Stefan: Tack för poängen det kändes som timrå var snäppet bättre.Du o jag pratar inte samma språk det hör jag ju.Men det är ok du får tycka som du vill och jag som jag vill.Det är klart att man inte ska bjuda moståndarna på nåt och ha viljan att vinna på hemmaplan det var inte det jag menade utan det var ditt sätt att uttrycka dig på men du får väl lära dig genom den hårda vägen det har iallafall jag och många med mig.
Fattar inte vad MIF har i ES att göra? Pinsamt lågt intresse bland ortsbefolkningen. Fast MIF har väl de fans man förtjänar då man gör ett amatörmässigt försök att genom amatörmässig skatteplanering få ekonomin att räcka till ett lag av halvtaskig klass...Nä, lämna hockeyn till den del av Sverige som vet vad det handlar om!
mikenomad: Skatteplanering? Skriv inte om saker du inte vet något om, upplägget Mif använder är uråldrigt. Användes av Helsingborgs IF redan 1999 och är helt lagligt. Går utmärkt att läsa om det på skatteverket.se om du hittar dit...
Vad gäller publik får alla lag den publik de förtjänar, men i Malmö finns det dessvärre för oss annat att göra än att pimpla hembrännt, tjuvskjuta älg, åka skoter och se hockey.
Efter att ha bott i lappland i över 7 år nu så kan man för min del gärna lägga ner hela landsänden...
Och ja, om man är så intelligent att man kliver in i ett annats lag gästbok och skriver dynga så ska man ha ett lika oförskämt svar tillbaka...
Magnus: Då jag har rötterna i Skåne (bodde mina tre första år i Trelleborg) och mkt kontakt med de södra landsdelarna fortfarande kan jag bara hålla med dig. Skåne HAR betydligt mer att erbjuda om man inte hänger sig åt de intressena som du beskriver! Fast jag vidhåller; i ämnet hockeykultur har ni inte mycket att komma med (om ens något). Och det är väl ändå det som är huvudämnet på den här sidan.
Vad gäller skatteplanering eller inte så får jag väl backa då. Nöjer mig med att konstatera att de flesta utanför Skåne tycker upplägget är klart tveksamt och det är långtifrån säkert att det skulle klara en prövning då någon riktig sådan eg. aldrig gjorts!
mikenomad: Man behöver inte pröva något som är klart och tydligt reglerat. Det handlar givetvis om avundsjuka från de som inte kan utnyttja regeln. Plannja Basket använder den, liksom Asplöven i Div 1.
Skattemyndigheten: "Artister och idrottsmän som skatterättsligt anses som bosatta utomlands betalar artistskatt. Detsamma gäller utländska artistföretag och arrangörer. Skatten är 15 procent på den skattepliktiga inkomsten exklusive sociala avgifter"
Att det inte finns mycket hockeykultur i Skåne är rätt och fel. Det fanns inte mycket innan ishallarna kom, nu är det ishallstätast i landet och även om fotbollen av hävd är större ägnar sig tillräkligt många skåningar år hockey för att TV-puckslaget och Juniorerna skall tampas om medaljerna årligen.
Sen lider Malmö av storstadssyndromet, det vill säga lag som inte levererar får heller ingen publik. MFF drog 10.000 pers igår mot Kalmar och det är sjukt lågt även för dem.
mikenomad: "Nöjer mig med att konstatera att de flesta utanför Skåne tycker upplägget är klart tveksamt..."
Det kallas ren o skär avundsjuka för att de inte kan göra på samma vis. Jag tycker hela debatten är överdriven, det är en väldigt, väldigt liten del av säsongen som de bor i Köpenhamn. Vidare tycker jag hockeysverige borde vara glada att vi lockar hit "stjärnor" till ES och inte väljer att satsa på billigare varianter. Vilket ju helt klart leder till sämre hockey.
Kan säga att Simon Skoog blir sjunde back imorgon mot Modo, Patrik Hersley kommer spela backpar med Lupaschuk. Hoppas nu att Patrik Hersley gör bättre ifrån sig än Skoog gjorde mot Hv71 och Timrå. Men annars är formationerna samma som mot Hv71 och Timrå.
Jag hoppas själv att det kommer mycket folk imorgon chansar på 3.500-4.000 personen till isstadion imorgon.
Citerar MIFs hemsida " - Vi tror alltid att vi har bra möjligheter att vinna. Det är med den attityden vi går in till varje match, säger Lars "Osten" Bergström inför matchen mot MODO."
mao samma attityd som jag har, att man skall vinna varje match ;)
Att bänka Skoog å ej Norgren är en stor gåta, men klart vill man fortsätta förlora poäng så varsågod.. Hersley är ju bättre än Skoog va?? 2 offensiva backar som hittills ej visar prov på att de ens ska få spela ska spela brevid varandra.. Hmm jag är mäktigt imponerad Malmö.. skratt retande minst sagt...
