Luleå HF

116713 inlägg · 888 ämnen

Luleå Hockey 2021-2022: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 2344941 · » Till forumet

Sv: Luleå Hockey 2021-2022: Vägen mot SM-GLUDet!
BusarnasBuse: Det är många som dras med och som känner att detta är en möjlighet att uppleva något man kanske aldrig kommer att få uppleva igen. Hajp föder hajp så att säga. Vilken kontrast till förra årets ”final” utan publik och mellan två klubbar utan historia.

Må bästa lag segra!
Kommentera

Warulfven: Det är skruvat på sitt sätt detta för jag har INTE varit med om ett sådant jäkla intresse, Alla 3 sportbarer är fulla sedan Luleå Energi Arena 2000pers och sedan Delfinen el Coop Norrbotten Arena 6150pers..
Fan detta är ren propaganda för hockeyn ärligt talat!
Kommentera

BusarnasBuse: Härligt! Så det ska va. Rätt packat här också (i dubbel bemärkelse) på Olssons Bazar framför storbildsskärm. Personligen föredrar jag att vara utomhus i folkhav om man inte är på plats. Sitta inne i en arena där matchen inte spelas känns fel för egen del.
Kommentera

Sven.Savage: Tydligen är Luleå Energi Arena snart full också skruvat är det hela!
Kommentera

Sven.Savage: Nehä dem fick inte loss Nord & Öhlund då för vi får dras med Tobias Björk, Johan Nordlöf, Gör saken än enklare skita i matchen och se på Premier Leauge Dart i preventivt syfte så inte tv:n flyger igenom fönstret.....
Kommentera

Luleås lag är uppe. Och det är förstås identiskt med det Bulan och Henric satt på isen under senare tid.

Med en skillnad. För första gången startar man med Einar Warulfvsdräparen Wolf i linan med Limpan och Tyrre, medan Posta får starta med Fröberg och kOMAReK.

Warulfven har alla spelare med sedan tidigare.

Och så kommer chocken.

Det blir gröningen och ExApan som släpps fram att ta hand om game seven i SM-finalen.

Man skakar på huvudet, men inget att göra åt det nu. Bara att skita i det och fokusera på vad lagen gör nu. Med nedsläpp om drygt 1,5 timme.

Själv kör jag barbecue i trädgården innan match för matt slippa tänka mer nu, eftersom det ändå inte hjälper.

SeMer startar ju en hel timme innan nedsläpp, men de nissarna har jag hört förut och - allvarligt talat - de säger aldrig något man behöver höra.
Kommentera

BusarnasBuse: Om vi vinner beror det i första hand på att vi i förmån av hemmaplan, alltid får byta byta in manskap EFTER ulvarna.

Då blir det bl.a betydligt svårare för ulvarna att neutralisera Limpans femma. Särskilt som Bulan knappast (och det får vi verkligen hoppas) matchar Limpans femma mot Rydals dito.
För så har det allt som oftast sett ut i Karlstad, där Limpans femma knappt fått nåt alls uträttat mot Rydals dito.
Kommentera

Wilhelmsson: Yep. Nu är det dags att skita i allt bladder-bladder, ta av sig skyddskläderna och gå in och göra upp. Hockey är ju en modern ersättning för slag och krig och när vi är framme vid detta är det bara att ge allt. Som det heter i krigsfilmerna:

This is not an exercise. This is the real thing. This is what you were trained for. Make us proud.

Eller Any Given Sunday och kunskapen att det gäller att i varje situation vinna centimeter för centimeter och ge allt stöd till din kamrat med kunskap om att han är beredd att göra detsamma för dig. Nu, eller aldrig!
Kommentera

Sven.Savage: Luleå kommer gå ut på KO i denna match och ta tag i skiten direkt, Sedan kommer man sätta fullt tryck på Ulfarnas kasse för att få utdelning snabbt sedan kommer det rinna på!

X Factor är vår 6-7 spelare nämligen publiken och well dem ger laget ger energi!
Kommentera

Jag tror på en oväntad matchbild idag.

Warulfven hemma har varit annorlunda än Warulfven borta.

Hemma har de kört ett spel för att vinna och lyckats med det hela slutspelet.

Borta har de kört för att inte förlora. Mer försiktiga och förvsvarsinriktade med förhoppning att utnyttja de vändningar och kontringar de förr eller senare får, där de kan använda sina hockeyskicklig, snabba och fysiskt starka spetsforwards.

