Jesper Jonsson: Det känns just nu långt borta med att isen ska försvinna när snön åter vräker ner längs norrbottens kusten. Känns som att sommaren är långt borta, men nu börjar det ju alla fall se ut som Luleå börjar med en bra start på silly säsongen.
Jesper Jonsson: vad gäller Abbotts så hörde jag rykten om dem redan i februari eller om det till och med var januari, och det som sades då var att det redan var påskrivet och klart. Om det är sant eller inte så lär väl hur som helst visa sig om cirkus en vecka när Rögle har spelat klart.
Bolivar: Låter som att Lavander kommer att skriva på ett nytt kontrakt på minst två år. Bra! Nu vill man att det ska börja hända lite saker. Några förlängningar samt några bra nyförvärv!
Först 1 mål, sedan en (onödig) utvisning när Leksand fick ett PP, och därefter den där avslutande utvisningen som avgjorde hela matchen till Växjös fördel.
Tror nog att han gärna varit osynlig i den matchen, om han fått välja själv ;-)
mattias - 74: Att göra mål på lag som Nybro, Huddinge, Oskarshamn etc räknar jag inte som någon större merit. Jag har själv gillat hans spel under säsongen, men försvinner man när det drar ihop sig så är inte chansen större att man presterar på topp under ett SM-slutspel. Jag vill värva vinnare till Luleå, vi har redan tillräckligt med sopor som viker ned sig i slutspel. 5-28 är vi på de 7 senaste slutspelen vilket är en bedrövlig trend.
efter skadan har inte varit sig själv men han utveckling i Leksand har gått riktigt bra. Dessutom öste han in mål i grundserien. Återstår och se hur stor omställning det blir för honom mellan Es och AS !
mattias - 74: NSD brukar som tur var ha fel i det mesta med spelare. Bellemaire har varit totalt osynlig i kvalserien så det verkar som om han inte kan prestera när tempot och intensitet skruvas upp.
Portello: Viktor har tyvärr stannat helt i utvecklingen, i J20 producerade han väldigt bra och med den skridskoåkningen han besitter så borde han kunna lyckas i elitserien. Han har visat att han kan vara en dominerande faktor på elitserienivå men det händer alldeles för sällan. Mycket är säkert mentalt men har vi råd att chansa på det? Ska vi gissa på en scoring-line liknande Lidhammar-Chabada-Lavander, det är iofs att chansa lite väl mycket. Men då har vi Lundberg-Lindqvist-Burra-Almtorp-Lindgren för bottom 6. Men man kanske ska räkna både Lidhammar och Lavander som spelare där också, lägg sen till Tornberg. Då har vi 8 spelare som tillhör 3-4:e linen och som kan vikariera i 2:a.
Resonerar man på det sättet saknar vi en hel 1:a line och 2/3 av 2:a linen. Ledin-x-x Chabada-x-x
Kommer Bartecko var ett x? Abbots? Olausson? Huddinges twins?
Tyvärr tycker jag det pekar mot ännu mera budgetsatsning nästa år, Kyrö förlängs lika så Burra och Viktor. Känns som att vår 2:a line kommer vara i klass med Chabada-Emil-Lavander. 3:e Burra-Almtorp-Viktor, 4:e Lidhammar-Lindqvist-Tornberg. Sen kanske Ragge+junior som extra forwards.
Verkar som att det är nära att Almtorp och Lindgren har fått ett kontraktsförslag. Man tar sig för pannan! Speciellt då det gäller Lindgren.Den killen har inte vad som krävs för att spela i ES. Hoppas verkligen att dom kommer till sans. Tror att Tornberg tex skulle göra minst lika bra som Viktor.Och då är ju Tornberg några år yngre.
Almtorp ser jag också som en rätt onödig förlängning.Som någon sa tidigare, defensiva centrar har vi nog av.
Att det förhandlas med Johnsson ser jag dock ljust på. Precis en sådan spelare som Luleå behöver.
Lindberg Råkkar: Bra analys. Jag skriver under på detta alla dar i veckan. Det är kul att se Timrås matcher och vilken energi dom får fram i viktiga matcher.
