Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 1529847 · » Till forumet

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Jo jag beskådade lite av Modigs agerande mot Korvkiosken, o det var intet roligt att se: Maken till självmål, o att kasta in puckar i eget mål! En sargstuds, som tar på bakbenet, o in, 2 höga fladderpuckar, som han styr in - ujujuj, hur ska han ORKA komma igen, efter en sådan mardröm, på hemmaplan?

En fråga: Varför kallar du Rautio för Berguven? Är det nåt Lulioskt påfund, nån stadsdel, eller  vad? Uhu är ju ett roligt tysk-namn, liksom latrinet  "bubo bubo"

Kommentera

Sven.Savage: Modig har haft fruktansvärda problem med sitt knä. Kolla på bilden under texten. Hemskt.
Kommentera

zigge: Tack för beskrivningen, intressant men trist för Modig. Hoppas han kommer igen.
David Rautio har två efternamn: Rautio Berguv, även om han bara använder der ena. Men när han var målvakt för Sverige i junis-VM stod det i resultatlistan för vakter: högst upp med bäst resultat: Rautio Berguv. Amerikanerna gick efter passet;-)

Ps. Du menade latin, antar jag, men skrev latrin, fast det var ju en skitsak;-)
Kommentera

Sven.Savage:OK, förstår! Men på sneaste tiden har det verkligen gått ont för den gode Modig. Hoppas det reder sig.
Kommentera

Peja: Hej,
Jo jag läste den där och härligt att han lyckades komma tillbaka på isen. Hoppas att knät håller nu och att han får chans komma upp i fin Modignivå!
Kommentera

Halv elitserieomgång ikväll. Början av andra perioden. Schtan ligger under hemma med 1-2 mot Köplustan. Timrå har 1-0 på Röglarna. Pungen har ledning 0-2 mot Växjö, båda målen av Simon Hjalmarsson. Fint utbildade hockeyspelare i Luleå;-)

Kommentera

Schtan vaknar i andra, vänder till 3-2. Växjö reducerar till 1-2. Timrå-Rögle fortfarande 1-0. En period kvar!

Imponerande skott-satsestetik i Växjö: 26-6. Men 1-2 i mål. Antar att Icken inte är skitnöjd med 60% räddade.

Kommentera

Schtan fixade det, slog Köplustan med 4-2.

Timrå vann mot Röglarna med 3-2 och stackars Rögle är nu 4 pinnar bakom, på sista plats. Läget ser dystert ut för Ängelholmarna.

I Växjö blev det inga fler mål. Växjö vinner skotten mot Pungen med 32-9 (andra perioden vinner man skotten med 17-3 utan mål!) men förlorar matchen med 1-2. Rätt osannolika siffror. Men Pungen har - liksom Pölsan - satt ihop en Lulelina som skär guld med täljkniv i de andra lagens kroppar: Pungens Lulelina innehåller Arla, Simon Hjalmarsson och Carl Söderbergh. Jo, jag vet, Carl kommer inte från Luleå, men lite nästan väl iaf: det var ju rätt nära sägs det, när han skulle lämna Malmö, att han hamnat i Luleå, eftersom han är god vän med Osten som tränade Malmö och plockade upp Carl.

Men i början av serien förlorade Växjö också hemma, då mot Röglarna med 1-3. Efter andra perioden hade Växjö skotten med 18-10 men låg under med 0-3. Då fick andremålvakten Mattias Modig som skötte spaden bära hundhuvudet, men förklaringen kanske är lite mer komplicerad än att det bara är vaktens fel.

Resultaten innebär att både Schtan och Pungen passerar Luleå i tabellen - men då har de spelat två matcher mer än vi. I botten har ju Röglerna tappat lite kontakt med de andra tre, men ovan strecken har Köplustan och Warulfven närmat sig bottentrion; nu bara 4 respektive 6 pinnar framför. Om några omgångar kan det vara inhämtat, inte mig emot:-)

Kommentera

I fråga om de målvakter som Luleå utbildat (se längre ned i tråden för vidare kartläggning, speciellt vs. Schtans "motsvarande").

