Renberg, lagbygge och framtid

« · 884738 · » Till forumet

Sv: Renberg, lagbygge och framtid
Metal Guru: varför skulle det vara så? Varför skulle LHF betala löner via Obol? Jag ser inga skäl till det. Möjligen att man satte in pensionspengar, visst, men varför skulle man ha gjort det? Lener skrev kontrakt med LHF ett och ett halvt år innan LHF skrev avtal med Obol om de 500.000.
Kommentera

Hannu Neimi: Blev Bosse häktad i sin frånvaro?
Kommentera

LL:
Om det är vad Luleå sagt, tror jag att LHF bara presenterat en liten del av en hel sanning.
Kommentera

Metal Guru: Vet ej, klubben har än så länge förnekat. Kanske sanning aldrig kommer fram. Har varit tyst om OBOL, enligt ett rykte finns Bosse J i sydamerika.
Kommentera

Metal Guru: LHF har sagt att det enda man har haft med Obol att göra är att man skulle få 500.000 i sponsring. Inga löner har betalats av eller via Obol.

LHF håller presskonferens i dag klockan 13 då man ska kommentera de rykten som snurrar runt.
Kommentera

Hannu Neimi:
Om nu man skrivit pensionskontraktet på samma sätt som med Lener, där man enligt rykten först betalade Obol, sedan fick man betala en gång till, då pensionspengarna var borta med vinden.

Är dessa rykten bekräftade eller dementerade ännu, förrexten?
(jag har inte hängt med i detalj i denna härva, kan jag villigt erkänna)
Kommentera

Metal Guru:Mycket möjligt. Det mesta pekar på att förening LHF förlorar 500 000 på OBOL vilket är en fis i jämförelse med farhågorna. Däremot har enskillda spelare med eller utan anknytning till LHF lidit större skada. Rengberg har gjort affärer med OBOL-mannen men tonat ned dem i media då härvan nystades upp. Vi får se vad presskonferansen ger. Skulle sitta skönt i själen om #19 förlorat pengar på OBOL.
Kommentera

LL: Jag kommer att minnas Renberg för hans tydlighet, snabba beslut och hans enorma klubbkänsla. Får ej heller glöma vilket mediaproffs han är.
Kommentera

Hannu Neimi: jag tror inte att Renberg fattade hur förbannade en del skulle bli när han skrev på för Skellefteå.

För egen del är det egentligen skit samma om han går till Skellefteå, Frölunda eller Saigon Mighty Riceeaters. Det jag retar mig på är att han till varje pris (verkar det som i alla fall) försöker lägga allt ansvar för att han går till Skellefteå på LHF och snackar en massa skit om föreningen.
Kommentera

Hannu Neimi: Hans brev var av det klenaste laget å han forsätter å upprepar att det är sånt som händer inom idrottens värld men faktum är att en liknande överång aldrig har skett inom Sveriges gränser. Patetisk av honom.
Kommentera

Hannu Neimi:

"Ärkesvin, "Aset".....va fan kallar Du honom det för???
Kommentera

Hannu Neimi:
Finns det någon ännu okänd Obol-referens i Renbergaffären, som gör att man inte kom överens vid förhandlingarna mellan spelaren och LHF?

Jag menar,
hade man ett pensionsavtal under tidigare år (inte helt osannolikt), som LHF placerade i Obolpapper (inte helt osannolikt), som parterna sedan inte kom överens om vem som ansvaradet för, nu när pengarna inte finns kvar?
Kommentera

björn power: Ja exakt, spelare, styrelser, direktörer, sportchefer och allt vad det heter kommer och går men LHF består.
Patetiskt brev av Renberg i dagens NSD. Verkar som om ärkesvinet är på defensiven. LHF håller presskonferens kl 13.00 för att ge sin version av deras relation till aset.
Kommentera

björn power: Klockrent inlägg.

Fast du kan ju byta ut LHF mot..................TIK kanske?

(8^(/)
Kommentera

milu: Gu va fel du kommer att få i bägge fallen.
Kommentera

Jaa grabbar och tjejer..., jag har spelat landhockey på kvartersgator i Luleå, knappt nått över sargen och stått och spottat (faktiskt inget jag är stolt över..) på BBK:s stjärnor genom hönsnätet på kortsidorna i Delfinen som spöade skiten ur Lulelag 1970-71, lirat pojkhockey med en av föreningarna som "grundade" LHF, skrikit mej röstlös på E-läktarens ståplats i Delfinen under mitten/slutet av 70-talet då vi var på väg uppåt i sereiesystemet (vrålhållit på SAIK i es innan LHF gick upp..), skrikit-gråtit 82/83 då vi var 1 mål från es, jublat-gråtit-dansat genom stan DÅ vi gick upp till es 84, gråtit floder efter förlorade semi- och finalförluster, JUBLAT NÅTT SÅÅ IN I HELSIKE DÅ VI VANN SM-GULD 1996, kort sagt: slitits mellan hopp och förtvivlan HELA tiden... och det lär fortsätta..