Bolivar: Fyfan 1 år till med Kyrö, hade det varit 1 April så hade man kanske kunnat överleva en sådan nyhet, men inte när det är 16 Mars. Egentligen är detta en katastrof, för vårat offensiva spel har varit obefintligt hela säsongen om man bortser vad våran superduo presterat. inte blir det bättre av att vi i princip inte lyckats vända underlägen till segrar i en enda match. Tror det hänt 2 gånger(HV 2-1 hemma och Brynäs 4-2 borta) under hela säsongen, det är såna saker som måste ligga på tränarna. Att kunna förändra matchbilder och vända matcher. Lägger man sen till att våra offensiva importer presterat uselt under Kyrö så framstår förlängningen som ännu konstigare. Är det någon på allvar som tror vi kommer ha råd med "svenska" stjärnor.
Miettinen gjorde sitt när han var här, denna säsong kunde kanske blivit annorlunda om han inte åkt på knäskadan. Vill någon klubb(finländsk?) ge han 3+1 så är det inget vi bör matcha i alla fall. Är väl bara önska han lycka till var han än hamnar.
Arlbrandt ryktena tilltar men jag är oerhört skeptisk till hans kapacitet på elitserienivå. För mig ser han ut som en spelare som är en expert på att utnyttja den extra tid som finns i allsvenskan men väl i elitserien så försvinner hans edge och förpassas till voiden då han är för liten och för lätt. Årets slutspel visade väl ändå att det är relativt enkelt att med små medel ta bort en spelare som Omark. Vårt lag väger redan för lätt att fylla på med fler lättviktsdvärgar är nog inget som ger oss större chans vinna en slutspelsserie.
Jag menar vi är 5-28 i slutspel sett över dom 8 senaste säsongerna, det är helt jävla usla stats för ett lag som är ungefär 50/50 under grundserien under samma tid. 5 vinster på 33 slutspelsmatcher!! Ett lag som Södertälje har fler slutspelsvinster än oss under samma period det tycker jag säger en hel del. Som vanligt så har inte media tagit upp detta alls utan allt hamnar i skymundan av Harju-Omark och att vi klarade oss kvar vilket givetvis är positiva saker.
Men i slutändan går hockey ut på att vinna SM-guld och för det måste man vinna 12 slutspelsmatcher. Om man tittar på ett lag som Timrå och deras slutspelsfacit så är det en jävla skillnad och dom har i stort sett samma budget som oss. En stor del i detta är att dom har haft tränare som vet vad som krävs och på ett bra sätt kunnat motivera spelarna.
Salcin: Enligt Kuriren så blir Kyrö kvar, Miettinen lämnar och förhandling pågår med Arlbrandt. För Harju och Omark finns det tydligen riktigt stora pengar ifall de kan tänka sig KHL istället för NHL.
Lindberg Råkkar och LL: Håller helt med er om lagbygget. Lidhammar känns som en framtida spelare som kan vara kvar i många år. Almtorp hellre än Burra men i tredjekedjan. Att ha honom som center i 1:a linan är inte rätt vare sig emot Jonas eller laget.
Salcin: Nilsson är ett fint prospect, men han har fortfarande ett år kvar i J20 och att stå och öppna båsdörr i elitserien är knappast utvecklande. Bästa vore väl att försöka låna ut han till t.ex Almtuna eller något annat allsvenskt lag så han får en lite tuffare utmaning. Mark in the Park borde väl vara aktuell för DIF igen för han är väl bara där på lån.
LL: Även Burra blir 34 i år och ingen vet om hans säsong i år var en topp och han är tillbaka till förra säsongens nivå och blir värdelös. Sen blir nog en jämförelse Burra-Almtorp lite orättvis då man automatiskt tänker på vad Burra gett Luleå under hela sin karriär.
Jag tycker Almtorp offrat sig på alla möjliga tänkbara sätt under denna säsong. Han har spelat utmärkt som checkline-spelare och i boxplay. Sen att han varit utsatt för samma expriment som Emil att leda 1:a linen kan inte han rå för. Jag skulle välja Almtorp alla dagar i veckan beroende på ålder och att Burras ledaregenskaper redan finns i Robin Lindqvist som behöver få och är redo för en större roll till nästa säsong.
Lidhammar känns som en av lagets absolut viktigaste pjäser inför nästa säsong, vi som sett vad han uträttat i J20 vet att potentialen är enorm. Killen brukade dribbla av samma spelare 2-3 gånger så det ibland blev lite för mycket :) Han har visat glimtar av detta under årets säsong men det tar tid anpassa sig till elitserien, dessutom tror jag att knäskadan på försäsongen påverkat honom en hel del. Mest för att han inte alls hunnit få samma grundträning som andra äldre spelare i laget.