Joel Lassinantti är ju näste Luleåpojke som utvecklats helt inom klubben och denna säsong fått ta spaden i allsvenska Almtuna, ett lag där många andra luleåvakter som Törnqvist och Rautio fått smaka på matcher och utvecklats vidare. 

Joel som fortfarande är junior får bra matchträning i den tuffa allsvenska serien och eftersom det finns många bra lag i den serien samtidigt som Almtuna tillhör de på nedre halvan, lär han inte stå sysslolös utan kommer definitivt att få lära sig mycket:-)

I tisdags spelade Almtuna mot Djurgården, ni vet det där laget som i fjol enligt en majoritet av de s k experterna skulle bli Svenska Mästare, men i stället blev nedsparkade till Allsvenskan. De s k experterna har inte kommit över chocken utan fortsätter nu rapportera hur bästigast DIF är och hur överjävliga och överlägsna de är eftersom halva NHL bönar och ber att få spela för klubben. Pånågevis vill de väl antyda att de skulle bli svenska mästare i år, om det inte varit för att de av outgrundlig anledning råkar spela i fel serie.

Nu läser jag den allsvenska tabellen och finner att Djurgården ligger på åttonde plats av 14, dvs utanför kvalspel. Jag förstår inte riktigt det där, hur kan de lanseras som bästigast i landet pånågevis, när det är 12+7=21 klubbar som presterar bättre? Men så är jag inte expert heller. Eller...s k expert.

Almtuna med Joel Lassinantti spöade Djurgården med 3-2. I slutet av matchen försökte DIF med en specialare, sådant de försökt mot Luleå med under alla år, speciellt i en kvarstfinal nyligen.

Fimpen Eklund åkte rakt på Joel Lassinanantti och sänkte honom. Att attackera målvakter och att ta till vårdslöst fulspel är ju ett sådant där trick som vissa djurgårdare satt i system och när vi klagar brukar de svara med att "Väx upp! Det här är framtiden! Det är marknad nu, bönder! Vi kommer att gråta hela vägen till banken!". Riktigt äckliga var de ju i den nämnda kvarten och som alla vet var det Hardy som gav order om det. De äckligaste var Marcus Nilsson, Jimmie Ölvestad och Fimpen Eklund.

Inte oväntat var det Fimpen som attackerade Joel. Han räknade väl med att som vanligt i den DIFifierade pressen kunna förklara "motståndarna är filmare och faller bara man tittar på dom".

Men zebran var inte så lättlurad. Han gav Fimpen matchstraff direkt. Och följden blev att Fimpens idiotiska tilltag ledde till att Djurgården förlorade chansen att kvittera Almtunas ledning.

Nu tror jag att det mer handlade om att Fimpen var sur på Joel som räddat så många skott och skulle "straffa" Joel. Man ser ju, av matchprotokollet, att DIF blev rätt knäckta och uppförde sig extremt illa:

Först åker DIFaren Blomstrand ut för hooking, och med 2 sek kvar av PP sätter Almtuna 3-2. Då återstår 5.05 av matchen.

Med 3.40 kvar åker Blomstrand ut igen, denna gång för boarding. 

Djurgården får nu lira 4 mot 5 i jakten på kvittering. 

När det återstår 2.44 av matchen åker Fimpen på Almtunas vakt Joel och får matchstraff. 

Genom de duktiga DIF-spelarna blomstrand och Fimpen ligger nu DIF under med 3-2 och med bara minuter kvar av matchen ska de försöka kvittera med 3 spelare mot 5....

Inte så smart. Men å andra sidan verkar inte Fimpen ha överdriven talang när det gäller att vara smart....