Jag har haft samma säsongskortsplats sedan 1980 (lite annorlunda pga LHF och senaste ombyggnaden..) och trots jag råkar sitta på de dyra 7000:-:s platserna så kommer jag sitta kvar och betala vad som krävs för att se mitt kära LHF, oavsett om Veli-Matti Ruisma (DEN störste), Jarmo Myllys, Micke Renberg, Lars-Gunnar Pettersson, Mika Nieminen, Lubos Bartecko eller någon annan superstar spelar i laget, vilken styrelse som "regerar", eller att vi spelar i division ”åtta”.

Luleå Hockey Förening ÄR STÖRRE än alla personer som passerar i revy genom klubben, LHF sitter i hjärtat!

Säger bara: Luleå Hockey Förening Alltid !
Kommentera

milu: Det återstår att se till nästa vår.Aningens tidigt att påstå det nu.
Kommentera

Lule och Mora till kvalserien......
Kommentera

Albert Hall: Jag kan ju konstatera att du hade helt rätt och förening gav Renberg ett ok kontrakt och inte mer.
Om nu Renberg vill vinna något kanske han kommit rätt. SkAIK vann ju faktiskt kvalserien i år och spelade 6 matcher fler än Luleå. :-)
Kommentera

milu: Ja förra säsongen ja...vaf*n har det med nästa att göra egentligen...klart man önskar att det blir som du skriver men intif*n tar jag ut det i förskott...å andra sidan så verkar de flesta Lule supportrarna ha samma resonemang om de mot oss...att de kommer med lika stor säkerhet ta sej till slutspel igen som dom gjort sen...var det 94:a?
Kommentera

Albert Hall:

Nu yrar du. Drick ett glas vatten och gå och lägg dig. Jag är inte säker på att det är hälsosamt för gamla män som du att vara vakna såhär sent.
Kommentera

milu: Så kan man faktiskt inte räkna! Eller kan man? I så fall så är vi bättre än Modo eftersom vihade poängövertag mot dom.

SM-guld, SM-guld, SM-guld, SM-guld,SM-guld, SM-guld,SM-guld, SM-guld... ;-)
Kommentera

milu: Inte speciellt med en lagkapten som drömmer om ett Buremål å västerbottensost...
Kommentera

Knegare:

Lule lyckades vinna EN!!!! match mot det medriokra laget från Skellefteå...konstigt!
Kommentera

Bara för att inte alla ska tro att mina åsikter om Renbergs vara eller icke vara är beroende på den senaste tidens utveckling så kopierar jag in lite inlägg från mig på HS från tidigare i år:

Den 22 mars:
"Bolivar:

Jag och knaskamilla har diskuterat detta tidigare och jag håller med henne.

Så här sa jag ungefär då till henne: Jag förstår inte heller detta intresse för Renberg. Visst, nog kan jag tänka mig att han spelar ett år till i LHF, men inte till något högre pris. Ofta känns det som om han gör mer skada än nytta eftersom det blir ständiga förändringar i laget på grund av sina skador och halvskador, ofta under pågående match också. Det blir ingen kontinutet alls i ett lag som hela tiden ändras när en av deras stora stjärnor åker in och ur laget som en jojo. Ungefär lika är det för övrigt i de lag som Foppa spelar i på andra sidan pölen.

Fast 50 poäng är ju onekligen också 50 poäng. Men då ska man komma ihåg att han spelade med två offensivt verkligt bra spelare, Bartecko Och Surovy. Ett tag förpassades han ner till tredjekedjan och framtidsmannen Johan Harju fick ta över hans plats. Då tjurade Micke i tidningen.

Nej, ur min synpunkt så ska man från LHFs sida erbjuda honom ett hyggligt elitseriekontrakt. Om han inte antar det så tackar man för den tid som varit och önskar honom lycka till i framtiden."

Den 23 mars:
"Hannu och Bolivar:

Klart att han förknippas och identifieras med LHF, men även en sådan måste väl bytas ut nån gång? Eller ska vi skriva långtidskontrakt med Renberg så att vi slipper det problemet?