Och i första matchen har de öst på fysiskt tufft med många tacklingar på viktiga spelare i motståndarlaget, för att chocka redan i första matchen borta och knipa den. Det lyckades mot Apan, det lyckades mot Röglet, men det lyckades inte mot Luleå.

Nu är vi framme vid game seven och jag tycker att det känns tämligen väntat att nu kommer Warulfven att komma ut och köra Karlstadshockey. Det vill säga gå all-in med sin bästa hockey för vinst förstås. Något annat finns inte.

Hur kommer det att se ut?

Ja, efter att ha sett de tidigare matcherna tror jag att de kommer att vara beredda att pressa högt när de finns lägen samt damma på med tacklingar för att sno puck i vår zon och hitta in i slottet mot icke organiserat luleförsvar.

Vidare det stereotypa men effektiva anfallsspel där en tung och snabb ulv driver in pucken efter sargen (90% vänster, 10% höger) för att jaga in så långt de hinner utan att stoppas. Och många gånger hinner de ned bakom vårt mål för att kunna slå överraskningspass in i slottet om vi inte markerar bort övriga ulvar. Eller så fortsätter de runt målet och upp efter högersargen för att hitta pass in i slottet. Och hittar de inte de målchanspass in islottet eller nära mål de söker blir det i stället pass efter sarg till kompis, eller upp till blå. För att nästa ulv ska fortsätta samma karusell till något öppnas.

Emellanåt tar de chansen att damma på utifrån för styrning eller returer men den hockeyn lyckas nästan aldrig; där går lulespelare i skottlinjen när de kan alternativt når de Lassi som i storts ett alltid kontrollerar bort sådant.

De bästa chanserna för Ulfven är annars och förstås när de kan utnyttja lulemisstag högt och kontra för det är det anfallsspel som deras spelare är allra bäst på.

Så jag tror att Ulfven kommer att sikta på att etablera spel enligt ovan för att äga hockeyn.

Luleå är ju inte direkt vana att möta det spelet hemma men förstår ju att det kommer en annan ulv nu. Tror att vårt grundspel är så väl genomtänkt och väl fungerande att vi inte behöver hitta på några speciella krusiduller bara för att det är game seven.

Det kommer i stället att handla om vilket lag som mest av allt vill vinna och är beredd att ge allt för att lyckas med det. Och det kommer man som vanligt att snabbt bli varse: Vilket lag vinner tekningarna? Vilket lag vinner man-mot-man-kamperna? Vilket lag vinner striderna vid sargen?

Mindre än två tippar till nedsläpp för denna säsongens allra sista och dessutom viktigaste match i hockey-Sverige. Och man känner en djup tacksamhet och är stolt att vårt kära Luleå Hockey är med.
Kommentera

Kul med direkt avgörande match och i Luleå också, idag blir ett lag mästare och ett lag förlorare, varken domare eller annat kan man skylla på efter denna drabbning, det bästa laget vinner idag och får titulera sig som svenska mästare.
Kommentera

Jag tog en prenumeration på nya wemlandstidningen under finalserien för att se hur de följer. Mycket skrivet under första matcherna, känslan att de tar första borta, därefter 3 hemma och vinner med 4-2. som mot Apan och mot Rögle.

Nu har de blivit lite mer störda, lite mer försiktiga i kommentarerna och chanserna. Men kunnigt folk, som t ex erkände att visst fan skulle det varit minst ett par rapporter och avstängningar på Ulfvar, t ex Knä-Lennström och Huvud-jägaren.

Nu har de följt en supporterbuss som avgick Karlstad 23.00, anlände Delfinen 15.00 (bild nedan) och det är snyggt. I Karlstad har krogarna laddat med att beställa extra öl. Så intresset är stort.

Men förstås inget i jämförelse med Luleå där man fyllde Delfinen - NÄR VI SPELADE BORTA!

Limpan tror att vi kunde fyllt tre Delfiner ikväll, hade vi haft plats. Motsvarar att trekvarts miljon skulle önskat se Djurgårn i hockeyfinal på Hovet eller Fjollbollen. Så är det inte och det är därför jag högaktningsfullt skiter i stockholmsbaserad medias hitta-på om att Elithockeyn behöver ett Stockholmslag.

Det gör vi inte!