Malmö - MoDo ... slänger in ett tips här med 1 - 3
Herregud vad billig Stana var idag. Vi fungerar inte som lag ännu, de mål vi gör kommer på individuell skicklighet. Får Osten ihop laget så vi kan spela tillsammans kommer vi bli riktigt bra...annars blir vi en kopia på SSK 05/06.
Skylla på Stana nu?? ... ska han rädda oss varje match då?... Malmö måste spela hockey osså.. jäkla pojklag hockey nu... Modo vann idag.. å de som säger att det ej var rättvis bör se sig om.. Malmö är inte bättre helt enkelt.. ändra man ej om i femmorna kan inget hända så é det.. har man backar som Norgren i en trupp som siktar mot slutspel är det inte konstigt att man redan där ger upp ett slutspels hopp...
Malmö måste rycka upp sig annars kan vi kanske redan till Jul förbereda oss för kvalserien igen.. ILLA rent av
Nu är det ett måste att införskaffa oss minst 2 bra backar,men frågan är var de finns.Men det ju inte vara speciellt svårt att ersätta Norgren.Stana var väl inte 100 idag men han har ju inga backar som hjälper honom,och anfallen blir lidande då forwardsen måste hjälpa till i försvaret också.
Och vi FÅR inte ta alla dessa onödiga utvisningar vid motståndarnas mål eller där bakom.
svennis: Håller med, minst två lugna, stabila backar ála Stephanek MÅSTE in i laget. Sekeras kan säkert fixa de nya reglerna finfint, han är ganska kvick och snabb i tanken.
Men det är tveklöst så att vi behöver stötta upp där bak, det räcker faktiskt med 3 omgångar för att se detta. Men, det är nog ingens fel att vi ser ut som vi gör. Vi är nya i serien, vi kan inte få vem vi vill och bra backar är en bristvara.
Jag tror därmed att vi får köra på som vi gör åtminstone till december innan någon kan tänkas bli fri i stängda ligor...
Johan J: Vi säger såhär, om laget börjar spela som ett lag och ta poäng så kommer folket. Om vi fortsätter som vi börjat kommer de inte. Det är en storstad vi pratar om, bara vinnare räknas.
Är mer intressant att Skellefteå ligger under 4000 pers i en stad där det inte finns något annat att göra ändå...
Cyklob: enkelt svar på din fråga.. bättre än Malmö iallafall .. nä skämt å sido..
MoDo spelade smart å spelade som ett borta lag ska göra.. nämligen ta vara på chanserna å det gjorde dom verkligen.. MoDo ser starka ut å kan röra om många lag i år.. ni vann rättvist idag å Skröder ja vad ska man säga.. vilken kväll han hade.. bra jobbat helt enkelt å grattis till 3 pinnar...
MrRedhawks: Tack för infon. Jag tror nog Malmö kommer komma igång. Men vart lite brydd över att publiken sviker, iof har ni ju fotbollen med, men nu när ni är tillbaka i fin rummet så borde ju publiken komma. Betyder oerhört mycket för spelarna om man har en publik som lyfter fram dom.
Publiken lär komma om laget spelar bra.. inte vill folket gå å betala dyra pengar för att se pojkhockey väl? som det ser ut nu så är det yra höns i Malmös bås... tyvärr
MrRedhawks: Ni är nykommlingar ni har mycket nytt folk i laget. Det lär väll ta ett par matcher innan man kommer igång. Men man måste ju endå ställa upp för laget i både med och motgång. Det är ju nu dom verkligen behöver stödet.
Folket i Malmö gör ej det tyvärr.. det ser man när man é där varje gång för att ge sitt lag stöd, men man kan förstå vissa, då måste laget visa upp varför publiken ska dit å ska komma dit för att stanna. men det gör ej de hög lönade grabbarna i malmö..
MrRedhawks: Det verkar inte folket i Skellefteå heller göra, trots att de skall vara den bästa publiken i landet enligt många. När det kommer till kritan är det ingen skillnad, folk vill se ett vinnande lag...annars kan det vara.
MrRedhawks: Det blir nog bättre med tiden, men malmö kanske borde försöka marknadsföra sig lite mer och försöka locka folk till matcherna. Sammtidigt kanske säga i tidningen med att vi behöver publikens stöd osv. Jag förstår helt klart att alla har krav osv, men är man en sann hockey supporter så stöttar man sitt lag i med och motgång.
