Luleå HF

116725 inlägg · 888 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

« · 894675 · » Till forumet

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
LL: Själv vet jag för lite om killen för att uttala mig.Men om man enbart ser poängmässigt så har han ju inte imponerat i allsvenskan.
Kommentera

Portello: JAg tyckte iofs Erik Lindberg hade potential. Had eju ett grymt skott som kunnat användas i PP tex.

Men han var för stor och klumpig i övrigt och blev det inge av med.
Kommentera

Portello: Alltså det verkar ju vara kusligt tyst kring LHF. Snacka om att "Husse" har is i magen som vågar vänta in förstärkningar vecka efter vecka efter vecka...

Nog för att det finns en jävla vinnarmentalitet i Norrbotten och en vilja utav stål. Men budgetlösningen ni kör med nu är ju värre än Landstingets besparingsåtgärder.

Ni kan väl inte på fullt allvar tro att Mats Lavander skall fylla luckan efter Surovy eller att Gusten skall kunna konkurrera ut Modig mellan stolparna?

Det låter ju helt befängt och väldigt naivt!

Men jag vill lovorda eran juniorsatsning. Den är ett måste för er överlevnad. Men samtidigt måste man även värva in lite spetskompetens som avlastning till ungtupparna när det börjar dra ihop sig. Att helt förlita sig på 20-åriga spelare i kvalmatcher, streckstrider eller slutspel känns vanskligt.

Ni är vek!

Om ni inte vaknar upp snart ur eran skönhetssömn som kommer tåget ha hunnit gå och ni vaknar upp på den Allsvenska perrongen.

Skynda skynda nu att lite spets fynda.

Annars har snart den sista spiken slagits in för elitishockeyn i Norrbotten.

L-U-L-E-Å-Å-Å!!!
Kommentera

Uno Gordon: "Ni kan väl inte på fullt allvar tro att Mats Lavander skall fylla luckan efter Surovy eller att Gusten skall kunna konkurrera ut Modig mellan stolparna?"

Det är det väl inte heller någon som har sagt?
Kommentera

LL: Men vem f-n skall ersätta honom då? Det börjar brinna i knutarna nu.
Kommentera

Uno Gordon: tanken är väl iofs inte att en enda spelare ska ersätta honom (eller någon annan) utan att laget ska bli jämnare och att det på så sätt ska gå på ett ut. LHF säger att man ska värva en forward till, men vi får väl se hur det blir med den saken.
Kommentera

LL: Jag tror att LHF fick några gnuggarsäsonger för mycket. Nästan hela 2000-talet har varit ett enda gnetande kring de sista slutspelsplatserna och repass i kvarten. Många Lulebor har om inte slutat så i alla fall dragit ned ordentligt på sitt engagemang då laget inte lyft. Att delfinen är utsåld händer väldigt sällan numera. De andra elitserieklubbarna (med något enstaka undantag) ökar publiktillströmningen och intäkterna medans hos oss minskar de, i bästa fall står still.
Kommentera

Hannu Neimi: håller med till 100%, LHF är defintivt i en stagnationsfas sedan ett par år tillbaka. 05/06 var med facit i hand bara undantaget som bekräftade regeln, klubben förmådde inte att ta vara på det uppsving som man då hade på gång. Chrunaks entusiasm verkar ha avtagit, precis som den gjorde för Jörgen Eriksson och Sunken. Frågan är ju vad det är som gör att ingen klubbdirektör (jag räknar inte Strömwall här, han satt där så kort tid) orkar i längden. Något måste vara rejält fel någonstans - kanske är det för många viljor och för svag hierarki, kanske har samma människor suttit för länge på sina poster, kanske är det något helt annat. Jag vet inte, men något fel är det i alla fall.
Kommentera