Stockholm är nog bra, men det ligger lite avsides, som vi säger i Norrbotten. Men visst får de vara med i högsta serien. Om de är bra nog och om folk där är intresserade nog. Så är det inte nu...
Kommentera

Sven.Savage: Åhhh tur det finns fan annat se på om nerverna får ett frispel, Då kan man ser på DART om något till midnatt om man hellre vill hålla sig lugn och inga otyg som TV eller dator inte ska åka ut genom ett fönster!
Kommentera

Sven.Savage: Råttmin är det Shinnimin du menar? Tilltaget tyder väl mest på desperation och låg tilltro till egna laget. Skrämde slag på djur gjorde väl nötterna på köpet.

Lycka till ikväll!
Kommentera

Ta guldet ikväll nu från kaffegänget, ni är värd det efter 26 års väntan. Ingen som inte håller på Färjetad kan känna sympati med det gröna gänget från Karlstad.

Håhå jaja håhå jaja, de får ett silver idag!
Kommentera

Nu har media kul åt att det tydligen ska ha avlossats 30-40 raketer under natten utanför Scandic, det hotell där Warulfven sovit.

Min uppfattning är den att det är en naturlig följd när MittGnäll och han med Råttmin ljuger om att Luleå filmar. Men samtidigt skickar de ut Lindquist att filmande slänga sig på isen efter en pytteknuff av Engsund, följt av att Ulfven först låg kvar länge och sedan grinade och kved i lagets bås en minut extra. något som tunna zebror belönade med 2 min PP för Warulfven.

Och raketerna var naturligtvis syftande att hylla MittGnäll och han med Råttmin för detta års slutspel mest framträdande och självklara filmning. Grattis!
Kommentera

Charliejfz: Tack!

Hade gärna sett att ni i Röglet fått Gludet i år eller ännu hellre förra året, men då hindrades ni tyvärr av att Apan ostraffat i semifinalen fick skada era viktigaste spelare inför final. Men de senaste två åren har Röglet varit så extremt bra när ni varit på topp att nog tusan borde ni ha ett Glud nu.

Vete tusan hur det går för oss ikväll men när vi inte fick det Glud vi skulle haft pandemivåren vore det lika rätt att vi fick vinna nu. Men det tror jag Warulfven skiter i;-)
Kommentera

Blister Brigade: Klok politisk hockeymatematik.
Kommentera

Charliejfz: För dom som inte har något speciellt för sig i afton och behöver tips på hur man slår ihjäl några timmar har jag bestämt för mig att det går några sevärda avsnitt av serien Glamour på nån obskyr kanal någonstans....

... nämen bärga bucklan Bulan boys!!
Kommentera

Sven.Savage: Hoppas Luleå avgör idag och tar hem bucklan.
Kommentera

Sven.Savage: jag tror att det är 27% chans att ni vinner sm guld imorgon men jag tror också att FBK har 27% chans att ta hem pokalen!
Så då är frågan vafan är dom andra 46%??? Jo de är att Ryssland tar SM guldet! Makes sense! 😅😅
Kommentera

INFORMATION TILL BESÖKARE

Någon anklagade här på sidan Luleå Hockeys ordförande för åtgärder som han var helt oskyldig till. I den efterföljande diskussionen gled denne iväg med allt mer förvirrade åsikter och dränkte sidan med sådant.

Vederbörande får vila från sidan en period och ”diskussionen” förklarades över.

Nu kom en annan rookiedebattör in och tog upp saken igen. Dennes inlägg är raderade och skribenten får göra den tidigare skribenten sällskap i skamvrån.

Under slutspelet har ett antal rookietyckare dykt upp med ovidkommande skit under pågående slutspelsmatch för Luleå. Vid sådana grava övertramp förpassas vederbörande omedelbart till skamvrån naturligtvis.

Med denna bakgrund ges lite allmän netiquette för sidan.

Luleå Hockeys sida är som regel ganska öppen för att folk ska kunna diskutera i första hand Luleå Hockey, i andra hand annan hockey och i tredje hand även annat som hen anser intressant för andra. Så kan vi ha det här eftersom sidan normalt är ganska lugn utan väldigt många skribenter. Men det förutsätts ändå att den som skriver här gör det för att söka kommunikation med andra – de som bara kastar in mer eller mindre identiska inlägg (vanligen påhopp) gång på gång utan att svara får söka sig någon annanstans.