Sen är skillnaden en sak osså.. Malmö fansen iallafall tror Malmö är sååå bra.. måste själv erkänna att Malmö har okej forwards men backsidan är totalt klen å med en forna back som sportchef kan man undra vad han sysslar med. PA har värvat bra på forwards sidan å fått hit en vinnande målis, men back sidan är den klenaste jag sett något elitserie lag någonsin haft... 1-2 nya backar måste in.. svårare än så är inte det... pengarna är slut lär väl PA säga.. men hur kan man vara sååå dum å ge Norgren kontrakt då? OBEGRIPLIGT
Magnus: Håller med om att Skellefteå är väll det lag som floppat lite om man ska kolla på publik sidan. Dom har ju väntat på detta i 16 år, och det har skrivits så mycket om publiken i Skellefteå sedan väl när man är uppe i högsta serien så drar man inte ens 4000 åskådare det är riktigt uselt.
MrRedhawks: Håller med dig om att malmös backsida inte alls ser imponerande ut, men jag tycker själv inte att modos backsida är något att hänga i julgran heller. Men nog borde malmö ha pengar för att stärka upp sitt försvar med 1-2 spelare.
Det känns lite som Modos Sportchef Ecke Holmberg Och eran Sportchef Peter Andersson resonerat rätt lika man har lagt allt krut på anfallet och inte lagt så mycket till försvaret.
Ursäkta språket men vad i helvete håller Ross Lupaschuk på med? Han har nog inte fattat att Es har börjat. Inte ett rätt på tre matcher Osten borde bänka killen tills han fattar att det är allvar. Man skall inte såga någon efter tre omgångar men jag kan inte låta bli. En kille som vinner poängligan för backar i Es skall man kunna ställa högre krav på så enkelt är det. Inte en passning eller en brytning sitter där den skall. Han är inte med i matchen för fem öre.
För övrigt har vi en backuppsättning som inte ens skulle klara sig i J20 som det är just nu. Något så fruktans värt dåligt samspel mellan våra backar och forwardars har jag sällan skådat. Vi saknar fart i uppspelt och när vi väl kommer över offensiv blå så tappar vi puck många gångertack vare att vi även saknar samspelet mellan våra forwards. Detta blir säkert bättre allt eftersom. Men det största problemet kvarstår back besättningen måste uppgraderas med två riktigt vassa defensiva backar så är det bara. Annars är jag övertygad om att vi spelar i kvalserien i år igen.
Fan vad besviken man blir tre matcher varav två hemma och bara en (1) poäng. Nä Brynäs borta på tisdag då måste det bara bli 3 pinnar! Annars funderar jag skarpt på att reklamera mitt årskort. (Skulle aldrig hända) Nä jag stämmer in i vad klacken sjöng i dag "Kämpa Malmö visa hjärta"
MrRedhawks: Nu låter det som om Öberg skulle vara en dålig back, det är han inte.
Ja, vår backsida är klen (liksom hos det stora flertalet av ES-lagen) men att det skulle vara negativt att Öberg är våran bästa just nu köper jag inte.
Magnus: Håller med, tycker snarare det är kul att han verkligen överraskar positivt.
Däremot så är där ju några andra som har större meriter, som går på andra hållet. Men serien är ung, det är 52(!) omgångar kvar. Timrå, HV och Modo är alla tre lag som jag tippat över Malmö i tabellen, jag tycker inte det är nån panik än så länge.
Om vi losar mot Mora, SAIK, Brynäs, Djurgården. Plus att vi fortsätter tappa massvis med poäng mot topplagen, det är först DÅ det är farligt. Än så länge ser det "ok" ut. Gäller bara att spela ännu bättre PP, vårt BP fungerar rätt bra o Stana i målet håller hög klass i så gott som varje match.
Vad felet i Redhawks ligger nu bör väl inte vara så svårt att inse. Backarna håller usel elitserieklass. Och att inte Peter Andersson har märkt det förrän nu är riktigt illa. Han värvade en toppmålvakt i Stana och flera klasspelare framåt men glömde fullständigt bort backsidan. Vi har två riktigt offensiva backar i Lupaschuk och Sekeras. Men någon trygg defensiv back att luta sig mot existerar EJ. Och det kan vara skillnaden mellan slutspel och kvalserien. Men hoppas nu att Osten får ordning på manskapet och gärna att en seger inkasseras redan på tisdag i Gävle. Dock finns det inga lätta matcher i årets elitserie. Speciellt inte om man som i Malmös fall kommer från ett allsvenskt spel. I allsvenskan kunde Malmö i många matcher åka på en skridsko och ändå vinna ganska så bekvämt. Nu hänger vi inte ens med fastän både skridskorna är i isen. Men hoppas nu att det snart vänder och gör det inte så spelmässigt så MÅSTE lagledningen agera och köpa in en eller flera klasspelare. Kosta vad det vill för åker Malmö ur elitserien igen så tror inte jag att vi går upp på flera år igen. Visst har Percy pengarna men övriga sponsorer lär ju inte stå i kö för att få sponsra klubben. Och arenaprojektet lär få sig en rejäl smäll.