Det var mycket om några äckliga djurgårdare men summan av kardemumman är förstås att junioren Joel Lassinantti nu som många andra målvakter från Luleå kan ta på sig beteckningen "Djurgårdsdödare";-)

Kommentera

Sven.Savage: Ja Challe fortsätter sin saga, efter att fått Timrå till slutspel några år, så fick han sen MoDo till kvalspel, o sedan DIF till inte bara Kvalspel, utan Allsvenskt spel, just nu utanför Kval uppåt. Men de sk experterna ser väl nåt stort i detta med.
Kommentera

Sven.Savage: Jaha ja. Bortamatch ikväll mot Hv71 som går som tåget. Med Wesslau i mål har de ännu inte förlorat. Ändras det ikväll? (Antar att Wesslan står)

Koivisto borta är redan klart och Olles medverkan är väldigt osäker. Då är det dags för killar som Klasen och Abbotts att visa framfötterna. 

Läge att bygga på vår fina svit nere i Jönköping det vi tog poäng i alla tre matcher förra säsongen. Repris på det ikväll, tack!

Kommentera

Sven.Savage:

Här kommer nästa fan av dina alster.

Trots att jag inte håller på Luleå så måste jag säga att jag läser med glädje och ett leende på läpparna!

Fortsätt så! :)

BTW, 12+7 blir 19 va? ;-)

Kommentera

Gidde: Trots att antalet skrivande härinne är relativt begränsad så är det ändå den klart mest läsvärda boken av dem alla

:D

Kommentera

Berka: Ähh, erkänn att du gillar Brynäsboken mer....   ;-)
Kommentera

Sven.Savage: Jaså, du minns vårt avbrutna schackparti?
Hade förträngt det fram till du påminde mig nu.
Men har för mig att det var jag som låg risigt till, och inte du.
Så jag fortsätter att förtränga eländet, om det är Ok för dig...   ;-)

Kul att du är tillbaka med dina matchreferat, hoppas du orkar fortsätta.
Klart mer läsvärda än det man får till livs här hemma i diverse fjollträskmedia.
Sen är jag inte så jävla provinsiell som den där Gidde.
Jag håller på lulio (oxå), vi norrlänningar måste ju för fan hålla ihop...

(No offense Gidde, jag håller lite på Modo också, iaf när det krävs...)   ;-) 

Kommentera

Portello: Hej Portello:-) min favoritläsk!

Såg nu att HV har Gunnarsson i mål med någon Kokman som reserv. Gissar alltså att wesslan är förkyld eller något. Det BORDE ju förbättra våra chanser men norrbottniskt pess... Jag menar:realistisk som man är, betyder det väl bara att de rackarns HVanliga utespelarna käkar puck för att hjälpa honom.

Annars håller jag med om att vi - konstigt nog - ofta har gått bra borta mot HV. Jag har tolkat det som att vi "opassat" HV på något sätt, ibland är det ju så mellan lag. Men den match vi såg senast Luleå-HV var ju obehaglig där de var skrämmande bättre än oss långa delar fast vi höll 1-1.

Abbottarna går med Vikho, Klassen med Hirso och Fabbe som tidigare.

Det är bara att hoppas. Skriver just nu på telefon, på väg hem. Ser att det finns många i tråden att svara, härligt:-) svarar senare, nu hem slå på matchen!
Kommentera

Hm, Gunnarsson i mål för HV alltså. Man har ju gjort stor apparat av att HV vunnit samtliga matcher då Wesslau stått, men förlorat de två då Gunnarsson stått; mot MooDo0 med 3-1 och mot Pungen med 1-4. 

Nu har man nog tänkt rätta till den där satsestetiken. Annat HV-artat att Jämtin skrivit på för HV och går direkt dit från Pungen, av personliga skäl som Pungen säger. Men idag spelar han förstås inte, nyheten kom tio minuter före matchen.

Undrar om de sätter ihop Jämtin-Ledin igen?

