Är detta en spelare MIF behöver? 30 bast?!! Det klingar liksom inte rätt i mina öron i alla fall. Det ligger inte i linje med vad MIF vill stå för, med ungdomssatsningen och allt. Menmen, läs mer på länken.
Knegoff: Nu är jag så långt ifrån någon MIF:are man kan bli men Näsvall är en spelare som är klart bättre än många av era andra forwards så utan tvekan skulle han vara en förstärkning. Att han är 30 år kan väl inte vara något problem med tanke på att MIF mest brukar satsa på spelare som är ännu äldre och är på väg utför. Själv hoppas jag att Näsvall är så förståndig att han inte väljer MIF utan går till en mer seriös förening. Fast å andra sidan så är det inte många svenska klubbar som är lika bra på att betala så höga löner som MIF. Sen så måste det väl snart hända något i dokusåpan modell Robinson där någon ny kommer in utifrån så man ska aldrig säga aldrig. Speciellt inte när det gäller MIF där allting kan hända.
och noll koll har du också tydligen. Om nu MIF betalar så höga löner som du säger borde man inte toppa löneligan då istället för att ligga i mitten av den ligan?
Brukade satsa på modell äldre spelare hade varit ett bättre ordval. Bara att kolla föryngringen som gjordes inför denna säsong. I mål 3 matcher denna säsong en 19-årig målvakt och det utan att Hadelöv varit urusel.
Roger Öhman och Peter Hasselblad försvann på backsidan och in kom Magnus Österby, Jens Olsson samt Johan Björk dem tre med typ samma medelålder som Öhman och Hasselblad.
Sen har vi ju "gamlingarna" på anfallssidan: Jimmie Svensson, Lasse Degn, Frans Nielsen, Andreas Valdix, Kim Staal.
Enligt en snabbkoll så har MIF: 3st anfallare på 30år och uppåt 3st backar på 30år och uppåt så 6st av 24 spelare är över 30 år i det gamla ålderstigna MIF, som mest satsar på äldre spelare.
Vi kan jämföra det med ex. Färjestad: 1st målvakt på 30år och uppåt 2st backar på 30år och uppåt 4st anfallare på 30år och uppåt dvs 7st så då måste väl de i Färjestad vara ålderstigna?
Hv71: 1st målvakt på 30år och uppåt 5st backar på 30år och uppåt 5st anfallare på 30år och uppåt 11st spelare på 30+ mot gamla MIF med 6st spelare hmmm. Tänk på att Olausson inte är speciellt ung jämfört med våran åldersman Peter Andersson.
Men det kanske är pga att man har en 39-åring i laget som ett helt lag blir ålderstiget?
Stefan: Jag kan ge dig rätt i att MIF har föryngrat sitt lag inför den här säsongen men faktum är att nyckelspelare som Liimatainen, Rydmark och Riihijärvi inte är några ungdomar precis. Inlägget om att Näsvall skulle vara på gränsen till för gammal med sina 30 år tyckte jag därför var lite halvroligt med tanke på detta.
Angående spelarlöner i MIF så har jag ärligt talat ingen koll på hur det är nuförtiden men det är kanske gamla minnen från Percys värvningar i slutet på 80-talet som gör sig påminda. Eftersom jag antar att du är en av de MIF:are som har lite koll så vet du säkert vem jag menar när jag som exempel på detta ger värvningen av en back från Rögle samtidigt som värvningarna av "Pekka" Lindmark och ett antal andra Färjestadspelare. Denna spelare var väl en helt ok divison 1 spelare men absolut inget utöver det vanliga. Föga förvånande så fick han sen tillbringa största tiden som "bänkvärmare" men som en ganska välbetald sådan. MIF var absolut löneledande i slutet på 80- och början på 90-talet och bär en stor skuld till att lönerna för elitspelarna ligger där de gör idag. Det ironiska med detta är att idag när Percys plånbok inte är lika stor som tidigare, eller intresset för MIF har minskat vad vet jag, så drabbas MIF själva i och med att man inte har ekonomi för ett lag i toppen av ES.
Rainbow: Klart att vi hade bland de högst betalda spelarna i början av 90-talet. Vi vann 2 SM-guld och ett Europa guld, klart som tusan att spelarna som utför detta har mer i lön än en medelmåtta i ett bottenlag.
Men sen är det så här att MIF har bantat verksamheten något när det gäller toppen. Men har breddat allt annat, vi har Sveriges bästa ungdomssatsning tillsammans med Frölunda och det kommer visa sig inom 5 år...
Frölunda skördar framgång redan idag, men MIFs tid kommer åter igen var så säker :P
Sen är det inte Percy som dragit upp lönerna, det är agenterna. Hur vanligt var det med agenter för 15-20 år sen ? Då kanske de riktigt stora spelarna hade nån agent, idag har så gott som alla det. Tyvärr... Sluta skyll allt på Percy, han har gjort oerhört mycket bra för idrotten i södra Sverige.
Alla bra spelare som är _klara förstärkningar_ är välkomna till MIF. Jag menar inte att 30 år för gammalt för ett nyförvärv, men jag menar definitivt att det inte ligger i linje med vad MIF är ute efter, dvs att skörda sitt otroligt duktiga J20-lag.
MIF är idag långt ifrån vad de var för 10 år sen. Vi betalar absolut inte högst löner, vi satsar på ungdomarna och vi är väl sveriges näst bästa förening på ungdomssidan. Visst är våra nyckelspelare både till åren och välbetalda, men det är väl helt naturligt. Jag skulle tro att Molin, larsson, Djoos och Sjödin inte hade sämst löner i Brynäs. Och Carnbäck, Johnsson, och bröderna Andersson var nog bra betalda i Frölunda.
Nu behöver MIF vinna 3-4 matcher i rad för att 1) klättra i tabellen 2) återfå självförtroendet och 3) få tillbaka publiken (fotbollen är snart slut, hurra!).
Rainbow: Kan väl hålla med om att våra nyckelspelare är lite till åren och vi skulle behöva fler lite yngre nyckelspelare. Vi har många komplementspelare som Hammar, Wahlis, Suursoo m.m. De sliter och gör vad de kan, men de är inte så pass bra att de kan ta tag i spelet och visa att nu gör vi så här. Saknar spelare som visar att nu pågar nu kör vi så här. Känns som att Jussi, Rydmark, Petri mfl. ibland helt försvinner i matcherna. Vi skulle behöva en ny Helminen eller Mats Näslund. Fokin hade inte heller varit fel, han var grymt dominant i FBK och även i MIF den korta tid han var här. Synd att de inte värvade honom inför den här säsongen, han är bättre än vad åldern visar.
Nubben: Jodå, jag vet att både Frölunda och MIF har bra J20-lag men sen är det inte alltid så lätt med det sista klivet från att vara en lovande junior till att etablera sig i A-laget i en elitserieklubb. Om MIF verkligen menar allvar med att satsa på juniorerna så tycker jag absolut att det är positivt men det innebär samtidigt att man åtminstone till en början måste ta konsekvenserna av detta rent resultatmässigt. Frågan är om MIF:s sponsorer (däribland räknar jag Percy själv) och publik kan tänka sig ett MIF som ligger kring placeringarna 9-12 eller kanske tom får spela något år i allsvenskan. Tyvärr så är allting kring elitidrott väldigt resultatinriktat idag så det är svårt för tränare och klubbledning att satsa helhjärtat på egna juniorer eftersom sponsorer och publik oftast bara räknar antalet poäng och segrar.
Om du ändrar från södra Sverige till södra Skåne så är jag beredd att hålla med dig :-)