Luleå HF

116755 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet

« · 467129 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet
Kickan: Bra säsong att snåla på.Den snålheten kan kosta oss platsen i ES.
Men det är ju klart, vi har ju haft otur i 15 av de 18 senaste matcherna, någon gång måste väl turen vända?
Kommentera

Portello: Jag har helt slutat tänka på "tur" och "otur". Nu hoppas jag bara att LHF gör första målet, och helst det andra och det tredje, innan motståndarna får in en puck, för tyvärr är LHF just nu bräckligare än ett korthus och rasar ihop vid minsta motgång.

Jag liser verkligen med killarna. De gör allt de kan, med det självförtroende de har just nu, och jag älskar dem för det. Tyvärr räcker det inte just nu. Dels är deras självförtroende för bräckligt och dels har motståndarna värvat betydligt mer än vi har i dessa lockouttider. Det här är ingen normal säsong.
Kommentera

lider
Kommentera

Kickan: Hoppas att det var med ironi jag skrev det där med tur och otur.
Kommentera

Portello: Du är inte riktigt säker? Illavarslande. Ska vi söka hjälp tillsammans? Man hoppas ju så mycket att allt ska bero på otur att man förmodligen kan bli tokig av bara det, och sedan tillkommer ju ett par andra faktorer som känns jobbigare. Blir man inte komplett galen efter den här säsongen så blir man det aldrig.

Det hade varit skönt att vara riktigt jävla galen. Vissa dårar verkar så lyckliga och går bara omkring och flinar hela tiden. Som tanten häromdagen som sa att jag har änglahår och ser ut som en ängel. Hon log konstant, så att munnen verkade ha fastnat i en min från öra till öra. Fast hon verkade ha det rätt behagligt där i sin egen lilla värld. Som om inga bekymmer fanns, och de fanns förmodligen inte i hennes värld.
Kommentera

JanT:
Jag kan ju inflika att bakom Lilja så är Skrbek och Adam våra stöttepelare på backen. Det hörs inte så mycket om Pavel, men han gör ett gediget jobb. Klar fyrstjärning värvning. Som inte fick förlängt kontrakt av Luleå, för att han mest gick och var skadad.

Lite orättvisa är den som säger att Mora är nada utan Hossa Bros och Firma Cleary/Horcoff. En sådan person är förmodligen en så'n som bygger sitt hockeykunnande på kvällstidningarnas 'inför elitserien'-bilagor.

Skillnaden mellan Rasti i LIF-tröja vs. MIK-tröja är spelglädjen. En sån kille måste tillåtas att ha lite kul på isen emellanåt.
Kommentera

Larionov: OK, då hade jag fått det hela om bakfoten. Jag mindes det som att Huselius var först och att Knuble/Morrison kom senare. Jag får tacka för korrigeringen.
Kommentera

Kickan: "Jag saknar Sture som ordförande och, trots gnäll på honom från diverse (framför allt ett) håll, Sunken."

Jo, Sunken fick mycket skit utan att ha förtjänat ens en tiondel av det. Jag tror inte att vi hade suttit i den här situationen som vi gör nu om han hade varit kvar, för då tror jag att vi hade förstärkt laget redan till det förra transferfönstret.
Kommentera

audiblegiraffe: Hmm, Skyller alla på Gusten el??
Kommentera

2-1 till TIK efter den första perioden. Ingen bra period av LHF, där Wallin och Williams med eftertryck visar att man inte måste vara bra i elitserien för att man spelar i NHL. 2-1-målet verkade dock lyfta Luleå en aning, men det måste bli mycket bättre om det ska bli några poäng ikväll.
Kommentera

Har man sett på fanken, 4-4 efter en stark upphämtning i tredje!
Kommentera

Tja, vad ska man säga. 4-4 får väl sägas vara godkänt eftersom vi låg under med 1-4 efter två perioder. Klart godkänd kämpainstas. Skönt att det var våran tur att "vända" på bortaplan för en gång skull.

Undrar vad oddsen var för att vi skulle få med oss en pinne i andra pausen?
Kommentera

Luleå fick nog en lidnersknäpp när dom gick ut ur omkl rummet inför 3:e perren i Sydkraft Arena.....
Kommentera

Albert Hall: Grattis till ett bra resultat mot ett ovanligt sovande Timrå. Efter att Kent Manderville lämnat rinken kunde LHF spela bättre, arbeta sig in i matchen och på så sätt ordna en välförtjänt poäng. Hoppas det väcker laget, ger det mer tur i jämna matcher och gör att de kommer längre upp i tabellen.
Kommentera

Albert Hall: "Undrar vad oddsen var för att vi skulle få med oss en pinne i andra pausen?"