LL: Svag hierarki ser inte bra ut utåt. Tilltänkta sponsorer och andra samarbetspartners blir nog förvirrade, vem i LHF beslutar om vad?
OBOL-tjafset borde kunnat ha undvikits med enkla medel. Arenafrågan har heller inte drivits med den energi som önskats. Så där jättesvårt att lobba hos kommunledningen borde det väl inte vara i en så pass liten stad som Luleå? Dessutom har nog flera av LHF:s styrelseledamöter i nu- och dåtid kanaler till kommunledningen och (s) men man har nöjt sig med Mårtens Ströms halvmesyr. Nästan att man börja fundera på vad LHF vill med sin verksamhet? Har föreningen gjort ett enda rätt sedan guldet? Den gyllene generationen spelare födda 86/87 är mer en produkt av hockeygymnasiet än LHF.
Håller med om att Chrunac ser trött ut, karln lever bara upp då han får komentera simning. Tror det ligger mycket i L-G Neimis maffiasnack. Även om jag har svårt att ta till mig den yttersta konspirationen eller vad jag skall kalla den, att "maffian" heller kontrollerar ett bottenlag än har ett topplag där de inte har någon kontroll eller inflytande.
Men i slutändan är det upp till Luleborna om vi skall ha ett elitserielag eller inte. Många vill ha det men tyvärr inte tillräckligt många i dagsläget. Och med de otydliga ledarstrukturer som finns inom LHF är det tveksamt om föreningen kan återuppvecka Lulebornas hockeyintresse.
Kommentera

Nu är det klart att Ejdepalm får kontrakt med Luleå Hockey.Det räcker en säsong.

Noterbart är att Ejdepalm är ende svensken som inte kommer från norrbotten.
Kommentera

Portello: Bara gratulera Ejdepalm till kontraktet. Återstår väl att se om han hänger i även framöver när vi träder in i ES-lunken.

Vill minnas att Carl-Johan Johansson imponerade för Timrå IK under lockout-säsongen tills kontraktet var i hamn och tryouten avklarad. Sedan sjönk han ihop ju längre serien led.

Bara hoppas Ejdepalm klarar utav att hålla en ordinarie tröja. Eller skall vi hoppas på att de övriga befintliga håller honom utanför truppen?

Välj själv!
Kommentera

Uno Gordon: Ännu en värvning för att bredda truppen, ingen förväntar sig att han ska spela särskilt mycket. Däremot gör en sådan här värvning att Obust slipper spela 30 min/match vilket han inte klarar, Saravo kanske få spela mer passande 19-22 min. Sånt kan göra rätt mycket för hela laget under en lång säsong.
Det känns ändå bra starta en säsong med 8 backar som kanske håller för elitseriehockey än med 5-6 som man haft 2-3 senaste säsongerna.
Kommentera

Uno Gordon: Hoppas på vad du vill du.

Det kvittar väl för oss.
Kommentera

Jesper Jonsson: Men ta nu en kaka till kvällskaffet och var inte så himla bitter för att jag realiserar era framtida möjligheter.
Kommentera

Jesper Jonsson: Eller är det höstmörkret som sprungit ikapp dig inpå bara kroppen och gjort lite lätt deprimerad?

1.Du verkar inte tycka om mig för att jag inte slickar Luleå i röven.
2. Håller på Timrå IK.
Kommentera

Uno Gordon: Menar du?

Du verkar inte tycka om mig för att jag
1. inte slickar Luleå i röven.
2. Håller på Timrå IK.

SÅ svarar alternativ 3.
Kommentera

Jesper Jonsson: Finns inget sådant alternativ och hitta inte på någonting eget utan håll dig till ämnet!

Gör om, gör rätt!
Kommentera

Uno Gordon:

Du måtte ha ett oerhört hat till de andra lagen i Norrlandsregionen ??

vad är det som gör att du skvätter runt och sågar alla andras lag.

Inga vänner? För lite Sex kanske ?? berätta nu för Farbror Barbro.
Kommentera

mattias - 74:
Han har inte bara ett oerhört hat till de andra lagen i Norrlandsregionen.
Kommentera

mattias - 74:

Det handlar knappast om hat, jag tror det handlar om att han är jävligt uttråkad.
Kommentera

mattias - 74: Jag har inte alla andra Norrlandslag. Bara Modo och Brynäs. Skellefteå hatar jag inte tycker bara mindre om eftersom deras fans har fått storhetsvansinne sedan de klev upp i Elitserien.

Modo har alltid sett ner på Timrå och tro då inte för ett ögonblick att jag tänker se upp till dem. Kråkor annat löst pack skall hållas kort.