Jag var mer orolig över LHFs identitet när Bulan och Åkerström lade av samtidigt. Där försvann det mycket identitet. (Nu gjorde ju Ågi come-back senare, men det är ju en annan historia).

Det är dags för att andra att ta över. Finns ju ett helt gäng födda 86-87 som kan ta ett steg fram."

Också den 23 mars:
"Pessimisten: Om Renberg skriver på för FBK, Frölunda, Skellefteå eller någon klubb över huvud taget inklusive LHF kommer i alla fall jag mest att reagera med ett stillsamt "jaha"."
Kommentera

spud: Jag börjar snart gilla dig, du har ju tamejfan vettiga åsikter emellanåt. Fast såklart har du lite fel som vanligt.

milu: Skellefteå har inte ett smack bättre lag på papperet idag än Luleå. Snarare tvärtom. En silande målvakt, mediokert försvar och ett anfall där den stora stjärnan är Renberg. Hehe.

För övrigt vet vi ju inte exakt vilket lag som Lule ställer på benen till slutspelet 2008 förrän den 31 januari samma år. Detsamma gäller ju er, fast då inför ert traditionsenliga framträdande i kvalserien.

Ibland förundras man över hur snabbt det vänder i idrott. Den senaste säsongen var Luleå 3 pinnar ifrån fjärdeplatsen. Visserligen bara sex från kvalet också, men hur många lag var inte i ungefär samma situation? Jag kommer också ihåg den berömda "lottningen" inför slutspelet i år. Inget lag ville välja Luleå, Wikegård tippade Luleå-FBK i final. En vecka senare var inte LHF vatten värd, och ska snart åka ur ES. Så har det fortsatt.

Luleå har tappat en spelare hittills som jag velat behålla från den senaste säsongen, Tomas Surovy. Resten kan jag både ha kvar och mista utan större känslor. (Utom Åkerström då kanske, fast då mer av nostalgiska skäl än andra.) Dessutom är dom lätt att ersätta.

Att Luleå är en klubb i kris och förfall är en betydlig överdrift. Visst, senaste säsongen gick inte särskilt bra ekonomiskt. Blir nog ett litet minus i bokföringen. Det mesta av den dåliga publiciteten i övrigt står ju Renberg för, besviken över att han enbart erbjöds ett dussinkontrakt. Obolsnacket är rent skitsnack.

Jag tycker alla, både skadeglada och ledsna, ska läsa denna länk från Norrbottens Kuriren tidigare denna vecka: www.kuriren.com/GEN_Sok.asp?ArticleID=1524925&ArticleOutputTemplateID=125&mode=SEARCH&BoolFlag=AND&PubDate=1900-01-01&FreeText=luleå hockey&Category=
Kommentera

milu: Men hallå lilla vän...ta inte i så du spyr nu....långt före är nog att ta i...försök med lite ödmjukhet annars så lär du få utav bara h-vete tebaks då nästa sässe är avslutad...skulle Lule hamna på plats 9 eller 10 så menar du att vi kommer hamna bland topp 4:a då,eller?
Kommentera

milu: Men du, berätta för mig vilka i AIK det är som ska göra det, och som är mkt vassare än Lule.. Visst, inget av lagen är särskillt bra, både är starka kandidater till kval. Men inget säger mig att AIK ska vara bättre.
Kommentera

mikenomad:
Fula hjälmar kanske, men ett jäkligt bra firmanamn fram på densamma:-)
Kommentera

milu: Såklart att du tror det. Å du hade inte fått storhetsvansinne?
Kommentera

spud:

Jag är helt övertygad om att AIK är långt före LHF när Elitserien summeras till våren. Kan Lule undvika kvalserien är det en bonus. Sedan är det helt rätt att Lule har fler yngre lovande spelare just nu, men där jobbar AIK väldigt bra sedan ett antal år tillbaka och det ser väldigt bra ut, men det tar x antal år att få fram dessa spelare...men det är på gång!
Kommentera

Hälge: Okej, alla utom tre stycken typ...
Kommentera

Lövva: "Men varför verkar alla Timråiter hoppa i taket å jubla ännu mera?"

Vadå alla ?
Kommentera

milu: 3-4 spelare? Du måste menat 1-2? Nog för att jag inte tror på många ord PEO snackar om men att han skulle säga att han vill ha 1 forward och en back när han egentligen menar 3-4 spelare känns inte troligt.