Så vitt jag vet så delas väl poängen ut först efter att matchen är färdigspelad, eller har ni några andra traditioner där uppe i Luleå? Fast det kan ju också vara så att du med "pinne" menade salta pinnar till drycken i sportpuben...
Kommentera

Paddan: Mja finns ju andra pinnar tex hockeypinnen dom spelar med:)
Kommentera

LL: Sticker in nosen och skickar en gratulation till Norrbotten. Bedrövlig inställning av Timrå i tredje perioden. Vi la ju bara av, men otroligt starkt av ett helt utspelat Lulää att på ren och skär vilja gå ikapp till 4-4 utan att egentligen haft någonting av värde.

Det här var Timrås match i 40 minuter, men en match varar som bekant i 60 minuter och det blev brutalt påminda om i afton.

Cred till tjuriga norrlänningar och LHF!

Ej ombytt i Mora: Fredrik "Coma" Modin

På bänken: Pär Styf

In på tre backpar: blott 16-årige Eric Moe!

Om Sjöstedt själv får välja...

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Paddan:

Fel. Vi stal visst pinnen redan i andra pausen, Bulan tittade med svarta ögon på Mandarinville som genast utgick. Vips så var pinnen klar.
Kommentera

Grattis.
Kommentera

ernie eagle: Modin har liksom Jonas Rönnqvist misstänkt blödarsjuka, det är därför de är rädda för att ta närkamper eftersom varje blåmärke är ett steg närmare förblödning.

Han gjorde sin grej när han bröt in mot mål, men då välte Mäntylä omkull Modin så att han trillade in i sargen, varje gång han var på isen efter det så vända han ut mot sarghörnet när han levererat sin passning.

Dock har killen ett skitfint skott och det var det som gjorde att Manderville kunde styra in 3-0-pucken bakom Gusten, förmodligen hade pucken gått in även utan styrning, men nu fick Gusten iaf en helt godkänd ursäkt.
Kommentera

LL: Sunken visste, trots att han var skidåkare i grunden, vad han gjorde när det gäller att sköta en förening. Han hade koll på ansvarsfördelningen och la sig inte i de bitar som inte tillhörde hans huvudsakliga område. Johan känns fortfarande lite grön. Han verkar ibland tolka "klubbdirektör" som att han bestämmer allt, helt enväldigt. Vi har ju sett vissa exempel på stora beslut han fattat på egen hand, utanför sitt egentliga område, utan att ens informera styrelsen. Fast skulle han bara lära sig hur gången är och att han faktiskt inte kan styra över allt hur som helst så kan det säkert bli bra. Sponsorerna vet ju vem han är iaf.
Kommentera

...ett exempel, som jämförelse, är att jag har delegerat till min notarie att handlägga ett mål på eget ansvar, och när hon sedan fattat ett slutligt beslut eller meddelat en dom läser jag igenom det (trots att det inte längre är mitt mål och jag följaktligen inte har med det att göra) och skriver om det helt bara för att jag tycker något annat.

Det vore inte helt ok. Inte heller granskar jag mina sekreterares arbete och ändrar vad de gjort efter eget tycke. Har man delegerat enligt en arbetsordning eller efter eget beslut så har man. Är man missnöjd med besluten får man rikta sig mot den man delegerat till och tala om att man anser att besluten de fattar på delegation inte är bra, men man får ALDRIG på eget bevåg besluta om något annat eftersom man efter delegationen inte har beslutanderätt i de frågorna. Där har Johan tabbat sig. Så länge TK existerar får han acceptera att det som är delegerat till TK tillhör dem, och samma sak gäller den dag TK ersätts av en sportchef.
Kommentera

Oj, vilken drömstart. 1-0 genom Emil Lundberg.Hoppas det fortsätter så här.
Kommentera

Portello: 2-0 efter en period. Man kan inte jubla när man vet hur det brukar gå i sista perioden (undantag i torsdags).
Kommentera

nappen: Mardrömsscenariot är ju om FBK gör 2-1.Då blir nog Luleåspelarna så nervösa att dom nästan gör ner sig.Vi har tappat allt för många 2-0 ledningar.Bara hoppas att vi gör 3-0, skulle vara grymt härligt.

Två bra perioder på raken, när hände det senast?
Kommentera

Portello: Om du menar på raken i samma match så vettefan. Annars tredje i torsdags och första idag. ;)
Kommentera

nappen: Det var ju dom jag syftade på.Men när hände det före det?