Behandlar man folk som skit så skall man behandlas som skit. Man har aldrig någonsin känt sig välkommen i Örnsköldsvik som bortapublik och Timråsupporter. Men det kan du ge dig fan på att man gör i Luleå och Leksand.

Mitt hat mot Brynäs grundar sig sedan 90-talets mitt då laget hade ett osvikligt flyt i avgörande matcher och ALLTID vann med nåt jävla slumpskott avlossat ifrån ingenstans. Av ohejdad vana slog ALLTID ut Luleå. Trots att de var i underläge spelmässigt mest hela tiden. Att se Tommy Sandlin jubla för guld -93 var ett hårt slag för en 9-årig grabb.

Skellefteå har jag alltid sett upp till och jublat som besatt när de tog steget upp. Men sedan 4EVER och några andra mindre mogna män börjat häckla Timrå IK, Jonte Hedström och hans mentala hälsa så kan de fara åt helvete.

Björklöven är Björklöven, men där hatet suddats ut sedan Jörgen Wikströms, Sascha Beljavskioch Jesper Jägers dagar. De är numera ett överkomligt byte. Och de är faktiskt rätt kunniga på hockey även om jag höll på hamna i luven med "Motala-Roffe" vid ett tillfälle i Brunflo för några år sedan.

Och vad beträffar mitt svar till Jesper Jonsson under gårdagen så syftade jag till att han verkar ha svårt för motståndarsupportrar som säger minsta lilla negativa sak om LHF.
Kommentera

Uno Gordon: "Skellefteå hatar jag inte tycker bara mindre om eftersom deras fans har fått storhetsvansinne sedan de klev upp i Elitserien"

Storhetsvansinne är något Timråfansen lider av.
Kommentera

70 Rodrigues:
I Unos fall är det kombinerat med ett mycket starkt mindervärdeskomplex, som gör att hela världen blir ruskigt instabil...
Kommentera

mattias - 74: Så länge man är saklig i sin framställan anser inte jag att det är något fel. Jag har ALDRIG sagt att Luleå SKALL NER i Kvalserien. Bara att risken finns där om man skapar sig en övertro på det egna materialet. Man skall tro på det man håller på med men inom rimliga gränser. Man kan inte vara så jävla naiv att man tappar 2st spelare som tillsammans producerade upp emot 50p tillsammans och sedan inte ersätter dem!

Se på Timrå. Skulle vi tappa Jonte Hedström (som trots sin beiga försäsongsträning ändå mäktade med 41p den gångna säsongen) och sedan inte ersätta honom skulle jag bli fly förbannad.

Jag önskar Luleå all lycka till kommande säsong och hoppas verkligen att laget överlever och går stärkt ur krisen.

Men säker det är jag långt ifrån. Men det är en annan sak.
Kommentera

70 Rodrigues: Vet att det finns jon i klacken som inte heller jag vill befatta mig med. Men måste ju få ha en åsikt om man kan stå för den. Jag hymlar inte om vad jag känner för Brynäs. Men de hidrar inte mig ifrån att respektera de brynässupportrar jag lärt känna.

Jag begär inte några sympatier inför mitt lag utifrån bara mänsklig respekt. Och jag skulle garanterat för din skull säga grattis ifall Brynäs vann SM-guld även om det bär mig emot eftersom jag vet hur jävla glad du skulle bli Tony.
Kommentera

Uno Gordon: Du behöver nog inte oroa dig. Surovy och Renberg skall vi nog kunna ersätta.... Harju ersätter Surovy och Isidor ersätter Renberg. Men fan också, då måste vi byta maskot. Isidor lär ju få nackspärr av att hänga med sitt björnhuvud lika mycket som Renberg gjorde förra säsongen
Kommentera

Metal Guru: Mindervärdeskomplex? Tack för den passning. Den satt i knävecken. Du har ju inte förstått nånting. Gör som Tony och ta en bärs med mig någon gång så kanske bilden klarnar över vem jag egentligen är.

Jag har en bred käft och älskar att skapa debatt. Du har kommit snett inåt bakåt på mig sedan i vintras och bemöter inte mig med respekt.

