pajo: Tja, säg inte det. Med Mif som livet i stort: när man tror sig ha nått "rock bottom", så visar det sig allt som oftast finnas en källarvåning till :-(
Kanske kan Hober få fart på "döhökarna", personligen hyser jag större tilltro till auktoritära tränare av Hobers sort före mystomtar ā la Kinding och Brithén. Men, i Sverige, till skillnad från exempelvis Finland (Jurzinov skördade väl lagrar där på 90-talet, om jag ej missminner mig), har ju oftast mystomtar som Sandlin föredragits.
Det kvittar vem som är tränare i dagsläget. Om vi inte får två riktigt starka namn på forwardssidan kommer vi bara förlora ännu mer. Det är två nya forwards som gäller nu! Så kanske Kim osso kommer...
Kolla serien. Det är inte de bästa tränarna som är i topp, det är de bästa lagen. Svårare än så är det inte, visst kan en bra coach få ut det där lilla extra. Men på det stora hela så är det spelarna själva som MÅSTE ta tag i detta.
nek97raj: Ja helt klart. Men om man har ett mycket sämre lag på pappret, då kvittar det vem som tränar laget i 9 av 10 fall.
Klass och motivation måste man ha för att vinna på den här nivån. Vi har tyvärr bara haft motivation så här långt. Jag väntar spännt på lite fler klassspelare nu.
Bill Guerin och Keith Tkachuk är två namn som hade passat in mycket bra. Men vi får som sagt se vad som händer. Niinimaa ska man hålla kvar, Nurminen stannar ju. Sen få hir två spelare som Guerin och Tkachuk, samt övertala Kim att komma hem o spela igen. Det är så framtiden ser ut. Om det inte lyckas kommer vi harva nere som jumbo hela säsongen lång :(
Nubben: Helt klart har Mora lyckats med sina värvningar. Men kollar man på vilka spelare dom värvat så har det ju inte varit några stjärnor precis förrutom när Marion Hossa kom senast då.....i så fall har ju ett lag som Timrå värvat större stjärnor.....Mikka Kiprusoff, Henrik Zetterberg, Fredrik Modin o finnen A.Berg o så klagar Kent Norberg eller vad han nu heter över värvningarna Mora gör när hans eget lag har värvat flest av dom största stjärnorna.
J-O: Då är i och för sig både Modin och Zetterberg Timråspelare från början och att ta hen "egna" spelare är inget att snacka om. Timrå har ett starkt lag utan sina proffs också medan Mora knappast har ett ES lag utan sina proffs. Är nog det Norberg klagar på. Då kan man i och för sig säga att Mora gör rätt eftersom de hade varit chanslösa utan att göra så, problemen blir givetvis större när lockouten en dag tar slut men det är då det.
Magnus: Är du säker på att Modin är Timråspelare???? är han inte från Njurunda o sen spela han för Brynäs i elitserien???? i så fall är väl Lilja i Mora lika mycket en mora spelare för han gjorde en kort vända i Mora. Sen att Mora inte är ett elitserielag utan sina proffs är omöjligt att säga o Mora tog faktiskt Timrå på försäsongen o det utan sina proffs o bara för att Mora hade många okända namn som spelat i allsvenskan som kanske inte allmänheten känner till i Sverige så säger det ju inte att laget skulle klara sig i elitserien, Timrå är väl ett bra exempel att det går att komma upp som nykomling o klara sig bra o dom var nederlagstippade o alla trodde dom skulle komma sist men se hur det gick. Visst tror jag Mora skulle få kämpa där nere men finns flera lag där som tex Luleå, Malmö och Södertälje som fått lika jobbigt.
J-O: Modin är Timråspelare, ja. Även om han spelade i ES med Brynäs, Timrå var ett Allsvenskt lag på den tiden. Det är helt möjligt att säga att Mora definitivt varit förankarade i botten utan proffs. Att jämföra Moras icke NHL-värvningar med Timrås när de etablerade sig är inte ens värt att kommentera. Mora värvade vad de kunde få medan Timrå valde spelare de trodde på samt med fingertoppskänsla (nåja, det var väl en hel del flyt också kanske) några utlänningar. Finns visst det lag som skulle fått det lika tufft som Mora, det har jag inte sagt något om. Men Mora hade definitivt inte varit i närheten av slutspel oavsett om de hade haft flyt eller ej.
Magnus: Vi har tydligen två olika åsikter i den frågan o med facit i handen är det lätt o säga att Timrås värvningar var lyckade när dom gick upp för dom var lika bottentippade som Mora i år. O jag är säker att värvningar som Pavli, Kenneth Bergqvist, Tero Leinonen, Kauppinen, Pavel Skrbek, Peter Nylander Henrik Petré hade hållit hög klass o det har dom förresten redan visat så här långt av elitserien. Men som sagt vi kan snacka fram o tillbaka hur länge som helst men helt överens kommer vi inte bli ändå:-)
Nubben: Tror inte heller att Mora legat där dom ligger nu men som sagt värvningar hör oxå till spelet o det är helt oväsentligt hur det hade gått utan värvningarna så varför ens spekulera för nu får man värva NHL spelare och det gäller alla lag som sagt så samma förutsättningar.
Magnus: Fel av dig Timrå kom nia första säsongen o hade tre lag bakom sig o säsongen efter kom dom sist....så dom "intelligenta" värvningarna kom inte förrän tredje säsongen.
J-O: Den största skillnaden till år tre var att Z:a stack till NHL så att LAGET tog sig i kragen och började kriga, samtidigt som man fick Kenta som tränare...
Bra/dåligt?