Fick just ett telefonsamtal från Coop.Killarna visar visst grym inställning.Härligt att höra!
Kommentera

Portello: Oj. Missuppfattade ditt inlägg helt. Sorry.

Helt med inställning. Var nog mycket tack vare det vi gick till slutspel förra året.
Hm, vi vann väll förra matchen i coop mot Färjestad?
Kommentera

nappen: Japp.4-3 blev det.Holmström gjorde 1-0 efter ca 15 sekunder.Idag tog det drygt en minut.Skandal! ;)
Kommentera

Portello: Och samme Holma gör 3-0 nu! Satan vad skönt.
Kommentera

nappen: Yes! Luleå gör 3-0 efter knappt ha ett skott på mål i andra perioden.Skönt att vi är effektiva.

Har en känsla av att det svärs rätt friskt över att Hento fick stå idag eftersom Gerber har gjort väldigt bra insatser sedan han kom till klubben.
Kommentera

Och där gör Koch 4-0.Underbart!
Kommentera

Och där gör Prestberg 4-1. Jaja, vi leder fortfarande.
Kommentera

nappen: Tyvärr kan inte jag lyssna på den tredje och sista? perioden.
Förhoppningsvis så håller vi det här.
Kommentera

Portello: Yes! Slut, 5-2! Fan vad skönt det känns nu!
Kommentera

nappen:

Grattis till segern alltid roligt att vinna även om det är väntade segrar antar jag.

Se nu till att fortsatt hålla HV bakom Er och ha en bra jul.
Kommentera

nappen: överlag var det bra resultat i dag. Matchen mellan HV och SSK hade väl inget egentligt önskeresultat, fast ska man gissa så borde HV vara ett mindre hopp för oss att hänga fast vid än SSK vad gäller att kunna passera dem. Dessutom vann A-jun borta mot Pölsan med 6-0 som en liten bonus :-)

Annars hände det två märkliga saker i dag:

Vid ställningen 2-0 i matchen gick jag och sambon ner till förrådet och hämtade upp lite julprylar. På samma våning som förråden så finns en dörr med namnet Lindholm och en med namnet Holmström (så om bara någon som heter Rosén kan flytta in i den tredje lägenheten som finns på våningen så är superkedjan komplett igen!), och när jag på väg upp med grejorna passerade lägenheten där det står Holmström på dörren så tänkte jag "nu har Holmström gjort mål". När jag kommer upp till lägenheten så har Homers 3-0 precis ploppat upp på onlinen.

Lite senare tittade jag till onlinen igen. Det stod fortfarande 3-0, men jag tyckte att det i ett kort, kort, kort ögonblick stod 4-0. Tio-femton sekunder senare kommer Kochs 4-0-mål upp!

Varför händer förresten aldrig sådant när det gäller att pricka in veckans stryktipsrad? :-)
Kommentera

Undrar om inte det var säsongens bästa insats hittills? I alla fall topp 3. Vi vann i alla fall helt rättvist. Härlig inställning matchen igenom.

Koch var bäst på isen. Jag tar tllbaka allt jag sagt om kalkonvärvning om den killen. Jag förstod inte bättre. Även Hynning mycket bra.

Fast vem fan var inte bra i dagens LHF?
Kommentera

Yeees! .. ; D FORZA LULEÅ!... Gusten bra i Målet.. ; D
Kommentera

LL: Med tanke på dörrar och så så bodde min kusin vid namn Peter Gustavsson på samma våning som Björn Melin. Så på dörrarna stod det B.Melin och P.Gustavsson. ;)
Kommentera

Eftersom detta nog var Holmströms sista framträdande i LHF på ett bra tag så vill jag hylla honom genom att berätta följande:

Matchen igenom hade han en intern uppgörelse med Souray. Det märktes redan i första bytet dom emellan att dom hade haft en och annan dust på pytterinkarna däröver förut. Det gavs och togs. Ingen bättre än den andre. Holma ställde sig framför mål och Souray crosscheckade honom i nacken varpå Holma råkade få armen runt Souray med handsken i ansiktet och båda ramlade i en obeskrivlig ormgrop. Så höll det på matchen igenom. Ryhed tog dubbelutvisning efter dubbelutvisning. Dom såg ut att fullständigt hata varandra.

Det var många som följde dramat fram till handskakningen efter match i förhoppning eller motsatsen om att det skulle braka lös på allvar. Fast oj så folk blev besvikna! Souray och Holmström flinade och klappade bara kärvänligt om varandra. Dom har varit med förr.