Du hoppade på mig och kritiserade min syn på landslagspelare. Men fortsätt att se ner på mig och höj dig själv till skyarna.

Jag klarar mig rätt bra ändå!
Kommentera

Lövva: Isidor är helt jävla underbar! Och han ersätter Renberg glidandes på ena skridskon alla dar i veckan!

KÄMPA LULEÅ!
Kommentera

Uno Gordon: alt 3 var inget av de 2 ovanstående.

Kort och gott jag ogillar dig men inte för du hatar luleå eller älskar timrå.
Kommentera

Uno Gordon: Fan det här inlägget lyfter dig oerhört.
Nu har vi ett gemensamt intresse. Att ogilla moodoo och pölsan.
Kommentera

Lövva: Rock
Trodde ett tag att Renberg var isidor för han verkade alltid dyka upp när renberg var borta.

Och de verkar ha samma midjemått
Och skridskorskär
Kommentera

Jesper Jonsson: Plus att under fjolårssäongen närvarade bara Isidor under lördagsmatcher...
Kommentera

Jesper Jonsson: Jag hatar verkligen inte Luleå. Men jag ägnar mig heller inte åt kvalificerat rövslickeri bara för att det skall se snyggt ut. Jag har alltid känt för Luleå och önskat er välgång genom åren. Och att det därför då blir sådana reaktioner för att man råkar nämna Luleå och Kvalserien i samma andetag i något sammanhang har jag svårt att förstå.

Visst tar man fram storsläggan och vevar vilt omkring sig efter två meningar förstår jag att ni intar försvarsmekanismen och slår tillbaks. Men jag tycker det är helt naturligt att sätta frågetecken för LHF på en rad punkter inför denna säsong.

För om ni själva och era spelare inte inser allvaret är ni ute på en livsfarlig väg. Visst fasen har ni rutin massor och sådant väger tungt. Men man kan inte enbart förlita sig på den och tro att LHF som vanligt skall gå som tåget när isarna spricker upp, det är vår - och björkarnas knopp slår i all sin prakt!

Man får aldrig luta sig tillbaka och vara mätt. Nöjd över vad man åstadkommit och tro att alla sagor har ett lyckligt slut. För då självdör man till slut.

Motivationen har ni säkert så det räcker och blir över. Men har ni kompetensen, spetsen, klassen för att kunna defilera er fram till SM-kvartsfinal redan nu?

Eller blir det en kamp på liv och död med en ångestfylld vandring som följd genom mörka och kalla novem-december och en bit in i januari?

Kan vi då ännu en gång dra en lättnadens suck och skönja ljuset. Blir ett taktfast klappande i händerna ifrån publiken i COOP i februaris mitt och hela långt in i mars när Luleå hittat startknappen och fått upp ångan på sin rälsbuss.

Får vi se "lapparna" leka och skoja med motståndarna i rinkarna runt om i vårt avlånga land?

Eller är det början till slutet nu?

En djuuup och filosofisk frågeställning där vi nog inte finner några svar i dagsläget!
Kommentera

Uno Gordon: Den enda motveringen jag egenltigen har hört är "Luleå har tappat väldigt tunga namn".

Men det är väl inte namnet på ryggen som avgör matcherna. Det är hjärtat för laget, vilket vi saknade totalt förra året. Sen spelarna vi har tappat kan man ifrågasätta på flera sätt. Renberg, hmm, behöver man nog inte äns nämna. Surovy, som förvisso gjorde en riktigt bra säsong, men enligt mig så gjorde han bort sig rejält i sista kvartsfinalen mot Linköping när han kastar handskarna i början av matchen och sen förklarar sig med "det är sånt som händer i hockey". Visst, det är sådant som händer i hockey, inga tvivel om det. Men att det skall hända i den sista matchen för säsongen när skadeläget ser ut som det gör. Nä, det ska inte få hända. INte av Surovy. Hade någon annan gjort det hade jag inte sagt något men när Surovy gör det, å dessutom förklarar det med "det är sånt som händer". Njaa, då sätter man inte laget före jaget.

