Malmö Redhawks

24628 inlägg · 2625 ämnen

Inför säsongen 2003/04

« · 220279 Till forumet

Inför säsongen 2003/04
Det är väl dags att börja diskutera det som betyder något för Mif nu. Målvaktsfrågan torde vara löst, Hadelöv har tecknat nytt tvåårs avtal och Borgqvist är väl ganska given som tvåa. Därmed lär knappat Hirsch hamna hos oss som det ryktats.

Backarna behöver ses över. Liimatainen/Norgen är kanon
Om Öhman spelat som igår hela säsongen hade han varit lika given. Andersson är ett frågetecken men är definitvit en av våra stabilare backar oavsett vad vissa tycker. Långsam med näst intill 100% i defensiven. Lundberg och Petrasek är gigantiska frågetecken för mig och Hasselblad har gjort sitt. Nytt blod behövs, Björk kanske håller?

Framåt tycker jag trots allt att det ser mycket bra ut. Förläg med Thuresson säger jag, han har gått dåligt i år men på slutet har han visat landslagsklass. Kan Suursoo få vara hel en säsong är han en enorm tillgång, som Hannula fast bättre framför mål. Ber till Gud att Hannula inte får något konrtrakt med NHL i år, men det är väl ganska troligt att han får det tyvärr. Staal är välkommen tillbaka, om han håller! I övrigt anser jag fortfarande att vi ser mycket starka ut framåt.

Trots den misserabla säsongen har vi gjort mycket mål, det är bara Frölunda, Förjestad och Timrå som gjort betydligt fler mål än oss. Vi ligger i nivå med Dif, Luleå, HV och Modo vilket är bra. Vi har egentligen inte heller släppt in exeptionellt mycket mål heller men haft en makalös massa oflyt i jämna matcher samt amssor med tunga skador.
Kommentera

Sv: Inför säsongen 2003/04
Magnus: Håller med dig till fullo. Undrar om fullt lag är ett rimligt krav till nästa år? Har Mif spelat en enda match på fyra femmor i år? Staal och Sundblad hade jag gärna sett igen. Sursoo måste stanna, gillar honom skarpt! Gärna juniorer men för min del får gärna spelarna vara 40 år så länge dom är bra. Har faktiskt inget emot Hasselblad alls. det var länge sedan jag såg honom göra en dålig match. Han är ju i.o.f. ingen Ozolinsh direkt...Backar skall vara backar gärna offensiva men det går minst en defensiv back på varje offensiv. Thuresson rules!
Kommentera

b-sson: Har heller inget emot Hasselblad, tvärt om. Men det känns som det räcker nu va?
Kommentera

b-sson:
Snälle b-sson, "var länge sedan jag såg honom göra en dålig match".
Hasselblad har ju för fan inte gjort en bra match på iallafall 2 år.
Sist jag såg honom göra något bra var i slutspelet 98-99 (tror jag) då han sträckte ut sin långa klubba och arm och bröt ett passningslir vid egen blå (till motståndarnas stora förvåning).
Han är ju så långsam att sniglarna flabbar åt honom när de kryper om honom. Det hade man kunnat förlåta honom om han hade varit ovanligt skicklig i sitt försvarsspel framför kassen (typ Mats Lusth) men icke.
Honom tycker jag man borde kapat trossen med redan förra året.
Ett garv har jag fått på hans bekostnad i år och det var hans fina högerkrok på en Färjestadspelare förra Lördagen. Den var fin.
Annars har det mest varit förtret då han lyckats hamna i utvisningsbåset allt för ofta (och då helst i numerära underläge)
My opinion
Göran
Kommentera

BMW2002:
I ärlighetens namn har Peter Hasselblad inte gjort speciellt många dåliga matcher i år. Jag tycker faktiskt att han har varit bättre denna säsongen än förra, men självklart måste han bytas ut om vi vill nå slutspel nästa säsong. Även Öhman och Andersson måste bytas ut ifall vi ska höja vår backbesättnings standard. Sedan på forwardssidan fattar jag inte riktigt vad som ska hända. Vi behöver fler målskyttar, det är en sak som är klart. Thure nobbade visst Mifs första bud, och även ifall jag vill att han ska lämna så får man ju ändå erkänna att han har varit förbaskat duktig den senaste tiden. Dessutom har han aldrig förr gjort så många mål under en säsong! Även Janne Hammars kontrakt går ut och han hoppas jag att Mif INTE förlänger kontraktet med. Visst Hammar har det som så många andra saknar i laget - nämligen fart under skrillorna - men hans klubbteknik talar för sig. Ett mål på en säsong som forward - det är inte godkänt.