När Luleå Hockey spelar match och än mer när det är slutspel och speciellt förstås när det är final förändras acceptansnivån. Den som saboterar diskussionen mellan de som är intresserade av matchen förpassas självklart omedelbart till skamvrån.

För den som eventuellt inte begriper ovanstående meddelas att denna plats uppfattas som salig stadspuben i Luleås norra hamn eller valfri sportbar där Luleå supportrar samlas för att diskutera och följa hockey. Det du, som gäst, skulle tillåta dig att diskutera på en sådan plats accepteras förstås här. Det du inte skulle drömma om att ta upp där kan du glömma även här.
Kommentera

Klåparna: Här tuggar vi om hockey liksom pandemin har man släppt och lever livet!
Kommentera

Klåparna: Då får nog Bulan börja sälja korv på torget istället.
---------------------------------------------------------------------------------------
Jaa, nåt i den stilen.

Förlorar vi tränar han inte Luleå nästa säsong.
Det kan jag ALDRIG tänka mig.
Det vore nästan 'sjukligt' om han isåfall gjorde det.

Och jag har svårt att tro att det i ett sånt läge verkligen skulle vara det bästa för Luleå heller...
Kommentera

Klåparna: Ska du tugga om det så är detta helt fel ställe tyvärr, Du kan leta upp annat forum som vill lyssna på BS här är det hockey som gäller!
Kommentera

Realisten: Bulan vet nog vad som gäller oavsett ett förlängt kontrakt eller ej liksom, Måste leverera i GAME SEVEN om inte vete fan om han inte hoppar av tåget och kanske låter ngn slutföra det han påbörjat!
Kommentera

BusarnasBuse: vill INTE tänka vad som sker på slutsignal om Luleå vinner guldet taket lär väl blåsa ut till havs.....
-----------------------------------------------------------------------------------------
Nää, inte har man några som helst problem att förlika mig med den Ljuvliga tanken.

Det jag däremot inte ens vågar inbilla mig, är om det INTE blir så, om man ens vågar tänka den tanken...
Man försöker så gått det går att fördriva bort just den jävulens tanke någonstans där den aldrig tillåts komma fram...

Herrejävlar om vi i en satanistisk värld skulle förlora på övertid i en sjunde och avgörande match på hemmaplan inför en 'knökfull Delfin'.

Vad händer då??? Med laget??? och inte minst med Bulan, som isåfall inom ett tidsspann på 5 år förlorar sin andra SM-final med 3-4 i matcher, och då med suddenförlust i båda...

Då lär vi få erfara hur det kändes för MoDo när de förlorade i sudden mot £eksand i den sjunde och avgörande negativa kvalmatchen för 6 år sedan. Och MoDo är FORTFARANDE kvar i HA..

Och om det händer lär det ta VÄLDIGT LÅNG TID att smälta...

Frågan är om Bulan någonsin reser sig ifrån det, om det GUD FÖRBJUDE!!!.. skulle inträffa.

Nää, usch vilka mörka tankar som jag just vädrade...

Näää, just precis det scenariot FÅR BARA INTE inträffa.
Kommentera

BusarnasBuse: Ja, kanske lika bra att vi skiter i att vinna...
;-)
Kommentera

Sven.Savage: Så totalt kommer 6150pers LIVE i Delfinen och NU släpper man på i Luleå Energi Arena 2000pers för kolla på storbilds tv matchen, 8150pers inom 1km snacka om att det är hockeyfeber vill INTE tänka vad som sker på slutsignal om Luleå vinner guldet taket lär väl blåsa ut till havs.....
Kommentera

Sven.Savage: Passar på med inside information att bredvid Joel i pensionärsgarderoben återfinns nu den pensionerade loggan, lite lagom åldrad..
Uppladdat:

450x300-loggan.jpgloggan.jpg

Kommentera

Bachada14: Slutord nu och därefter stänger vi denna debatt för att ge plats för hockey.

Under den första vågen fanns förstås inget vaccin tillgängligt men vår tur i oturen var att infektionen kom in på allvar först under mars. Det blev bara en kortvarig våg, innan säsongskopplad temperaturspridning till stor del reducerade den luftburna smittan i maj-juni. Men närmare sextusen människor dog i Sverige. Hade smittan kommit in redan i oktober-november skulle det handlat om bortåt 20,000 döda under den vågen.