Och Luleå har ett par rejält talangfulla spelare, och det är något som SkAIK är kliniskt av, trots Tomas Larsson har lite talang. Jag tror verkligen att Luleå har ett bättre lag än aik, och spelar dem smart kommer de vara högre upp i ES tack vare att de har en bättre defensiv och målvakt än er.
Kommentera

Lövva: Nja. Tycker nog att Luleås långsamma förfall är mest plågsamt att bevittna. All skadeglädje jag känner riktar sig mest till ett fåtal individer, varav de flesta nog kan räkna ut vem som har tätpositionen i den skaran.
Fånigt, men så funkar det ju.

Sen är det väl överlag lite förvånande med den där aggressiva bitterheten. Sällan har en 50-poängsproducerande lagkapten fått så mycket skit av sina egna som Renberg. Inte bara här, utan också på andra luleforum jag har kollat in. När säsongen lider mot sitt slut vill alla att han ska sparkas eftersom han är slut, fet och allmänt dum i huvudet. Med den inställningen, varför bli förbannad över att han går till lokalkonkurrenten?

Möjligt att hans snack och dimridåer är irriterande, men jisses. Om jag som inte ens har den minsta anknytning till karln blir illa berörd över den hätskhet han fått utstå, hur ska han då själv känna sig? I den allmänt schizofrena debatten verkar det som att Renbergs enda alternativ hade varit en presskonferens där han:

A) Bad om ursäkt för att han varit så fet och skadebenägen
B) Bett om att få spela utan lön, samt
C) Bemött ett 'inte ens det, fetto' från klubbledningen med ett 'då lägger jag grillerna på hyllan och blir oavlönad puckplockare istället'.
Kommentera

Lövva: Äh...ni har ju gott om tid att fylla luckan. Även om utrymmet efter honom att döma av bilderna från senaste presskonferensen rent fysikskt verkar bli svårt att fylla. Å alla dessa hakor...

Fula hockeyhjälmar SAIK har förresten.
Kommentera

Swordster: Kanske är det så men själv så tyckte jag synd om Timrå när de för två år sedan tappade hela sin förstalina till NHL. Men det är ju klart, den här gången gäller det ju Luleå. Kul att lagkapten lämnar för rivalerna.
Kommentera

Lövva: Eller så har vissa lulingar i detta forum sett till att Timråiter starkt ogillar lulingar?
Kommentera

Lövva: Det var verkligen inte så menat, jag lider lite med er ang spelarförlusterna, speciellt då Tomas S. o Renberg.
Kommentera

Att alla Skellefte supporters jublar över detta är väl i och för sig fullt förståligt. Men varför verkar alla Timråiter hoppa i taket å jubla ännu mera? Vad berör det dem? Känns det som om Jonteövergången har kvittas nu elelr vad handlar det om?
Kommentera

Albert Hall:

På vilket sätt har jag drabbats av storhetsvansinne??
Kommentera

milu:

Här går det undan, ni värvar en ständigt hel- eller halvskadad 35-åring och du grips av storhetsvansinne. Det märks verkligen att ni är gröna på detta med elitseriespel.
Kommentera

RTS: ???? förklara dig du skojja på oss va?
Kommentera

Nordquist gör som Renberg, Går till Frölunda
Kommentera

spud: Den truppen är inte i närheten av AIK:s....och då har vi ännu inte fyllt på med de 3-4 russinen i kakan....bedömmer P-O att Kapus är något att ha så kommer vi att plocka honom också...fgramför näbben på Lule! :-)
Kommentera

Kickan: Inte nog blev ni av med Renberg, du förlorade personligen 10.000 på flytten. Måste svida. För de pengarna hade du ju annars kunnat investerat i nån ny spelare med. Hade nog förbättrat er trupp avsevärt.

Olycka till!
Kommentera

Albert Hall:

Jag tror att Metal Guru kanske syftade på de som uttrycker sitt hat här. Att först gnälla och tycka att han ska dra någonstans och sedan gnälla när han drar någonstans, det är faktiskt inte helt logiskt. Men det är klart, man kan ju inte räkna med att alla här ska kunna tänka eller agera logiskt.
Kommentera

Metal Guru: Ni och ni, du får det att låta som att alla, klubb, supportrar med flera tycker lika. Klubben gav i alla fall honom ett kontraktsförslag som inte accepterades.
Kommentera

milu: Ni hade gärna fått stanna där för all framtid skit förening!
Kommentera

Inte för att jag har så mycket med den här affären att göra, men jag fattar inte riktigt.
Bortsett från snyftPK'n och övergången till AIK - ville ni i Luleå från början behålla Renberg, eller ville ni inte?
Kommentera

« · 884738 · »