Kommentera

Gidde:Blir 12+7 inte 21? Hehe, *skäms*. Jo, där var jag lika skicklig i matematik som Warulfven är på sportslighet;-)
Kommentera

Och gemensamt till Huge, Gidde, Berka, Zigge och Portello: Visst är det lätt att hålla på de andra lagen från Norrland. Eller snarare att i alla fall inte ohålla på lagen. Förutsättningarna är ju ofta ganska lika; relativt små städer där hockeyn är av stor betydelse. Och ofta utsatta från elände nedifrån Sydbotten, t ex av rika lag som stjäl våra spelare och från media som sitter i största städerna, vanligen Fjollträsk, där man i egenutsedd egenskap som s k expert tjuvhåller på de närmsta lagen, ofta Djurgården, och nonchalerar norllandslagen om de inte rejält högpresterar. 

Samtidigt har jag svårt för Pölsan vilket beror på att det laget spöat oss något grönjävulskt i fyra slutspel. Aldrig med typ 4-0 i matcher utan alltid på de värsta av tänkbara sätt, genom att vinna när man legat under maximalt innan eller bara vinna i suddar varje gång och annat som man vaknar med mardrömmar av fortfarande...

Kommentera

Huge:OK, verkar som vi är fint överens att du okommer ihåg att du låg bäst till i partiet så okommer jag ihåg att det var jag:-)
Kommentera

0-0 mellan HV och Luleå i en match som inte tycks ha tagit riktig fart ännu. Nu kommer andra perioden, den där Luleå inte sällan blir svaga, medan HV exempelvis senast uppe i Luleå tryckte tillbaka oss rejält. Brrrr....

Warulfven-Pölsan 0-0. Ser gärna att Pölsan vinner där.

MooDoo-Gnaget 16-6 i skott med Gnaget vände 1-0 tilll 1-2. Ser gärna att MooDoo dundrar in mål på Daniel Larsson:-)

Andra perioden igång nu. HV boxar eftersom Ledin fick 2 min mer utvisning än Abbott, som han startade bråk med när första perioden var över. Bra Lärking! För några år sedan tog alltid zebrorna ut båda inblandade när det gruffades men på senare tid har de skärpt sig och tar ofta ut den som fular först, bra, zebror!

HV bästa boxaren i serien och boxar enkelt av det av Ledin givna PP:t till Luleå.

Kommentera

Hupp, nu har Gnaget plötsligt 1-3 på MooDoo. Vad händer?

Man har ju redan bestämt att Gnaget ska haverera och sedan ska de sparka Perra men det blir inte bättre. Men det fungerar ju inte att sparka Perra om Gnaget håller på att vinna och sådant. De kanske blir tvunga behålla honom hela säsongen, har de verkligen budgeterat för det? Perra kanske blir tvungen satsa på swinging också, var går gränsen? Skärpning!

Kommentera

Och nu är halva matchen spelad, 0-0. Det påminner en om att 0-0, 1-0, eller 0-1 mellan HV och Luleå inte alls är lika superovanligt som mellan andra lag. 

Men bara därför blir det väl målfest snart.

Ledin fular igen och åker ut. Men landets bästa box - HV - är inte oroliga?

Kommentera

Ja! Fin kontring av Luleå och snyggt flippass av Mannberg mellan två HV-spelare varpå Lukas Kihlström får halvöppet mål och sätter den högt:-) Jag tror att Wesslau helt klart hunnit sidförflyttning där och mycket väl kunnat rädda, men Gunnarsson är inte Wesslau, tack för det:-)

0-1 Luleå leder:-) Nu väntar säkert HV-storm, men bara en minut kvar av andra. Kämpa nu, gubbar!

Kommentera

Sven.Savage: Kilström trivs mot HV. Gjorde ju även mål i den avbrytna matchen senast. Han verkar fö trivas mot smålänska lag. Enda målet ifjol kom moit Växjö.