När den andra vågen vintern 2020-2021 utvecklades ökade dödstalen snabbt men fr o m januari 2021 inleddes vaccinationerna i Sverige och det ledde till att smittspridningen och dödstalen redan från februari gick ned till mer begränsade nivåer. Men under andra vågen blev det runt 10,000 döda - utan vaccinationerna skulle det varit dubbelt så många.

Mot slutet av året kom den tredje vågen med den elaka deltavarianten som drabbade många länder svårt men Sverige kom undan bättre - tack vare vaccinationerna samt dessutom också tidigare covidsmitta. Så någon tredje våg av delta hann aldrig etableras i Sverige.

Men däremot identifierades Omicron i Sydafrika november 2021 och spreds snabbt upp till t ex Sverige, Danmark och England och tog snabbt helt över. Omicronvarianten visades ha ett stort antal mutationer som innebar att
• Den spreds oerhört effektivt som luftburen smitta. Nästan som Mässling.
• Den gav som regel mildare sjukdom.
• Tidigare infektion med andra varianter eller vaccinationer gav bara ett kortvarigt skydd mot att bli smittad och smittsam - men däremot i de flesta fall ett fortsatt skydd mot svår sjukdom hos den som infekterades.

När Omicronvarianten introducerades blev det snabbt tydligt att den krävde annan handläggning. Länder som UK, Sverige och Danmark valde att öppna samhället i princip helt för att tillåta spridning så att de som infekterades skulle utveckla ett individuellt skydd. Det ser ut att ha fungerat väl och allt fler länder följer efter med samma principer. Smittspridningen har varit mer "tyst" men t ex var under mars månad 2022 var sjuttionde människa man mötte smittsam med Omicron. Visst har det inneburit dödsfall även denna vår men mer begränsat och allvarligt talat: vad kunde man annars ha gjort?

Förhoppningen är nu att i Sverige kommer man nästa vinter att slippa en fjärde våg men vi får se. Kommer de nya muterade varianter av SARS-CoV-2 finns en viss risk att de smiter undan all tidigare immunitet vare sig den kommer efter egen infektion eller vaccination liksom det finns en risk att den visas mer patogen, sjukdomsframkallande än den jämförelsevis mildare omicronvarianten.

Vi får se. Kanske blir det nödvändigt med återkommande vaccinationer med förändrade vaccin mot nya varianter, kanske till vissa grupper eller kanske mer allmänt. Degersig.
Kommentera

Bachada14: Jag säger det igen. När du påstår att "Finns inget tecken alls på att någon av de olika doser som getts har minskat smittspridning." visar det att du är så komplett okunnig att det är fullständigt meningslöst att diskutera med dig.

Följer förslaget från BusarnasBuse. Ser till att du inte sprider sådan gallimatias här.
Kommentera

Sven.Savage: Jorden är platt-argumentet kan du lägga ner direkt, uttjatad stil att förminska åsikter man inte kan argumentera emot.

Det är ett faktum att vaccinet inte haft en suck mot omikron. Alla vaccinerade på min arbetsplats har varit hemma under våren med C19.

Jag hade uppskattat om FHM gav råd till allmänheten om hur man på enklaste sätt minskade risken att drabbas. Men det finns tydligen bara en lösning, vaccin. Att stärka immunförsvaret är meningslöst. 😁
Kommentera

Sven.Savage: Tror han suttit kört samma sak på Urkens forum slår det mig nu, Försöker rättfärdiga något som han inte har en susning om typ!

Dags arkivera han och låta han vila en smula!
Kommentera

Bachada14: "Finns inget tecken alls på att någon av de olika doser som getts har minskat smittspridning."

Men vad säger du nu? Om din kunskap ligger på den nivån är det meningslöst att kommentera. Jorden är platt-standard.
Kommentera

Sven.Savage: Finns inget tecken alls på att någon av de olika doser som getts har minskat smittspridning. Det var väl därför Regeringen inte gick vidare med sin våta dröm covid-pass, av risk att bli totalt idiotförklarade.
Kommentera

Realisten: Ja, du har rätt. Åren går. Nu är det 50/50 vem som tar guldet. Vi har varit starka hemma mot värmlänningarna, men känslan är att det är blanka papper på torsdag kväll. Det krävs en insats utöver det vanliga. Något jag ser som positivt är att Lepistö nu vet vad tripping är enligt SHLs regelbok, och därför kan lägga allt fokus på att vara kvar på rinken och neutralisers FBKs kontringar.
Kommentera

Bachada14: jag tycker det kan vara aktuellt att diskutera något som stängt ner ner hela samhället så lång tid och dessutom rånat Luleå Hockey på guldet 20/21.
------------------------------------------------------------------------------------------
Nu var det förvisso säsongen 19-20 det handlade om.
Men handen på hjärtat tror jag INTE att vi hade vunnit ett slutspel då, oavsett...