När jag ändå är inne på Janne Hammar så måste jag säga att det är faktiskt väldigt märkligt att inte han har fått spela ihop med Juha Riihijärvi och Marcus Thuresson tidigare under säsongen. Han gjorde det i tredje perioden i går och då vaknade äntligen "Jussi" till och började göra oväntade saker! Mera sånt tack!
Kommentera

Redhawkmatte:
Jag håller med dig i allt du säger UTOM att Hasselblad skulle ha varit duglig denna säsong.
Jag kan gå med på att han inte varit sämre denna än förra säsongen men det är ingen ursäkt, kass har han varit länge. Men det har inte varit lika framträdande då vi har haft andra backar att täcka upp plus att Hadis varit fetbra (vilket han inte varit i år, men det är fullt ursäktligt)
Jag vågar nästan sätta pengar på att Peter är den långsammaste backen i hela Elitserien
Kommentera

BMW2002:
Hasselblad har väl aldrig egentligen varit snabb. Jag hade egentligen aldrig velat se honom i Mif igen efter att han lämnade klubben 1997 men då vi hade ont om backar fick han komma tillbaka till klubben igen så...

...denna säsongen får jag nog säga att Peter har varit bättre än både Roger Öhman och Joakim Lundberg. Öhman har, de matcher han har spelat med undantag för gårdagens match och någon enstaka match till, varit otroligt dålig. Lundberg har verkligen tagit ett steg tillbaka i utvecklingen. Det är bara att hoppas på att ett tränarbyte kan höja Lundberg!

Till slut undrar jag bara - vad var dina förväntningar på "Fjuss"? Mif värvade ju honom från London Knights! Jag tycker faktiskt att "Fjuss" har gjort vad han har kunnat sett till hans resurser.
Kommentera

Redhawkmatte:
Jag kan väl förstå din ståndpunkt och , som du säger, han borde inte kommit igen. Men värvningar i "Javafan, i brist på annat" de blir aldrig bra.
Men jag förstår ju att H-blad hoppade på, det är ju lättförtjänta pengar.
Kommentera

Se till att spöa skiten ur SSK nu!!!!

Tackar... :-)
Kommentera

BMW2002: Var inne på hockeymagasinet.com i brist på annat och göra och tittade till silly season. Ska Mif rensa i truppen tro?
Kommentera

BMW2002: Jag ser ju gärna att vi hittar en bra ersättare till bl.a Hasselblad men ibland känns det som han får oförtjänt dålig kritik. Kanske inte i media men i detta forumet t. ex. Jag är övertygad att Mif kan bli ett topplag med endast ett par lyckade värvningar samt att man behåller stommen. Timrå ryckte ju som bekant upp sig ganska hyfsat efter förra årets misslyckade säsong. Thure måste förlänga...
Kommentera

b-sson:
Tyringe-Thure ser jag gärna som en av kontraktsförlängarna.
Tyvärr tror jag att Mif ser honom som en "överliggare" och inte erbjuder honom ett acceptabelt kontrakt.
Kanske man kan säga att han får skylla sig själv lite för han borde presterat bättre i år, men och andra sidan så är det inte lätt att glänsa alldeles på egen hand.
Jag hoppas han får förlängt.
Kommentera

Ville bara hålla med Sätermasen. Igår var ni inte mitt favoritlag, men nu håller jag tummarna för att mif sätter kringeltattarna på plats!
Kommentera

qreddar: Tja, vi får väl se hur motiverade MIF är imorron.
På tal om ingenting, igår var det ganska kul o köra ramsan: "Vi ska lägga oss mot Tälje"...
*garvar*
Kommentera

Någon som vet några spelare det ryktas om till nästa säsong i MIF??
Kommentera

BMW2002: ja verkligen! Thure har varit outstanding efter juluppehållet och de senaste matcherna jag bevittnat har han direkt varit den avgörande faktorn. Jag tänker då inte på straffavgöranden. Han har kämpat som ett djur och tillämpat sina små tjuvknep, det är så man vill se Thure. Skriv på nu!!!
Kommentera

b-sson: Mmm, men Timrå "gömde" sig innan bakom en viss Zäta. En sådan dominant spelare har Mif aldrig haft! Mif har istället alltid stått för ett starkt kollektiv.
Kommentera