Hur är det SS, visst har Luleå ännu inte förlorat en tredjeperiod? 

Kommentera

"Och nu är halva matchen spelad, 0-0. Det påminner en om att 0-0, 1-0, eller 0-1 mellan HV och Luleå inte alls är lika superovanligt som mellan andra lag." 

Jag hade fel. Hittade bara en enda match när jag kollade allt sedan 2000. Januari 2012 lirade vi 0-0 i Delfinen, men vann på straffar. Men en hel del 2-1 eller 1-2 hade vi. Plus en väldig massa 5-3 eller 3-5 faktiskt också.

Antagligen är det alla sådana 5-3 som gjort att jag uppfattat de många 2-1 respektive 1-2 på senare år som mållösa, relativt.

Uppe i Övik är det HV-Luleå-siffror; 2-5 nu. Vad händer?

Men i Jönköping har vi 0-1, ledning för Luleå, och nu kommer tredje perioden då vi brukar vara starka efter att ha gått runt på alla femmor, medan HV ofta sliter hårt på sina bästa. 

Kommentera

Sven.Savage: 0-0 i Warulfvens egen lya. Osannolikt med tanke på Pölsans enorma spelövertag.
Blir väl som vanligt: dom går segrande ur kaffekampen med nåt skitmål...

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Fast visst brukar ni ha ganska lätt för Ulfven borta, i alla fall jämfört med andra lag. Sant är uppenbarligen att ni dominerat bra, fast Ulfven-rackarna hållt nollan till nu. Men låt oss hoppas att ni får utdelning radioaktivt, som Rolf Zetterlund skulle uttryckt saken.
Kommentera

Nu kör vi tredje! Ojoj, det här blir ryyyysligt. Friläge för Markus Nilsson redan efter 10 sekunder, men fint medföljt och tävkt av Rautio Berguv:-) 

Faktum är att Berguven har varit - som vanligt i år - utmärkt i dag: Där han tidigare kunde kännas otrygg och osäker är han numera hur trygg som helst. Imponerande att se hur fint han utvecklats under de här åren han fått bra förtroende av Rönken. 

Det jag ser av David i år påminner om Hento när han slog igenom. Hento hade ju då varit reserv bakom Myllys i många år, och de enstaka gånger han fiick låna spaden av Myllys kastade han in puckarna. Men första året utan Myllys visade Hento upp ett bra spel och något år senare slog han igenom och blev Tre Kronor vakt och så. Hento, under hans peak, agerade på ett sådant sätt som Rautio gör nu: trygg och stabil och alltid mycket duktig att följa med och stå exakt rätt och vara mur. Mycket möjligt att hjälp till detta lyft för Rautio är Luleås vakttränare. Som heter Hento;-)

PP för Luleå igen nu. Få se om HV tänker ta utvisningar hela tiden som senast i tredje i Luleå, innan Oskar ramlade och matchen avbröts?

Kommentera

Huge: Och nu är det huxflux 2-0 till Warulfven i Karlstad, trots att Pölsan varit överlägsna större delen av matchen. Du hade rätt, Huge, och det bevisar att det sannaste av gamla djungelordspråk fortfarande stämmer. Det, som förklarar att Warulfven förstår ingen, Ulfven kan man aldrig räkna med, eller snarare aldrig räkna bort. Det som förklaras genom att konstatera att...

Warulfven är Warulfven.

Kommentera

En halv period kvar, fortfarande 0-0. Men nu kanske HV börjat veva upp tempot och energin? Hemmalaget har mer och mer av spelet nu.
Kommentera

Shit, senaste minuterna är det HV för hela slanten. Pumpar på och på och på, medan Luleå verkar stå stilla. Känns som andra perioden uppe i Luleå för några veckor sedan. 

Nästan så att man skulle ropa på en tidut av Rönken nu. Det känns som att HV äger och äger och svårt att tro att det faktiskt är vi som leder med 0-1....