Sen Hynning var ju pinsam när det stod klart att han skulle lämna Luleå. Hynnings sista tio matcher var rent sagt patetiska att se. Ingen lagspelarna där heller. Hade han varit en lagspelare hade han kört på för fullt, fast det var klart att han skulle till Timrå. Avsluta snyggt kallas det visst.

Å Tero i målet är ju också ett lysnade exempel på en spelare vi egenligen inte behöver sakna. Redan under förra årets sommar gjorde han klart för alla att han ville flytat hem till Finland pga familjesjäl - fullt förståligt! Men det slutade med att vi hade en målvakt i truppen som absolut inte ville spela i elitserien. Då är det svårt att höjja sig och ge 110%.

Så dem fyra spelarna vi har tappat kan vi faktiskt undvara på ett eller annat sätt. Å Renberg var ju snarare en börda än något annat. Istället har vi ersatt dem med spelare som verkligen vill spela i Luleå, spelare som kan kämpa ändra fram till slutsignalen.

Dessutom har vi bytt ut Slavomi Lener (världens bästa bandytränare) mot Roger och Roger. Två tränare som prioriterar fartfylld, fysisk hockey vilket var Luleås melodi när dem var som bäst på nitto talet.

Sen är det lätt att glömma alla ungtuppar som kommer att ta yttligare ett kliv denna säsong.

Så varför oroa sig? Kan med stor säkerthet säga att Luleå kommer att vara bättre denna säsong än föregående. Å nej, jag tror inte Luleå slutar topp fyra, men kanske någon placering under det.
Kommentera

Lövva: Det vore onekligen för jäkla roligt om det du skriver faller in. Att få se ett farfyllt fysiskt spelande Luleå alá 90-talet vore tamefan ingenting annat än en våt dröm. För vi vet ju alla vad Luleå kan åstadkomma när allting klaffar.

Då blir inte saknaden utav Timrå fullt lika stor om man kan bussen eller lifta upp till COOP och se riktig hockey fylld med massor utav hjärta.

Blir det så längtar jag duktigt mycket till första nedsläpp!

Dä ä sant dä!
Kommentera

Och nu verkar Surovy var på väg tillbaka till er också!
Kommentera

moreten: Lite märkligt om han inte går till LHC får man tycka. Om nu LHC fortfarande vill ha honom. Kanske lite infekterat där.
Kommentera

distanserad: Han vill vara säker på att få spela slutspel :-)
Kommentera

Bolivar: Surovy klar för LHC (igen) enligt AB. Synd.
Kommentera

Aliline: Bekräftat på LHCs hemsida nu också!

JIPPIE!!!!!
Kommentera

Bolivar: Ja tydligen.. ;)
Kommentera

Verkar som att Bartecko redan kommer till torsdagens match mot Skellefteå.

Se länk.
Kommentera

Portello: bra agerat av LHF.
Kommentera

Portello: Suveränt. Det är väl först om vi går till final som det blir mer än ett halvår.
Kommentera

LL: Det låter ju dessutom som att Luleå har fått några förfrågningar angående Niinimäki.Bara hoppas att det löser sig fortast möjligt.
Kommentera

Bolivar: Hur blir det om Gud förbjude, blir kvalserien?
Kommentera

Portello: Ja, då tar vi det då men än finns inte kvalserien i mina tankar. (bara i mardrömmarna)
Kommentera

Portello: tidigare år har kvalserien varit färdigspelat tidigare än finalerna. Förra året slutade kvalserien 1/4 medan den sista finalen spelades den 14/4 (och det var den sjätte matchen, det blev ju 4-2 till Modo) så en sjunde match hade alltså spelats den 16/4.
Kommentera

Portello: Peppar peppar, men blir det kvalserien för Luleå tvinas vi punga upp med extra skatte pengar för Bartecko. Nu ska vi ju inte dit så det är ju egentligen oväsentligt.

Krossa Skellefte på torsdag!
Kommentera

LL: Ok, så om det blir kvalserie kan han troligen närvara hela vägen. Blir det final kan han kanske vara med i 4 finaler på artistkontrakt.
Känns ju inte så troligt att han behöver vara i Sverige mer än 6 månader.
OM vi nu skulle spela final kan vi nog ha råd att betala full skatt. :-D
Kommentera

« · 894675 · »