BMW2002: Det var P. Prestberg som fick könna på Hasselblads höger ,rakt in i ansiktet))) och å andra sidan Hassleblad nästan klar för en annan klubb. han ska bestämma sig snart.
och Hannula sticker till NHL 85%. och sen hoppas på att Öhman &J.lUNDBERG försvinner . och en tjeck som är nästan klar för MIF .
jag hoppas verkligen på R. Persson. till Mif. liksom Sundblad.
det är mina önskemål. och hoppas på att tomte kommer till mif med bättre tränare och bättre spelare ))))
ha det . kaz.
Kommentera

Redhawk:
Kan vi inte smyga in och ordna taskig skridskoslipning till Hannula under VM.
Lite dåligt flyt för honom där så ökar ju chansen att få ha honom kvar nästa säsong. ;-)
Kommentera

BMW2002: Ni spöar vill SSK idag va? Snälla.
Kommentera

bennyi:
Klart vi gör.

Vi får ju ge Leksand LITE plåster på såren för i Torsdags.
Jurgårn är på slutspelsplats och det räcker med ett tjockhultalag där så FORZA LEKSAND.
Kommentera

BMW2002: Hasselblad är långsam i sidledsförflyttningar och allmänt osmidig, men i ett race från sarg till sarg över hela banan spöar han lätt minst halva truppen.
Kommentera

Redhawk:
Det var en fin läppvärmare iallafall.
Men kan det vara en god idé att försöka få hem Rikard Persson?
Är han inte lite gammal?
Läste förresten en grej i Skånskan idag som fick mej att sätta kaffet i halsen.
Percy intervjuades och han sa att det kommit från någon (som jag fattar det i artikeln, tränarna) att Mifs dåliga säsong berodde på att de hade spelat med för mycket ungdomar.
Jag citerar......
-Jag tycker att man skyller på att det varit för många unga spelare i laget. -Själv skulle jag ha velat se ännu fler!
???????????????????
Kommentera

BMW2002: Då måste Percy själv ha varit blind. För vad Mif har spelat för mycket med är trötta gamlingar!!!
Kommentera

Nu e ja gla :) fö att nu tänker Bäckis satsa te seger Malmström,Thuresson å Mattsson e första femman duktigt ja tror 3-1 te MIF
Kommentera

HÄRLIG SEGER!!! nu ska ja hålla på me alla i klazzen :D 6-1 P.S Sorry Hadde att ja va så oschysst mot daj!!
Kommentera

CoolaKoffe:
Fet seger. Synd bara att Leksand inte fixade Färjestad.
Det hade förpassat SSK till nedre regionerna.
Kommentera

CoolaKoffe: får väl tacka för hjälpen idag. Starkt att spöa SSK trots att ni inte har något att spela för. Hatten av...
Kommentera

Redhawk: Kalla dej inte Redhawk om du inget vet om hockey.
När det gäller Lundberg så har han kontrakt nästa säsong, när det gäller Öhman så går hans kontrakt ut och han kommer inte att vara kvar, han vill tydligen ut i Tyskland igen.Anderssons kontarkt går också ut,Hasselblads går ur,Thuressons går ut.
Percy sa på TV att dom håller på att förhandla med Peter Andersson och Thuresson
Kommentera

svintoo:

notera att Redhawk skrev:

"och sen hoppas på att Öhman &J.lUNDBERG försvinner"

notera hoppas. Även fast Lundberg, Jussi, Mattsson mfl har kontrakt kan de ändå komma lämna MIF om MIF inte skulle vilja ha dem kvar.
Kika in fallet Niklas Sundblad för några år sedan, han försvann trots kontrakt med MIF. Allt handlar helt enkelt om ekonomi.
Kommentera

svintoo: Vad bra att du kan så mycket om hockey. Kan du inte skriva in här mer frekvent så att vi som inte kan så mycket kan få lära oss av dig. Efter ett tag kanske vi har lärt oss så mycket av dig att vi kan börja skriva egna inlägg. Hittills har jag läst "Redhawk:s" inlägg med stort intresse men det var väl antagligen för att jag inte visste så mycket om "hockey".
Kommentera

b-sson: Haha, lite sarkasm där ? :P

Nu koncentrerar vi oss på sista matchen för den här gången...