KÄMPA, LULEÅ!

Kommentera

Puh, Berguven räddar igen! Och nu är det, tror jag, powerbreak, bara att tacka och ta emot för oss.

6.37 kvar nu och räkna med att relativitetsteorin slår till med full kraft. Eftersom vi leder med ett mål och är under press, kommer varje sekund att ta två sekunder. Ulf Dahlén kan ju det där från sin tid i Göttlabörrrg...

Kommentera

5.48 kvar och Rautio står emot fast HV är som bålgetingar på honom med skott efter skott.

KÄMPA NU, LULEÅ!

Kommentera

4.50 kvar och Luleå stack emellan med en kontring. Men fortfarande 0-1...

3.46 kvar nu, 0-1, Luleå haft lite motspel, bra.

David Rautio utnämns i Jönköpingshallen till matchens lirare, ett bra val. Hoppas han står emot de tre minuter som kvarstår också...

2.59 kvar... kan ingen öka hastigheten på den seeeega klockan?

Redigerad kommentar

Kommentera

Såg ni Ledin där på reprisen? Rautio blockerar pucken men Ledin kör skridskon på Rautios handske, låtsas snubbla. Fult, Ledin.

2.02 kvar. 0-1 fortfarande.

KÄMPA, LULEÅ!

Kommentera

Gunnarsson går ut, 6 mot 5 med två minuter kvar. Och där åker Kihlström ut! På reprisen ser man att det inte var någon utrvisning, men kompensation av Lärling.

6 mot 4 nu. 1.48 kvar.

Nu gäller det. KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ!KÄMPA, LULEÅ! in i kaklet nu!"

Kommentera

27 sekunder kvar......0-1

kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, kämpa, 

Kommentera

JAAAAAAA!

Niclas Fogström sätter 0-2 i tom HV-bur:-)

Härligt av Luleå, tung press i tredje, speciellt sista tio, men Luleå kämpade emot mycket och Berguven tog mycket:-)

Där är matchen slut! 0-0 och Berguvens första nolla i år:-)

Kommentera

Märks att Rautio var glad över nollan, den fina insatsen och de tre poängen. Nu går han ned till 1.25 mål/match och 94,62% räddade. Riktigt jäkla fin satsestetik.

Och Luleå går upp på andra plats i tabellen. Samt ser till att inte HV seglade ifrån övriga lag, bara att tacka och ta emot för övriga.

Enda smolket i bägaren av den inkvoterade Fjollträskaren som efter matchen föklarar med ledande frågor att "den här typen av matcher är inte så rolig att titta på" dvs det är Luleås fel. Jävla skitgubbe!

Kommentera

Jahaja, MooDoo hann upp till 4-5 med åtta minuter kvar men lyckades inte få in femman och kvittera. Och Warulfven, utspelade av Pölsan, vinner med 3-0...

Inte de resultat man hoppades på. Men vår egen match slutade ju bra:-)

Kommentera

Pinsamt att se CMore, dvs Anal+ leka experter i hockey. För att vara roliga har de frågesport med en inringare och Petter Rönnqvist, och ställer bl a frågan "Vilken klubb i NHL har Mats Sundin spelat flest matcher för?" varpå Petter svarar Montreal Canadiens och får rätt. Vad är det för skit? Eller frågade de "spelat mot?" Hörde inte riktigt eftersom jag skrev ett mail, men är förstås sur på CMore efter att de avslutar vår vinstmatch med att säga att "det här var tråkigt" fyfan!
Kommentera

Sven.Savage: Tre härliga pinnar. Bra start. Nolla av Berguven, inte illa.

Men för att vara riktig norrbottning och Pitebo så måste man ju få gnälla på en sak. PP, vad är det? Usch vad uselt. Jaja, bara hoppas att det lossnar så småningom. 

En annan trist sak är ju Fabbes skada. Tydligen handen. Hur allvarligt vet jag inte.