Holmström gjorde för övrigt sin bästa match på mycket länge. Eftersom spelet var småfult, grinigt och gnälligt så passade det honom riktigt bra. Man riktigt såg hur han trivdes. Han gjorde äntligen mål igen. Som vanligt en teknisk uppvisnig med fart och finess där han fintade upp backar och Hentostackarn på läktaren innan han hängde upp pucken i krysset.

Eller så stod han två meter framför mål och slog in en retur.
Kommentera

Albert Hall: Mmm, det är ju en tråkig del av att konflikten förmodligen tar slut inom kort. Jag kommer att sakna Holma, även om han har blandat och gett den tid han har varit här. Holma känns verkligen som en del av LHF och jag tror faktiskt att han nu, när han varit här ett tag, åtminstone litegrann ångrar att han skrev på för så lång tid till för Detroit. Jag vet att han för redan ett par år sedan hade funderingar på att komma hem. Synd att han inte bestämde sig för att göra det redan då.

Lite nöjd är jag faktiskt att Hento fick stå idag och överglänstes av Gusten. Undrar vad Hento känner nu, när han är allt annat än given etta i laget?
Kommentera

Albert Hall:

Hoppas att vi kan konservera formen över jul och fortsätta den här fina trenden efter jul.Var sannerligen inte igår vi fick med oss poäng två matcher i rad.

Kul att Koch,Hynning och Fabbe spelar så pass bra som dom gör. Kul att Micke/Jesse ger dom mer och mer speltid.
Måste fö sett rätt komiskt när 170 cm Koch fick omkull jätten Chara.Synd att man inte fick se det.
Kommentera

Jag länkar till matchrapporten på FBK:s officiella hemsida. En ganska bra och saklig sådan tycker jag. Jag brukar ofta läsa matchrapporter på motståndarnas hemsidor och ibland kan man skratta sig harmynt över vilka enögda skrönor som berättas. Denna är ett klart undantag. Nästan åt andra hållet, underligt nog.

Citerar slutet av matchrapporten:

"Avslutningen på matchen blev grinig och som FBK-are på läktaren skämdes man över de gulas beteende.
En fyra med Sheldon Souray, Zdeno Chara, Christian Berglund och Jonas Frögren avslutade matchen för bortalaget och speciellt Souray var stekhet. Åt det värre hållet.

Kanadensaren visade inte upp sig från sin bästa sida men det gjorde knappast laget Färjestad heller."
Kommentera

Portello: Kolla med rob om det ögonblicket finns bevarat. Vet inte hur deras rutiner är med överblivet material men annars borde det ju gå att fixa även om det inte finns på highlights.
Kommentera

Kickan: Bara hoppas att han kan fixa det.Skulle vara kul att se.Knappt att man tror det har hänt före man har sett det.

Hörde att några spelare fick avbryta matchen i förtid.Fabbe pga att Harm eller någon FBK:are lekte skogshuggare samt Renberg pga av magsjuka.Var det någon mer?
Kommentera

Alltså.Årets modeord från Micke Andersson måste vara energi.Surrar ju hela tid om det.Nästan lite tjatigt i längden. Ungefär lika ofta som att Tavve sa " Vi är tjuriga norrbottningar"
Kommentera

Hentostackarn hade ingen lätt match. Mycket psykningar från publiken (till och med från sittplats) och inga lätta lägen att rädda precis. Lule hade genom hela matchen vassare chanser. Sen hade han ju inte spelat match på några veckor heller. Allt detta gjorde att han kändes allt annat än säker. Hentos akilleshäl, spelet utanför kassen, har heller inte förbättrats kunde man ganska snabbt konstatera efter 20 sekunder när han trillade bakom sin egen kasse...

Hento har det inte lätt just nu. Fast vem har sagt att allt ska var lätt på jobbet? Speciellet om man har 150 000 spänn i månaden så får man nog vara beredd på att stå ut med en del.
Kommentera

Albert Hall: Oj, nu satte jag nästan colan i halsen.
Läser detta : "Sen är nog publiken i Luleå seriens mest enögda"
Hmmm, menar han inte Modopubiken? Så har jag då fått lära mig :)
Kommentera

Portello: Energi är ett bra ord. Jag har mycket energi, och överskottsenergi - därför måste jag se till att göra av med den på något sätt. Annars blir jag rastlös. Det är därför jag alltid har så många projekt på gång, har konstiga arbetsförhållanden med ett stort antal resor såväl inrikes som utrikes, tränar på konstiga tider på dygnet och sover - med en normal människas mått mätt - för lite.

Energi är bra. Det kan få en att åstadkomma mycket även om tiden är begränsad.
Kommentera

« · 467129 · »