Öhman m.fl gör ju sin sista match i klubben, han ska hyllas för vad han gjort i sin karriär.
Kommentera

Nubben: He, he. Jäpp, nu är det match!
Kommentera

Rogen Öhman gör sin sista match me me MIF Redhawks =( Han hoppas att han ka kunna spela i Tyskland
Kommentera

Stod i Kvällsposten en del om MIF's silly season idag...

Om kontrakten stod det ungefär det vi redan vet. Alltså att MIF förhandlar med Andersson och Thuresson, och att det fortfarande är ovisst med Malmström och Hammar.

Tänkbara nyförvärv, enligt artikeln, är Modo's Kim Staal och Peter Högardh, Brynäs Daniel Johansson och Linköpings Peter Casparsson.

Kvällsposten om spelarna:
Staal - Vill flytta söderut.
Högardh - Har inte bestämt sin hockeyframtid, men MIF kan mycket väl vara ett alternativ.
Johansson - Har alltid varit intresserad av att spela i MIF.
Casparsson - Står bara lite om vad "Lillis" tycker om honom.

Det står även i artkeln att utlånade spelarna Erik Persson, Jamie Svensson och Janos Vas, som alla just nu spelar i Troja, ska få chansen.

MIF vill nästa år ha en bred trupp. Blandning mellan rutinerade och unga hungriga spelare. De ska ha 5 femmor där en blir ungdomsfemma och truppen spikas i slutet av Augusti.
Kommentera

Efter 50 omgångar kan jag konstatera att endast 6 spelare varit omklädda samtliga matcher:

Juha Riihijärvi, Daniel Rydmark, Petri Liimatainen, Johan Norgren, David Petrasek och Andreas Hadelöv.

Skyttekung är Rydmark (21)
Bästa framspelare är Jussi (28) som också är poängkung (som vanligt) (42)

Största syndaren är Petri (73) tätt skuggad av Petrasek och Hannula (72). Fast i år var vi snälla i stort sett.

Rydmark och Jussi är bästa pp-målskyttar (6) och Thuresson har gjort 3 i boxplay

+/- Ligan vinns av Andersson och Mattsson +11 och mest negativ är Wahlberg med -14

När börjar Elitserien igen? Det är hemskt att det redan är slut! Men, man får väl njuta av en spännade kvalserie och slutspel utan Mif. Medan man förhoppningsvis får se Mif satsa lite inför nästa säsong och inte lägga sig redan i förväg ännu en gång.
Kommentera

Vad är adressen till KVP?? om dom nu har någon..
Kommentera

19 Nicke:

de har tyvärr ingen hemsida
Kommentera

Teus: Mest "gamla avdankade" Röglestjärnor...Förutom Staal så har samtliga dessa spelat i Rögle!
Kommentera

Kingen: Vet väl inte om jag skulle kalla killar som tagit steget från Rögle till Elitserien för avdankade direkt. de som går andra vägen kan man däremot kalla avdankade.

Ikväll ska jag förövrigt se Löven-Rögle, håller inte på något av lagen och det känns bra. Det jag vill ha ut mest av kvällen är den gamle "avdankade" Miffaren Roger Hanssons autograf på ett gammalt idolkort från 92...
Mif-kort givetvis men det behöver man väl förhoppningsvis inte förklara...
Kommentera

Magnus: du kan väl lämna en matchrapport här sedan, är du hygglig?
Kommentera

nek97raj: Visst, det är väl tveksamt om det finns något stort intresse här för Löven-Rögle men visst kan jag det. Jag kan ju om inte annat tipsa om spelare som gjort sig i Mif! :)
Kommentera

Magnus: precis! Där finns kanske några pärlor att hämta.
Sedan skulle ju derbyn mot RBK, OM de gick upp, vara bra för ekonomin, varför jag hoppas att RBK till att börja med klarar av Löven.
Kommentera

nek97raj: Ja ekonomiskt hade Rögle i Eliten varit en strålande affär för Mif. Men det ser jag inte hända inom överskådlig framtid. Brynäs/Linköping må ha haft det svårt i Elitserien i år men jag tippar att båda kommer tillbaka. Om något faller ur är det Linköping men jag tror det knappast.
Kommentera

nek97raj:

det är just det som är så komiskt, många Miffare vill se Rögle vinna och gå upp i Elitserien. Men kikar man i Rögles gästbok så jublas det så fort vi förlorar som igår tex mot Luleå.