Kommentera

Hm, dags att kolla av tabellen. Växjö, Gnaget, Köplustan och Warulfven har spelat 17 matcher, övriga lag 16, förutom HV och Luleå som bara har 15 (och en inbördes avbruten).

1 HV 71 15 9 3 3 44:31 (13) 33
2 Luleå HF 15 9 2 4 37:22 (15) 31
3 Linköpings HC 16 10 1 5 47:42 (5) 31
4 Skellefteå AIK 16 9 2 5 47:29 (18) 30
5 MODO Hockey 16 8 4 4 45:42 (3) 28
6 Brynäs IF 16 7 4 5 33:36 (-3) 28
7 Färjestads BK 17 6 6 5 42:35 (7) 26
8 Frölunda HC 17 6 2 9 38:46 (-8) 21
9 AIK 17 5 4 8 42:50 (-8) 20
10 Timrå IK 16 3 5 8 29:37 (-8) 17
11 Växjö Lakers HC 17 2 5 10 26:44 (-18) 15
12 Rögle BK 16 3 2 11 29:45 (-16) 11

rrrrSer ut som att lagen är målglada värre, men sammanslaget med "gjorda mål" är siffran för förlorade matcher. Luleås 437:22 ska alltså vara 4 förlorade, och målen 37-22. 

Hur som helst trevligt för lagen i toppen att inte HV vann och seglade ifrån. Hade gärna sett att MooDoo och Pölsan vunnit så hade hoppet ner till Ulfven och Köplustan blivit rejält. Men Köplustan riskerar dras in i träsket nu, trevligt:-) I detta nu ligger Gnaget bara en pinne efter Lustan, Timrå 4p efter Lustan - men med en match mindre spelad. Blir ju intressant att se vad Lustan gör om de dras in i streckstriden och Henke Lundquist sitter på läktaren i Scandinavium och tittar på?

Redigerad kommentar

Kommentera

Portello: Jo, det var härligt att se Berguven nolla och på det sättet; han påminner mycket om Hento nu, när Hento peakde innan han lämnade oss för Warulfven. Och jättefin hjälp våra vakter får av utespelarna när de kämpar bra som idag, för några veckor sedan var det inte samma Go i laget, men HV väcker nog energin.

Håller med om PP, det är för trist. Visserligen är HV bäst i serien att boxa, men det känns som att Luleås PP gått snett länge nu. Ett tag var ju Arla-Olle liksom Abbotts jäkligt grymma i PP men när det tappade styrfart har Luleås PP inte kommit igång igen. Trist. Jag tror att när vi saknar grymma PP-backar blir det enklare för våra motståndare att neutralisera våra forwards i PP. Ett kungarike för en kanonskyttsback!

Kommentera

Hm,

nu kommer inte Huge eller Sir Pinkley att tro mig. Plötsligt inser jag att på lördag är det Pölsan-Luleå klockan 16.00 och jag inser plöstligt att hela lördagen är jag på en båt sedan jag för länge sedan lovat följa med på en begivenhet, utan att kolla mot spelschemat. Nå, inte mycket att göra åt nu. 

Vi hoppas väl att båda lagen lyckas lika bra som idag;-) Att vi fick stryk med 1-0 senast vi mötte Pölsan, var elakt, nu är det vår tur, tycker jag.

Kommentera

Räknade lite fel på Rautios nya stats. Nu har han 94,62 räddnings% och 1,23 insläppta mål per match och det är han bäst i serien på. 

Jämför man med t ex Henke Lundqvist lyckades han aldrig uppnå sådana siffror under sina fem säsonger i högsta serien, vare sig i Elitserien eller under slutspel, förutom det sista slutspel han lirade, det år då det var NHL-lockout hela året och lagen kryllade av importer. Det slutspelet var Henke helt överjävlig. Luleå mötte ju Köplustan i kvarten och vårt utelag var bättre än Köplustans utelag, men vi krossades i matcherna eftersom henke var omöjlig medan våra vakter var...nåja. Det slutspelet levererade Henke 1,05 insläppta och 96,16% räddningar. De bästa siffror någon vakt uppnått i Sverige över en period matcher. Efter den insatsen gick han till NY Rangers och resten är historia.