LL: Tycker att Luleå ska släppa Gusten och ge Anders Nilsson andraspaden till nästa säsong, stort framtidslöfte. Alternativt ha båda som backuper till Modig.
Gusten - förläng. Helt OK som andremålis bakom Modig och verkar dessutom inte gnälla över att vara tvåa utan jobbar på och sätter press på Modig. Vi får knappast in någon bättre för samma pengar.
Johnsson - förläng.
Obsut - skriv ett 1+1.
Phillipp - behåll!
Almtorp - får gärna stanna för min del. Men det är villkorat, se nedan.
Bartecko - blir 34 nästa säsong, ska han stanna så får det bli till halva lönen - max.
Kalt - en chansning som sprack. Inget nytt kontrakt.
Burström - får gärna stanna, men på ett ettårskontrakt. Se även nedan.
Lavander - skriv nytt fortare än kvickt.
Lidhammar - nytt kontrakt utan att blinka. Ska ha mycket mer speltid nästa säsong. Han kommer inte att göra en Omark, men han är en av få tekniska och kreativa anfallare vi har i laget utöver Omark.
Viktor Lindgren - härlig inställning, men räcker inte riktigt till i elitserien. Får dock antagligen en ganska bra allsvensk karriär framöver.
Miettinen - inget nytt kontrakt. Han har gjort det helt ok i Luleå frånsett slutet av den här säsongen, men han blir inte yngre och knappast mindre skadebenägen med tiden. Ja, och inte snabbare heller för den delen.
Harjumark - hamnar i NHL, eller i alla fall i amerrkat. Inte mycket för LHF att göra åt. Den som kanske, kanske kan bli kvar är Harju men det skulle ändå förvåna mig rätt mycket.
Men villkoren för Burra och Almtorp då? Ja, det är inte svårare än att jag tycker att vi ska behålla max en av dem då de är för lika varandra. Vi har dessutom Emil Lundberg och Robin Lindqvist under kontrakt varav den sistämnde den här säsongen har tagit ett stort kliv framåt och är den klart bäste av de fyra som jag ser det. Burra har en underbar inställning och är ett föredöme på de allra flesta vis så måste jag välja en av Almtorp och Burra så väljer jag Burra alla dagar i veckan.
LL: Frågan är vilken nytta man har av en 36-årig Renberg på isen, hur tränad är han egentligen? Han har väl aldrig varit den som varit känd för att köra extra under off season på egen hand och nu när han "lagt av" men ändå inte. Han är ju inte direkt en Sundin- eller Foppatyp som kan leva på sin teknik och skicklighet utan hans signum har alltid varit hårt arbete.
Men visst kan hans "ego" klara av en mindre roll i 4:e linen resten av säsongen kryddat med lite istid i PP kanske det kan bli en succe, men det har ju inte direkt varit så tidigareu nder karriären killen vill vara i spotlight och ta plats.
En annan sak som nog är ett större problem för Skellefteå är att deras relativt tunna backuppsättning måste avvara 2 backar i J-VM som för svensk del borde kunne vara i minst 10 dagar, lägg till resorna hem och tidsomställningn och att de så förmodligen inte kommer vara tillbaka helt förrens i mitten av Januari.
Måste även berömma lag som Brynäs och Modo som släpper spelare som Markström och Hedman att lira den turneringen som är oerhört viktig för svensk hockey, det är ju inga dussinlirare för klubblagen direkt.
Jag tycker framför allt att avslutningen är intressant. Jag och en snubbe som håller på Skellefteå diskuterade just det där med laghierarkin för ett par veckor sedan, och han var inte heller helt övertygad om att Renberg skulle göra Skellefteå till ett bättre lag. Det finns alltid en risk med att ta in en förväntad stjärna i ett redan fungerande kollektiv, om han inte lyckas åtminstone någorlunda så kan det störa harmonin i laget rejält. Nu är en match alldeles för lite att basera någon slutgiltig dom på, men floppvarningsflaggan är definitivt hissad.
spud: Även om man ska ta det Niemi säger med en nypa salt så borde ju faktiskt klubben ta avstånd från sånt agerande och inte som Curt Johansson försöka skämta bort det som någon bagatell som alltid händer så fort man är på krogbesök.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Känns som att sommaren är långt borta, men nu börjar det ju alla fall se ut som Luleå börjar med en bra start på silly säsongen.