Renberg, lagbygge och framtid

« · 883424 Till forumet

Sv: Renberg, lagbygge och framtid
Albert Hall: Kontraktet med Lidhammar är klart. Skönt. Dp var det i alla fall gjort. Å tro det eller ej, det går inte ut i maj 2008!
Kommentera

Lindberg Råkkar: oddsen går ju snabbt ned om det är låg omsättning oxå
Kommentera

Jesper Jonsson: Tror att det är ganska lågt tak på maxinsats på såna där spel. Typ 2000:- eller något liknande.
Kommentera

Albert Hall: Jag lirade iaf på det.

Tycker det var skoj att sätta odds på det.
undrar om Renberg genom en bulvan sätter en stor summa på phc och sen signar han där
Kommentera

Alisandali:

Smart du är då.

Tycker du skall ha 50 & av alla vinster =)
Kommentera

Albert Hall: Det var just därför jag la in länken i eran gästbok , så att någon med insider uppgifter kan blåsa Unibet på lite pengar .
Kommentera

Alisandali:

Konstigt att man sätter odds på det där, det kan ju vara en hel del folk som faktiskt redan vet.
Kommentera

Albert Hall: Pricis vad jag också tänkte när jag såg oddsen .
Kommentera

Alisandali:

1000 spänn på Frölundaalternativet. 1600 spänn i vinst, lättförtjänta pengar.
Kommentera

I tisdags sade Mikael Renberg definitvit nej till Luleå.
Och snart ska ishockey-legendaren ge besked om hur han ska göra nästa säsong.
Nu har Unibet satt odds för vad Renberg tänker göra, se länk.
Kommentera

Albert Hall: Håller bara med dig, det är ju precis vad man hör och känner som utomstående(nja 8 år på Varvsgatan 4), det är ju vad han säger mellan raderna och skulle bli förvånad om han inte spelar i Frölunda till hösten.
Kommentera

LL: Mycket spekulationer runt OBOL. Är orolig för det i kort perspektiv
Kommentera

Albert Hall: oj, det där kommer Pessimisten att avfärda som Frozande på högsta nivå...

Men jag håller med. Jag har tänkt i samma banor, jag ser inte vad som gör oss, ens med nuvarande trupper, till klara för kvalserien redan i dag. Risken för oss är förvisso att vi tappar Saravo och Hjalmarsson, men ärligt talat - vad har Brynäs som gör dem till garanterat bättre än LHF? Vad har Mora? DIF? Skellefteå?

Jag håller helt enkelt med, det är inte 07/08 som är den stora risken. Osäkerheten ligger i vad som kommer efter.
Kommentera

mattias - 74: Det vore snyggt, men det tror jag inte.
Kommentera

Albert Hall:

Piteå verkar iaf ganska hoppfulla om att få Renberg.

Se länk !!
Kommentera

Renberg, lagbygge och framtid
Presskonferensen var naturligtvis noga genomtänkt i den kommande övergången till Frölunda.

Steg 1: Hålla en neutral presskonferens där han snyftande berättar att han lämnar Luleå.
Steg 2: Vänta en vecka för att sedan ha en presskonfa i Göteborg där han drar på sig indiantröjan. Detta är ganska smart uträknat av hans rådgivare, det ser snyggt ut att först tacka den klubb han lämnar innan han går till den nya.

Ja, jag räknar kallt med att det inte blir Skellefteå, så galen kan han väl ändå inte vara? Om han tycker att pressen som ”frälsare” var stor i LHF, vad blir den då där? Tror han att han vinner SM-guld i SAIK? Han fattar nog också att han inte är mannen som kan ta över Werners roll som pådrivare och kämpe med sina skador. Jag är mest förundrat att det finns Schlefftebor som tror det. Fast att han går till Skellefteå är faktiskt vad jag önskar, det vore klart roligast att följa.

Vad betyder det då att han lämnar Luleå? Hockeymässigt inte särskilt mycket, jag tror till och med att laget som helhet kan bli bättre. Det har varit mycket tjat om att han gjorde 50 poäng senaste vintern, men om man betänker att före detta statsminister Persson nog gjort åtminstone 25 poäng i den omgivning han hade så blir det ju lite mindre meriterande. Renberg dras ju som alla vet med skador. Han har nog mer eller mindre alltid ont någonstans under matcherna. Sånt märker man ju bland annat genom hans mycket korta byten. Killen är 35 år och blir inte yngre och mindre skadebenägen.

Nej, hockeymässigt var de ett bra läge för LHF och Renberg att skiljas åt. Däremot så betyder Renberg oerhört mycket som symbol för Luleå Hockey. En roll som inte ska underskattas, särskilt är den viktig för att marknadsföra klubben mot folk som är ”halvintresserade”. Finns väl knappt en TV-sändning där inte Renberg blir intervjuad. Vem ska nu ta över den rollen? Någon av Burström eller Sandström? Eller någon av ”juniorerna” Omark eller Harju? Ett stort tapp blir det i vilket fall.

Framtiden för LHF då. Den säsong som kommer är jag inte ett smack orolig för. Inte ens med det lag som vi har under kontrakt i dagsläget. Jag tror mycket på tränare Rönnberg och hans förmåga att bygga lag, få alla bekväma i sina roller.

Målvaktssidan är något osäker men inte särskilt mycket jämfört med andra lag. Modig har redan visat att han är mogen att ta rollen som förstekeeper och Gusten blir en bra back-up.

Backsidan ser ju bättre ut än föregående säsong. Enda skillnaden är Åkerström ut och Hjalmarsson in. Ingen av backarna har särskilt hög ålder. Två VM backar just nu och ytterligare två av mycket hög klass samt tre unga backar under utveckling. Nej, det ser bra ut.

På forwardssidan ser det ju helt klart ut som en försämring på papperet, och kanske även på isen. Men, glöm inte att vi senaste säsongen ständigt spelade med 4-5 killar födda 86-87 som som grupp garanterat kommer att bli bättre. (Någon kan visserligen stagnera, men sammantaget blir dom bättre.) Vi har fortfarande kvar stora, etablerade namn som vi alla vet kommer att leverera, Bartecko och Chabada till exempel.

Nej, säsongen 07-08 är det ingen större fara med. Då är jag mer orolig långsiktigt och ekonomin. Till säsongen 08-09 går det ut mycket kontrakt. Har vi då ekonomi att behålla spelarna? Samtliga killar födda 86-87 till exempel?

Till sist: Bygg en snygg, bra och supermodern arena. Om det går att bygga om nuvarande eller byggs en helt ny struntar jag i, men snåla inte. Annars är det långsiktigt kört.
Kommentera

« · 883424