Faktum är att han kunde gått över ett år innan. Rangers scouter kom över för att titta på Henke en match i Scandinavium mellan Kölustan och HV. Efter två perioder ledde ena laget med 4 mål mot 0 och det lag vars målvakt släppt in fyra baljor, böt vakt. 

Jädra fin vakt, han håller nollan, Henke, sa scouterna. Nja, svarade guiden, tyvärr är det Henke som blev utbytt. Den vakt som håller nollan är egentligen en finsk pensionär som kallats in eftersom bortalagets målvakt Stefan Liv blivit skadad. Den blixtinkallade heter Jarmo Myllys.

Det blev ingen övergång det året men Henke blev kvar och växte ut till en gigant nästa år. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sven.Savage: Har dom ingen teve på dom däringa finlandsbåtarna?
Själv är det middag plus show med Babben Larsson som gäller, så man får väl smygkika i ajfånen lite då och då istället.
Men räkna inte med nån lätt match, vi är revanschsugna efter att ha blivit nollade i Warulfvens egen lya, trots ett monumentalt spelövertag.
Dom såg mer ut som offerlamm än några elaka varulvar, ända till det obligatoriska skitmålet i arslet kom som ett brev på posten, mitt i vår tokpress.
Hua, det var inte roligt att tvingas smaka på den medicinen.
Hoppas vi har återhämtat oss när ni kommer på besök, en retad Pölsa är inget man leker med....   ;-)
Kommentera

Huge: Nej, inte finlandsbåt, var visst någon ö i yttersta. Havsbandet. Blir väl att bli hämtad av ytbärgare som vanligt, får se till att jag inte laddar ur Ajfånen av matchkollen;-) så jag kan ange position när jag beställer taxi...jag menar ytbärgare.

Men all min sympati för er Pölsor efter den vidriga upplevelsen med Warulfven. Been there, done that. Värst av allt när man varit på plats och råkat ut för sådant, och då genomlida hur den mångtusenhövdade publiken, alla fånigt iklädda gredelina pajaströjor bryter ut i vimpelviftande och tandlösa gläfs-gläfs. Publiken, inom parentes sagt, består ju väsentligen av pensionärer, nedbussade från åldersdomshemmen uppåt obygden under den felaktiga tron att de ska på Bingolotto och de märker ingen skillnad. En sådan figur interjuades efter matchen senast:
-Var matchen bra?
-Joväl.
-Vilken spelare var bäst?
-Leif "Loket" Olsson!

Nej, jag hoppas ni Pölsor hämtar er och kommer över chocken. Redan på söndag;-)
Kommentera

Sven.Savage: Sanningen är ju att dansbandet blev våldtagna i två perioder men lyckades slumpa in några skitmål såsom bara Gnällerts gäng mäktar med. Roligaste sekvensen i matchen var när fröken Wallin började trashtalka en brynäsare men tystnade tvärt när han upptäckte att det var kanadensiske tvåmetersCody som han försökte förolämpa. Fröken åkte snabbt därifrån med svansen mellan benen. Dagens domartabbe stod naturligtvis Sören Persson för. Hemma-Persson stod och tittade på när Fanny Lindström försökte peta ut ögat på Sveriges bäste junior. Sören viftade avvärjande och fortsatte sin vana trogen att använda sitt cyklopöga flitigt under matchen...

Nu är det dags för Luleå, detta bålgetinglag. Abbotts ska få smaka elak Cody-handske. Systrarna kommer säkert sin vana trogen, grina ut i domarnas öron :-)

Kommentera

« · 1529847 · »