Som lovat skriver jag lite om denna match som jag bevittnat idag för de som önskar.
Sammanfattning: En orgie i fantasilöst spel, makalöst patetiskt passningsspel och missriktade skott. Rögle var minst värdelösa och jag hoppas för RBK:s skull att detta var en plattmatch annars blir de massakrerade av Brynäs och LHC, ja så uselt var det faktiskt.
Löven började matcen bäst mycket tackvare att Rögle drog på sig tre raka utvisningar i början. Men när de väl skakat av sig Lövenpressen som inte resulterade och knappast ens var nära att göra så började även Rögle nosa på gamle MoDo keepern Tobias Lundström. Efter 17.15 resulterade det också genom Löwgren och vid det här laget hade Rögle tagit över det lilla spel som fanns att ta över.
I andra sätter Rögle 2-0 ganska direkt och sen är det mert eller mindre transportsträcka fram till slutsignalen. Matchen lider av total avsaknad av finesser, klapp klapp och består till stora delar av enmans attacker. Särskillt Löven var pinsamma att skåda och det som fungerade bäst var egentligen försvarsspelet i de båda lagen. Kanske inte så konstigt när passningarna som kom var så genomskinliga att man visste var de skulle innan de ens var slagna.
Om jag vill se någon av aktörerna på isen i Mif? Svår fråga då matchen i sig inte bjöd upp. Men jag blev ganska imponerad av backen #12 i Rögle, Daniel Josefsson (född 81) som visade fin skridskoteknik och bra speluppfattning. I Löven var det Steve Potvin som var mest irrationell och mest teknisk men han var ack så ensam i kväll.
Saxat från RBK officiella (Hinke=Arne Henriksson RBK´s talesman):
"Hinke: Vi malde ner dem fullständigt. En taktiskt väl genomförd match där varje gubbe gjorde sitt jobb fullt ut. Vi spelade ett smart styrspel och gick endast fram till attack vid en bra chans. Imorgon flyger vi hem till Ängelholm, om vi inte missar flyget vill säga. Nu ska vi nämligen ut på en rejäl segerfest! Jag har aldrig hört något segerjubel som detta lags!"
Kingen: "En taktiskt väl genomförd match" är ju en välkänd klyscha som betyder ungefär; vi spelade inte bra hockey men såg till att ingen anna på banan heller skulle kunna spela någon bra hockey. Nu spelade Rögle kanske bra hockey i 5-10 minuter och Löven lika mycket. Resten av tiden satt man bara och ojade sig och underade om man verkligen kunde missa så många passningar på en match! Om denna matchen är representativ för Allsvensk hockey (min första match i den serien) är steget astronomiskt mellan Elitserien och Allsvenskan...
Magnus: I en kvalserie kan allt hända då nerverna är på helspänn. De lag som kommer underifrån är hungriga och kan överträffa sig själva bara genom sin inställning att "nu j-vlar". Motivation slår klass kan beskriva en kvalserie tycker jag.
En helt annan sak är att om nu Rögle lyckas att gå hela vägen måste man naturligtvis titta över laget...men det tar vi då vi är där ;-)
Zeke65: Håller med till 100%, men jag skulle tippa att även Brynäs och LHC är j*vligt motiverade att INTE åka ur. Blir säkert tufft och spännande. Ska bli ett nöje att följa nu när man sitter och väntar på septemeber som bäst...
Magnus: Det är väl alla lag ovanifrån, men de saknar vinnarkänslan. Den är viktig för laget. Jag tror att Brynäs är för starka, om dom får en bra start, men annars är det vidöppet!!.
Taktiskt väl genomförd = äckligt diciplinerat...
Mot Mora försökte RBK äga spelet, men gick bort sig och blev utkontrade (vilket MIF bör känna till denna säsong). Då måste man spela äckligt diciplinerat när så mycket står på spel. Det är, som alltid, hemmalagen som får bjuda på showen!!
Sammanfattning: En orgie i fantasilöst spel, makalöst patetiskt passningsspel och missriktade skott. Rögle var minst värdelösa och jag hoppas för RBK:s skull att detta var en plattmatch annars blir de massakrerade av Brynäs och LHC, ja så uselt var det faktiskt.
Löven började matcen bäst mycket tackvare att Rögle drog på sig tre raka utvisningar i början. Men när de väl skakat av sig Lövenpressen som inte resulterade och knappast ens var nära att göra så började även Rögle nosa på gamle MoDo keepern Tobias Lundström. Efter 17.15 resulterade det också genom Löwgren och vid det här laget hade Rögle tagit över det lilla spel som fanns att ta över.
I andra sätter Rögle 2-0 ganska direkt och sen är det mert eller mindre transportsträcka fram till slutsignalen. Matchen lider av total avsaknad av finesser, klapp klapp och består till stora delar av enmans attacker. Särskillt Löven var pinsamma att skåda och det som fungerade bäst var egentligen försvarsspelet i de båda lagen. Kanske inte så konstigt när passningarna som kom var så genomskinliga att man visste var de skulle innan de ens var slagna.
Om jag vill se någon av aktörerna på isen i Mif? Svår fråga då matchen i sig inte bjöd upp. Men jag blev ganska imponerad av backen #12 i Rögle, Daniel Josefsson (född 81) som visade fin skridskoteknik och bra speluppfattning. I Löven var det Steve Potvin som var mest irrationell och mest teknisk men han var ack så ensam i kväll.
Lite bilder finns på nedanstående länk.