dels har vädret här varit helt makalöst vackert (strålande sol, tre-fyra grader kallt och mer eller mindre vindstilla), Luleå vann och när jag kom hem från jobbet efter några timmars extrajobb där jag fick en jädrans massa gjort så stod min sambo och bakade kanelbullar. Det enda som inte har varit helt perfekt hittills var att Arsenal bara fick 1-1 hemma mot West Bromwich, men det kan man acceptera en sådan här dag :-)
Kommentera

nappen:
Kvällens andra matcher:

Mora-DIF 3-0

Modo-SSK 2-1

MIF-BIF 2-3 efter sudden.

TIK-VF 2-5

De flesta resultaten gick vår väg.Väldigt bra att DIF,SSK förlorade.Rätt bra att MIF och BIF kryssade efter full tid. Det ultimata vore att det hade slutat lika men man kan ju inte få allt :)
Kommentera

Sannes: Och så har man ju med Ledin i DT. :)
Kommentera

Portello:
Sorry, tänkte inte på detta med magin....
Jag hade iallafall tippat Luleåvinst.
Kommentera

Sannes: Haha.Om jag gör det för ofta så försvinner väl magin :)

4-1 till Luleå nu.Renberg sätter den när Liv är i avbytarbåset.Och gissa vem som fick ett assist? Japp, Per Ledin såklart.Fyra pinnar idag och 7 på de tre senaste :)

Oj, så grymt härligt att vi fick vinna.Det var viktig!
Kommentera

Portello: 4-1, äntligen! Var inte hv-LHF senaste vinsten också?
Kommentera

Portello:
Känns som du skall tippa 0-10 förluster för Luleå ofta, Ni verkar ju vinna då......
Kommentera

nappen: JAAAAA! 3-1 av Ledin i öppet mål.Nu ska vi väl ändå vinna.

Ledin 2+1 idag.1+1 mot DIF samt ett assist i matchen mot Linköping.
6 pinnar av Ledin på de tre senaste matcherna imponerar.
Kommentera

nappen: 2-0 inför den sista perioden.Vågar man hoppas på att vi inte drabbas av en kollektiv kollaps den här matchen?
Kommentera

Portello: Blev inte mycket av 5-3-läget...
Kommentera

nappen: Och nu får vi chans i 5-3.Nu måste vi göra mål!
Kommentera

nappen: Ledin gjorde ju även 1+1 borta mot DIF. Han verkar vara i bra poängform.
Skulle vara grymt skönt om vi också fick 3-0.Men det är ju klart, enligt visa finns det ju inget svårare att leda med 3-0 i hockey.

PP för Luleå nu.Dags att sätta 3-0 då.
Kommentera

Portello: Nejdå. Du är inte ensam. Vi kommer ihåg hur det gick förra matchen vi ledde med 2-0... Ledin har gjort 1+1 idag, vilken lirare!
Kommentera

TJOOOHO! 2-0 genom Mäntylä. Knyt till nu!
Och man verkar vara ende lulingen som är inloggad här.
Kommentera

Hurra! 1-0 genom Per Ledin.Nu fortsätter vi att göra mål på Liv.
Kommentera

Albert Hall: LL har nog sagt det mesta om matchen men jag skulle vilja tillägga en sak: vi verkade ha väldigt svårt med bytena. Det var dock mestadels i första perioden. Ena gången åkte vi ut för sex man på plan, nästa gång när det var tekning stod vi där med två man på plan. Verkade fixa sig ju längre matchen led dock. Kan det ha något med att Rönken och Frallan var tillbaka?
Kommentera

Kickan:

På mitt jobb var dom nära att kalla in hela krisgruppen i morse. På måndag är det nog dags. Om jag orkar ta mig dit.
Kommentera

Albert Hall: Jag har börjat känna mig lite mer optimistisk. Vi slipper garanterat kvala, men mer än så kan jag inte lova. Fast börjar vi vinna igen den närmaste veckan blir det slutspel. Det garanterar jag, kanske.

