Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"? |
| 15% |
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds? |
| 26% |
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern? |
| 37% |
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av? |
| 22% |
Luleå må vara Sveriges bästa lag, men i bandy. För i hockey har de föga att säga till om när de möter riktiga hockey lag, typ Modo. Modo går in helhjärtat in i varje närkamp. Tacklar med varenda spelare över hela planen. Är aggresiva såväl framför eget mål som motståndarens mål. Luleå däremot är raka motsatsen. I många stunder ser dem rent sagt rädda ut.
Det är ju ingen slump att Luleå leder fair-play ligan i Elitserien. Det kan ju förvisso vara något bra, men i det här fallet ser jag det endast som negativt. Inte heller är det en slump att Luleå bara har ett enda matchstraff i grundserien på de två senaste säsongerna. Dom står ju inte upp för varandra. Om det nu beror på att dom har fått direktiv av Lener eller att dem bara är för bekväma kan man väl diskutera. Men visst känns det som Lener har lagt ut ett bötesbelopp för spelare som tar ett matchstraff. Däremed har dem uteblivit. En lyckad taktik om så är fallet.
Många hyllar säkert den formen av hockey. Själv så tycker jag det är ynkligt. Hockey skall vara kamp. Att det tuppfäktas framför mål osv. hör ju till hockeyn. Likaså något matchstraff här å där. (Matchstraff för tacklingar bakifrån å dylikt är ju däremot bra att vi har sluppit). Vi lär säkerligen heller aldrig få se något matchstraff från Luleås sida denna grundserie.
Nu är jag inte den som förespråkar slagsmål på en hockeyrink. Men jag är samtidgt inte emot det om det är för att tända till laget eller bara helt enkelt stå upp för laget. Modig å Leinionen skulle säkert bli nöjda om toleransen för vad motståndarna får göra mot dem sänks.
Mammas pojkar vinner inget SM guld och för Luleås del närmar sig kvalserien om inte laget rycker upp sig rejält. Tre raka hemma förluster är helt enkelt för dålgigt.
Garanterat ingen kommer att hålla med mig i det här, men jag anser att Lener är totalt fel man att leda Luleå. Hans tjeckiska ledarstil håller inte i elitserien som är betydligt mer fysisk. Och med truppen vi har bör vi ligga bland de fyra topplagen. Alla gnälde till höger å vänster på Tavve, trots att han b.la förde oss till tre raka semi-finaler men Lener gnäller ingen på. Märkligt det där.
Lener är en mycket bra hockey coach, defenitivt. Men enligt mig har han hamnat i fel liga. Traditionsenligt har Luleå alltid varit ett fysikt lag som har byggt sitt spel på just fysiken och farten. Idag finns bara farten kvar och det påminner som sagt mer om bandy än om hockey.¨
Bara att hoppas att laget rycker upp sig rejält på lördag