Den stora frågan är om det räcker till den här gången???

Jag ljuger om jag säger att känslan i kroppen inför våran viktigaste Hockeymatch NÅGONSIN, den som ska spelas nu på torsdag, är det minsta angenäm.

Tyvärr är känslan den att VI MÅSTE göra första målet för att det ska gå vägen, samtidigt som det känns som att Färjestad inte nödvändigtvis behöver få det.

Dessutom har jag en mycket olustig känsla av att vi dessutom måste vinna under ORDINARIE tid för att bli mästare.
Går matchen till övertid förlorar vi till 75%.

Det är det som nervtrådarna i min ryggmärg viskar till mig...
Kommentera

Bachada14: Nu fanns det inget vaccin tillgängligt under större delen av 2020 så det var inte relevant för att skydda riskgrupp då.

Men för att dra ut hockeyåskådarexemplet till att bli mer tydligt. Under 2021 och framåt när vaccin fanns tillgängligt har folk, som valt att inte vaccinera sig, arbetat i hemsjukvård. Jag tycker att det är helt uppåt väggarna. OK att inte vaccinera sig om man inte vill, men inte fan ska man få ta sig rätten att arbeta i hemsjukvård då. Och det är i den synvinkeln man får se det kortvariga kravet på covidpass.
Kommentera

Bachada14: "Jag tycker det är väl magstarkt att du argumemterar för att man ska vaccinera sig för att skydda andra. Även om det varit mantrat från media senaste åren, så är det nu helt uppenbart att detta är hittepå."

"...man ska vaccinera sig för att skydda andra..."

Nej, läs på igen. Jag säger kan, inte ska.

MEN. Den som är en risk för andra har ingen rätt att kräva att få göra som den vill även om det kan leda till andras död. Så har det varit sedan medeltiden även om det dröjde till slutet av 1800-talet då bakterier påvisades och runt femtio senare när virus följde som man förstod varför det fungerade att undvika kontakt och införa skydd mot åtgärder som innebar risk för överförd infektion/sjukdom. Och användningen av karantänflagga på fartyg och att isolera den som varit smittsam med ebola, pest och så vidare har etablerats. När det gäller en pandemi är det inte möjligt att agera bara mot de utan visad smittsamhet utan är tvungen att räkna med alla kan bli smittsamma förr eller senare.

Och att då välja att i stället för att ha stängda hockeyarenor i stället tillåta åskådare som bevisligen ska uppfattas mindre smittsamma än andra - genom covidpass - är en naturlig åtgärd. Den som inte vaccinerar sig väljer också att avstå från att vara åskådare.

I vilket fall var det en mycket kortvarig åtgärd i Sverige. Personligen tycker jag att man skulle ha infört det långt tidigare och i större omfattning. T ex som man gjorde i Frankrike. Det hade inneburit att betydligt fler vaccinerade sig - när det krävdes för att ta en öl på stan - och det hade definitivt räddat många liv. Och de som inte ville vaccinera sig slapp förstås. Men då avstod de dessutom från den ölen.
Kommentera

Sven.Savage: Summa summarum, distraktioner som vackra flickor åt sidan, medicinska beslut ska tas från fall till fall. Nu blev det så att Stefan Enbom krävde att att alla patienter som ville se hockey i Delfinen skulle genomgå exakt samma behandling. Du och Stefan kanske ska inse att denna sjukdom inte inbegriper att alla tar samma medicin, utan att istället fokusera på de som är i riskgrupp. Om det var så vi tänkte hade tusentalet gamla överlevt morfin-barmhärtighetsdödem under pandemins inledning.
Kommentera

BusarnasBuse: Nä, jag håller med. Jävligt trist med politik, men jag tycker det kan vara aktuellt att diskutera något som stängt ner ner hela samhället så lång tid och dessutom rånat Luleå Hockey på guldet 20/21.
Kommentera

Bachada14: OK. Då hade du originalvarianten eller eventuellt alfavarianten.