Mina kollegor är så gulliga. De vet hur mycket jag lider när det går tungt för LHF. Chefen - som iofs är finne och inte i första hand håller på LHF utan på Kärpät - inser hur tungt det känns. Han har till och med, när förlustraddan började bli alltför lång, slutat att fråga "Men vad håller Luleå på med? Förlora mot X (valfritt lag)", utan stryker mig istället på armen för att trösta mig och säger att han förstår om jag känner mig lite nere. Dessutom har såväl min sekreterare och en annan sekreterare som aldrig någonsin varit sportintresserade börjat läsa allt om LHF på sportsidorna för att kunna delta i diskussionerna på kafferasterna och för att de är lite nyfikna på det där som betyder så mycket för mig, så i morse när jag kom till jobbet sa min sekreterare att "Hur är det Kickan? Du är så tyst. Jag förstår om du är ledsen idag" samt berättade att hon hade läst i morgontidningen om spelarnas krissamtal efter gårdagens match. Såna saker gör det lite lättare att stå ut med vardagen när det går tungt för LHF.
Kommentera

Albert Hall: Jag håller med, det var ovanligt bra för att vara mig. Speciellt skrivet i alla fall.
Kommentera

NuMo:

Ovanligt bra skrivet för att vara från dig, Numo. Fast du har fel i en sak i alla fall, Lule går inte till slutspel. Om vi har tur så undviker vi kval. Våra räddningsplankor blir i så fall Mif och Brynäs.

Fast vem fan vet vad som händer fram till nästa transferförnster? Och framförallt efter det? Kanske kan Percys bastucigarr locka ett par NHL-femmor till Mif? Eller kanske rent av det mätta Brynäs med överdästa sponsorer plötsligt får för sig att man vill ha SM-guld nummer 200 001 och värvar 32 nya NHL-stjärnor?

densomleverfar.se
Kommentera

LL:

Det ser inte bra ut för någon av varandras lag för tillfället. Vi är fan de sämsta lagen som finns i elitserien för tillfället.

Bottenstriden.

Modo: Släpper in minst fyra mål per match. Gör man mer än sex själva så är det en 50% chans till vinst, eller åtminstone poäng. Ser svårt ut om Skägget tror att man kan spela gladhockey bara för att man har glada spelare.

Mora: Laget som skulle bara vända i ES. Det får vänta ett år, men sen så.

Luleå: Följer man inte trenden att var dålig innan nyår? Möter man Modo fler gånger i år så finns det goda chanser till bonuspoäng. Srn har man ju bonussäsongen; våren. Det blir inte SM-guld, men nog blir det kvart. Jhhopp! Det tror jag nog.

Brynäs: Tvåhundratusen SM-guld i forntid. Ett mot Modo som förtjänat ett bragdguld i modern tid. Enda laget som har förmågan att släppa in fler mål än Modo varje match. Nä, det ser inte ut som ett SM-guld vare sig nu eller i framtiden.

HV71: Inget snack. Det ordnar sig.

DIF: En massa 21:or i laget, men vad hjälper det i det här läget. Vare sig polacker eller norrmän med skum i håret kommer att kunna rädda säsongen åt Djurgården. Men det har jag trott förr också och har haft fel.

Södertälje: En coach som kan få lag att spela grishockey måste man ha respekt för. Nog blir de kvar i ES men inte blir det några fler SM-guld om inte Eldebrink snörar på sig grillerna igen. Mannen har ju trots allt fler SM-guld än tänder kvar i munnen.

MIF: Laget där lagkänsla är att få dela cigarr och Pilsner i bastun med Percy då och då. Kanske köpelaget ramlar ur nu när den tiden är över. Det ser ut som så.
Kommentera

LL: Till tränarna och lagets försvar kanske skall tilläggas att du har en inbyggd mönstermatchare mot för många spelare på isen.