Rögle fansen verkar vilja mer att vi rasar än att de klättar upp i Elitserien. Verkar iaf hel sjukt.

Jag hoppas att Rögle vinner ikväll och tar sig till kvalserien för att fortsatta den långa vägen upp till Elitserien.
Kommentera

Stefan: Jo, Rögle-fansen tycks lida av svårartat lillebrorskomplex. Finns bara en sak att säga: Patetiskt!
Kommentera

nek97raj:
Nä, det tror jag inte alls. Eftersom jag är en av dem som varit med ett tag nu så kan jag säga att Röglesupportrarnas inställning till MIF-förluster varit densamma sedan det glada 80-talet när jag började gå på hockey.
Då var det inget snack om vem som var lillebror. RBK hade sisådär 15-16 raka segrar mot MIF, dvs flera säsonger utan att MIF hade något att sätta emot. Det jublades lika mycket åt MIF-torsk då som nu.
Ett av de största jublen någonsin i Ängelholms ishall kom faktiskt efter en match. En stor del av publiken stod kvar efteråt för att följa resultattavlan angående en avgörande match mellan MIF och Osby. När vaktmästaren (jo så länge sedan är det) långt om länge satte upp ett S bakom resultatet som visade att Osby vunnit matchen utbröt ett enormt jubel. Jag vill minnas att det där innebar att storsatsande MIF missade allsvenskan.
Så var det då, så är det nu.

Att MIF och deras supportrar sedan SM-guldåren haft mindre intresse för RBK är bara naturligt. De har inte haft någon större anledning att titta nedåt, medan RBK:s supportrar tittat längtansfullt uppåt. Inte utan missunnsamhet, det medges.
Själv känner jag fortfarande en härlig skadeglädje när det går dåligt för MIF. Med självdistans får jag erkänna att det är ganska fjantigt, men känslan finns där oavsett.

Olycka till i fortsättningen ;-) och fram för den våldsfria rivaliteten mellan grannklubbar.
Kommentera

På Åsen:

tack för en fin beskrivning.

Kan förstå jublet efter förlustmatchen mot Osby.

Ungefär lika skadeglad som en annan är när man ser LHC rasa ned i kvalserien trots en miljonsatsning av rang och mer eller mindre alla floppade totalt.

Fast även om man som RBK fan jublat sedan fornstora dagar när MIF torskat kan jag inte förstå varför man som RBK supporter ödslar mer tid att hoppas att MIF rasar ned än att RBK går upp till Elitserien och att man där spelar härliga derbyn istället?

Som det verkar på de flesta RBK fans så ser dem hellre att MIF rasar och RBK stannar i Allsvenskan stämmer den uppfattningen?
Kommentera

Magnus: Det var ett försök till lätt ironi...
Kommentera

Gamla minnen är väl vad dom är...
Kan nämna att just denna vinst över MIF skryts det fortvarande om i Osby.
Vad som hände säsongen därefter tycks dock ha fallit ur minnet...
MIF tog nämligen revansch, vann med 17-1 och mitt under matchen slog man pucken ner till Pekka och samtliga MIFs utespelare gjorde en kullerbytta på isen innan man fortsatte spela och satte pucken i mål igen.
Enligt vittnesuppgift så grät många av Osbyspelarna i bussen hem, uppgifter säger även att en hel del la av med hockeyn efter denna match.
Men, men...det är väl förståeligt att man inte vill minnas detta. :oI
Kommentera

På Åsen: Jag håller med dig till fullo att man bör stötta en icke-vålds-rivalitet mellan klubbarna. Men när MIF och Rögle möts är det ständigt samma gäng på 10-20 pers som syns och hörs... Dessa stöttar inte ickevåld kan jag lova dig.

Rensa upp i de egna leden, sen är ni välkomna till elitserien (för att bli MIFs slagpåse, naturligtvis!) ;)

Magnus: Foppa är väl en sak men när Percy fick dille och köpte hem Jagr och Lemieux, ja då var man tvugna att sanera bort även den godaste av finnar...!

Superstalle hem till Malmö!
Kommentera

« · 220279