Det är korrekt som du skriver; du har med all säkerhet påvisbara antikroppar mot SARS-CoV-2 nu.

Men lyssna nu. De ger dig inget som helst skydd mot att infekteras med Omicronvarianten som dominerar totalt i Sverige och de flesta delar av världen nu. Den som är ovaccinerad och inte haft covid har inte sämre skydd än du har, OK?

Det betyder att DU kan bli infekterad och därmed smittsam och överföra Covid till andra människor som i sin tur om det vill sig illa överför covid till någon som inte överlever infektionen.

Däremot har du säkert ett eget hyggligt skydd. De flesta vaccinerade och/eller de som haft covid utvecklar specifika immunologiska T-celler som förmedlar ett skydd mot svår sjukdom och detta skydd är långvarigt och hittills korsreaktivt mellan varianter.

För närvarande har vi tack-och-lov varianten Omicron som helt dominerar och som är extremt duktiga att sprida luftburen smitta - men som är klart mindre sjukdomsframkallande än tidigare varianter eftersom den etablerar infektion i större luftrör medan de tidigare hade målceller djupare i lungvävnad. Så Sverige - som de flesta andra länder har passat på att öppna upp för att låta smittan spridas i förhoppning att det ska byggas upp en mer effektiv flockimmunitet och ge oss ett bättre försvar mot corona i framtiden. Men det får vi se.

När det gäller D-vitamin: glöm det! Det där är en återkommande missuppfattning där man visat tydliga tecken på att de utan brist klarar sig bättre mot det ena och det andra. Men. När man kontrollerat för orsakerna till att någon får D-vitaminbrist landar det alltid att ORSAKEN till brist är det som är ogynnsamt; inte D-vitaminbrist i sig.

Och slutligen "experimentella vaccin". Ja? Det är alla från början. När det gäller mRNA-vaccin mot Covid fick man köra snabbt eftersom pandemin så krävde.

Men ta t ex vaccin mot smittkoppor, som karakteriserats som människans största bedrift någonsin. Det var den engelske kirurgen Jenner som haft lunginflammation men överlevt (inte så enkelt när inte antibiotika fanns) och som då fick åka till landet och sitta och vila i en liggstol ute i lång konvalescens (så gjorde man förr). Då slogs han av att flickorna som vandrade förbi hans stol morgon och kväll var så vackra. Frågade folk i omgivningen som påpekade att de hade inte ärriga ansikten som flickor i staden, om de överlevt smittkoppor, och att det berodde "nog" på att de jobbade med att sköta kor och då fick de kokoppor.

När Jenner tillfrisknade sög han ut lite vätska från koppan på en med kokoppor. Sedan sprutade han in detta i huden på en 4-årig pojke, varefter han några veckor senare upprepade det hela men då med vätska från smittkoppor.... Pojken klarade sig och behandlingen etablerades snabbt över världen från början av 1800-talet men det tog ända till 1976 då man kunde avveckla det hela när inga ytterligare fall upptäcktes. Vaca = ko, Vaccinia = kokoppvirus, Vaccination = åtgärden.

Förutom att runt 10% av världens befolkning därefter sluppit dö i smittkoppor kan man konstatera att de etiska reglerna för "medicinska experiment" ändrats. Fast egentligen var det först efter neurosedynskandalen som regelverket styrdes upp rejält.

Själv tycker jag att hela händelsen dessutom visar hur bra det kan vara att sitta och titta på vackra flickor.
Kommentera

Bachada14: Ett tips snacka annat än antivaxxare eller vaxad liksom har inget med finalen att göra....
Kommentera

Sven.Savage: Jag tycker det är väl magstarkt att du argumemterar för att man ska vaccinera sig för att skydda andra. Även om det varit mantrat från media senaste åren, så är det nu helt uppenbart att detta är hittepå.

Det FHM har misslyckats totalt med är kampanjer för att stärka folkhälsan. Som tur är har vi i Luleå uppfunnit ett eget motmedel, att hela sittplats i Delfinen nu står upp större delen av matchen. Detta är inte bara av godo för moralen hos Luleå Hockey när FBK ska bekämpas, utan även för stora delar av Norrbottens befolkning. Jag hoppas att även de som dom sitter hemma reser sig upp från den bekväma postionen i soffan nu på torsdag!
Kommentera

Sven.Savage: Efter nyår 2021. Feber i två dagar, och sen var det klart.
Kommentera

« · 2344941 · »