Men jag tror liksom du att om spelarna verkligen kan hålla uppe hoppet och kämpaglöden så kan de nog fixa en slutspelsplats ... men det gäller att de får ett brejk och vinner några matcher, iaf på hemmaplan.

Nu är det Luleå Hockeys spelartrupp mot resten av världen - om inte det får dom att jobba ordentligt som ett lag, då är det inget som får det att hända.
Kommentera

Kickan: visst är det självförtroende som är en av bristerna just nu. Efter 1-2 blev det brunt i byxorna på många håll, och så rasade allt. Antila var bäst på plan trots sex insläppta (ja, den sista kunde han väl ha tagit men då var han så less så han försökte knappt rädda då det ändå var avgjort vid det laget så den räknar jag bort i det fallet). Jävlar vilken utskällning han gan utespelarna efter 2-2 - och det värsta var att den var helt motiverad :-(

Tyvärr börjar jag tvivla lite på våra tränares förmåga att agera under match. DIF hade tryckt på rejält i ett par minuter innan 1-2, och en time out i det läget hade nog varit på sin plats. I stället togs den efter 5-3, då matchen i praktiken redan var förlorad. Varför tog man inte chansen att försöka bryta DIF:s tryck redan INNAN den hade gett ett reduceringsmål?

I övrigt: ett kungarike för en till center av Rönnkens kaliber! Gårdagens match var ett ypperligt exempel på en match vi förmodligen hade vunnit KLART med en till center som kan ta upp spelet. Hur motiverar jag det? Jo, därför att då hade vi skapat ännu fler chanser och mest sannolikt avgjort matchen redan i början av den andra perioden. Vi hade ett järngrepp om matchen fram till ca tio minuter av andra, men det var mest bara Rönnkens femma som skapade målchanser.

Och jodå, jag vrålade precis som du trodde som en besatt åt domaren när DIF hade för många spelare på banan. Med det var inte "sex man för helvete", för de hade faktiskt sju spelare på banan i ca fem sekunder (vilket förresten även LHF hade då man drog på sig en sådan utvisning) innan den sjunde upptäckte att något var fel. Sedan tog det ytterligare ett par sekunder innan domarna reagerade på att det var för många spelare på banan. Vid det laget stod jag och Robban (och typ 100 andra på läktaren) upp och bara vrålade rakt ut. Det märkliga var dock att ingen i Luleås bås reagerade.

Vi har dock i dagsläget två strimmor av hopp för att undvika kvalserien, även om de är ganska smala strimmor just nu:

* spelarna verkar nu ha inställningen att man de facto är ett bottenlag, och det brukar vara det första steget i rätt riktning. Det lät i alla fall så när jag läste Kurirens artikel om matchen.

* att spelet bitvis faktiskt är riktigt bra. Det är lätt att glömma det, men i exempelvis gårdagens match så hade DIF enorma problem med aggressiva LHF-spelare - i den första halvan av matchen, dvs. Bara spelarna orkar kämpa vidare så k-a-n det släppa. Skulle vi tex lyckas vinna två matcher i rad så kan det bli en jävla fart på laget. Men det är ju det där med att orka kämpa också - och nu pratar jag alltså rent mentalt. Fysiskt pallar de garanterat.

Sedan har vi förstås ett annat hopp också, och det är att NHL-strejken tar slut inom kort. Då kommer vi plötsligt att stå som en av de stora vinnarna. Skulle strejken avbrytas så kommer Mora att rasa som en sten i tabellen och tex DIF och Modo kommer att stå där med tämligen mediokra lag. Peter Forsberg i alla ära, men vem ska göra mål på hans passningar om Weinhandl mfl sticker? TIK blir tvingade att panikhandla en målvakt, osv. Vi står däremot med ett ganska opåverkat lag - vi har tex inte haft mycket nytta av en skadad Wallin de senaste matcherna.

Fast nu tror jag väl inte att strejken kommer att ta slut. Jag menar, skulle den ta slut skulle det ju som sagt gynna oss och sådan tur har vi inte :-(
Kommentera

« · 458517 · »